Ukrainan konflikti/sota

Hah. Eka kerta ku näen että satelliitti spotannut matalalla lentävän hävittäjän (?) tai jotakin sen tyylistä:

Jättänyt todella hämyn minkä-lie-heijastusvarjon. Mikä lie, niin todella jännä kuva.

Katso liite: 68384

Belbekin lentokenttä, Apple Maps.

Katso liite: 68382
Katso liite: 68385
44.689473,33.555103
Veikkaisin, että kuvankäsittelyn tuloksia: satelliitti ottaa usean kuvan peräjälkeen, mitkä yhdistetään yhdeksi tarkaksi kuvaksi. Nopeasti liikkuva kohde voi sit olla eri kohdassa eri kuvissa, jolloin kuvia yhdistettäessä haamukuva blurraantuu tuommoiseksi haloilmiöksi.
 
Aikamoista. Se Belbekin lentokentän tuntumassa räjähtänyt kone oli pakko olla täynnä räjähteitä. Tämä kerrostalo varmaan useamman sadan metrin päässä. Vai voiko olla syntynyt joku isompi palo kentän polttoainevarastossa tms. joka olisi ottanut osumaa sekundäärisesti.


 
Suomessa oleskeleva ukrainalainen kertoo näkemyksensä ryssistä.



Liikekannallepano on saanut sadattuhannet venäläismiehet pakenemaan maasta. Tilanne huvittaa ukrainalaisnaista: on tietenkin parempi, etteivät nämä venäläiset mene sotimaan hänen kotimaahansa.

– Tällaista on heidän isänmaallisuutensa: he pakenevat maasta, joka hyökkää toista maata vastaan. Ennen kuin hyökkäys alkoi, he eivät tehneet mitään.



Suomalaiset saavat kehuja.


– Olen tullut tänne jo 14 vuoden ajan ja olen päättänyt, että jatkan kausitöissä käymistä niin kauan kuin terveyteni kestää. Nyt minulla alkaa olla ikää. Mutta pidän suomalaisista todella paljon. He ovat todella kilttejä ja mukavia.

Naselenko on vaikuttunut siitä, miten hienosti Suomessa toimitaan. Ihmiset noudattavat lakia ja järjestystä. Kaikki pistävät turvavyöt kiinni.

Tällä viikolla hän oli Lappeenrannassa kirpputorilla ja puhui puhelimessa ukrainaa tyttärensä kanssa. Kun ohikulkevat paikalliset kuulivat kieltä, he kommentoivat: ”Slava Ukraini!”.

Sanat lämmittivät sydäntä.

– Me todella tarvitsemme tukea. Ukrainan täytyy voittaa. Muuta vaihtoehtoa ei ole.

 
Eskalaation pelko on puhdasta Saksaa mutta puhuu se ihan asiaakin :ROFLMAO:

Tätä kaikkea ei voi paljon suoremmin sanoa...

Taloussuhteet Venäjään kyllä luotiin, mutta unohdettiin se, että pelotepolitiikastakin olisi pitänyt huolehtia.

”Hyväksyimme Venäjän ehdot ja teimme itsemme Venäjästä riippuvaiseksi.”

Saksan lisäksi moni Keski-Euroopan maa oli yhtä sinisilmäinen, mutta Saksalla on tietysti suurin vastuu epäonnistumisesta.

Merkelin suuri virhe oli Nord Stream 2 -kaasuputken ja kaasuriippuvuuden rakentaminen. Tätä virhettä hän ei ole kunnolla myöntänyt.

Meisterin mukaan Saksalla on vielä niin paljon tekemistä menneiden virheidensä käsittelyssä, että se ei ole valmis ottamaan johtoroolia Euroopassa. Virheiden käsittely vaatisi nöyryyttä, mutta sitä ei ole nähtävissä.


Scholz ei ole nöyrä. Hän on tyypillinen saksalainen poliitikko, joka ajattelee tietävänsä kaiken joka tapauksessa parhaiten eikä ota ohjeita vastaan. Lisäksi hän on heikko johtaja”, Meister sanoo nykyisestä liittokanslerista.
Sen verran kauan olen täällä Saksassa asustellut ja menoa katsellut, että nämä asiat voi kyllä allekirjoittaa paksulla kynällä.

Mielenkiintoista on nähdä muuttuuko meno tulevina vuosina. Itse veikkaan, että muuttuu, kunhan saavat asiat hiljalleen puitua läpi.
 
Pari karttaa tuumailtavaksi, Ukrainan hyökkäys etenee mutta itäisessä Ukrainassa on useampi joki mitkä täytyy ylittää jos hyökkäyksen on tarkoitus jatkua itään.

Varastin tämän ensimmäisen täältä:

http://www.vidiani.com/maps/maps_of...vers_map_of_ukraine_in_ukrainian_for_free.jpg

Leikkasin siitä palasen ja merkitsin karttaan mielestäni oleelliset kaupungit. HUOM: sijainnit ovat suuntaa-antavia, eivät tarkkoja JA yritin jättää itäisen Ukrainan joen näkyville, tästä syystä kaupunkien nimet ovat kuplissa kartan reunoilla.

