Ukrainan konflikti/sota

Huhut Armatan tulemisesta taistelukentälle lisääntyvät.. esittelyssä digitaalinäyttö, nopeuttakin 80km/h eli liikkeellä ovat
Mullaki skodan mittaripaneelissa palaa valo. Semmonen moottorin kuva. Ja se ei ole hyvä asia. Mutta joo, eikös tuo Armada ole enempi paraativaunu. Jonku Wikin mukaan niin tehoton moottori että kuumenee hetkessä. T72 lämpötornilla Bosnian sodan aikana piti olla kovin juttu ikinä ja onhan niillä maailmanennätys hallussa. Kuinka korkealla torni käy. Kaikki venäläisten maailmanlopun vehkeet näyttävät olevan venäjänlopun vehkeitä. Mihin rysy ikinä ryhtyykin, päättyy jonkinlaiseen epäonnistumiseen. Tosin ilmavoimat eivät vielä ole päässeet kunnolla esittämään osaamistaan.

Viime vuoden helmikuun lopulta kävi jo selväksi että jos rysy dokumentoi tuon sotansa ja leikkaa sen elokuvaksi, maailman hauskimman elokuvan oskarille on voittaja.
 
Saa pyyhkiä persettä viimeisemmilläkin toiveilla ryssien kansannoususta, kun tälläisiä lukee.


Soon after the explosion on the Crimean Bridge in October, a 19-year-old Russian student, Olesya Krivtsova, posted an Instagram story criticizing Russia’s war in Ukraine.

Her fellow students at Northern Federal University, in the northern city of Arkhangelsk, took a screenshot of the Instagram story as well as of Krivtsova’s antiwar comments shared in a small chatroom on the Telegram messaging app and reported her to the authorities.

Three months later, Russian officials deemed that sufficient to add Krivtsova to a list of terrorists and extremists, on par with the Islamic State, al-Qaeda and the Taliban, and to charge her with discrediting the Russian army under laws adopted last March to stifle public criticism of the war.


Ja vielä kun ottaa huomioon, että ne sodanvastustajat ja opposition edustajat taisivat lähteä maasta pakoon ennen ekaa lkp:tä.
 
Alkaa kaikki isot kissapedot panssarien nimiksi olla jo käytetty. Jotkut jopa useamman kerran: Tiger, Panther, Leopard, Gepard, Jaguar, Lynx, Luchs, Löwe, Puma, Ozelot, Wildcat.
Siperiantiikeri ja Amurinleopardi ihan vain osoittamaan iivanoille imperialististen ambitioiden puuttumista.
Tai Lumileijona tiibetiläisviittauksena.
 
Viimeksi muokattu:
Saa pyyhkiä persettä viimeisemmilläkin toiveilla ryssien kansannoususta, kun tälläisiä lukee.


Soon after the explosion on the Crimean Bridge in October, a 19-year-old Russian student, Olesya Krivtsova, posted an Instagram story criticizing Russia’s war in Ukraine.

Her fellow students at Northern Federal University, in the northern city of Arkhangelsk, took a screenshot of the Instagram story as well as of Krivtsova’s antiwar comments shared in a small chatroom on the Telegram messaging app and reported her to the authorities.

Three months later, Russian officials deemed that sufficient to add Krivtsova to a list of terrorists and extremists, on par with the Islamic State, al-Qaeda and the Taliban, and to charge her with discrediting the Russian army under laws adopted last March to stifle public criticism of the war.


Ja vielä kun ottaa huomioon, että ne sodanvastustajat ja opposition edustajat taisivat lähteä maasta pakoon ennen ekaa lkp:tä.
On Venäjällä kumminkin ollut kumman paljon kaikkia tulipaloja yms. tässä sodan alun jälkeen... ;)

Kyllä siinä maassa siis jonkinlaista reipashenkistä vastarintaa tuntuu esiintyvän.
 
Njaa... sieltä on selkeästi Rirari Ryssä tulossa apuun. Tättärätää....

