Ukrainan konflikti/sota

Pohdintaa Venäjän merisaarrosta

Mustan meren viljsopimus laski tehokkaasti viljan ja öljykasvien maailmanmarkkinahintoja, ts jotta kehitysmaat eivät kuole nälkään, pitäisi Ukrainan kyetä viemään n 33 miljoonaa tonnia vuosittain tai ~90 500 tonnia per päivä. Ukrainan omat syvänmeren satamat ovat poissa käytöstä. Käytännössä kaikki liikenne tapahtuu tällä hetkellä Renin ja Izmailin jokisatamien kautta Romanian Constanzaan ja niiden kapasiteetti on aika rajattu. Yht n 15 Miljoonaa tonnia vuosittain

Romania ja Moldova ovat avanneet uudelleen Neuvostoaikaisen raidelinkin Galatin ja Ukrainan välillä, Galatin sataman maksimikapasiteetti on 10 Miljoonaa tonnia vuosittain.

Ukrainalle pitäisi löytää äkkiä minimissään 10 Miljoonaa tonnia kuljetuskapasiteettia.
 
Tämä ihmisten opportunismi suoranaisesti vituttaa. "Nyt on paikka, minä lauon." Vaikka Ukrainassa kuollaan ja kärsitään, vaikka uhka siirtyy sen takia koko ajan lähemmäksi.

Minä minä minä. Kunhan minä saan paremman kiesin kuin naapuri ja viereisen korttelin pisnesmies. Saatanan saatana.

En ole maalittamisen kannalla, mutta näille liikemiesoletetuille soisin mielelläni sen kohtalon, mikä monia odottaa kun ryssää auttavat ja sota pitkittyy. Maalitus voisi tehdä hyvääkin, sen sijaan että maalitetaan Picassoja ja Edelfeltejä liimaamalla itsensä kiinni lattiaan. Anna mun kaikki kestää.

Koskee myös suomalaisia veijareita. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, etteikö ymmärtäisi mistä ne moninkertaistuneet tilaukset Kirgisiasta tai Kazakstanista johtuu. Toivon todella, että näihin maihin kauppaa käyvistä firmoista löytyy ihmisiä, jotka puuttuvat asiaan ja laittavat painetta johdon suuntaan.
 
Pakotteita kierretään surutta myymällä tavaraa maihin, joista vientiä venäjälle ei ole rajoitettu, esim Saksasta Kirgistaniin.

That means they have a common customs regime towards third countries and what goes from the EU to Kyrgyzstan can be resold to Russia without further controls and customs duties."

Exports of motor vehicles and motor vehicle parts to Kyrgyzstan grew particularly strongly in the first quarter, soaring more than 4,000% from a very small base to over 84 million euros. Metal products, chemical products and clothing exports also increased by more than 1,000% apiece.

Katso liite: 81990


Jatkona edelliseen.

Suomesta on viety kuluvan vuoden aikana huomattavan paljon rekka-autoja Venäjän Keski-Aasiassa sijaitseviin naapurimaihin.


 

Koskee myös suomalaisia veijareita. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, etteikö ymmärtäisi mistä ne moninkertaistuneet tilaukset Kirgisiasta tai Kazakstanista johtuu. Toivon todella, että näihin maihin kauppaa käyvistä firmoista löytyy ihmisiä, jotka puuttuvat asiaan ja laittavat painetta johdon suuntaan.
"Eettisesti toimiva, rehellinen käytettyjen autojen kauppias".
 

Koskee myös suomalaisia veijareita. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, etteikö ymmärtäisi mistä ne moninkertaistuneet tilaukset Kirgisiasta tai Kazakstanista johtuu. Toivon todella, että näihin maihin kauppaa käyvistä firmoista löytyy ihmisiä, jotka puuttuvat asiaan ja laittavat painetta johdon suuntaan.
Osittain voi johtua siitäkin, että kuorma-autojen tuonti Venäjältä on tyrehtynyt, joten tarvitsevat enemmän muualta ihan omaankin käyttöön.

