Ukrainan konflikti/sota

Joku kanadalainen vapaaehtoinen kirjoittaa, että koko hänen yksikkönsä tuhoutunut. SBU on käsittääkseni kansallinen erikoisjoukko joten vähän outoa, että kanadalainen kuuluisi siihen.
Tää on mitä luultavammin trollitili joka paroidioi erästä "kanadalaista vapaaehtoista", joka ei edes käynytkään koko maassa. Alkuperäisestä tilistä:
 
MT-12 Rapiran edeltäjä eli T-12 tykki bongattu Krimillä. Ei ole aprillipila:

In occupied Crimea, a T-12 gun pulled by a Russian military truck was spotted.

Please don't confuse it with the old but still newer MT-12 Rapira. The T-12 is the father of the MT-12.

The gun entered the armament of the USSR in 1955. From a distance of 1000 m, it is able to penetrate 215 mm thick armor (according to wiki).

There is a high probability that similar cannons will be used to strengthen northern Crimea in the event of a Ukrainian counteroffensive.


T-12 otettiin käyttöön 19.7.1961. Se oli ensimmäinen sileäputkinen panssarintorjunta/panssarivaunutykki maailmassa, T-62 otettiin käyttöön n. kuukausi myöhemmin 12.8.1961.
 
Täällä on aiheena Ukrainan konflikti, ei siis Ukrainan propagandamateriaali. Siihen kuuluu myös nämä joillekin mielipahaa aiheuttavat tiedot, jotta voidaan luoda kattavampi kuva tilanteesta. Suolasirotin pitäisi toki olla jokaisen suosikkimausteena keskustelua läpikäydessä kaikkina hetkinä. Jo ryssän propagandan tunteminenkin edesauttaa tietämään, missä mennään konfliktissa, kunhan osaa lukea sen, mitä ei kerrota. Lisäksi se auttaa tuntemaan ryssän toimintaa konflikteissa. Arvokasta tietoa siis. Konflikteja ei voiteta sillä, eikä niihin varauduta sillä, että syödään vain mukavia ennestään tuttuja ruokia.
Ei tässä ollut siitä kyse, faktoista täällä kaikki puhuu avoimesti. Osaltani keskustelu alkoi siitä, kun itse jaoin Ukrainalaisten kuvaaman ja julkaiseman videon jossa evakuoivat kuolleen sotilaskaverinsa, ja koko siirtymä ja roudaus oli kuvattu varsin avoimesti. Siihen totesin, että hyvä linjaus julkaista Ukrainan kaatuneisiin ja haavoittuneisiin sekä tappion hetkiin liittyen vain heidän itsensä kuvaamia ja julkaisemia videoita. Muusta taisteluihin liittyvästä materiaalista en puhunut mitään. Tottakai täällä julkaistaan venäläisten videoita omista sotakalustoistaan ja niiden köytöstäkin, jos niissä on jotain mikä kiinnostaa. Pidän kuitenkin pimeänä touhuna ja Kremlin toverien tekosina jos jaetaan Venäläisten kuvaamia videoita, joiden aiheena on kaatuneet Ukrainan sotilaat, tai heidän tappion hetket ja kärsimykset jne.

Ukrainan sotilaat on voitoissa ja tappioissa ansainneet kunnioituksen ja rauhan ja arvostuksen, niinkuin myös kansana ja valtiona. Toisin on Venäjän laita. Ikävä kyllä. Tästä johtuen saadaan kyllä odottaa, että tää on linja täällä isänmaallisella maanpuolustus aiheisella foorumilla.

Olkoon sitten joku muuta mieltä, muttei 99,9% foorumin lukijoista kiinnosta minkään tasapuolisuuden nimissä katsella videoita joissa Venäjän terrorimurhaaja nitistää tavalla tai toisella maataan ja perhettään puolustavan urhoollisen Ukrainan sankarisoturin. Kunniattoman roskavaltio Venäjän kokemat tappiot taasen on luonnollisesti itsessään lähtökohtaisesti positiivista materiaalia. Itse en henk koht tykkää mistään halventavasta tai yksityiskohtaisesta brutaalista materiaalista kyllä niinkään päin.

