Ukrainan konflikti/sota

Kertoo enemmän epätoivosta ja kyvyttömyydestä kuin rohkeudesta, että SU-25 lentää pinnassa taistelualueen päällä. Sen FAB-500 voisi pudottaa kauempaakin, jos sillä osuisi kauempaa tai voisi yrittää useamman kerran. Vaikutuksen saamiseksi joku onneton joutuu yrittää viedä kiekon maaliin.
Jep! Tommonen rapiat 20% ryssän konetappioista johtuu lentäjien omista virheistä, omasta tulesta, ym. Epätoivo kuvastanee tilannetta oikein hyvin.

 
Kannen tyhjennys FPV droonilla.


Ei kannata olettaa, että mikään julkisuudessa annettu aikataulu F-16 liittyen on totta. Himarsit siirtyivät ilmoituksesta toimintaan alle kuukaudessa. Toki lentokoneet ovat asia erikseen, mutta ne jotka tietävät oikean aikataulun eivät siitä sano yhtään mitään muuta kuin tarkoituksella muunneltua tarinaa.

Lainaan itseäni vanhasta viestistä:

----
Yhdysvaltojen kongressi hyväksyi 15.7.2022 100 miljoonaa dollaria käytettäväksi Ukrainan ilmavoimien lentäjien tyyppikoulutukseen F-16 koneille.
Syyskuussa 2022 Ukrainan ilmavoimat tiedotti valinneensa lentäjät jotka koulutetaan länsikoneisiin
----

Koska Ukrainan ei ollut mahdollista irroittaa taistelutehtävistä kokeneita pilotteja lyötiin koulutukseen kadetteja ja 4-6kk tyyppikoulutuksen sijaan tarvittiin 12-18kk koulutusjakso. Tämä on oletettavasti aloitettu viime syksynä ja valmista tulee loppuvuodesta. Ajoitus koneiden luovutukselle suunniteltu yhteen rintaman läpimurtojen kanssa.
Hitto, oikeastaan kaikki aiheeseen liittyvät tviitit ja muut huhut sopivat tuohon sun käsitykseen. Se, että Englannissa kieli- ja peruslentokoulutuksen Grobilla saaneet pilotit siirtyvät Ranskaan treenaamaan Alpha Jeteillä sopisi lähteeksi sille Mirage 2000-huhulle. Tosin ei useamman konetyypin toimittaminenkaan ole mitenkään poissuljettua ainakaan vähän pidemmällä aikavälillä. F-16 toki selvästi on ensimmäisenä vuorossa, mutta kunhan sen käyttö ja huolto pyörii, alkaa olla tilaa rakentaa järjestelmää toiselle mallille mitä löydetään nurkista pölyttymästä.
Uskomatonta, että edes yritetään väittää kielitaidon olevan ongelma sille ettei koulutusta voida aloittaa.

Maailma on tulkkeja täynnä ja Finnairin asiakaspalveluakin tekee ulkomaalaiset tekoälytyökaluilla.

Teknologiaa tuodaan usein maasta toiseen siten että dokumentit käännetään.

Pelkkä väite siitä ensin pitää saavuttaa englannissa joku Laudaturia vastaava kielitaito ennenkuin pääsee harjoittelemaan potkurikoneella lentämistä on huvittavaa höpöä.
Falcon puhuu pelkkää englantia, eikä ilmataistelussa ole aikaa tulkkaamisen aiheuttamille viiveille, vaikka kaksipaikkaiseen sen tulkin periaatteessa saisi mukaankin. Järjestelmien antama tieto on ymmärrettävä selkäytimellä yhtään miettimättä. Ukrainan olemassaoleva kalustokaan tuskin puhuu mitään muuta kuin venäjää, joten minkäänlaista pohjaa mille rakentaa ei ole valmiina. Nollasta on lähdettävä. Puhtaasti pelkällä laudaturin kielitaidolla muutenkin nyt pystyy lähinnä keskustelemaan turistien kanssa turistiasioista. Mitään vähänkään erikoistuneempaa ammattisanastoa yo-kokeessa ei kysellä.
 