Siltikin, aika kyseenalaista touhua...
 
Tai sitten osa Putlerin puhdistuksia. Toi on kritisoinut Putlerin valtaa tai jotain muuta = grinderiin vaan.
Vai voisko olla, että lähetetty varastamaan/tunnistamaan varastamisen arvoiset taide-esineet valloitettujen alueiden museoista ja gallerioista, ja käynyt huono tuuri, että oli yhteismajoitus jonkun armeijan yksikön kanssa ja tuli Himars-terveiset niskaan? Ihan spekulaatiota vain tämä
 
Päivän luvut:
366279469_635168648796217_651085788393827785_n.jpg
Tässä vielä suhteutettuna keskiarvoihin:

CategoryChange7d14d30dTotal
Personnel+540578.6544.3560.0472.2 (250240)
Tanks+74.75.95.78.0 (4244)
APVs+811.710.910.615.6 (8270)
Artillery+1223.021.621.09.4 (4977)
MLRS+41.40.91.61.3 (709)
Anti-aircraft Systems+11.01.11.90.9 (467)
Aircraft----0.6 (315)
Helicopters--0.10.10.6 (311)
UAVs+2819.613.616.37.8 (4154)
Missiles+184.35.03.52.6 (1377)
Warships / Boats----0.03 (18)
Other Vehicles+1022.719.217.914.1 (7451)
Special Equipment+12.92.63.91.4 (735)

Suhtkoht pienet luvut tänään ainakin tykistön, miehistön ja muiden ajoneuvojen suhteen. Toisaalta sitten MLRS-luku on normaalia suurempi ja mukana on noita toissayönä pudotettuja ohjuksia ja droneja.
 
Vai voisko olla, että lähetetty varastamaan/tunnistamaan varastamisen arvoiset taide-esineet valloitettujen alueiden museoista ja gallerioista, ja käynyt huono tuuri, että oli yhteismajoitus jonkun armeijan yksikön kanssa ja tuli Himars-terveiset niskaan? Ihan spekulaatiota vain tämä
Eiköhän tällainen ammattivaras ole ukrainalaisten ammuttavien listalla ihan siellä kärjessä. Jos on aluetta pidempään putsannut, niin sana on kiirinyt. Tarina ei kerro. miten kuoli suuressa isänmaallisessa sodassa jaloa missiota toteuttaessaan.
 
Pohdintaa Venäjän merisaarrosta

Mustan meren viljsopimus laski tehokkaasti viljan ja öljykasvien maailmanmarkkinahintoja, ts jotta kehitysmaat eivät kuole nälkään, pitäisi Ukrainan kyetä viemään n 33 miljoonaa tonnia vuosittain tai ~90 500 tonnia per päivä. Ukrainan omat syvänmeren satamat ovat poissa käytöstä. Käytännössä kaikki liikenne tapahtuu tällä hetkellä Renin ja Izmailin jokisatamien kautta Romanian Constanzaan ja niiden kapasiteetti on aika rajattu. Yht n 15 Miljoonaa tonnia vuosittain

Romania ja Moldova ovat avanneet uudelleen Neuvostoaikaisen raidelinkin Galatin ja Ukrainan välillä, Galatin sataman maksimikapasiteetti on 10 Miljoonaa tonnia vuosittain.

Ukrainalle pitäisi löytää äkkiä minimissään 10 Miljoonaa tonnia kuljetuskapasiteettia.

Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin.

venäjä irtisanoi Mustan meren viljasopimuksen ja venäjä tuhosi Ukrainan syvämeren satamia. Ukrainan tarvitsee lisää kuljetuskapasitettia kyllä, mutta venäjä ja kiina on vastuussa mahdollisesta nälänhädästä tai viljan ja öljykasvien maailmanmarkkinahintojen noususta, ei Ukraina tai länsimaat. Tilanteen ratkaisu on venäjän ja kiinan käsissä. Kehitysmaat ovat kannattaneet tässä sodassa paljolti venäjän ja kiinan näkökantoja, joten esittäköön valituksensa siihen suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin.

