Kyllä auton kokoonpano poikkeaa tankin valmistuksesta kuin päivä yöstä. Sen sijaan meillä on raskaampaa konepajateollisuutta, kuten metsäkonevalmistusta, Patria (suomessa käsittääkseni protovalmistusta ja modernisointeja, uustuotantoa esim. Puolassa) ja materiaalinkäsittelykoneita (esim. Mantsinen). Raskasta rautaa käsitellään myös telakoilla. Eli metallin työstöä ja ajoneuvotekniikkaa osataan monipuolisesti. Suunnitteluosaamista löytyy. Mutta sotakoneiden suunnitteluun pitää myös speksit olla kohdillaan.Valmet Automotive on valmistanut uudessa kaupungissa erilaisia laatuautoja hyvin pienissäkin erissä.
Uskoisin, että osaamista löytyy vaikka tuotettavan härvelin paino kasvaisikin. Toki investointeja tarvittaisiin, mutta ei nyt ihan mahdottoman tehtävän edessä oltaisi.
Uuden suunnittelu protoiluineen vie valtavasti aikaa ja rahaa. Siten kun aletaan teollisesti tekemään, pitää myös tuotantomeneteälmät ja -linjat kehittää. Ei noihin valmiita mistään löydy.
Automotivelle tulee osat päämiehiltä, osaaminen liittyy tuotantolinjan rakentamiseen ja tehokkaaseen materiaalilogistiikkaan ja tahtituotantoon, jossa muutamsn minuutin välein putkahtaa auto pihalle. Tankin valmistuksessa ei varmasti sama toimi suoraan.