Ukrainan konflikti/sota

Täsmää Oryxin ilmoittamiin melkein 1:1. Tosin sen kanssa tulee ongelma, että Oryx laskee vain tappiot, joista on kuvamateriaalia. Kuinka todennäköisesti lähes jokaisesta konetappiosta jää kuvamateriaalia....?
Samoissa papereissa iivanan tappiot oli 10 000 haavoittunutta ja ei yhtään kuollutta, tai niitä main. Äärimmäisen luotettavaa ja uskottavaa settiä.. ja Ukraina väittää ja Venäjä kertoo -narratiivi putoaa meidän mediaan ja NYTsiin kuin jyvät viljavaan maahan..

Täähän tajuaa kysellä, että onko hän Ukrainassa sen takia, että Putin haluaa vain lisää maata?

No itse asiassa hän on siellä että Puttella olisi edes maata. Muutakin kuin se arkun viemä tila...

2012 kun Puttesta tuli 3. kerran pressa, Moskovassa ja Pietarissa yli 100k osoitti mieltään ja sen jälkeen Putte oli kuulemma "muuttunut mies". Alkoi pelkäämään että ne "värivallankumoukset" voivat tulla myös Venäjälle...

Onkohan tarkoituksella aiheutettua tulvimista? Jos on, mitä tällä voitaisiin hakea?
En usko. Rysyjen hallinnassa on niin vähän ja pieniä tekoaltaita tuolla Dneprin latvahaaroilla että ei niillä kummoisia tulviteta. Ja miksi Ukraina tulvittaisi tahallaan omia, kaukana taisteluista olevia kaupunkejaan?

Tulvathan olivat siis Kiovan ja Dnipron seuduilla tällä hetkellä, Zaporitsiassa ilmeisesti vedenpinta nousemassa. Nopeasti sulavasta ja kuivuvasta maaperästä tässä on luullakseni kyse.

No itse asiassa hän on siellä että Puttella olisi edes maata. Muutakin kuin se arkun viemä tila...

2012 kun Puttesta tuli 3. kerran pressa, Moskovassa ja Pietarissa yli 100k osoitti mieltään ja sen jälkeen Putte oli kuulemma "muuttunut mies". Alkoi pelkäämään että ne "värivallankumoukset" voivat tulla myös Venäjälle...
Mielessäni on ajatus,
aina välillä poikkeillut.
Värivallankumous,
Luonnoltaan musta,
Moskovaan on tullut.

Mulla pätkä tommosta yrjönnauhaa... Meinasin helmikuussa heittää pois, mutta tuolla se viellä on tallella... Sain sen sotasaaliiks Kuninkaankylän huoltsikalla, kun alkoi viittomakieliset uutiset ryssän rekkakuskin kanssa ;)=
Mulla on jonkinlainen "kutina" seuraavasta voittomasta päivästä, että se ei ole enää kovin rauhallinen meillä päin.

Onkohan tarkoituksella aiheutettua tulvimista? Jos on, mitä tällä voitaisiin hakea?

Minun ensimmäinen arvio oli että "joki tulvii koska on kevät ja runsaat sulamisvedet (sekä voi olla jääpato alajuoksulla)".

Toisaalta en tunne Dnipro-jokea enkä tiedä, kuinka paljon Nova Kakhovkan pato vaikuttaa kevättulviin. Luulisi että siellä juoksutettaisiin vettä tulvien aikaan tavallista enemmän, toisaalta jos tulvat ovat suuria, niin luulisi myös että vesi voisi tulla padon laidan yli (ei välttämättä toivottava asia).

Siinä taas ihan miehistön tyhmyyttä. Ehdottomasti parkkiin aukealle

En syyttäisi miehistöä kun ei ole faktoja tiedossa. 9A33BM3 on liikkuva lähi-ilmatorjunta ajoneuvo joka ajetaan asemiin oletetulle lentoreitille. Puikkojen vaaka-ulottuvuus 15km ja katto 12 km. Maalinosoitustutka on ajoneuvossa, joten metsästä tai naven alta ei voi operoida.
Näitä pidetään (ainakin pitäisi) liikkeessä eri ampuma-asemien välillä ja nyt kävi huono tuuri tai sitten johto määrännyt vaaralliseen paikkaan liian lähelle rintamaa.

1920px-ParkPatriot2015part8-28.jpg

Minun ensimmäinen arvio oli että "joki tulvii koska on kevät ja runsaat sulamisvedet (sekä voi olla jääpato alajuoksulla)".

Toisaalta en tunne Dnipro-jokea enkä tiedä, kuinka paljon Nova Kakhovkan pato vaikuttaa kevättulviin. Luulisi että siellä juoksutettaisiin vettä tulvien aikaan tavallista enemmän, toisaalta jos tulvat ovat suuria, niin luulisi myös että vesi voisi tulla padon laidan yli (ei välttämättä toivottava asia).
Kakhovkan padon tilanne on tosiaan voinut vaikuttaa tulvien syntyyn. Kun padon juoksutusluukut ovat käytännössä ei kenenkään maalla, ei tuolla varmaankaan ole suoritettu normaaleja talvijuoksutuksia. Ne taas ovat tarpeen, jotta tekoaltaissa olisi keväällä tilaa sulamisvesille. Kun altaat ovat lähes täynnä ja sulamisvedet valuvat jokeen, niin saadaan kunnolliset tulvat.

Joo oli itseltä hieman hätäinen kommentti. Tuskin on mitään sen erikoisempaa.

Back