Ukrainan konflikti/sota

Ne kommentit jotka minä olen nähnyt ovat perustuneet siihen, että pääministeristä on yritetty vääntää idiootti. Tyttö joka on lähtenyt söhläämään miesten hommiin. Vastineet ovat olleet puolitotuuksia, tai sitten on vastattu aiheen ohi. On keksitty ties mitä perusteluja, jotka muka tekevät asian mahdolliseksi ja sitä kautta keskustelukin turhaksi. Eli on hyökätty juuri keskustelemista vastaan. Kylmä tuuli puhaltaa Kekkoslovakiasta.

On väitetty Hornetien olevan loppu, kun niistä meillä luovutaan. Eivät ne ole muuta kuin siinä kontekstissa, että niitä pitäisi käyttää Suomen ilmavoimien pääkalustona. Tai sitten on toistettu monella eri suulla, että tarvitsemme Hornetit itse. Emme suinkaan tarvitse sen jälkeen, kun olemme ne käytöstä poistaneet. Tähänhän lähti mukaan jopa presidentti Niinistö, mikä oli häneltä sangen vastenmielinen temppu ja jättää kyllä melkoisen kolhun hänen puhtoiseen imagoonsa. Tuollainen harhaanjohtava politikointi juuri vaalien alla oli Niinistöltä anteeksiantamatonta. Siinä mureni arvostetun valtiomiehen sädekehä kerralla.

Jos pysyttäisiin asiassa, niin mietittäisiin onko homma ok paitsi meille itsellemme, myös USA:lle ja ymmärtääkö Ukraina miten isotöistä kalustoa se olisi saamassa. Jos USA näyttää vihreää valoa ja Ukraina on valmis ottamaan vuosikymmenen vaihteessa haasteen vastaan, niin ei muuta kuin koneet siihen suuntaan. Näistä meidän pitäisi keskustella ja jättää kuvitteellisista muotoseikoista nillittäminen, sekä etenkin omaan pesään kuseminen vähemmälle. Jos keskustelujen jälkeen päädyttäisiin siihen, että HN-luovutus voisi olla tuloillaan, niin hommaa voisi alkaa hiljalleen valmistella.
Jaaha, eiköhän tämä demarivänkäys taas riitä. Marin vetäs aivan vituilleen ja se siitä.

Jatketaan muussa lirpakkeessa, koskien kaikkia muitakin.
 
Palataas tähän ryssän ilmavoimien alisuoritukseen. Uutisten mukaan ryssä ei ole kyennyt toimittamaan Intialle koneiden varaosia. Jos katsotaan ryssälä vs Intia niin ryssän suhistimien fleetin kokoero lienee 10:1, eli samantasoisella käytöllä varaosista pitäisi mennä vain 10% Intiaan. Ei pitäisi olla mikään ongelma mutta nyt tuntuu olevan. Lentokoneiden varaosatuotanto on vaativaa hienomekaniikka ja korkean tarkkuuden työtä eli kallista. Korruptoituneessa maassa tässä on houkutteleva oikaisupolku, mutta se vaatii juoneen mukaan lentokonevalmistajan ja ilmavoimat. Homma tehdään siis siten että tiputetaan oikeat lentotunnit alas, vaikka sinne 10% ja raportoidaan täydet 100%. Näin tässä voidaan laskuttaa valtiolta lentäjien palkat, polttoaineet, varaosat huollot jne. Tulee melkoinen rahakasa. Samalla kun lentokonetehdas on mukana ringissä niin jopa tehtaan konekanta voidaan jättää hankkimatta/ylläpitämättä suurelta osin. Tarvitsee vain väärentää pilottien lentotunnit, huoltokirjat, varaosatoimitukset jne. Samalla voi myös myydä ne polttoaineet. Tässähän korrputoitunut kleptoratia ei varmaan löydä mitään ongelmaa tehokkaa toteutuksen osalta.

Näin lentokonefleetti on aidosti lentokykyinen ja tarkastuksessa ei voi jäädä kiinni kun otetaan paikalle vain ne muutamat pilotti joilla on oikeasti lentokokemus kunnossa. Homma voi kosahtaa vain jos tarttee aloittaa täysimääräinen sota ja sekin voidaan feikata vähänaikaa kunhan lennätetään niitä lentotaitoisia 24/7. Homma alkaa sakkaamaan siinä vaiheessa kun pilotit uupuu, varaosat puuttuu ja ei ole huoltohenkilöstöäkään. Tai, no on, mutta ne on todellisuudessa lähinnä juoppoja joille maksettiin 20% oikeasta palkasta kunhan ovat niminä paperilla.

