Ukrainan konflikti/sota

Berdjanskin satama on ollut koko ajan tavaran sisääntuontipaikka. Rautatie tulee satamaan ja siellä on toimivat raskaat satamalaitteet. Ukethan upotti satamaan yhden ryssän maihinnousualuksen vajaa vuosi sitten, ilmeisesti Bayraktarilla. Olivat silloin purkamassa tankkeja ym. useammastakin aluksesta.

Melitopolin eteläpuoleinen syvälle sisämaahan ulottuva lahti on merkittävä. Sen suun sulkee hiekkainen tombolo, mutta rantaa pitkin ei kulje tietä, jolla olisi isompaa merkitystä. Kaikki merkittävä kumipyöräliikenne kulkee pakotettuna Melitopolin kautta. Etenemällä 100 km Melitopolin suuntaan katkeaa rautatie itä-länsi -suunnassa ja ainoa valtatie tulee monenlaisen tykistön ulottuville. Itse kaupunkia ei tarvitse vallata.

Samaa mieltä tästä, haaveilin tästä suunnasta ja kuviosta melko pian Khersonin vapauttamisen lähestyessä (oltiin silti vielä kuukauden päässä siitä) kun kysymys oli "missä seuraavaksi?" - VIESTI 1 ja VIESTI 2

Kantava ajatus oli että hyökkäys työntyy kohti Melitopolia ja kaupunkiin tulevat tiet ja rautatie tykistönkantamalle. Samalla sulkeutuisi "eteläinen rantatie", kuten kirjoitat.

Huvittava lukea näitä linkittämiäni viestejä uudestaan monta kuukautta myöhemmin. Olen toki itse asiasta edelleen samaa mieltä, mutta ryssällä on ollut aikaa kaivautua ja miinoittaa koko tämä aika.

Jos miettii ajan kannalta niin kirjoitin nuo viestit 7.10.2022 ja nyt eletään 26.3.2023. Näiden välillä on tasan 170 päivää, melkein puoli vuotta.

En tarkoita että Ukrainan olisi "pitänyt hyökätä nopeammin ja ottaa suurempia riskejä", vaan sitä että oikeat sodat tahtovat kestää kauan. Se unohtuu usein kun piirtelee nuolia kartalle.

-

Havaintoja Vuhledarista:


-

Taas yksi "Ukrainan mekanisoidut joukot harjoittelevat" -video, kuten todettua, näitä on alkanut putkahtelemaan viimeisen viikon aikana:



Jälkimmäisen viestin kommenteista poimittua:

Bradleys have about two months left of The Pentagon Wars stink on them before we see their original purpose of near-peer, late-Cold-War conflict on the Eastern Europe plains. My money is on they get vindicated.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa analyysiä ! Kulkeekohan tuossa Donetskin ja Mariupolin välillä miten paljon rataliikennettä :unsure: Tuohon etäisyydet riittäisivät ja sen saa pois pelistä nykyisillä etäisyyksillä. Krimin kautta ei varmasti ole mahdollista kuljettaa sitä määrää mitä tarvitaan, eikös tuohon risteyskohtaan jotakin yritetty vähän aikaa sitten, mutta kaukana on edelleen. Maakuljetuksista varmasti tiedustelutietoa olemassa ja niistähän on ollut Mariupoliin kyllä tietoa.. Huonoahan tässä on että kyllä tuonne alueelle huoltoa on pystytty kohtuu rauhassa tuomaan useita kuukausia ja liittyen siihen että ryssät pitää Zaporizhiaa painopistealueena.
Donetskin ja Mariupolin välisellä radalla ei voida kuljettaa mitään tällä hetkellä, se on ukrainan kaiken tykistön kantamalla. Ryssä on yrittänyt siksi vallata Vuhledaria jo useampaan otteeseen, että saisivat edesautettua tuon yhteyden käyttöönottoa (=ukrainalaiset kauemmaksi) ja vähennettyä etelän pullonkauloja. edit. Nythän tuolla kuljee etulinja jotakuinkin 10km päässä radasta ja Vuhledarin valtaamalla saadaan iso kenkä oven rakoon, sillä siitä eteenpäin on erittäin aakeeta laakeeta ja vähän vallattavia kyliä/kaupunkeja.
 
Näillä kylmennetään reippaasti mobikkeja kun Ukrainan vastahyökkäys lähtee liikkeelle, raketinheittimien raketteja tarvitaan aivan samalla tavalla kuin tykin ammuksiakin, jopa kipeämmin koska näillä saadaan läpimurron vaatimaa kokonaisen alueen pehmennystä aikaiseksi painopisteissä ja siten kärki kuluu vähemmän. Erinomaista, että sellainen suuri ammusten valmistusmaa kuin Pakistan on Ukrainan puolella ryssää vastaan.


Ryssien ruumiita Bahmutin kaduilla.