On muuten varsin luonnollista, että tätä foorumia lukee Venäjän tiedustelun ja vaikuttamisoperaatioiden osalta ennenkaikkea tietoa keräävät henkilöt. Heidän vaikuttamisyrityksensä on erittäin maltillisia ja kannattavat tietenkin näennäisesti kommenteissaan Ukrainaa. On selvä asia että tätä foorumia seurataan. Kirjoittajien joukosta pyritään tunnistamaan sotilasammattihenkilöt, ja heihin voidaan sitten kohdistaa myös hakkerointi tasoista urkintaa. On ymmärrettävää, ettei tänne kohdisteta niin räikeää vaikuttamista kuin esim suomi24 tai vastaaville alustoille, koska täällä on keskimäärin valveutuneemmat lukijat. Mutta tiedonkeruun ja tarkkailun suhteen ollaan varmasti sitäkin enempi suurennuslasin alla.
 
Jahas, eli Venäläisten levittämää propagandaa vaan tasapuolisesti esille. Ok. Voin sanoa, että sun kanssa samaa mieltä ei ole kovinkaan moni. Nimimerkkejä voi toki olla useitakin mutta että ihan oikeasti isänmaallisia ja Ukrainan puolella olevia ihmisiä? Täälläkin foorumilla kirjoittelee useampia nimimerkkejä joiden takana yks ja sama henkilö, kyllä se käy ilmi kirjoitustyylistä jne. Niin se on monilla foorumeilla.

Kerrataan vielä, me ihan tavalliset Venäjää vastustavat suomalaiset ei tykätä levittää tai katsella sellasta Venäjän tuottamaa materiaalia jossa Ukrainalaisia sotilaita tai siviilejä vahingoitetaan ja murhataan. Me ei katsella tasapuolisesti ja neutraalisti näitä asioita, vaan erittäin puolueellisesti liputetaan Ukrainan hyväksi. Me ihan painetaan villaisella Ukrainan virheitä ja puutteita ja mielellään esitetään asioita heidän edukseen. Me ei olla mitenkään puolueettomia tässä. Mielellään esitetään asioita positiivisen propagandan hengessä Ukrainan eduksi. Se sotapropaganda oli Suomenkin sodassa aikoinaan tärkeä tekijä, jolla pidettiin yllä taistelutahtoa ja maanpuolustushenkeä niin rintamalla kuin kodeissa.
En suosittele vahvoja perusteluja ja painavia mielipiteitä esittämään me -muodossa. Et mitenkään ole demokraattisesti tai muillakaan keinoin valittu edustaja tai äänitorvi, eikä sellaiseksi itse kannata julistautua. Mielipiteeseesi sinulla on oikeus ja mitäänhän sellaista ei sinun tarvitse katsoa, mitä et halua.

Minä olen sitä mieltä, että 1) sodassa kuolee ensiksi totuus ja mahdollisimman objektiivisen ja totuudenmukaisen kuvan saanti on minulle tärkeää. Luotan määrättömästi enemmän Ukrainan videoihin, mutta on hyvä pysyä kartalla, mitä vanja tuottaa ja touhuaa ja käyttää sitä referenssinä Ukrainan materiaaliin. Lisäksi 2) koska tässä nyt on kirisrynyt globaali turvallisuustilanne, on mielestäni hyvä nähdä myös ryssän silmin sotaa ja nähdä ne harvat ryssän onnistumiset ja 3) haluan myös, että heidän taktiikkansa, keinonsa ja strategiansa ovat maanpuolustusintoisten keskuudessa tiedettyjä. Sitte mitä tulee sellaisiin videoihin, missä tapetaan ja/tai kidutetaan avuttomia/siviilejä niin niitä en itse katso kun en pysty enkä halua. Mutta asiallisilla ennakkovaroituksilla kaikki sisältö sodasta ja sen eri puolista on plussaa. Ja vähän toistoa, eihän niitä ole pakko katsoa.

