Aivan nopeasti koneita ei toimiteta, ja koulutuskin kestää aikansa
Perjantaina yhdysvaltalaiselle puolustusalan
medialle puhunut Yhdysvaltain Euroopan- ja Afrikan ilmavoimien komentaja kenraali
James Hecker avasi koulutusta hieman enemmän.
Aivan nopeasti koneita ei toimiteta, ja koulutuskin kestää aikansa.
www.tivi.fi
Heckerin mukaan F-16:n ohjaimiin koulutettavat ukrainalaiset ovat tyypillisesti sangen nuoria lentäjiä, joilla ”ei ole juurikaan lentotunteja”.
Koulutuksen ensimmäinen askel on Britanniassa annettava kielikurssi.
”Sitten he harjoittelevat hieman lisää potkurikoneilla. Tämän jälkeen mennään Ranskaan lentämään [
Dassaultin ja
Dornierin valmistamalla suihkuharjoituskone] Alpha Jet -kalustolla, ja tämä kaikki tulee viemään aikaa.”
Heckerin mukaan menee ”ainakin” ensi vuoteen, kunnes F-16-kalustoa nähdään Ukrainassa. Kenraalin mukaan F-16 kasvattaa Ukrainan ilmavoimien iskukykyä esimerkiksi yhteensopivuudellaan muiden Ukrainan käyttämien läntisten asejärjestelmien kanssa, mutta mistään pelastavasta hopealuodista ei ole kyse.
Lisäksi konetyypin perinpohjainen oppiminen vie aikaa vuosikaupalla.
”Useamman F-16-laivueen kokoaminen sekä valmiuden ja pätevyyden nostaminen vie aikaa. Tämä voi kestää neljä tai viisikin vuotta”, Hecker arvioi.
Ukrainalla on kuitenkin edelleen ratkaistavanaan useita ongelmia, ennen kuin se kykenee onnistuneesti operoimaan F-16:lla, muistuttaa brittiläisen RUSI:n (Royal United Services Institute) ilmasodan tutkija, Norjan kuninkaallisen ilmavoima-akatemian professori
Justin Bronk viestisovellus X:ssä (aiempi Twitter).
ENSIMMÄINEN näistä on koneiden huolto.
”F-16 on monimutkainen lentokone, ja Ukrainaan lähetettävät koneyksilöt ovat todennäköisesti sangen vanhoja. Kestää vuosikausia kouluttaa huoltohenkilöstöä, joka kykenee työnjohtotehtäviin”, Bronk kirjoittaa.
Niinpä Ukraina joutunee turvautumaan ulkomaisten alihankkijayritysten apuun, ja ilmavoimien hajoitetusta operointitavasta huolimatta näiden yritysten läntinen henkilökunta olisi alttiina Venäjän ohjusiskuille. Tanskan ja Alankomaiden ilmavoimien huoltohenkilöstöä ja alihankkijoita taas tarvitaan kotimaissaan tukemaan siirtymää F-35-kalustoon.
”Toinen kysymys on koneiden rahoitus. F-16 on läntisillä hävittäjästandardeilla halpa, mutta muuten erittäin kallis”, Bronk jatkaa.
Tärkeää olisi löytää tapa tukea F-16-operointia ilman, että se liikaa rajoittaa presidentti
Joe Bidenin hallinnon taloudellisia resursseja tukea kriittisempiä kalustotoimituksia, kuten tykistöä, ampumatarvikkeita ja tankkeja.
NOPEALLA lentäjäkoulutuksella ukrainalaislentäjät saadaan koulutettua F-16:n siipimiehiksi, mutta parvenjohtajaksi pätevöityminen kestää pitkään. Bronkin mukaan tehokas operointi lähellä etulinjaa, jossa uhkana ovat venäläinen ilmatorjunta sekä erittäin pitkän kantaman Vympel R-37M -ilmataisteluohjuksilla varustetut hävittäjät, vaatii neljästä kahdeksaan hävittäjän parven monimutkaisiin taktiikoihin perehtyneitä lentäjiä.
Bronkin mukaan F-16-operaatioiden tehokkuuden ratkaisee lopultakin koneiden aseistus. Tärkeimpiä aseita olisivat
AIM-120 AMRAAM -ilmataisteluohjuksen pitkän kantaman D-variantti sekä
JASSM-risteilyohjus.
On kuitenkin mahdollista, että länsi pelkää näiden joutuvan Venäjän ja sen myötä Kiinan käsiin, eikä aseita luovuteta Ukrainalle.