Jos tästä joskus tehdään elokuva niin se voisi olla nimeltään Bakhmut Killing Fields.
Odessaan tullut myrskyn mukana merimiina joka on räjähtänyt rantatalojen lähellä aiheuttaen vaurioita.

 
Viimeksi muokattu:
Melko ilmavaksi sodankäynti muuttuu jos muutamalla kymmenellä länsitankilla yhtäkkiä meno on sellainen, että mennään reilu 200km Krimin reunoille tosta vaan ja sitten vielä Krimille. Vai meinasitko että ison joen yli hyökkäävät. Trendi on kuitenkin koko ajan ollut etenemisten lyhentymisiin molemmin puolin, joten 200km olisi valtava loikka. Mitenkähän tuota hyökkäystä huolletaan, kun on menty 200km kaasu pohjassa kaupunkien ohi?
"Vähän" vaikea uskoa.

Omana ikävänä veikkauksena sanon edelleen, että tämän sodan jälkeen Krim jää luultavasti Venäjälle ja pidän ihan hyvänä tuloksena jos muuten mennään 2014 edeltäviin rajoihin. Liian vaikea kohde, muissakin alueissa riittää tekemistä ja jos Krimillä alunperinkin vain 55% halusi olla Ukrainaa ja niistäkin lienee osa sieltä muuttanut pois, niin onko sillä kuivalla saarella nyt niin väliä Ukrainalle enää siinä sotaväsymyksessä kun sen valloitus olisi ajankohtainen. Putinin kaatuminen ja Venäjän täysi romahdus voisi mahdollistaa Kriminkin palautuksen.
55%? Meinaat kai sitä 2014 "äänestystä"? Ja khyyllä, 200 länsivaunun kiila ja tuhannen T reliikkiä, niin kyyllä, raja siirtyy 200km. Harkovassa siirtyi kymmeniä, pääasiassa kevyellä kalustolla ja ryssän huolto ryssälään auki.

Krimin puolustus on inasen haastavaa, kun laivaohjukset saadaan koko rannikolle etelään, puhumattakaan Azovin meren rantaan. Mutta yhtä kaikki, mutuiluun nämä perustuu molemmilla.

Kesällä 2023 Melitopol haltuun, koko Herson antautuu ja siitä Krimille syksyllä 2023. Vuoden loppuun mennessä zyzzälä nurin ja peli seis.
 
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota näiden dronevideoiden kehittymiseen viimeaikoina? Ukrainan julkaisemat alkaa yhä enenevissä määrin sisältää kuvaa useasta dronesta ja julkaistussa videossa on aina hyvä täysosuma. Joten dronekattavuus on hyvä ja materiaalia täytyy olla runsaasti mistä valita parhaat päältä. Vastaavasti ryssän puolen videoissa yhä useammin tulee läheltä-ohi osuman siaan eli jotain pitää julkaista vaikka itse isukussa ryssittiin. Haisee videomateriaalipulalle joka viittaa että droneissa on jotain ongelmaa ryssällä. Joko niitä on vähän tai ne ei toimi kunnolla.

Tilanteen kääntyminen voisi viitata myös elso:n osuuteen, eli länsimaat olisi saanut tuonne nyt toimivaa elsoa kentälle niin että sitä osataan myös käyttää. Näin omat dronet pysyy ilmassa ja ryssän ei.
 
En ole seurannut sotaa tarkasti viimeisen puolentoista viikon ajan, mistä syystä kysymys aktiivisemmille: onko tänä aikana nähty "suurta risteilyohjusten iskua"?

En tarkoita yksittäisillä tai edes muutamalla Kh-22, S-300, Shahed-136 tms. tehtyjä iskuja vaan "suurempaa iskua".

Lainasin yllä mitä kirjoitin 10.3.2023, silloin nähtiin edellinen (minun tiedossa oleva) suurempi ohjusisku. Siitä on nyt 11 päivää aikaa ja kello käy kokoajan. NOEL-niminen twitter-tili kirjoitti 4.3.2023 että aikaisemmin suurempien iskujen väli oli 11 päivää. LÄHDE

Nyt ollaan siis "vanhalla rajalla".

HUOM: 10.3.2023 tehty isku päätti odotuksen jota oli kestänyt 21 päivää, huomattavasti pidempi aika kuin tuo aikaisempi 11 päivää.

Jos nytkin on sama tilanne, se tarkoittaisi että seuraavaan suurempaan iskuun olisi puolitoista viikkoa matkaa. Oltaisiin siis "odotusajan" puolivälissä, sikäli kun ryssän iskuille on mahdollista laskea tällainen "aikaväli".

Kello käy, Venäjä. Milloin nähdään seuraava suurempi ohjusisku?

10.3.2023 - 26.3.2023 välillä on 16 päivää. Aikaisempi iskujen välinen aikaennätys oli 21 päivää, joten siihen on alle viikko.

