Ukrainan konflikti/sota

Jos mietitään 100 BMP-2 vaunua on tuo koulutettavien vaunu miesten määrä n 450 henkilöä varalisä huomioiden. Normaali rytmillä tuotetaan n 50 vaunumiestä vuodessa ja jos taas koulutettaisiin BMP-kortilliset uudelle vaunulle ja vanhalle taktiikalle kestäisi tuo yhden komppanian kh 8-10 viikkoa. Kuinka moni reserviläinen on halukas noin pitkään kertausharjoitukseen reserviläispalkalla?

- Arvaisin että tällä hetkellä löytyy vapaaehtoisia pidempäänkin kertausharjoitukseen yllättävän paljon. Maanpuolustustahto sekä innokkuus lienevät tällä hetkellä ennätyslukemissa ja kaikki haluaisivat olla edelleen hyödyllisiä.

- Voitaisiinko muutaman vuoden ajan tuottaa tuplamäärä vaunumiehiä ja lisäksi niitä niksejä tulisi opettamaan kouluttajat ameriikoista asti? Voitaisiinko tässä yhteydessä saada neuvoteltua väliaikaisesti 'lainaan' rynnäkkövaunukalustoa miehistöineen jenkeiltä, jotka sitten osallistuisivat kouluttamiseen ja poistuisivat sitä mukaan kun saadaan omaa iskukykyä palautettua?

- Hypoteettista sodan aikaa ajatellen sen uuden kaluston opettelu on armottomasti myöhässä kun murkulat lentävät. Tämän vuoksi jenkkien ne 'ehtymättömät varastot' (tässä tapauksessa yli 6000 M2 Bradleytä) houkuttelisivat allekirjoittanutta.

Kyllä venäläinen kalusto on korvattavissa, mutta PV:ltä puuttuu se raha millä asia voidaan toteuttaa.

Tuohon 'talouspoliittiseen'-ongelmaan viittasinkin ohimennen aiemmassa "vaihdetaan vaan bemarit M2:iin"-viestissäni, eli synnytyskipuja sisältävässä vaihtokaupassa ratkeisi tuo ison alkuinvestoinnin vaativa ongelma - joka on edessämme tulevaisuudessa joka tapauksessa - mutta vastapainoksi hyvälle diilille tulisi se väliaikainen iskukyvyn lasku. Pitkässä juoksussa jenkkien kalustovarastojen syvyys, ja tarvittaessa niiden avoimuus kavereille, on kuitenkin mielestäni isosti M2:sten valinnan puolesta puhuva tekijä.

M2 Bradleyn lumiongelmasta
Lumen aiheuttamaa ongelmaa M2-vaunulle en tullut kylläkään ajatelleeksi, mutta sen ongelmallisuudesta pitäisi tietää enemmän/tarkemmin. Onko se ratkaistavissa jotenkin ja jos on niin millaisin kustannuksin. Saako sen telaketjua jotenkin järkevin kustannuksin levennettyä, eli esimerkiksi hitsattua siihen vaikkapa 5cm leveämmän telalapun? (vrt. ajatus lumikengästä). Älkää nyt kivittäkö maallikkoa, kunhan heitin ajatuksen ilmoille =)
 
Tän täytyy alkaa olemaan meemi jo venäläistenkin keskuudessa, että kuka keksii naurettavimman tavan kuskata pesukone Venäjälle Ukrainasta. Ei Venäjälläkään voi olla noin suuri pula pesukoneista varsinkaan kun pöllityt koneet eivät ole mitään lippulaivamallistoa.
Vuonna 2021 venäläisten keskipalkka oli 622 euroa joten kyllä noiden Ukrainasta ”lainattujen” vempeleiden kuskaamiseen kannattaa hieman panostaakin.😋
 
Kunhan Biden ottaa tuon osapäiväsuurvisiirin puhutteluun niin saattaa hemmolla mennä kebabbi väärään kurkkuun.🤔
Niin. Kuten sanoin, olisihan se mitä suurin sääli, jos Turkin Ilmavoimien hävittäjien varaosien toimitukset katkeavat kokonaan ja Turkin Ilmavoimista tulee Turkin Maailmavoimat.
 