Eihän niitä mitään ryssän onnistumisia nyt kiva ole katsoa, hyi helvetti, mutta sellasta tää ryssän aiheuttama paska nyt vaan on.. Minä ainakin seuraan tätä lankaa saadakseni mahdollisimman oikean ja realistisen kuvan sodasta. Kyllä täällä saa ja pitääkin henkeä nostattaa ja väriä tunnustaa ja lukemalla mun postaushistoriaa huomaa, että pääosin harrastan juuri sitä, kun se on minun vahvuuteni ja tapani kiittää niitä sissejä, joilla on aikaa, kykyä ja halua pitää meitä elämäntilanteen kiireyttämiä ajantasalla.

Minun ajatukseni ja mielipiteeni kiteytettynä siksi: Faktat faktoina ja tieto on valtaa, mutta toki tapa, miten asiat tuodaan esiin on tärkeää ja huomioidaan toisia varottamalla sisällöstä, mitä toinen ei ehkä halua katsoa.
 
Tehkää Venäjän videoille oma ketju jossa voi keskustella niiden vaikutuksesta ilman, että häiritsee tätä ketjua.
Ketjun aihe on Ukrainan konflikti ja sota. Sodassa on aina vähintään kaksi osapuolta.
Tässä meillä on maataan puolustava Ukraina sekä laitonta barbaarista hyökkäyssotaa suorittava Venäjä.
 
En suosittele vahvoja perusteluja ja painavia mielipiteitä esittämään me -muodossa. Et mitenkään ole demokraattisesti tai muillakaan keinoin valittu edustaja tai äänitorvi, eikä sellaiseksi itse kannata julistautua. Mielipiteeseesi sinulla on oikeus ja mitäänhän sellaista ei sinun tarvitse katsoa, mitä et halua.

Minä olen sitä mieltä, että 1) sodassa kuolee ensiksi totuus ja mahdollisimman objektiivisen ja totuudenmukaisen kuvan saanti on minulle tärkeää. Luotan määrättömästi enemmän Ukrainan videoihin, mutta on hyvä pysyä kartalla, mitä vanja tuottaa ja touhuaa ja käyttää sitä referenssinä Ukrainan materiaaliin. Lisäksi 2) koska tässä nyt on kirisrynyt globaali turvallisuustilanne, on mielestäni hyvä nähdä myös ryssän silmin sotaa ja nähdä ne harvat ryssän onnistumiset ja 3) haluan myös, että heidän taktiikkansa, keinonsa ja strategiansa ovat maanpuolustusintoisten keskuudessa tiedettyjä. Sitte mitä tulee sellaisiin videoihin, missä tapetaan ja/tai kidutetaan avuttomia/siviilejä niin niitä en itse katso kun en pysty enkä halua. Mutta asiallisilla ennakkovaroituksilla kaikki sisältö sodasta ja sen eri puolista on plussaa. Ja vähän toistoa, eihän niitä ole pakko katsoa.

Eihän niitä mitään ryssän onnistumisia nyt kiva ole katsoa, hyi helvetti, mutta sellasta tää ryssän aiheuttama paska nyt vaan on.. Minä ainakin seuraan tätä lankaa saadakseni mahdollisimman oikean ja realistisen kuvan sodasta. Kyllä täällä saa ja pitääkin henkeä nostattaa ja väriä tunnustaa ja lukemalla mun postaushistoriaa huomaa, että pääosin harrastan juuri sitä, kun se on minun vahvuuteni ja tapani kiittää niitä sissejä, joilla on aikaa, kykyä ja halua pitää meitä elämäntilanteen kiireyttämiä ajantasalla.

Minun ajatukseni ja mielipiteeni kiteytettynä siksi: Faktat faktoina ja tieto on valtaa, mutta toki tapa, miten asiat tuodaan esiin on tärkeää ja huomioidaan toisia varottamalla sisällöstä, mitä toinen ei ehkä halua katsoa.
Tehkää nyt oma ketju näille pohdinnoille.
 
Viimeksi muokattu:
Olen vähän ottanut lomaa tänne kirjoittelusta parin kuukauden ajan, mutta tulinpahan sanomaan että kun nato-holvin luukku nyt lopultakin on sulkeutumassa, niin kyllä pitäisi Suomen lähettää ainakin parikymmentä Leopardia, samalla tietysti tilaukset uusista sisään.
 
Myroshnykov @V_stus kirjoittaa
⬇️Suomennos
Avdiyivka

Yleinen tilanne: vaikea.

