Keskustelin FB:ssä joskus keväällä, ryssän hyökkäyksen jälkeen 1980-luvun aikaisen rippipappini kanssa tästä ortodoksien dilemmasta, vaikka itse olenkin insinööri ja kirkosta aikoja sitten eronnut
Kysyin että oletteko kirkon miehinä Kirilin kanssa palvelemassa samaa Herraa, ja jos olette niin miten asia on sitten selitettävissä kun ryssän kirkon pääjehu on täysi putinisti. Hän vastasti erittäin hyvin perustellen näin, lainaukset keskustelusta:
Venäjän ortodoksinen kirkko katsoo kirkon ja hallitsijan läheisen yhteistyön olevan perintöä Rooman valtakunnasta, jonka kulttuuriperinnön jatkaja Venäjä on. Tämän asetelman vuoksi Venäjän ortodoksinen kirkko on aikamoinen demokratisoitumisen jarru.
Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu Konstantinopolin patriarkaattiin, vaikka Moskovan patriarkka on silloin tällöin ilmaissut halunsa ottaa Suomen ortodoksit "suojelukseensa". Kuten varmaan arvaat, Suomen ort. kirkko ei lämpene Moskovan patriarkaatin lähentelyille. Suomen ev.lut. kirkolla on hyvät ekumeeniset suhteet Suomen ortodoksiseen kirkkoon ja Venäjän luterilaisiin kirkkokuntiin. Mutta välit Moskovan patriarkaattiin ovat muodolliset.
Putin perustelee missionsa anakronistisesti ja keskiverto venäläisten heikkoon itsetuntoon vedoten. Kirill ei pysty oikomaan Putinia, koska perivenäläisen käsityksen mukaan hallitsija on aina oikeassa, oli hän sitten vaikka Iivana Julma tai hänen moderni vastineensa.
Periaatteessa idän kirkko (ortodoksit) ja lännen kirkko (roomalaiskatoliset ja protestantit) tunnustavat samat kristillisen uskon perusasiat. Toisin sanoen uskon kohde ja etiikka ovat samat. Mutta ihmiset ovat erehtyväisiä teoissaan. Kun on paljon menetettävää, silloin periaatteet eivät kestä kylmien tosiasioiden edessä.
UT:n Jaakobin kirjeen mukaisesti Jumala siunaa niitä, jotka toteuttavat uskon teoissaan. Niillä taas, jotka toteuttavat uskon vain puheissaan, ei ole siunausta, vaikka he menestyisivät politiikassa tai virkaurallaan tai vaikkapa sodassa. Kristinuskon totuus ei pienene siitä, että kirkon korkearvoiset johtajat toimivat tavalla, joka ei vastaa heidän arvoaan. Nimittäin Herramme sanan mukaan monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi, ja monet viimeiset tulevat ensimmäisiksi. Hän sanoo myös, että vehnä ja rikkavilja kasvavat samassa pellossa viimeiseen päivään asti, jolloin ne erotetaan. Vehnä kootaan talten, mutta rikkavilja poltetaan. Tämä eronteko on jo käynnissä, koska kuoltuaan jokainen ihminen joutuu tutkittavaksi.
Taisi olla suomalainen talonpoika ja saarnaaja Paavo Ruotsalainen, joka sanoi: "Helvetin peräkamari on täynnä hengen miehiä."
Aika hyvin sanottu mielestäni. Arvostan ko. henkilöä muutenkin todella paljon vaikka olemme uskon asioiden suhteen täysin äärilaidoilla.