Kupiansk on vallattu, se on Oskil-joen varrella. Joen läntinen puoli on Ukrainan hallussa ja muutamasta kohdasta, ainakin Kupianskista joki ylitetty.

Lyman on vallattu ja sen itäpuolella on Zherebets-joki, joka on ylitetty väitetystä ainakin Treskyn kohdalta (ei ole merkitty karttaan). Toisaalta Ukraina on hyökännyt tämän joen itäpuolelta (etelän suunnasta) Donets-joen yli joten sillanpääasema on muodostettu.

Muutaman lähteen mukaan Ukrainan joukot olisivat edenneet Zherebets-joen länsipuolella jopa Makiivkan korkeudelle, tosin eivät ole ylittäneet jokea (toistaiseksi).

Seuraava joki Zherebets-joen itäpuolella on Kreminnan kohdalla, tämä on nimeltään Krasna ja se virtaa pohjoiseen jättäen mm. Svatoven itäpuolelleen. Tämän joen itärantaa menee junarata pohjoiseen mutta se menee Kupianskiin, mikä on Ukrainan hallussa.

Karttojen perusteella Kreminna olisi Kupianskin tavoin kaupunki joka on jakautunut joen molemmille rannoille. Jos siis kuulee taistelua Kreminnasta, se ei välttämättä tarkoita että Ukrainan joukot olisivat ylittäneet Krasna-joen.

Krasna-joen itäpuolella on Borova-niminen joki joka virtaa Severodonetskista pohjoiseen, tarjoaa eräänlaisen maastonesteen.

Siitä seuraava itään on Aidar-joki ja sen itäpuolella ovat Novoaidar sekä Starobil's'k, molemmat tärkeitä kaupunkeja logistiikan kannalta koska niissä on isot ratapihat ja Luhanskista tulee junarata näiden kaupunkien läpi (Aidar-joen itärantaa seuraillen). Tämä rata menee pohjoiseen aina Troitskeen asti ja sen kohdalta rajan yli Venäjän puolelle Valuyikiin.

Kuten kuvasta näkee, jokia on useita ja suurempia kaupunkeja myös. Toisaalta logistiikka on myös haastavaa koska junaratoja on käytännössä vain yksi: Luhansk-Novoaidar-Starobilsk. Luhanskista tulee jonkinlainen raide Severodonetskiin, mutten ole varma kuinka hyvä se on. Ukraina on myös työntymässä lähelle Lysychanskia, mikä on Donets-joen länsipuolella, joen toisella puolella odottaa tuhottu Severodonetsk.

detailed_rivers_map_of_ukraine_in_ukrainian_for_free - east and south cropped WITH MARKINGS.jpg

Toinen kartta pureksittavaksi, tähän on merkitty itäisen Ukrainan sillat. Tässä ei näy minun kädenjälki ollenkaan, nappasin kartan täältä (Russian bridges go boom -niminen kartta, ollut täällä aikaisemminkin):

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1yIT68b_ly3-SLavjl7YTZ5yHZ8l-5OUq&hl=en_US&ll=49.360068866285744,38.539379740119664&z=9

Tähän on merkitty rautatie- ja maantiesillat, leikkasin kartasta itäisen Ukrainan osuuden tähän.

Mikäli Ukrainan eteneminen kohti itää jatkuu, tultaneen kuulemaan näistä silloista ja niiden räjäytyksistä. Joet muodostavat tosiaan luonnollisen esteen, mutta toisaalta Ukraina on jo osoittanut kykyä vesistöjen ylityksestä, joten mikäli saavat luotua sopivan tilaisuuden, joesta päästään yli tarvittaessa vaikka ilman siltaa.

Edelleen, jos oletetaan että Venäjän joukkojen tärkein huoltoreitti olisi Luhansk-Novoaidar-Starobilsk -välinen junarata, niin se jää kohtuullisen kauas, rata kulkee Aidar-jokea seuraten sen itärannalla. Sieltä on pitkähkö matka rintamalle ja välissä on useita siltoja. Antaisi mahdollisuuden häiritä näitä kuljetuksia TOSIN Khersonin suunnalta on nähty miten työlästä teräsbetonisen sillan tuhoaminen on, vaikka olisikin apuna tarkkoja ohjuksia ja tykistön kranaatteja.

Itäinen Ukraina - russian bridges go boom map.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tällä viikolla hän oli Lappeenrannassa kirpputorilla ja puhui puhelimessa ukrainaa tyttärensä kanssa. Kun ohikulkevat paikalliset kuulivat kieltä, he kommentoivat: ”Slava Ukraini!”.

Sanat lämmittivät sydäntä.
Ljudmilan sydäntä lämmittäisi varmaan enemmän, kun ymmärtäisi että nuo ohikulkijat todennököisesti luulivat hänen puhuvan venäjää ja päättivät hieman vittuilla. Ryssille vittuilu vaatii enemmän munaa kuin ukrainalaiselle tsemppaaminen.
 
