Ukrainan konflikti/sota

Ukraina muodosti 31 miehen joukkueen, joka ryömi tunteja alueen läpi jossa oli kuusi miinaa per neliömetri, valtas Venäjän asemat ja piti sen jälkeen kaksi päivää asemia. Se mahdollisti Robotynen vapautuksen. Tappiot 7 haavoittunutta, joista ainoastaan yksi vakava. Kyseinen ryhmä teki 400 miehen työt.
Minister
@DmytroKuleba
described how a group of 31 fighters made the liberation of Robotyne possible
The Foreign Minister told diplomats in France that for several months a Ukrainian unit continuously stormed this front section.
Due to exhaustion and losses, at one point, it lost the ability to continue the offensive – and then "radical decisions" were made: the unit's leadership was changed.
The Minister explained that the new commander requested the assembly of motivated fighters ready for combat missions.
A combined group of 31 fighters was formed, a third of whom had no combat experience, but all of them had the will to win.

"In 18 hours, they crawled literally on their stomachs for kilometers through minefields, where the russians placed six mines per square meter.
Finally, the unit reached the landing zone and ousted the russians from there, holding this position for two days until reinforcements arrived
.A group of 31 individuals did the work of an entire battalion, which would typically consist of around 400 people.
The losses amounted to 7 wounded, of which only one was seriously injured from stepping on a mine.
Essentially, the efforts of this group enabled an entire brigade's advance on Robotyne and its liberation after weeks of sieges," the minister said.

Tämä kuulostaa muunnelmalta siltä 47. prikaatin "superkersantin" videosta, joka julkaistiin ehkä juhannuksen aikoihin.
Tämän sotilaan ympärille kerättiin vapaaehtoisten ryhmä joka pystyi tunkeutumaan hyvin pitkälle ryssän puolustukseen.
Muistaakseni ao. sotilas sanoi että oli "kyllästynyt kun eivät päässeet eteenpäin tms."
Vähän menetyksen jälkeen ao. sotilas siirtyi protestina rivimieheksi huonon johtamisen takia.

Mitä tuossakin sitten oikeasti tapahtui vain prikaatin sisällä tiedetään.

Tarinat elää mutta sankariteot niiden taustalla on todellisia.
 
Kieltämättä kävi mielessä kuva, että SEKÄ Valko-Venäjän että itse Venäjän ilmapuolustus on viettänyt laatuaikaa votkan raa´an sipulin ja limpun seurassa..

Katso liite: 83182

Edit. Ettei vaan omat koirat purreet?
Entäpä jos ukrainalainen rahtilaiva seilasi Itämerellä Narvan koillispuolella kansainvälisellä vesialueella. Sieltä droonien lentomatka olisi lyhyt ja olisi myös yllätysmomenttia.
 
Kyllä Uralmash ja Atommash tekevät Venäjällä paineastioita voimaloihin.
Onkos nämä EU:n pakotteiden alaisia? Se voi Orbania aavistuksen kuumottaa kun Ukrainan kautta tuleva putkikaasu loppuu vuoden vaihteessa ja ydinvoimaloissa ei ole patoja. Kansan tyytyväisyys tuollaisille populisteille on avain vallassa pysymiseen, ja jos on torppa kylmä ja muutenkin vituttaa, niin se saattaa alkaa myös Orbanin naama vituttamaan.
 
Entäpä jos ukrainalainen rahtilaiva seilasi Itämerellä Narvan koillispuolella kansainvälisellä vesialueella. Sieltä droonien lentomatka olisi lyhyt ja olisi myös yllätysmomenttia.
Niinpä👍. Jos sattumalta ajelet Suomessa Ukrainan rekisterissä olevalla pakettiautolla Venäjän rajalla Inarissa, niin ihme on jos ei rajavartijat tai poliisi tarkasta autoa jollain verukkeella 🤔, Murmanskiin sieltä lyhyt matka🤷‍♂️
 
Entäpä jos ukrainalainen rahtilaiva seilasi Itämerellä Narvan koillispuolella kansainvälisellä vesialueella. Sieltä droonien lentomatka olisi lyhyt ja olisi myös yllätysmomenttia.
Oma arvaukseni on se että iskut tehtiin ryssän omien rajojen sisältä jonkin partisaaniryhmän toimesta. Arvelen että ryssälään ja ryssälässä pystyy kyllä kuljettamaan vaikka kaikenlaista ammustarviketta ja droonia jos ja kun maksusta sovitaan, jolloin valvovat silmät katsovat toisaalle tarvittavalla hetkellä.
 