Näköjään Kastehelmikin oli kysynyt samaa, Oryxin mukaan on saanut kuvan, jossa olisivat junakuljetuksessa Ukrainaan, muttei lupaa kuvan julkaisuun:

Tätä Psh74 kalustoa koskevaa lahjoitustahan spekuloitiin jo useampi kk takaperin ihan sillä perusteella että on vaikea keksiä mistä muualta saataisiin niin messeviä korvaavan kaluston euromääriä ilmoitettujen avustuspakettien arvoihin (olikohan sitä aikaa kun uuden julkaistun paketin arvo ylitti kaikki aijemmat yhteensä). 2S1 vaunuja (ja vedettäviä 152K89) jos korvataan 1:1 K1 vaunuilla, niin lukemiin alkaa tulla jotain tolkkua ja silti mukana on pitänyt mennä reilusti myös A-tarviketta -> sieltä saadaan myös euroissa isoja summia jos annetaan NL/DDR aikaista ammusta ja korvataan tämän päivän uushankinta hinnoilla.

Homma lienee lähtenyt käyntiin 152K89 luovutuksilla (silloin kun mainittiin raskas kalusto/paketin arvo pomppasi) ja sittemmin on siirrytty Psh74 kalustoon (ainakin 36kpl osalta, eli toisen "itäisen tst-osasto tyypin" epäsuora), ehkä myös 122H63:sia voi olla mukana seassa :unsure:
152K89 SA-sijoitukset Kainuussa on ollut helppo korvata maassa jo olevilla moukareilla(tai niiden ansiosta ylijohdosta vapautuvilla 155K83:lla) ja Parolan Psh74:sia vastaavaan tyyliin sitä mukaa kun moukareita saapuu maahan lisää. Nyt ollaan päästy jo virallisestikkin Naton suojiin + ryssän kyky uhata ketään sulaa viikko viikolta Ukrainassa, niin riski pienentynyt menlko olemattomaksi jonkun syviä reservejä vaativan kulutussodan kannalta täällä meillä. Kaiken tämän lisäksi Ukraina on siirtynyt sodassa ns. niskanpäälle, niin ei ole kummoista uhkaa käytännössä aivan lähitulevaisuudessa jolloin tavaraa voidaan antaa aijempaa vähän etupainotteisemmin.

ps. edelleen kiinnostaisi tietää kuka maksaa laskun? Tuleeko raha EU:sta ja mihin pisteeseen asti:unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Hitto, oikeastaan kaikki aiheeseen liittyvät tviitit ja muut huhut sopivat tuohon sun käsitykseen. Se, että Englannissa kieli- ja peruslentokoulutuksen Grobilla saaneet pilotit siirtyvät Ranskaan treenaamaan Alpha Jeteillä sopisi lähteeksi sille Mirage 2000-huhulle. Tosin ei useamman konetyypin toimittaminenkaan ole mitenkään poissuljettua ainakaan vähän pidemmällä aikavälillä. F-16 toki selvästi on ensimmäisenä vuorossa, mutta kunhan sen käyttö ja huolto pyörii, alkaa olla tilaa rakentaa järjestelmää toiselle mallille mitä löydetään nurkista pölyttymästä.

Falcon puhuu pelkkää englantia, eikä ilmataistelussa ole aikaa tulkkaamisen aiheuttamille viiveille, vaikka kaksipaikkaiseen sen tulkin periaatteessa saisi mukaankin. Järjestelmien antama tieto on ymmärrettävä selkäytimellä yhtään miettimättä. Ukrainan olemassaoleva kalustokaan tuskin puhuu mitään muuta kuin venäjää, joten minkäänlaista pohjaa mille rakentaa ei ole valmiina. Nollasta on lähdettävä. Puhtaasti pelkällä laudaturin kielitaidolla muutenkin nyt pystyy lähinnä keskustelemaan turistien kanssa turistiasioista. Mitään vähänkään erikoistuneempaa ammattisanastoa yo-kokeessa ei kysellä.
Ja tähän viellä lisäisin sen että sillä noin 6kk lentokoulutuksella saat sen koneen ilmaan, osaat lentää sitä toimien maalitauluna ja toivottavasti laskeutuakkin sillä.

