Ukrainan konflikti/sota

Tuossa Spiegelin artikkelissa muutama juttu jääny mainitsematta

I-L kannattaa jättää hyllyyn aina.
 
Hitto, oikeastaan kaikki aiheeseen liittyvät tviitit ja muut huhut sopivat tuohon sun käsitykseen. Se, että Englannissa kieli- ja peruslentokoulutuksen Grobilla saaneet pilotit siirtyvät Ranskaan treenaamaan Alpha Jeteillä sopisi lähteeksi sille Mirage 2000-huhulle. Tosin ei useamman konetyypin toimittaminenkaan ole mitenkään poissuljettua ainakaan vähän pidemmällä aikavälillä. F-16 toki selvästi on ensimmäisenä vuorossa, mutta kunhan sen käyttö ja huolto pyörii, alkaa olla tilaa rakentaa järjestelmää toiselle mallille mitä löydetään nurkista pölyttymästä.

Falcon puhuu pelkkää englantia, eikä ilmataistelussa ole aikaa tulkkaamisen aiheuttamille viiveille, vaikka kaksipaikkaiseen sen tulkin periaatteessa saisi mukaankin. Järjestelmien antama tieto on ymmärrettävä selkäytimellä yhtään miettimättä. Ukrainan olemassaoleva kalustokaan tuskin puhuu mitään muuta kuin venäjää, joten minkäänlaista pohjaa mille rakentaa ei ole valmiina. Nollasta on lähdettävä. Puhtaasti pelkällä laudaturin kielitaidolla muutenkin nyt pystyy lähinnä keskustelemaan turistien kanssa turistiasioista. Mitään vähänkään erikoistuneempaa ammattisanastoa yo-kokeessa ei kysellä.
Näinhän se on. Joka ainoa koneen ja sen järjestelmien hallintaan käytettävä vipu, nappi, kytkin ym. ja niiden toiminta joka tilanteessa on hallittava täydellisesti ilman, että sitä tarvitsee miettiä. Myös järjestelmien antama tieto ymmärtää. Täytyy osata myös oikea toimintatapa erilaisissa vika- ja häiriötilanteissa. Kun koneen riittävä lentämisen taito ja järjestelmien toiminta on opittu, voi alkaa opetella ilmataistelua, ilmasta maahan vaikuttamista ja niiden taktiikkaa, teknisiä kysymyksiä ja asejärjestelmiä. Minkään asian opettaminen ja opiskelu ei onnistu, jos kielitaito ei ole riittävä sekä yleisesti että tarpeellisen ilmailu- ja teknisen sanaston osalta. Ja kun opetus päivän osalta loppuu, jatkuu itseopiskelu lukemalla erilaista materiaalia. Falconin manuaalissakin lienee satoja sivuja tekstiä, ei sitä kokonaan ulkoa voi opetella ja vain tärkeimmin osin voi lueskella koulutuksen aikana, mutta sitten lentuepalveluksen ohessa sitäkin pitää kerrata ja syventää omaa osaamista.

Aikaa menee tietysti enemmän, jos koulutus pitää aloittaa siltä tasolta, että esimerkiksi opetellaan ensin lentäminen alkeista tai koulutettava ei ole ennen lentänyt suihkumoottorikoneella.
 
DefMon tuore tilannekatsaus eri rintamien tilanteeseen:

Despite Russian telegram offensive the last few days, I believe AFU are still holding Robotyne. They are also incrementally gaining ground to the south and to the east. I believe they need to liberate Novoprokopivka before they attempt a breach of the defensive line.

1693060097040.png

I also believe all the talk about Kupyansk is a Russian telegram offensive. They gained a little ground some weeks ago around Raihorodka but things have stabilized. I don't think the Russians want to commit any larger force in this area whine UA are advancing in the south.

1693060144244.png

Ukrainian advances in the Bakhmut area has more or less come to a stand still. The UA units fighting in the Klishchiivka direction has been fighting for a long time and have probably lost a lot of offensive potential.

1693060191547.png

RU committing 31st GAAB, 98th GAD and 106th GAD (VDV units) has most likely also played a big part in slowing down UA progress. 31st is most likely is very bad shape as they were pulled out due to heavy losses.

 
Näinhän se on. Joka ainoa koneen ja sen järjestelmien hallintaan käytettävä vipu, nappi, kytkin ym. ja niiden toiminta joka tilanteessa on hallittava täydellisesti ilman, että sitä tarvitsee miettiä. Myös järjestelmien antama tieto ymmärtää. Täytyy osata myös oikea toimintatapa erilaisissa vika- ja häiriötilanteissa. Kun koneen riittävä lentämisen taito ja järjestelmien toiminta on opittu, voi alkaa opetella ilmataistelua, ilmasta maahan vaikuttamista ja niiden taktiikkaa, teknisiä kysymyksiä ja asejärjestelmiä. Minkään asian opettaminen ja opiskelu ei onnistu, jos kielitaito ei ole riittävä sekä yleisesti että tarpeellisen ilmailu- ja teknisen sanaston osalta. Ja kun opetus päivän osalta loppuu, jatkuu itseopiskelu lukemalla erilaista materiaalia. Falconin manuaalissakin lienee satoja sivuja tekstiä, ei sitä kokonaan ulkoa voi opetella ja vain tärkeimmin osin voi lueskella koulutuksen aikana, mutta sitten lentuepalveluksen ohessa sitäkin pitää kerrata ja syventää omaa osaamista.

Aikaa menee tietysti enemmän, jos koulutus pitää aloittaa siltä tasolta, että esimerkiksi opetellaan ensin lentäminen alkeista tai koulutettava ei ole ennen lentänyt suihkumoottorikoneella.
Mikäänhän ei olisi estänyt (itse-)opiskelua etukäteen A) englannin kieleen ja B) Falconin hienouksiin ja jopa lentämiseen (simulaattorilla) liittyen... Jos siis potentiaalisesti koulutettava porukka olisi ollut valittuna reilusti etukäteen.