Niinpä👍. Jos sattumalta ajelet Suomessa Ukrainan rekisterissä olevalla pakettiautolla Venäjän rajalla Inarissa, niin ihme on jos ei rajavartijat tai poliisi tarkasta autoa jollain verukkeella 🤔, Murmanskiin sieltä lyhyt matka🤷‍♂️
Menee vain silloin, kun Inarin partio on ajellut poispäin, jää monta päivää aikaa ennen seuraavaa käyntiä 🤫 pidän kyllä kokolailla typeränä edes ajatusta, että NATO maan ilmatilasta heiteltäisiin pommeja ryssälään.. korkeintaan joku turtiaisbäckmannputkoslainen näin voisi menetellä.. mereltä ehkä, mutta eiköhän nuo tutkata ja tiedetä mistä tulivat, eivät vaan ehdi reagoimaan..
 
Onhan se aika hurjaa, jos ukrainalla olisi parituhatta kunnon dronea, se olisi voinut tuhota helvetti kaikki rysyn koneet noille kentille.Tämä koskee kaikkia muitakin maita, miten torjut kunnon saturaatiohyökkäyksen? Ainut keino on kunnon hajautus, mutta eihän tuollaista määrää koneita voi millään tehokkaasti hajauttaakaan mitä ryssillä on.
Tällähetkellä halpa drone on kyllä jäätävä ase.
 
Onkohan tuossa tullut mittayksiköiden kanssa joku kukkanen. Jos panssarimiina on 333mm halkaisijaltaan, niin niitä mahtuu neliömetriin yhdeksän jos asettelee vaaka- ja pystysuuntaan. Siihen nähden kuusi miinaa neliömetrille on jo aika hyvin, olkoonkin sitten jalkaväkimiinat mukaanlukien.
Eikö meillä opeteta että telamiinojen asennusvälin pitää olla useampi metri? Venäläisten systeemissä kannattaisi tehdä neliömetrin kokoisia trotyylilaattoja. Turha näprätä erillisten miinojen kanssa. Siis jos tuo pitäisi paikkansa.
 
Menee vain silloin, kun Inarin partio on ajellut poispäin,
Keskiviikkona 30.8 kello 00:30 puhalsi Ukrainasta pohjoiseen Liettuaan saakka 40 solmun tuuli 2000 metrissä ja Pihkovaan 13 solmua. Olisiko dronet ratsastaneet korkealla myötätuulessa Ukrainasta saakka? Myötätuuli vauhdittaisi 70-20 km/h droonin ilmanopeuden päälle. Windy näyttää tuulikartan.
 
Eikö meillä opeteta että telamiinojen asennusvälin pitää olla useampi metri? Venäläisten systeemissä kannattaisi tehdä neliömetrin kokoisia trotyylilaattoja. Turha näprätä erillisten miinojen kanssa. Siis jos tuo pitäisi paikkansa.
Typerä mobikki kärpäsloukku ammollaan "kaivamassa" vaunun levittämiä miinoja tuskin johtaa muuhun kuin miinojen asentamiseen siihen mihin se putoaa. Noita miinoja on miljoonia, tuskin niitä on kovasti aseteltu mitenkään.
 
IL-76M modernisoitua versiota on rakennettu viime vuonna 5kpl. Suurin osa armeijan IL-76M kalustosta on kuitenkin valmistettu ennen 1990.