Se että melkein nollista aloittava pilotti saadaan siihen tikkiin että on kyvykäs operoimaan länsikalustoa tehokkaasti ja saa hyötyä siitä vie aikaa, se on vaan karu fakta.
 

Aivan nopeasti koneita ei toimiteta, ja koulutuskin kestää aikansa​

Perjantaina yhdysvaltalaiselle puolustusalan medialle puhunut Yhdysvaltain Euroopan- ja Afrikan ilmavoimien komentaja kenraali James Hecker avasi koulutusta hieman enemmän.

Heckerin mukaan F-16:n ohjaimiin koulutettavat ukrainalaiset ovat tyypillisesti sangen nuoria lentäjiä, joilla ”ei ole juurikaan lentotunteja”.

Koulutuksen ensimmäinen askel on Britanniassa annettava kielikurssi.

”Sitten he harjoittelevat hieman lisää potkurikoneilla. Tämän jälkeen mennään Ranskaan lentämään [Dassaultin ja Dornierin valmistamalla suihkuharjoituskone] Alpha Jet -kalustolla, ja tämä kaikki tulee viemään aikaa.”

Heckerin mukaan menee ”ainakin” ensi vuoteen, kunnes F-16-kalustoa nähdään Ukrainassa. Kenraalin mukaan F-16 kasvattaa Ukrainan ilmavoimien iskukykyä esimerkiksi yhteensopivuudellaan muiden Ukrainan käyttämien läntisten asejärjestelmien kanssa, mutta mistään pelastavasta hopealuodista ei ole kyse.

Lisäksi konetyypin perinpohjainen oppiminen vie aikaa vuosikaupalla.

”Useamman F-16-laivueen kokoaminen sekä valmiuden ja pätevyyden nostaminen vie aikaa. Tämä voi kestää neljä tai viisikin vuotta”, Hecker arvioi.

Ukrainalla on kuitenkin edelleen ratkaistavanaan useita ongelmia, ennen kuin se kykenee onnistuneesti operoimaan F-16:lla, muistuttaa brittiläisen RUSI:n (Royal United Services Institute) ilmasodan tutkija, Norjan kuninkaallisen ilmavoima-akatemian professori Justin Bronk viestisovellus X:ssä (aiempi Twitter).

ENSIMMÄINEN näistä on koneiden huolto.

”F-16 on monimutkainen lentokone, ja Ukrainaan lähetettävät koneyksilöt ovat todennäköisesti sangen vanhoja. Kestää vuosikausia kouluttaa huoltohenkilöstöä, joka kykenee työnjohtotehtäviin”, Bronk kirjoittaa.

Niinpä Ukraina joutunee turvautumaan ulkomaisten alihankkijayritysten apuun, ja ilmavoimien hajoitetusta operointitavasta huolimatta näiden yritysten läntinen henkilökunta olisi alttiina Venäjän ohjusiskuille. Tanskan ja Alankomaiden ilmavoimien huoltohenkilöstöä ja alihankkijoita taas tarvitaan kotimaissaan tukemaan siirtymää F-35-kalustoon.

”Toinen kysymys on koneiden rahoitus. F-16 on läntisillä hävittäjästandardeilla halpa, mutta muuten erittäin kallis”, Bronk jatkaa.

Tärkeää olisi löytää tapa tukea F-16-operointia ilman, että se liikaa rajoittaa presidentti Joe Bidenin hallinnon taloudellisia resursseja tukea kriittisempiä kalustotoimituksia, kuten tykistöä, ampumatarvikkeita ja tankkeja.

NOPEALLA lentäjäkoulutuksella ukrainalaislentäjät saadaan koulutettua F-16:n siipimiehiksi, mutta parvenjohtajaksi pätevöityminen kestää pitkään. Bronkin mukaan tehokas operointi lähellä etulinjaa, jossa uhkana ovat venäläinen ilmatorjunta sekä erittäin pitkän kantaman Vympel R-37M -ilmataisteluohjuksilla varustetut hävittäjät, vaatii neljästä kahdeksaan hävittäjän parven monimutkaisiin taktiikoihin perehtyneitä lentäjiä.