Jos siis ei nähdä suurempaa ohjusiskua ennen maaliskuun loppua, niin "vanha ennätys rikkoontuu".

-

Lukashenko myi pakotteiden alaiseksi joutuneen lentokoneensa?

Lukashenka’s plane that came under U.S. sanctions was sold to Iran? We noticed that the plane from Lukashenka’s fleet, Boeing 737-800 (reg.number EW-001PA), which came under the U.S. sanctions on March 24, had an unusual flight today.

FsKtEZ0WYAIXdE9


On March 26 at 15:11 (Minsk time), the aircraft took off from Minsk National Airport under the call sign of the Iranian airline Caspian Airlines – IV2703 / CPN2703, as seen on the public flight tracking services.

FsKtE6HWAAIn8o5


FsKtE6SWwAIC01I


Then, when the plane was flying over Kazakhstan, another public online radar started identifying it as Boeing with registration number HZ-ARA from Saudi Arabia due to the fact that the plane was flying with ICAO-code of this country.

FsKtFZgXoAI2v9i


This couldn’t be true, as Saudi Boeing HZ-ARA just arrived in Riyadh from Kuala Lumpur.

Boeing 737-800 (EW-001PA) landed at 19:48 (Minsk time) in Iran, at the airport for domestic flights, the Iranian Air Force and government flights of that country – Tehran Mehrabad.

We note that according to our data, the last time Lukashenka flew on this plane was on February 18, 2023. Flying under a different call sign and landing at an “unusual” airport in Iran may indicate that the aircraft was sold.

If that’s true, it’s obvious that the sale deal was not prepared in two days. Did they know about the sanctions in advance?

Anyway, we should note that the plane is quite old, it’s 21 years old, and it’s indeed time to get rid of it.

The thing is that Lukashenka has other planes that have not yet come under sanctions.


-

Puola jatkaa investointeja omaan sotateollisuuteen - ja tietysti tämä kohdistuu vahvasti Ukrainan auttamiseen:

 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan muu kiinnittänyt huomiota näiden dronevideoiden kehittymiseen viimeaikoina? Ukrainan julkaisemat alkaa yhä enenevissä määrin sisältää kuvaa useasta dronesta ja julkaistussa videossa on aina hyvä täysosuma. Joten dronekattavuus on hyvä ja materiaalia täytyy olla runsaasti mistä valita parhaat päältä. Vastaavasti ryssän puolen videoissa yhä useammin tulee läheltä-ohi osuman siaan eli jotain pitää julkaista vaikka itse isukussa ryssittiin. Haisee videomateriaalipulalle joka viittaa että droneissa on jotain ongelmaa ryssällä. Joko niitä on vähän tai ne ei toimi kunnolla.

Tilanteen kääntyminen voisi viitata myös elso:n osuuteen, eli länsimaat olisi saanut tuonne nyt toimivaa elsoa kentälle niin että sitä osataan myös käyttää. Näin omat dronet pysyy ilmassa ja ryssän ei.
Kahden dronen videoita on tullut ukrainalta lähes koko sodan ajan. Ainakin kaupallisten dronejen kanssa oli vaikeuksia vielä vähän aikaa sitten useammankin suun kertomana, tyylin Maviccien elinaika tiedusteluhommissa oli max 5 retkeä tai vähemmän. Toisaalta pommidronevideoiden määrä on kasvanut varsin lineaarisesti koko ajan. Vaikea sanoa..
 
Ohhoh, ei kummakaan että eteläisellä osalla suolataan kaikki EW laitteistot niin saadaan näille pelikenttä vapaaksi. Kohta mennään eikä meinata.

Oliskohan tässä nyt tälläinen juonenkulku:

Jatkuvien Ukrainan dronehyökkäysten perusteella ryssä huomaa että osutaan IT, tutka ja EW laitteisiin. Mustallamerellä pörrää kokoajan läntistä dronea haistelemassa aluetta. Tulee myös tietoa että niitä droneja on tulossa Ukrainalle yhä enemmän.

Ongelmanratkaisu ryssälle on triviaali, eli väkivaltaa. Haisteludrone mereen ja tilanne kääntyy heti voitoksi. Asia toteutetaan mutta unohdetaan että vastassa oikeasti kykenevä dronen omistaja.

Lopputulos on että dronen tilalle tuli Riverjoint ja EW asemat räjähtelee vieläkin kiivaampaan tahtiin.

Kyllä tässä on painopiste siirtynyt. Aikaisemmin kaukovaikutuksella laitettiin sileäksi välittömästi vaikuttavia kohteita eli johtokeskuksia ja ammusvarikkoja. IT:tä tuhottiin jos sattui kohdalle. Nyt sitten tulee juurikin EW:tä ja IT:tä. Kyllä tässä muokataan taistelukenttää ja sen mahdollistaa etulinjan tilanne. Enää ei koeta akuutiksi keskittyä välittömään paineen pienentämiseen.
 
Back
Top