Lainaan venäläisen bmpd-blogin artikkelista pätkän (artikkeli julkaistu 11.1.2023): LÄHDE

As for the supply of non-combat aircraft to the Russian Armed Forces in 2022 , it is worth noting that a certain breakthrough has occurred in the program for the mass production of Il-76MD-90A military transport aircraft at Aviastar-SP JSC (now the Ulyanovsk branch of Il PJSC - Aviastar "as part of PJSC United Aircraft Corporation") in Ulyanovsk. From April to December 2022, Aviastar passed The Ministry of Defense of Russia has five newly built Il-76MD-90A aircraft at once, which is a record for annual production - aircraft with serial numbers 0208 (registration number RF-78663), 0209 (registration number RF-78664), 0210 (registration number RF-78665) , 0301 (registration number RF-78666) and 0302 (registration number RF-78667). All of them, apparently, became part of the 235th military transport aviation regiment of the 18th military transport aviation division of the Military Transport Aviation of the Russian Aerospace Forces, based at the Aviastar factory airfield Ulyanovsk-Vostochny (as a result, the total of the 235th regiment is now has, according to known data, 14 Il-76MD-90A aircraft).

Thus, to date, the Aviastar plant has built and delivered a total of 18 copies (including the prototype) of the Il-76MD-90A military transport aircraft and one prototype of the Il-78M-90A tanker aircraft.

The construction of Il-76MD-90A aircraft at Aviastar was carried out under a contract with the Russian Ministry of Defense dated October 2012 for the production of 39 Il-76MD-90A units in the amount of 139.42 billion rubles. Due to the strong delay in the implementation of the contract and the growth in the actual cost of aircraft, in May 2020, the Russian Ministry of Defense renegotiated the contract with Aviastar on new termsfor the supply of military transport aircraft Il-76MD-90A. Under the new conditions, under the old contract of 2012, the plant should now have delivered a total of 13 Il-76MD-90A aircraft (and thus, the contract is now completed with the delivery of aircraft 0301), and from 2021 a new contract for the supply of until 2028, 14 such aircraft - the first aircraft built on it was 0302, delivered at the end of 2022.

According to our estimates, in 2023 the supply of combat aircraft to the Ministry of Defense may be increased, which is primarily due to the stabilization effect in the implementation of existing and signed contracts, as well as certain measures to intensify military production within the framework of the NMD. It is estimated that seven Su-57 aircraft, up to 12 Su-35S, up to 12 Su-34, up to 10 Su-30SM2 and up to 12 Yak-130, can be delivered, as well as one or two strategic bombers Tu-160M of new production ( already built boards 8-05 and 9-01). In military transport aviation, up to four Il-76MD-90A aircraft and the first serial tanker aircraft Il-78M-90A can be handed over.


-

Eli alkuperäinen sopimus allekirjoitettiin vuonna 2012 ja oli tarkoitus valmistaa 39 kpl Il-76MD-90A. Tuotannon aloittaminen on kuitenkin viivästynyt pahasti ja sopimus laadittiin uudestaan vuonna 2020.

Artikkelin julkaisun hetkellä eli 11.1.2023 näitä koneita oli valmistettu 18 kpl (prototyyppi mukaanluettuna), tosin vuonna 2022 valmistui 5 kpl eli huomattava määrä.

Tämä on bmpd-blogin yhteenveto vuoden 2022 aikana luovutetuista uusista koneista ja viimeinen lause sisältää heidän arvionsa vuodelle 2023, lainaan sen alle:

7 kpl Su-57
12 kpl Su-35S
12 kpl Su-34
10 kpl Su-30SM2

Summa = 41 kpl, tosin Su-35S, Su-34 ja Su-30SM2 osalta kirjoitetaan "up to..." eli arvioivat että kerrottu määrä olisi arvion yläraja, toteutunut määrä voi jäädä pienemmäksi

12 kpl Yak-130 (koulutuskone)

1-2 kpl Tu-160M (pommikone)
4 kpl Il-76MD-90A (kuljetuskone)
1 kpl Il-78M-90A (tankkerikone)
 
Back
Top