Tuolla Ukrainan sotalangassa mietitään ällien ja BMP-2 luovuttamista Ukrainalle.
Kannattaa kuitenkin olla realistinen huomioiden ajankohta sekä ko kaluston merkitys neljälle taisteluosastolle Suomessa. Näistä neljästä kaksi on tärkeimmät kärjet vastahyökkäys kylvyssä ja ilma Mektst-os esim KarJPr ei ole mitään kykyä vastahyökkäykseen, koska kalustomäärä ei vain ole riittävä.
Siirtyminen vaunukalustosta toiseen on vähintään kahden vuoden projekti (vrt K9 käyttöönotto) ja puolustusvoimien suorituskyvyssä tulee totaalinen romahdus ko aikajaksolle.
Venäläisestä kalustosta luovutaan, mutta se ei tapahdu hetkessä varsinkin, kun ällien eriversiot tulevat olemaan vielä käytössä n 30 vuotta.
Jalkautuvalle on lähes sama missä matkustaa, mutta kalustoa käyttävälle menee aikaa oppia uusi kalusto. Jos mietitään 100 BMP-2 vaunua on tuo koulutettavien vaunu miesten määrä n 450 henkilöä varalisä huomioiden. Normaali rytmillä tuotetaan n 50 vaunumiestä vuodessa ja jos taas koulutettaisiin BMP-kortilliset uudelle vaunulle ja vanhalle taktiikalle kestäisi tuo yhden komppanian kh 8-10 viikkoa. Kuinka moni reserviläinen on halukas noin pitkään kertausharjoitukseen reserviläispalkalla?

PS. Yllä oleva löytyy miehistön kuljetuksesta ja siellä voi jatkaa vänkäämist

Tuolla Ukrainan sotalangassa mietitään ällien ja BMP-2 luovuttamista Ukrainalle.
Kannattaa kuitenkin olla realistinen huomioiden ajankohta sekä ko kaluston merkitys neljälle taisteluosastolle Suomessa. Näistä neljästä kaksi on tärkeimmät kärjet vastahyökkäys kylvyssä ja ilma Mektst-os esim KarJPr ei ole mitään kykyä vastahyökkäykseen, koska kalustomäärä ei vain ole riittävä.
Siirtyminen vaunukalustosta toiseen on vähintään kahden vuoden projekti (vrt K9 käyttöönotto) ja puolustusvoimien suorituskyvyssä tulee totaalinen romahdus ko aikajaksolle.
Venäläisestä kalustosta luovutaan, mutta se ei tapahdu hetkessä varsinkin, kun ällien eriversiot tulevat olemaan vielä käytössä n 30 vuotta.
Jalkautuvalle on lähes sama missä matkustaa, mutta kalustoa käyttävälle menee aikaa oppia uusi kalusto. Jos mietitään 100 BMP-2 vaunua on tuo koulutettavien vaunu miesten määrä n 450 henkilöä varalisä huomioiden. Normaali rytmillä tuotetaan n 50 vaunumiestä vuodessa ja jos taas koulutettaisiin BMP-kortilliset uudelle vaunulle ja vanhalle taktiikalle kestäisi tuo yhden komppanian kh 8-10 viikkoa. Kuinka moni reserviläinen on halukas noin pitkään kertausharjoitukseen reserviläispalkalla?

PS. Yllä oleva löytyy miehistön kuljetuksesta ja siellä voi jatkaa vänkäämistä.
Mites tehostettuna 12 tuntia ja 7 päivää viikossa, sais BMP porukasta 3 viikossa päivitettyä uuteen laitteeseen. Suoraan ulkomaisilla kouluttajilla + kantahenkilökuntaa mukana. Vi riittääkö lyhyempi koulutus , kun koulutetaan vain uuteen ajoneuvoon.
 
Back
Top