Bronkin mukaan F-16-operaatioiden tehokkuuden ratkaisee lopultakin koneiden aseistus. Tärkeimpiä aseita olisivat AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjuksen pitkän kantaman D-variantti sekä JASSM-risteilyohjus.

On kuitenkin mahdollista, että länsi pelkää näiden joutuvan Venäjän ja sen myötä Kiinan käsiin, eikä aseita luovuteta Ukrainalle.


"NOPEALLA lentäjäkoulutuksella ukrainalaislentäjät saadaan koulutettua F-16:n siipimiehiksi, mutta parvenjohtajaksi pätevöityminen kestää pitkään. Bronkin mukaan tehokas operointi lähellä etulinjaa, jossa uhkana ovat venäläinen ilmatorjunta sekä erittäin pitkän kantaman Vympel R-37M -ilmataisteluohjuksilla varustetut hävittäjät, vaatii neljästä kahdeksaan hävittäjän parven monimutkaisiin taktiikoihin perehtyneitä lentäjiä."

Veikkaan että tässä käy vähän samaan tapaan kuin vaunukalustonkin kanssa -> liikkeelle lähdetään enemmän tai vähemmän yksittäisten koneiden operaatioilla koska monimutkaisemmat operaatiot/tst-ryhmitykset ei vaan ole realismia nopeutetulla koulutuksella. En ole mikään ilmasodan tuntija, mutta "etulinjaan" vaikutettaneen lähinnä pitkän matkan arsenaalilla eli Stormshadow maamaaleihin ja uusinta Amraamia ilmamaaleihin hyvän suojaetäisyyden päästä. Ja omassa selustassa sitten tietty mopojen/risteilyohjusten metsästystä.
 
Hyvä informatiivinen haastattelu Hersonin edustan saarella vangiksi jääneestä 205. Moottoroidun kivääriprikaatin tiedustelijasta, joka on ollut jonkinlaisessa upseerin asemassa ainakin osan 11 kuukauden palvelusajastaan vaikka ei ole siihen mitään koulutusta. On muuten sama yksikkö, josta eilen laitoin sen kännivideon.

Komentavat upseerit ovat täysiä kyrpiä, jotka tapattavat miehiä tavoitellessaan omaa etua, varastavat lahjoitustavaraa ja myyvät muun muassa patruunoita omille joukoilleen sen sijaan että jakaisivat kuten pitäisi.

Saarelle siirtymisen jälkeen Ukrainan kranaatinheittimet tappoivat puolet porukasta, mutta silti käskettiin edetä tehtävän mukaisesti kunnes joutuivat väijytykseen, jossa itsekin haavoittui, kovin moni ei hengissä selvinnyt.

Hänen yksikkö sai yhden harjoituspäivän 8:lla patruunalla, myös etulinjassa joutuvat ostamaan omat patruunansa ainakin joissain yksiköissä.

Ruoka ja huolto oli vielä alussa hyvää, nyt viimeiset kuukaudet ei niinkään.

Nova Kahovkan padon räjäytyksen alle jääneitä ryssiä ei ollut tarkoituskaan isommin pelastaa, näillä oli yksi hätäraketti joilla saivat huomion.

Haavoittuneet pakotetaan palvelukseen.



Linkki
 
Viimeksi muokattu:
Länsimaisissa demokratioissa erinäköiset sotilaalliset apupaketit hyväksytetään tietyn kaavan mukaan ja ne ovat julkisia ( ei toki tarkat sisällöt). En löydä mistään päätöksiä ukrainalaisen lentäjien koulutuksesta ennen näitä uusimpia uutisia. En siis usko, että jossain olisi näin sovittu jo vuosi sitten ilman asian käsittelyä perusmenettelyn mukaisesti. Kongeressikin on hyväksynyt nyt tarpeen tullen koulutuksen Yhdysvalloissa.
 