Tuntuukin hieman turhauttavalta, jos näin ei ole toimittu, mutta mistäs me tiedetään mitä kulisseissa on oikeasti tapahtunut.

Itse en ole ollut koskaan lähelläkään Falconia, mutta kyllä mä nyt jonkin verran sen koneen ominaisuuksista tiedän kun olen ensi kerran lentänyt sitä simulaattorilla jo 30+ vuotta sitten... :)
 
Frederik Van Lokeren nimisellä twitter-tilillä on ollut tapana julkaista katsauksia ryssän Välimeren sota-alustilanteesta eli mitä on kulloinkin liikkeellä, tässä tuorein katsaus:


-

Tähän tuli useita mielenkiintoisia pyyntöjä täälläkin usein lainatuilta merisota-twitter-tileiltä, lainaan ne alle:

H I Sutton kommentoi tätä näin: Would be ingesting to see a chart by month of the number and types of ship present since 2021. Seems that they cannot maintain it at previous levels.

Norjalainen The Lookout vastasi näin: Having the Black Sea Fleet mostly removed from the equation has an impact.They also spent a lot of resources maintaining an elevated presence last year. This year, priorities for the other fleet's seem different, with reduced emphasis on the Med.

Vastaus norjalaisen viestiin: This obvious conclusion is a surface.

-

Frederik Van Lokeren vastasin kysyntään ja julkaisi pyydetyn taulukon Välimeren liikenteestä per kuukausi:

Quick rough data analysis. Prior to the war, the average task force size was between 7-11 vessels (depending passage cruisers and AGI vessels)

Mar-Aug 2022: Task force peaked at 14-15 vessels with the two Slava cruiser task groups.

Nov 2022-Apr 2023: Task force reduced to 8-9 vessels with the presence of Baltic Fleet Steregushchy class corvettes compensating the departure of the Slava's

May 2023 -Ongoing: on average 6 vessels, with the Krasnodar, Orekhovo-Zuyevo and Vladimir Emelyanov stick in the Med.

Here is the overview in table form. Notice the absence of PT (Patrol vessel). Normally the task force would include a Bykov class patrol vessel. MCM vessels were also drawn from the Black Sea Fleet.

1693063304288.png


-

Bosporinsalmen sulkemisen jälkeen ryssä ei kyennyt uittamaan lisää sotalaivoja Mustallemerelle sitä kautta, tosin tällä ei ole ollut suuresti merkitystä koska siirsivät sota-aluksia ja sukellisveneitä Mustallemerelle ennen Ukrainaan hyökkäystä. Lisäksi sota-aikana on väitetty että olisivat siirtäneet joitakin kevyempiä aluksia Kaspianmereltä jokia pitkin Mustallemerelle.

Jos katsotaan pelkästään kokonaismääriä, yllä oleva taulukko kertoo että Välimerellä oli suurempi määrä ryssän sota-aluksia sotavuotena 2022 kuin sitä edeltävänä vuonna 2021. On myös nähtävissä että nämä määrät ovat kutistuneet tasaisesti kuukaudesta toiseen ja ovat viime kuukausina lipsahtaneet 6 kpl tasolle. Tosin elokuu 2023 on poikkeus tähän trendiin, määrän ollessa 8 kpl.

Sota-alusten pitäminen merellä on kuluttavaa ja rasittavaa. Sitä ei voi jatkaa loputtomiin ennen kuin tarvitsee tehdä peruskorjauksia ja muita huoltoja. Alukset käyvät varmasti partiomatkoilla ja palaavat satamiin näitä huoltoja varten, mutta miten pitkään tätä voidaan jatkaa ennen kuin se näkyy kokonaismäärissä? Onko tämä määrien väheneminen tarkoituksellista eli koetaan ettei ole tarvetta? Vai ei ole kykyä pitää tällaista määrää yhtäaikaa merillä 8 kuukautta kauempaa? Vuoden 2022 osalta nähdään että heillä oli selvästi suurempi määrä sota-aluksia Välimerellä aikavälillä tammikuu - elokuu 2022 mutta tämän jälkeen palattiin edellisen vuoden tasolle, josta on sen jälkeen lipsahdettu.
 
Viimeksi muokattu:
Ryssälaatua tarkka-ampujakivääri, hylsyt jäävät pesään joka laukauksella ja pitää puhdistuspuikolla poistaa voimaa käyttäen, tuo on varma keino pilata aseen tarkkuus jos sellaista on edes olemassa.

Taitaa patruunapesän mitat olla vähän sinnepäin ja korkeapaineinen patruuna muokkaa hylsyn (pesän seinämiä mukaellen) niin, että se ei pääse perääntymään normaalisti. Jos on vielä heikko ulosvetäjä suureen hylsyyn nähden niin sinne se hylsy jää.

Tuossa demonstraatiossa ei tule edes ampumaton patruuna ulos. 🤦

 
Sanna Marin ja hidas kannan otto Suomen päätöksen tekoon Naton suhteen Ukrainan sodan aikana ei ole saanut riittävästi kritiikkiä ja vasenkätiset sopulit ei siitä kirjoita. Jos keskustelu jatkuu voi tulla paha off topic ellei ole jo. Ja se Lähde:
https://www.verkkouutiset.fi/a/jos-...mi-olisi-vielakaan-hakemassa-natoon/#f310688e

https://yle.fi/a/3-12278447?utm_source=social-media-share&utm_medium=social&utm_campaign=ylefiapp
Voisitko @Rannari enemmän perustella viestiäsi miksi Marin ei noin kertonut?
 
Back
Top