hyvis
Eversti
Ihan SRA -tuomarikortilla varustettuna totean, että en kyllä ole kertaakaan tällaista ollut todistamassa. Ja olen itse AK -miehiä. Tai, no on mulla rihlakossa 5,6x50R, joka on vain vähän .556 patruunaa aneemisempi, eikä senkään kanssa ole lintujahdissa suolla heinien seasta ammuttaessa ollut ongelmaa.Ihan ylituomarilta kuultuna, SRA kisoissa oli ammuttu makuulta plateja nurin, ak miehet kaatoi platet helposti mutta ihmetystä herätti kun yhdelläkään AR15 ei meinannut tulla hommasta mitään. Lopulta siitä ampumapaikan ja maalitaulujen välistä tallottiin enimmät heinät pois ja alkoi arskallakin osua.
Ja tämä ei nyt ole mitään .223 vähättelyä, mutta kyllä noissa 7,62x39 "metsäkaliiberi" jutuissa tietty totuuskin on.
Miten tämä liittyy Ukrainaan? No esim. siten, että kyllä sillä tulen tiheydellä tietty korjaava vaikutus on, ja siinä yöammuntavideossa suolattiin puskaa, jossa vihun tiedettiin olevan. Oliko huippuammattimaista toimintaa, no ei mielestäni ollut. Esim. kohdistus ei tainnut olla ihan napissa, eikä ennakkoa osattu ottaa oikein. Mutta oliko siellä asiakaspuolella kiva maata odottamassa, mahtaako natsahtaa kohdalle? Tuskin oli ja taisi muuten vanjaan sattuakin. Että siinä mielessä oikeinhan se meni.