Ukrainan konflikti/sota

Piti minunkin luoda tunnukset, että pääsee kommentoimaan kaasuputkien poksahdusta, kun moinen kuukausien jälkeen nousi uudelleen keskusteluun. Syyllistä en väitä tietäväni, mutta muutaman faktan osaan listata ja niistä pari johtopäätöstä vetää.

Fakta 1. Kaasu ei olisi ehjissäkään putkissa Eurooppaan virrannut niin kauan kuin Venäjän joukot ovat Ukrainassa ja Putin vallassa Venäjällä.

Johtopäätös 1. Putkien arvo Putinille oli nolla.

Fakta 2. Jos kaasu olisi putkissa Eurooppaan virrannut, raha olisi virrannut toiseen suuntaan monen rikkaan ja vaikutusvaltaisen venäläisen pankkitilille.

Johtopäätös 2. Joillakin näistä rikkaista ja vaikutusvaltaisista venäläisistä saattoi hieman harmittaa, että kaasu ei virrannut putkissa Eurooppaan ja raha heidän pankkitileilleen.

Fakta 3. Nämä rikkaat ja vaikutusvaltaiset venäläiset olivat riittävän älykkäitä tajuamaan faktat 1. ja 2.

Johtopäätös 3. Ehjät putket muodostivat Putinille hengenvaarallisen uhan.

Oma arveluni 1. Putin ei ollut sentään niin tyhmä, että ei olisi tajunnut faktoja 1-3 ja osannut vetää johtopäätöksiä 1-3.

Kysymys 1. Kellähän oli motiivi räjäyttää putket?

PS. Minua ärsyttää yleinen tapa puhua, että jokin maa haluaa jotain, maa on jotain mieltä tai edes, että maalla olisi jotain omia intressejä.
Tietääkseni valtioilla ei ole aivoja olla mitään mieltä tai haluta yhtään mitään. Yksittäiset ihmiset moisiin hommiin kykenevät. Jos tämän triviaalin faktan unohtaa päättelyistä tulee helposti aivan päättömiä.

Mielestäni vahvin todiste, että venäläinen taho räjäytti NS putket on siinä, että heidän reaktionsa oli siihen niin älyttömän laimea. Aivan kuin olisi tikkari pudonnut hiekkaan. Jos sen olisi joku muu suorittanut niin ne ulvois vieläkin kostoa ja olisivat jotain ilkeyttä jo tehneetkin.

Viimeksi muokattu:
Ryssä uskoo että aika on sen puolella. Siviili-infran tuhoamisella kypsytellään Ukrainaa neuvottelupöytään. Tavoite on kuitenkin koko ajan Ukrainan ja ukrainalaisten hävittäminen Euroopan kartalta. Viron lähialueille sijoitetut rysyjoukot ovat kärsineet kovia tappioita, erit. Pihkovan VDV-ukot.
Palstalla on tietäjiä, mutta mahtaako kukaan tietää, onko vanjalla enää mitään relevanttia pumppua ns. koskemattomana? Vai ovatko kaikki vanjan taistelukykyiset prikaatit jo saaneet Ukrainassa "kokemusta", eli käytännössä rumasti kuokkaansa?

Pitkä olisi vielä hinausmatka. Tämä video oli kovassa huudossa pro-rysy-kanavilla eilen, mutta valitettavasti video taitaapi olla jostain harjoituspaikalta, kovin kovin kovin kaukana rintamalta.

Olisihan se toki ihanaa nähdä, kun tämäkin korkataan….

Eikö tuo wunderwaffe pysty ampumaan lainkaan suoraan liikkeestä ? Vakain siis ihan paska ?

Eikö tuo wunderwaffe pysty ampumaan lainkaan suoraan liikkeestä ? Vakain siis ihan paska ?
Ei siitä taida olla liikkuvaa kuvaa, jossa liikkeessä ammuttaisiin. Itse ainakin tuomitsen koko armatan paraativaunuksi tai korkeintaan teknologiademonstraattoriksi, kunnes toisin todistetaan. Tätä tukisi myös se, että vanja on jo nolannut itsensä aivan täysin taistelukentällä, miksi ihmeessä eivät tohtisi käyttää edistyneimpiä aseitaan, edes siinä tapauksessa että osoittautuvat yksi toisensa jälkeen susiksi?

Ikävämpiä uutisia…

Jos seuraa myös pro-rysy-kanavia, kuten itse teen. On hyvä tietää että siellä on nyt ainakin eilisestä lähtien jaettu videota jossa, UA:n kaverit teloitaa rysyjä. En osaa ottaa kantaa onko totta, lavastettua vai mistä on kyse. Videon olen nähnyt, enkä sitä tänne jaa, vaikka pyydettäisiinkin.

Olen tähän aikaisemminkin kommentoinut, että älä tee ja jos teet, älä videoi, ja jos videoit niin älä hitto jaa…

Viimeksi muokattu:
Tuohan on ihan penikka ( oma poika tulee lähinnä mieleen) ja tuokin että vankeja ei oteta saa vanhan historianharrastajan höristämään korviaan/ virkistämään muistiaan.