venäjä irtisanoi Mustan meren viljasopimuksen ja venäjä tuhosi Ukrainan syvämeren satamia. Ukrainan tarvitsee lisää kuljetuskapasitettia kyllä, mutta venäjä ja kiina on vastuussa mahdollisesta nälänhädästä tai viljan ja öljykasvien maailmanmarkkinahintojen noususta, ei Ukraina tai länsimaat. Tilanteen ratkaisu on venäjän ja kiinan käsissä. Kehitysmaat ovat kannattaneet tässä sodassa paljolti venäjän ja kiinan näkökantoja, joten esittäköön valituksensa siihen suuntaan.
Tämä on juuri näin. Tärkeintä on se että Ukrainassa ei itsellään lopu eväs, muille maille ihan se ja sama. Jos jollakin on nälkä ja jotain kitisemisen aihetta --> soitelkoon moskovaan. Tämä merisaarto pelaa ihan varmasti isossa kuvassa Ukrainan pussiin kun kaikki tyhmemmätkin tietävät että Ukraina kyllä mielellään viljaa toimittaa (maksua eli kovin tarpeellista rahaa vastaan) jos vain mitenkään siihen pystyy.

Edit. Ja kyllähän tämä on varmasti ryssiltä perinteinen escalate to de-escalate. Kohta taas tehdään uusi sopimus, kalkkunasulttaanin avustuksella, kun kerran ollaan niin laupeita ja halutaan että kukaan ei kuole nälkään.
 
Tämä tässä ihmetyttääkin. Kauankohan tätä jatketaan tällä tiputtelutaktiikalla, jos halutaan se ryssä kunnolla lyödä. Kokoajan kaatuu ensinnäkin sotilaita, niin lännessä koulutettuja kuin kokemusta omaavia, puhumattakaan siviilien kärsimyksistä.
 
Pelkkää rahan ja sotilaiden haaskausta tällainen kun päästää pisaran kerrallaan ja antaa välillä kuivua. Ei jää kuin haisevat kalsarit silleen. En tiedä mikä lännen idea tämän hitaan avustuksen kanssa oikein on, vai onko ideaa ollenkaan? Pitää lorauttaa kunnolla, niin saa ne ryssät ajettua kerralla käpälämäkeen (saa ne paskajäljet ruiskittua pytyn reunoilta).
 
Vai voisko olla, että lähetetty varastamaan/tunnistamaan varastamisen arvoiset taide-esineet valloitettujen alueiden museoista ja gallerioista, ja käynyt huono tuuri, että oli yhteismajoitus jonkun armeijan yksikön kanssa ja tuli Himars-terveiset niskaan? Ihan spekulaatiota vain tämä
Pitäis laittaa seuranta laitteet tuonne myytäviin, niin näkisi mihin päätyvät. Käytettyihin myös.
 

On ne nuo sakemannit tuuliviirejä. Vasta viime kuussa Pistorius ja Scholz sanoivat ei. Sakuilla on noita noin 600. Mikähän lienee kevytversion tilanne? Onko niitä rakennettu jaettavaksi asti? Sillä on 400 km kantomatka ja ehkä helpompi integroida Ukrainan koneisiin.
 
On ne nuo sakemannit tuuliviirejä. Vasta viime kuussa Pistorius ja Scholz sanoivat ei. Sakuilla on noita noin 600. Mikähän lienee kevytversion tilanne? Onko niitä rakennettu jaettavaksi asti? Sillä on 400 km kantomatka ja ehkä helpompi integroida Ukrainan koneisiin.
No, koska tykkään ajatella positiivisesti, pidän mahdollisena, että päätös noiden toimittamisesta on tehty aikoja sitten. Niin sanottujen logististen ongelmien ratkomisen ajan hämätään venäläisiä puhumalla puuta heinää - yhtäkkiä joku silta posahtaa uudella ohjustyypillä. Punaiset viivat muuttuvat ruskeaksi raidaksi, jälleen kerran.
 
Back
Top