No vakavammin ottaen, voihan se olla että noitakin sinne heitetään. Mikäs se US:n blogisti on kenen mukaan tuo olisi suurinpiirtein mahdoton tuhottava edes Leopardeilla, mutta jotenkin ihan ohuesti epäilyttää tankin kyvyt. Ja kenttäkestävyyskin.
Jos ilmestyy , lienee haluttua riistaa , vangitaan "elävänä" :)
 

UKRAINAN puolustusministeriön tiedusteluosaston edustajan Andri Jusovin mukaan Leopard-taistelupanssarivaunujen antamisesta Ukrainalle on saavutettu yhteisymmärrys.

Katso yllä olevalta videolta, millainen on Suomen puolustusvoimien Leopard 2A6 -taistelupanssarivaunu.


Jusov sanoi ukrainalaismedia RBC-Ukrainen mukaan, että tällä hetkellä neuvotellaan siitä, miten vaunujen antamisesta tiedotetaan julkisuuteen.


Jusov sanoi, että Ukrainan liittolaiset ovat samaa mieltä siitä, että Ukrainan täytyy voittaa sota ja siihen maa tarvitsee Leopard-vaunuja.


Saksa on saanut osakseen huomattavaa kritiikkiä, sillä maan on koettu asettuneen Leopard-avun tielle. Useat muut Euroopan maat ovat olleet valmiita lähettämään panssarivaunujaan Ukrainaan, mutta tarvitsevat tähän vaunujen valmistajamaan Saksan luvan.


Saksan liittokansleri Olaf Scholz tapaa sunnuntaina Ranskan presidentti Emmanuel Macronia Pariisissa, jossa juhlistetaan maiden välisen ystävyyssopimuksen 60-vuotispäivää.


Scholz vakuutti puheessaan tukeaan Ukrainalle.

– Jatkamme Ukrainan tukemista niin kauan ja kattavasti kuin on tarpeen. Yhdessä, eurooppalaisina, puolustaaksemme eurooppalaista rauhanhanketta, Scholz sanoi.

Hän ei kuitenkaan vieläkään sanonut, hyväksyykö Saksa Leopardien antamisen Ukrainalle.
 
Minua eniten nauratti tuo juoksu maassa makaavien kollegoiden päällä ja samalla sarja taivaalle. Koreografia suoraan kuun pimeältä puolelta.
Tommosen esityksen kun näkis jossain maanpuolustusaiheisella messulla niin olisin kyllä ihan kun ne takapirut siinä eräässä kummelisketsissä: " noihan on ihan pellejä jätkiä". " Hyvin sanottu siellä perällä"
 
Hintalappuhan näissä tulisi olemaan tähtitieteellinen, varsinkin jos vaunuja valmistettaisiin korkeintaan muutama sata kappaletta. Lopputuloksen tasostakaan ei ole alussa mitään takeita. Pahimmillaan tuloksena on katastrofi, tyyliin Brittien Ajax.

Japanihan on kunnostautunut tällä sektorilla ja pirun kallistahan tuo on
Totta, mahdollisuus ns. Kankkulan kaivoon on kohtalainen. Ajattelin kuitenkin että olisi sen verran jalat maassa olevaa porukkaa että tehdään siisti oppikirjamainen toteutus ilman kermavaahtoa ja strösseleitä. Meinaten miksi Sisu-patria ajoneuvot resursseita huolimatta ovat miina yms. Tositesteissä toimiviksi todettuja?
 
Totta, mahdollisuus ns. Kankkulan kaivoon on kohtalainen. Ajattelin kuitenkin että olisi sen verran jalat maassa olevaa porukkaa että tehdään siisti oppikirjamainen toteutus ilman kermavaahtoa ja strösseleitä. Meinaten miksi Sisu-patria ajoneuvot resursseita huolimatta ovat miina yms. Tositesteissä toimiviksi todettuja?

Pasit ja 6x6, jopa AMV ovat kuitenkin täysin eri kaliiperin laitoksia kuin täysiverinen panssarivaunu, vaikka sinänsä toki onnistuneita konsepteja.
 