12. Panzerdivisioon SS-Hitlerjugendin nuorukaiset tulee mieleen. Tappoivat kanadalaisia sotavankeja Normandiassa ja kanadalaiset vastasivat tähän omalla rouhealla tavallaan. Onhan se kyllä uskomatonta että ryssät itse on nyt pahimpia natseja. Perkeleen sekopää Putin.EF219E5F-9106-4E8E-8C20-94F44E9BD193.jpegB05CF79A-6CC1-41FE-B275-32810B20B273.jpeg

Rysyt jatkavat Krimin suojaamista. Eikai heitä vaan huoleta että nykyinen suurhyökkäys pääsekään Kiovaan :unsure:

On siinä Ukrainalla aikanaan kova työ vallata eteläiset alueet takaisin.

Edelleen jaksan ihmetellä miten surkeasti Ukraina linnoitti ja miinoitti juuri tuon armianskin lähialueen ennen 24.2.22. Ei juuri mitenkään. Ryssä tekee juuri sitä mitä Ukraina jätti tekemättä.

Yhdessäkään demonstraatiossa ei ammuta kunnolla liikkeestä tai esitetä tykin vakausta. Epäilen, että noilla on suuria ongelmia uuden automaattilataajan ja vakaajan kenttäkestävyyden kanssa, jonka vuoksi ajellaan aina jäykällä tykillä mahdollisesti jossain vikamoodissa. Jos T14 ilmestyy Ukrainaan, veikkaan sen olevan täysi katastrofi, kun miehistöä kielletään käyttämästä hienoja ominaisuuksia ja eivät uskalla soveltaa tilanteen mukaan. Lopulta vaunu seisoo arolla telat paskana kaupallisten droonien pörrätessä ympärillä kuin raatokärpäset.

Aika lailla samaa asiaa mitä tässäkin ketjussa on jo viimeiset muutama tuhat sivua puhuttu. Venäjän asevoimien reformit epäonnistuivat. Hillitön korruptio jäytää läpimätää systeemiä. Lähtivät soitellen sotaan ilman mitään varasuunnitelmaa sen varalta että ensi-isku menisi munilleen. Ukrainan raivoisa vastarinta ja lännen aseapu tuli ryssille shokkina. Nyt ovat korviaan myöten kusessa.

Tuota on tullut kyllä ihmeteltyä. Luulisi, että noilla määrillä pystyisi vaikuttamaan Ukrainan huoltoon/komentopaikkoihin/viestiyhteyksiin tai vaikka tuohon vedettävään tykistöön. Mutta ei! Terroripommitusta terroripommituksen perään. Joko mulla tai sitten Frunzen akatemian käyneillä strategeilla on joku piuha päässyt vetämään oikoseen tai sitten nuo todellakin ajattelevat pelkästään maksimaalisen tuhon tuottamista kaikkein heikoimmille.

klo 19:06: Ukrainan energiainfrastruktuuri kärsi vaurioita Venäjän perjantaisissa ohjusiskuissa, erityisesti Zaporižžjassa ja Harkovassa, sanoi Ukrainan pääministeri Denys Smyhal maan hallituksen kokoontuessa.

- Zaporižžja kärsi yhden suurimmista ilma-iskuista sitten sodan alun. Harkova joutui myös laajamittaisen hyökäyksen kohteeksi yöllä.

Amerikkalaismedia CNN:n mukaan pääministeri sanoi myös Länsi-, Keski- ja Itä-Ukrainan suurjänniteinfrastruktuurin saaneen vaurioita.

- Ukraina on väliaikaisesti menettänyt 44 prosenttia ydintuotannostaan, 75 prosenttia lämpövoimalaitoskapasiteetistaan ja 33 prosenttia lämmön ja energian yhteistuotantolaitoksistaan. Tästä terrorista huolimatta, valtaosalla ukrainalaisista on edelleen lämpöä, vettä ja sähköä, Smyhal vakuutti.

Ikävämpiä uutisia…

Jos seuraa myös pro-rysy-kanavia, kuten itse teen. On hyvä tietää että siellä on nyt ainakin eilisestä lähtien jaettu videota jossa, UA:n kaverit teloitaa rysyjä. En osaa ottaa kantaa onko totta, lavastettua vai mistä on kyse. Videon olen nähnyt, enkä sitä tänne jaa, vaikka pyydettäisiinkin.

Olen tähän aikaisemminkin kommentoinut, että älä tee ja jos teet, älä videoi, ja jos videoit niin älä hitto jaa…
Tästä on porattu joo, tähän asti kaikki ryssien videot Ukrainan tekemistä sotarikoksista on ollut puhdasta lavastetta. Joko nyt sitten?

En ole videota nähnyt, haluaisin tosin nähdä. Vaan eipä sillä sikäli merkitystä ole, vaikka totta jotenkin olisikin: yksi pahuus ei muuttaisi satoja tuhansia pahoja tekoja oikeaksi.. pitää koittaa kaivella jostain, googlaamalla tulee vain niitä polviin ampumisia ja sitä kurkunleikkausta, jotka oli molemmat 100% täyttä feikkiä.

Back