Juu,aikahan sen näyttää. Itse uskon näitä vuotoja,ei hävittäjätoiminnan pystyyn laitto ole mikään parin kuukauden juttu. Mutta toki myönnän olleeni väärässä, jos ennen ensi kesää F-16 taistelutehtävissä nähdään.

tst-tehtäviä voi olla niin monenlaisia, yksinkertaisemmissa hommissa varmaan kohtuu nopeastikkin, mutta se tuskin sodan kulkuun kerkeää oikeen mitenkään vaikuttamaan. Ratkaisun avaimet lienee maajoukoilla tällä hetkellä.
 
Hyvä informatiivinen haastattelu Hersonin edustan saarella vangiksi jääneestä 205. Moottoroidun kivääriprikaatin tiedustelijasta, joka on ollut jonkinlaisessa upseerin asemassa ainakin osan 11 kuukauden palvelusajastaan vaikka ei ole siihen mitään koulutusta. On muuten sama yksikkö, josta eilen laitoin sen kännivideon.





Linkki
Niin ja sama yksikkö mikä räjäytti Nova Kakhovkan padon.
 
Ukrainalla on selkeä ja johdonmukainen päämäärä kehittää voimaa niin, että ennemmin tai myöhemmin ryssät työnnetään ulos. Toki 10. uutta mekanisoitua prikaatia vaatii taas merkittävästi kalustoa kun entisetkin tarvitsevat täydennyksiä, mutta ilmeisesti tähän on resurssit jo tiedossa.



Todella vakaata ja tehokasta työtä, ilmeisesti nämä ovat niitä Taiwanin lahjoittamia revolveridrooneja?


Esimerkki miten tykistöllä on jauhettu venäläisiä Robotynessä, tuota kun jatkaa talo talolta niin paljon helpompi sinne on ollut hyökätä.

 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti kaikki 18 (?) laitettiin samalla kertaa matkaan. Siellä neilikat mylvivät onnesta soikeena Ukrainan arolla kun pääsivät vihdoinkin siihen työhön johon ovat aikoinaan ostettu. Putket punaisena sirpaletta etulinjaan! :uzi: Nato-Suomessa olisi sulatusuunit kutsuneet ennemmin tai myöhemmin.

Noita on SA-vahvuuksissa 72kpl, 36+36kpl sijoituksena mek.tst-osastot ja moot.tst-osastot.
Varaosina termin alla tuli vielä noiden lisäksi virallisten vienti/tuonti kirjauksien mukaan DDR:stä joku kolminumeroinen määrä tavaraa, mutta oma epäilys että kyseessä pääsääntöisesti Ruotsiin myytyjen vaunujen tornien/tykkien osat/osia -> ruotsi otti alustat varaosiksi omaan MtLb lauttaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Iltalehden toimituksessa syöty taas ilmaista kaalia aamupalaksi, kun jotenkin otsikot (jotka ihminen selaa ja jää mieleen) on tätä suuntaa taas. "Pelätkää Venäjää, Ukraina teki sen, Kreml ei tehnyt sitä jne.." ja se sotarikos porukka oli Wagner, ei Kremlin joukot. Eh...

IMG_20230826_130246.jpg
 
Iltalehden toimituksessa syöty taas ilmaista kaalia aamupalaksi, kun jotenkin otsikot (jotka ihminen selaa ja jää mieleen) on tätä suuntaa taas. "Pelätkää Venäjää, Ukraina teki sen, Kreml ei tehnyt sitä jne.." ja se sotarikos porukka oli Wagner, ei Kremlin joukot. Eh...

Katso liite: 82992
Tuossa Spiegelin artikkelissa muutama juttu jääny mainitsematta
 
Tiedustelutietojen mukaan Venäjän pyrkimyksenä on upottaa vähintään kuusi lauttaa luodakseen suojaa Krimin sillan eteen. Lisäksi Venäjä aikoo asentaa upotettujen lauttojen väliin aitaa suojelemaan siltaa vaurioilta ja Ukrainan meridroonien hyökkäyksiltä.

Ukrainan mukaan yksi lautoista on jo upotettu meren pohjaan.

