Ukrainan konflikti/sota

Onkohan ne Suomen lahjoittamat Leopardit sitten kuitenkin 2A6-mallia? Jos lukumäärä on vain 5 kpl ja 2A4:ään ei saa enää varaosia? Mietin siis siksi, että olisin luullut, että vanhoja 2A4-vaunuja olisi voitu antaa ainakin se komppaniallinen tyyliin 9+1 vaunua (olettaen että Ukraina operoi kolmen vaunun joukkueita).
Sama tuli heti mieleen lukumäärästä ja kun Saksasta ja Hollannistakin lähtee juuri tuota mallia. Toisaalta Norjalla esim. vain A4:sia, ei Ukrainaan saada oikeen millään pelkästään samaa malllia :unsure:
Kyllähän meillä voidaan muutama A6 paikata A4:lla, mitä en kyllä missään nimessä toivo! Vaikea uskoa että A6 lauttaan kajottaisiin meillä...

A4 ja A6 suurin ero huollollisesti varmaan hydraulinen torni vs. täysin sähköistetty torni. Ja A4:ssa varmaan vanhemmat lämpökamerat joita ei enää saa. Kuluvia osia noin yleisesti varmasti saa, mutta voihan olla että tuon vanhemman hydraulisen tornin kohdalla on komponentteja joita ei saa enää tehtaaltakaan jos jotain yllätäen rikkoituu sieltä:unsure:
 
Viimeksi muokattu:
En usko että Suomalaisia 2A4:sia toimitetaan Ukrainaan. En usko että ottavat mieluusti niitä. Heille varmasti kelpaisi Puolalainen modernisoitu 2A4 tai sitten uudemmat variaatiot. Semmoinenkin olisi hieno vaihoehto että Puolasta toimitettaisiin iso määrä 2A4:ää ja Puola saisi sitten muilta kumppaneilta vaunuja tilalle. Näin kaikki toimitettavat vaunut olisivat identtisiä.

Kyllä siellä otetaan mieluusti vastaan kaikki mitä irti lähtee, kysymys lienee siitä mitä tämä Leopard koalitio sopii asiasta keskenään, huollon, kunnossapidon yms. yhteensopivuuden suhteen. Millaisella paketilla vaunut pysyy tst-kunnossa Ukrainankin hoteissa mahdollisemman hyvin.
 
https://www.verkkouutiset.fi/a/amerikkalaisprofessori-venajan-imperiumin-aika-on-kadota/#72471c8a

Eläköön se konsensus joka aikanaan laittto liittoutuneitten ilmavoimat saksan taivaalle asenteella että.... kaikkea kaunista (Heidelberg) ei tuhottu vaan tarpeellinen.
Näen tässä saman taktiikan eli nyt tullaan iskemään kovaa mutta kapeasti. Ja luotetaan että se riittää. 2014 sanoin ääneen että krim on rysyjen. nytpä en allekirjoita tuota.
No nyt on vähän off topik. Mutta liittoutuneet kyllä järjestivät Saksan siviileille tulisen helvetin maan päällä aika monta kertaa. Britit olivat kaikkein pahimpia, jenkit yrittivät hillitä niiden kostonhimoa mutta usein turhaan. Länsimaat tykkäävät vain vähätellä omaa julmuuttaan ja voittajille se on aina suotu.

Back to Ukraine.
 
En usko että Suomalaisia 2A4:sia toimitetaan Ukrainaan. En usko että ottavat mieluusti niitä. Heille varmasti kelpaisi Puolalainen modernisoitu 2A4 tai sitten uudemmat variaatiot. Semmoinenkin olisi hieno vaihoehto että Puolasta toimitettaisiin iso määrä 2A4:ää ja Puola saisi sitten muilta kumppaneilta vaunuja tilalle. Näin kaikki toimitettavat vaunut olisivat identtisiä.

Nythän se olisikin hyvä tilaisuus lähettää kaikki A4:set Ukrainaan, kun kerta jenkit meinasivat korvata lähetetyt Abramseilla 🤔

Ai niin mutta siitä tulisi se kaiken huollon ja logistiikan lamauttava kahden eri laitteen kalustokirjo, no eihän se sitten kannata. Ja se turbiinimoottorikin vielä!
 
Tässä miettinyt tätä Ukrainan pimennossa pitämää 1000km kantaman Dronea. Vastikään ilmoitettiin onnistuneesta koelennosta.
Bayraktar Kizilelmalla tehtiin myös koelennot äskettäin, siinä myös 1000km kantama.

Kizilelmassa on Ukrainalaisen pitkänlinjan suihkumoottori valmistaja
Ivchenko-Progress ZMKB moottori.

Voi olla myös sattumaa.
 
Sama tuli heti mieleen lukumäärästä ja kun Saksasta ja Hollannistakin lähtee juuri tuota mallia. Toisaalta Norjalla esim. vain A4:sia, ei Ukrainaan saada oikeen millään pelkästään samaa malllia :unsure:
Kyllähän meillä voidaan muutama A6 paikata A4:lla, mitä en kyllä missään nimessä toivo! Vaikea uskoa että A6 lauttaan kajottaisiin meillä...

A4 ja A6 suurin ero huollollisesti varmaan hydraulinen torni vs. täysin sähköistetty torni. Ja A4:ssa varmaan vanhemmat lämpökamerat joita ei enää saa. Kuluvia osia noin yleisesti varmasti saa, mutta voihan olla että tuon vanhemman hydraulisen tornin kohdalla on komponentteja joita ei saa enää tehtaaltakaan jos jotain yllätäen rikkoituu sieltä:unsure:

Tehdään vähän laskelmaa. 100:sta A6:sta sijoitettuna on 100, niitä ei siis ole antaa. 139:stä A4:stä sijoitettuna on 100, jää 39kpl. Näistä 10kpl on muutettu siltavaunuiksi, jää 29. 7kpl on Marksman-alustana, jää 22. 6:sta tehtiin raivausvaunuja jotka eivät toimi, jäljellä on 16 runkoa. Yksi kärsi tulipalon ja on muistomerkkinä Parolan moottoritieliittymässä. 15 runkoa on vielä "vapaana." Näistä kunnostaisi mukavasti juuri komppanian lähetettäväksi Ukrainaan, kunhan vaan tarvittavat varaosat sekä kunnostukseen että sijoitettujen vaunujen ylläpitoon saataisiin. Eikä yksikään kärkijoukko joutuisi luopumaan yhdestäkään vaunusta.

Mutta ne varaosat ovat se avainkysymys. Saksa on paska maa.
Jos 2A4 ylijäämätorneja on suunnilleen 10+7+6+15 = 38, joista osa jo valmiiksi peruttuina eiku purettuina, löytyisikö niistä toimintakuntoisia lämpökameroita ja hydrauliikkakomponentteja hyvään tarkoitukseen?
 
Kyllä on silakat pieniä joulukaloiksi, jos pitää paikkaansa ! Ihan peräti 5 kappaletta 🤣. Jos noita antamaan aletaan, niin olisi nyt kaksinumeroinen luku sentään pitänyt olla. No katsotaan ..
Espanja joka on niin kaukana rysslandiasta kuin olla voi, voi antaa kaikki tankit, ja keskittyä pitämään merivoimia. Vittuako ne tankeilla tekee, tuskinpa alkavat sotimaan Ranskaa tai Portugalia vastaan.
 

Tässä sen haavoittuneen sankarin kertomus.

Silmään pistää:
Vierastaistelija
Venäläisiltä VARASTETTU konekivääri

Toimittaja on typerys tai ryssän agentti, uskon enemmän typerykseen.
 
Back
Top