Jos tankkeja tarkoitat, niin moottoreita tankki teholyokkaan (1500 hv) tehdään sekä Suomessa että Ruotsissa. Voimansiirto vaihteistoineen ei liene iso haaste, niitäkin tehdään tai osataan tehdä länsimaisilla komponenteilla. Asejärjestelmiin osaamista löytyy. Isoin haaste on uskoakseni kokonaisuuden suunnittelu ja testaus panssarointeineen, jousituksineen, jne. Sekä tuotannonylösajo. Vaatisi melko isottilaukset, jatoimituksia esim. 10 vuodeksi, että kannattaa tuotantolinjat rakentaa. Ei ihan pikku homma.

Toisaalta Ruotsalaisilla on ryntövaunupuolelta osaamista, samoin Patrialla pyöräalustaisista. Eli ei mission impossible. Toiminnan pitää kuitenkin ollakannattavaa yritykselle, jokaleikkiin ryhtyy.

Aika harvassa ovat ne maat jotka ovat käynnistäneet uusien panssarivaunujen tuotantoa viimeisen 30 vuoden aikana. Monilla näistä on lisäksi osaamista alalta kylmän sodan vuosilta, joten vielä harvemmassa ovat ne maat jotka käynnistävät tämän teollisuudenalan tuotannon tyhjästä (toki usein ottavat avuksi lisenssivalmistuksen muodossa tai toisessa).

On selvästi kustannustehokkaampaa modernisoida kylmän sodan aikana valmistettuja vaunuja, vaikka siinäkin on puutteensa.

Kokonaan uuden vaunun valmistaminen maksaa hyvin paljon ja jos halutaan että tuotanto sekä suunnitteluosaaminen pysyy omissa käsissä myös tulevina vuosikymmeninä, siitä joutuu maksamaan. Jos katsoo Etelä-Korean ja Japanin uusien vaunujen hintalappua niin ei ihme että hinta on kova: siihen pitää tietysti jyvittää kaikki kustannukset ja koska maat haluavat pitää teollisuuden hengissä, pitää myös rahoittaa insinöörien, tuotannon työntekijöiden ym. henkilöstön pitäminen töissä vaikka vaunuja valmistuisi kohtuu vaatimaton määrä per vuosi.

Maailmalla on tietysti tilausta uusille vaunuille, mutta markkinoilla kilpailu kysyy muutakin kuin erinomaista tuotetta kilpailukykyiseen hintaan. Kuten on nähty Ukrainan sodan myötä: oikeassa kulutussodassa kokonaisuus on tärkeämpi kuin yhden vaunun marginaalisesti parempi suorituskyky, vaikkei sekään ole merkityksetöntä. Saisiko tällainen vaunu tilauksia ulkomailta? Jos saisi, mitä siitä tuumaisivat liittolaiset (Yhdysvallat näistä tärkeimpänä)?

Puolan K2PL-projekti tarjoaa pitkästä aikaa mielenkiintoisen vertailupohjan, samoin heidän M1A1FEP sekä M1A2SEPv3 vaunujen hintalaput. Yhdysvalloista tilattujen vaunujen hintaan sisältyy tietysti valtavasti kaikkea muutakin kuin pelkät vaunut, mutta hinta on silti kova jopa vanhemmille vaunuille. Hyvä muistutus siitä että Yhdysvallat ei harrasta hyväntekeväisyyttä vaan aseista pitää maksaa käypä hinta. Väitetysti tästäkin syystä Puola käynnistää omaa tuotantoa: haluavat sen omiin käsiinsä ja uskovat tekevänsä vaunuja kustannustehokkaammin kuin moni tai jopa kukaan muu.

Mielenkiintoista seurata miten heidän käy, millä aikataululla tuotanto saadaan käyntiin ja millaisia määriä saavat aikaiseksi. Sen jälkeen seuraavana mielenkiintoista nähdä löytävätkö ulkomaisia ostajia vaunuilleen. Puhutaan silti 2026-2030 välisestä ajasta joten ei tapahdu käden käänteessä vaikka saadaan piirustukset ja muu tuki Etelä-Korealta suoraan (toki maksua vastaan).
 
Back
Top