Tällä konseptilla päästään juuri siihen mitä Ukrainassa nähdään: ryssä ei lennä. Ja sen vähän mitä lentää niin syö koko varaosatuotannon, myös sen Intian osan.
Olisko tuo konsepti ollut käytössä jo N-liiton aikana? Ei siksi koska joku veti välistä vaan koska ei muuhun pystytty. Viron lentotukikohtien maaperästä pumpattiin järkyttävät määrät kerosiinia 90-luvulla, koska sitä oli vasiten dumpattu sadevesiviemäreihin. Koska löpöä toimitettiin vaadittavien lentotuntien mukaisesti, joita ei koskaan lennetty. Koska ryssä - eli koko muu koneisto jonka pitäisi pitää koneet ilmassa ei toiminut.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko tuo konsepti ollut käytössä jo N-liiton aikana? Ei siksi koska joku veti välistä vaan koska ei muuhun pystytty. Viron lentotukikohtien maaperästä pumpattiin järkyttävät määrät kerosiinia 90-luvulla, koska sitä oli vasiten dumpattu sadevesiviemäreihin. Koska löpöä toimitettiin vaadittavien lentotuntien mukaisesti, joita ei koskaan lennetty. Koska ryssä - eli koko muu koneisto jonka pitäisi pitää koneet ilmassa ei toiminut.

Ihan tuttua neuvostoajoilta. Parin kylmän sodan neukkulentäjäloikkarin muistelmat olen lukenut. Molemmissa sanotaan suoraan että lentotukikohdissa kerosiinit kaadettiin surutta maahan. Virallisiin papereihin sitten merkittiin että lentotuntikiintiöt on täytetty ja löpö kulutettu. Ja koneissa elektroniikan jäähdytykseen varattu alkoholi meni sitten mekaanikkojen ja lentäjien omaan käyttöön.
 
Khersonin seudulta pari tuoreehkoa juorua:



WarMonitor3 joten ei lähteitä tms.

-

Väitetysti Sevastopolissa ja Nova Kakhovkassa olisi paukkunut:

Todennäköisesti Khersonin hommat tässä. Lelekan vakaaja ja olisiko monitorilta kuvattu vielä.. tekee huonolaatuiseksi.
Destroyed Russian fuel and lubricants depot and "Tor" air defense system - joint work of the "Leleka-100" UAV of one of the units of the SBU and the 406th Specialized Aviation Brigade of the KMP Naval Forces, presumably in the Kherson region (left bank of the Dnieper) some time ago

https://twitter.com/SerDer_Daniels/status/1639234548511776770
 
Strela missaa Ukrainan Leleka dronen kahdesti. Pari päivää sitten oli myös toisinpäin, ukrainan IT missasi rysyn dronen (en enää löydä linkkiä).
Tämä on muuten mielenkiintoinen video. Tuossahan drone näyttää ottavan rajusti lisää korkeutta ja tekevän rajua liikettä. Noin kaikki maailman IT ohjuksethan on suunniteltu kiinteäsiipisiä, ballistisia tai helikopetreita varten. Noilla on massahitautta ja sitäkautta ennustettava lentoreitti. Drone poikkeaa näistä, eli pystyy liikehtimään rajusti, pysähtymään kuinseinään ja vaikka siirtymään vapaaseen pudotukseen hetkessä. IT ohjuksen väistö perustuu ohjauksen liikemäärän syöntiin, noissahan moottori palaa vain hetken ja sitten energia on ohjauksen nopeudessa. Tuo liikemäärä on laskettu niille normikoneille, ei droneille!

Joten nyt olisi mielenkiinsta tietää minkälaista väistelytaktiikka tuolla käytetään. Veikkaan että pätevä dronepilotti pelaa helposti ohjusmakasiinin tyhjäksi ja käy sitten pudottamassa karanun siihen päälle.

Ukrainahan on kehunut Gepardeja. Tuollainen lienee paljon vaikeampi pala kun sitä lippaan sisältöä löytyy enemmän ja laukaisua ei voi havaita savujuovasta. Samoin sirpalepilven kokoa voi säätä sarjan pituuden ja hajonnan avulla niin että dronen liikehdintä pelataan pois pelistä.
 


"VENÄJÄ haluaa perustaa laittomasti itseensä liittämien ukrainalaisalueiden ympärille Ukrainan sisälle demilitarisoituja puskurivyöhykkeitä, sanoo Venäjän entinen presidentti Dmitri Medvedev uutistoimisto Reutersin mukaan.
Medvedevin mukaan Venäjän on ”tarpeellista” edetä syvemmälle Ukrainaan, jopa Kiovaan tai Länsi-Ukrainan Lviviin, jos sen ehdotukseen ei suostuta."