Tiedot viittaavat siihen, että Venäjä ja Vladimir Putin ryhtyvät rajuihin toimenpiteisiin sillan suojelemiseksi, Ukrainan tiedustelupalvelu kirjoittaa verkkosivuillaan.


 
"NOPEALLA lentäjäkoulutuksella ukrainalaislentäjät saadaan koulutettua F-16:n siipimiehiksi, mutta parvenjohtajaksi pätevöityminen kestää pitkään. Bronkin mukaan tehokas operointi lähellä etulinjaa, jossa uhkana ovat venäläinen ilmatorjunta sekä erittäin pitkän kantaman Vympel R-37M -ilmataisteluohjuksilla varustetut hävittäjät, vaatii neljästä kahdeksaan hävittäjän parven monimutkaisiin taktiikoihin perehtyneitä lentäjiä."

Veikkaan että tässä käy vähän samaan tapaan kuin vaunukalustonkin kanssa -> liikkeelle lähdetään enemmän tai vähemmän yksittäisten koneiden operaatioilla koska monimutkaisemmat operaatiot/tst-ryhmitykset ei vaan ole realismia nopeutetulla koulutuksella. En ole mikään ilmasodan tuntija, mutta "etulinjaan" vaikutettaneen lähinnä pitkän matkan arsenaalilla eli Stormshadow maamaaleihin ja uusinta Amraamia ilmamaaleihin hyvän suojaetäisyyden päästä. Ja omassa selustassa sitten tietty mopojen/risteilyohjusten metsästystä.

Huomautan, että kun länsimaiden lahjoittamien panssarivaunujen ja IFV-vaunujen tappioita alkoi näkyä vastahyökkäyksen ensimmäisinä päivinä, niin melko pian sen jälkeen kuultiin että näille joukoille ehdittiin antaa vain melkoinen pikakoulutus kaluston käytöstä. Varsinaista monimutkaisempaa yhteistoimintaa yms. ei ehditty opettamaan.

Helppo uskoa että näin se on voinutkin mennä, monimutkaisempi opetus vaatii aikaa ja harjoittelua. Lisäksi väitetysti ainakin osa koulutettavista oli miltei nollakokemuksella, koska osaavimmat miehistöt tarvittiin Ukrainassa taistelemassa, ei kyetty irroittamaan niitä hakemaan oppia uuden kaluston käytöstä.

Kuulostaa siltä että hieman sama tilanne lentäjien osalta: nämä ovat jonkin lentosotakoulun tuoreimman kurssin oppilaita, ainakin yhden uutisen osalta. Su-24, Su-25, Su-27 ja MiG-29 lentäjät tarvitaan Ukrainassa, ei voida irroittaa heitä. Nuorilla on kyky oppia ja mahdollisesti parempi englannin kielitaito mutta ei ole vanhempien, kokeneiden lentäjien osaamista. Tällä on siis puolensa ja puutteensa, mutta eletään sota-aikaa, joten pakko tehdä parhaansa ja katsoa mihin se riittää. Ei olla ns. optimitilanteessa.

Tältä pohjalta arvaan että F-16 lentäjille kyetään opettamaan melkolailla pelkät perusteet, mikä ei tietysti anna mahdollisuuksia monimutkaisempien operaatioiden tekemiseen. Kenties tämä riittää, koska osaksi kyseessä on Ukrainan ikääntyvän Su-27 ja MiG-29 kaluston korvaamisesta eli niiden elinikä on varmasti tulossa täyteen. Toki luovutettava kalustokin on vanhaa, mutta ajan myötä, jos sota jatkuu vuosien ajan, nämä voidaan (mahdollisesti) korvata Yhdysvaltain lahjoittamilla F-16 hävittäjillä eli on selkeä reservi, mistä ottaa. Vaatii kuitenkin sen että osaavat lentäjät löytyvät jo valmiiksi.

Ajan myötä toki, kokemuksen karttuessa nämä F-16 lentäjät kykenevät varmasti monimutkaisempiin operaatioihan mutta en odota sellaista heti 2024 tai 2025. Tämä on pitkä prosessi ja ollaan vasta sen alussa.
 
Back
Top