Taistelut jatkuvat kaikilla alueilla.

Kamiankan alueella. Puolustusvoimat eivät anna vihollisen saada jalansijaa vangituille linjoille.

Nevelskyn ja Severnyn piirit - vihollisen jalkaväen ja varusteiden polttaminen jatkuu. Hyökkääjät ryömivät kuin torakat, mutta he kuolevat yhtä massaksi.

Stepovoyn suunta. Muuttumaton. Miehittäjät eivät ryömineet sinne, omamme hävittävät heidät.

Pervomaiske. Hyökkääjät ymmärsivät, että sitä ei ollut mahdollista ottaa suoraan vastaan, ja he alkoivat ohittaa kylää pohjoisesta. He etenivät noin 500 metriä ja pysäytettiin.

Kuten näette, viime aikoina taistelujen intensiteetti on lisääntynyt paljon.

Valitettavasti näin tulee tapahtumaan jatkossakin. Miehittäjät vahvistuvat entisestään.

"Avdiivkan sieppauspäivämäärä" muuttuu noin kerran kahdessa viikossa.

Puolustusvoimat näkevät vihollisvoimien ja omaisuuden kasaantuvan merkittävästi. He todella haluavat vallata kaupungin luodakseen uhan Toretskille ja Kostyantynivtsille etelästä.

Mutta meidän on silti ryömittävä sinne. Nyt tilanne Avdiivkassa ja sen ympäristössä on erittäin vaikea. Odotetaan "ratkaisevia hyökkäyksiä", kuten miehittäjät itse kutsuvat sitä.

Uskomme puolustusvoimiin!
 
Olen vähän ottanut lomaa tänne kirjoittelusta parin kuukauden ajan, mutta tulinpahan sanomaan että kun nato-holvin luukku nyt lopultakin on sulkeutumassa, niin kyllä pitäisi Suomen lähettää ainakin parikymmentä Leopardia, samalla tietysti tilaukset uusista sisään.
Veikkaan, että ekstra Leopardeja, sekä Marskmaneja, BMPeitä ja CVeitä menee kourallinen. En usko, että suuria määriä (useita kymmeniä) menee mitään yksittäistä kalustoluokkaa vieläkään.

Edit: No K9 varmaan ehkä myös jokunen.
 
Myroshnykov @V_stus kirjoittaa
⬇️Suomennos
Avdiyivka

Yleinen tilanne: vaikea.

Taistelut jatkuvat kaikilla alueilla.

Kamiankan alueella. Puolustusvoimat eivät anna vihollisen saada jalansijaa vangituille linjoille.

Nevelskyn ja Severnyn piirit - vihollisen jalkaväen ja varusteiden polttaminen jatkuu. Hyökkääjät ryömivät kuin torakat, mutta he kuolevat yhtä massaksi.

Stepovoyn suunta. Muuttumaton. Miehittäjät eivät ryömineet sinne, omamme hävittävät heidät.

Pervomaiske. Hyökkääjät ymmärsivät, että sitä ei ollut mahdollista ottaa suoraan vastaan, ja he alkoivat ohittaa kylää pohjoisesta. He etenivät noin 500 metriä ja pysäytettiin.

Kuten näette, viime aikoina taistelujen intensiteetti on lisääntynyt paljon.

Valitettavasti näin tulee tapahtumaan jatkossakin. Miehittäjät vahvistuvat entisestään.

"Avdiivkan sieppauspäivämäärä" muuttuu noin kerran kahdessa viikossa.

Puolustusvoimat näkevät vihollisvoimien ja omaisuuden kasaantuvan merkittävästi. He todella haluavat vallata kaupungin luodakseen uhan Toretskille ja Kostyantynivtsille etelästä.

Mutta meidän on silti ryömittävä sinne. Nyt tilanne Avdiivkassa ja sen ympäristössä on erittäin vaikea. Odotetaan "ratkaisevia hyökkäyksiä", kuten miehittäjät itse kutsuvat sitä.

Uskomme puolustusvoimiin!
Eikös tuo alue jossa nyt ryssä nähtävästi rajoitetusti menestyy ja aiheittaa tappioita Ukrainalle kannattaisi pistää länsivaunuilla matalaksi.
 
Back
Top