Katsotaan kuka tässä vielä luo puskurivyöhykkeitä... Nahkurin orsilla tavataan🤣💪

Jos jokin demilitarisoituvyöhyke perustetaan niin se tulee Venäjälle.
edit. poistin vanhinko tupla lainauksen.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on muuten mielenkiintoinen video. Tuossahan drone näyttää ottavan rajusti lisää korkeutta ja tekevän rajua liikettä. Noin kaikki maailman IT ohjuksethan on suunniteltu kiinteäsiipisiä, ballistisia tai helikopetreita varten. Noilla on massahitautta ja sitäkautta ennustettava lentoreitti. Drone poikkeaa näistä, eli pystyy liikehtimään rajusti, pysähtymään kuinseinään ja vaikka siirtymään vapaaseen pudotukseen hetkessä. IT ohjuksen väistö perustuu ohjauksen liikemäärän syöntiin, noissahan moottori palaa vain hetken ja sitten energia on ohjauksen nopeudessa. Tuo liikemäärä on laskettu niille normikoneille, ei droneille!

Joten nyt olisi mielenkiinsta tietää minkälaista väistelytaktiikka tuolla käytetään. Veikkaan että pätevä dronepilotti pelaa helposti ohjusmakasiinin tyhjäksi ja käy sitten pudottamassa karanun siihen päälle.

Ukrainahan on kehunut Gepardeja. Tuollainen lienee paljon vaikeampi pala kun sitä lippaan sisältöä löytyy enemmän ja laukaisua ei voi havaita savujuovasta. Samoin sirpalepilven kokoa voi säätä sarjan pituuden ja hajonnan avulla niin että dronen liikehdintä pelataan pois pelistä.
Mun silmään tuo näyttää vaan, että zoomataan ulos nopeasti. Vakaaja heittelee sitten kuvaa vähän minne sattuu. Ehkä, voin olla väärässä. Leleka on joka tapauksessa myös kiinteäsiipinen.
https://ukrspecsystems.com/drones/leleka-100-electric-uav
 
James Vasquezin twitter-draamat jatkuu, poistui hetkeksi kokonaan pois Twitteristä. Ei tästä enää itsekään tiedä että mitä sanoisi.
Joutanee unholaan. Samoin kuten tuo lainaamasi Mensch, joka on oikein pitkän linjan luihu infosoturi.

Tulikohan siitä Azovin suomensukuisesta komentajasta ruumis vai vanki? Taisi olla vielä elossa antautumaan Mariupolissa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisko tuo konsepti ollut käytössä jo N-liiton aikana? Ei siksi koska joku veti välistä vaan koska ei muuhun pystytty. Viron lentotukikohtien maaperästä pumpattiin järkyttävät määrät kerosiinia 90-luvulla, koska sitä oli vasiten dumpattu sadevesiviemäreihin. Koska löpöä toimitettiin vaadittavien lentotuntien mukaisesti, joita ei koskaan lennetty. Koska ryssä - eli koko muu koneisto jonka pitäisi pitää koneet ilmassa ei toiminut.
Saattaa tuo vanha kunnon neukkuryssiminen selittää muitakin käänteitä tässä sodassa, jos ja kun henki on vieläkin tallella.

Vanhempi kollega kertoi juttujaan työmailta Neuvostoliitosta, jossa oli ollut suomalaisten porukoissa töissä. Ykskin paikallinen kuorma- auto kuski oli vähän väliä ootellut uutta moottoria kuorma-autoon. Tämä työkaverini oli sitten kerran kysynyt, että miksi se ei lisää moottoriöljyä, niin toinen oli vaan todennut, että moottoreita saa uusia. Ja ei se kyllä ketään ollut kiinnostanut, moottoreita sai uusia.

Tuon kun miettii vielä siihen että odottelulle toinen vaihtoehto on edetä järjettömään sotaan, niin miksipä niitä öljyjä kovin tosissaan lisäilisi, jos vielä tietää että niitä uusia moottoreita ei nyt olekkaan tarjolla.
 
Joutanee unholaan. Samoin kuten tuo lainaamasi Mensch, joka on oikein pitkän linjan luihu infosoturi.

Tulikohan siitä Azovin suomensukuisesta komentajasta ruumis vai vanki? Taisi olla vielä elossa antautumaan Mariupolissa.
Jos Denis Prokopenkoa meinaat niin hänethän silloin syyskuussa annettiin ukrainalaisille takaisin vankienvaihdossa yhdessä muiden Azov-johtajien kanssa, mutta ehtona tuolle vapautukselle oli että jää Turkkiin sodan loppuun asti
 
Back
Top