Pari karttaa tuumailtavaksi, Ukrainan hyökkäys etenee mutta itäisessä Ukrainassa on useampi joki mitkä täytyy ylittää jos hyökkäyksen on tarkoitus jatkua itään.

Varastin tämän ensimmäisen täältä:

http://www.vidiani.com/maps/maps_of...vers_map_of_ukraine_in_ukrainian_for_free.jpg

Leikkasin siitä palasen ja merkitsin karttaan mielestäni oleelliset kaupungit. HUOM: sijainnit ovat suuntaa-antavia, eivät tarkkoja JA yritin jättää itäisen Ukrainan joen näkyville, tästä syystä kaupunkien nimet ovat kuplissa kartan reunoilla.

Kupiansk on vallattu, se on Oskil-joen varrella. Joen läntinen puoli on Ukrainan hallussa ja muutamasta kohdasta, ainakin Kupianskista joki ylitetty.

Lyman on vallattu ja sen itäpuolella on Zherebets-joki, joka on ylitetty väitetystä ainakin Treskyn kohdalta (ei ole merkitty karttaan). Toisaalta Ukraina on hyökännyt tämän joen itäpuolelta (etelän suunnasta) Donets-joen yli joten sillanpääasema on muodostettu.

Muutaman lähteen mukaan Ukrainan joukot olisivat edenneet Zherebets-joen länsipuolella jopa Makiivkan korkeudelle, tosin eivät ole ylittäneet jokea (toistaiseksi).

Seuraava joki Zherebets-joen itäpuolella on Kreminnan kohdalla, tämä on nimeltään Krasna ja se virtaa pohjoiseen jättäen mm. Svatoven itäpuolelleen. Tämän joen itärantaa menee junarata pohjoiseen mutta se menee Kupianskiin, mikä on Ukrainan hallussa.

Karttojen perusteella Kreminna olisi Kupianskin tavoin kaupunki joka on jakautunut joen molemmille rannoille. Jos siis kuulee taistelua Kreminnasta, se ei välttämättä tarkoita että Ukrainan joukot olisivat ylittäneet Krasna-joen.

Krasna-joen itäpuolella on yksi joki joka virtaa Severodonetskista pohjoiseen, tarjoaa eräänlaisen maastonesteen.

Siitä seuraava itään on Aidar-joki ja sen itäpuolella ovat Novoaidar sekä Starobil's'k, molemmat tärkeitä kaupunkeja logistiikan kannalta koska niissä on isot ratapihat ja Luhanskista tulee junarata näiden kaupunkien läpi (Aidar-joen itärantaa seuraillen). Tämä rata menee pohjoiseen aina Troitskeen asti ja sen kohdalta rajan yli Venäjän puolelle Valuyikiin.

Kuten kuvasta näkee, jokia on useita ja suurempia kaupunkeja myös. Toisaalta logistiikka on myös haastavaa koska junaratoja on käytännössä vain yksi: Luhansk-Novoaidar-Starobilsk. Luhanskista tulee jonkinlainen raide Severodonetskiin, mutten ole varma kuinka hyvä se on. Ukraina on myös työntymässä lähelle Lysychanskia, mikä on Donets-joen länsipuolella, joen toisella puolella odottaa tuhottu Severodonetsk.

Katso liite: 68389

Toinen kartta pureksittavaksi, tähän on merkitty itäisen Ukrainan sillat. Tässä ei näy minun kädenjälki ollenkaan, nappasin kartan täältä (Russian bridges go boom -niminen kartta, ollut täällä aikaisemminkin):

https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1yIT68b_ly3-SLavjl7YTZ5yHZ8l-5OUq&hl=en_US&ll=49.360068866285744,38.539379740119664&z=9

Tähän on merkitty rautatie- ja maantiesillat, leikkasin kartasta itäisen Ukrainan osuuden tähän.

Mikäli Ukrainan eteneminen kohti itää jatkuu, tultaneen kuulemaan näistä silloista ja niiden räjäytyksistä. Joet muodostavat tosiaan luonnollisen esteen, mutta toisaalta Ukraina on jo osoittanut kykyä vesistöjen ylityksestä, joten mikäli saavat luotua sopivan tilaisuuden, joesta päästään yli tarvittaessa vaikka ilman siltaa.

Edelleen, jos oletetaan että Venäjän joukkojen tärkein huoltoreitti olisi Luhansk-Novoaidar-Starobilsk -välinen junarata, niin se jää kohtuullisen kauas, rata kulkee Aidar-jokea seuraten sen itärannalla. Sieltä on pitkähkö matka rintamalle ja välissä on useita siltoja. Antaisi mahdollisuuden häiritä näitä kuljetuksia TOSIN Khersonin suunnalta on nähty miten työlästä teräsbetonisen sillan tuhoaminen on, vaikka olisikin apuna tarkkoja ohjuksia ja tykistön kranaatteja.

Katso liite: 68390
Niin loistavaa matskua ja analyysia että toivoisin että täällä pystyisi antamaan useamman peukun!👍👍👍
 
Back
Top