Ukrainan konflikti/sota

Tsetsenian väkiluku on niin pieni että hankala nähdä sen oikeasti keikuttava venäjää , tapahtui mitä vaan, nyt huomio on ukrainassa. Toki jos onnistuvat ottamaan pragmaattisen linjan ja pitämään sisäisen järjestyksen ulkoista vihollista( venäjää) vastaan, voi tuloksia tulla Tsetseenien eduksi pidemmällä aikajanalla. Jos taas lähdetään nakertamaan venäjän valtaa, voi se toki vaikuttaa venäjä-ukraina sotaan, mutta syö tsetseenien omia voimavaroja, jättipotti tulee vain jos venäjä luhistuu ja se tulee myös ensimmäistä vaihtoehtoa seuratessa jos niin käy, erona on se missä kunnossa Tsetsenia on.

1,4 miljoonaa on toki vähän, mutta tuskin Tsetsenian sota osa III on Putinin toivelistalla. Onko Kadyrovin klaanilla tilanne niin hyvin hoidossa ettei sellaista nähdä? Tai jos nähdään, niin selviävät siitä ilman että joutuvat pyytämään Moskovalta tukea?

Kaikki tuki, vähäinenkin olisi suoraan pois Ukrainasta.

Toki "Kadyrov koomassa" huhuista on vielä hyvin pitkä matka kolmanteen koitokseen, ei parane hätäillä liikoja.
 
Jos tästä vielä pahenee, niin kohta alkaa meno olla kuin Ruotsissa.. o_O

Mainioita kyllä nuo mobilisaatiouutiset. Siinä kiva miettiä että onko uusi asetoveri murhamies vai mahdollisesti skitsofreenikko.

Epäilen uutisoinnin perusteella aika vahvasti, että ainakin Verkkouutiset seuraa MP-netin keskusteluja aika tiuhaan.

 
Ihanko jokainen silta on vartioitu? Ja jokainen tunneli? Montako miestä per silta?

Mielenkiinnosta kysyn, koska en muista kuulleeni tuollaisesta aikaisemmin. Mikä organisaatio hoitaa siltojen vartioinnin? FSB vai joku muu?
Jostain (mahdollisesti Ilmari Susiluodolta) lueskelin jo parikymmentä vuotta sitten, että Venäjän VR:llä olisi turvallisuusjoukot. Se voi tarkoittaa tietysti Venäjällä ihan mitä tahansa asemien siivoojamummoista luutien kanssa hormooneilla ja pirillä doupatuihin Spetsnatseihin exoskeletoneissa plasmakanuunoin varusteltuna.

Ja katoppas, kun Wikipedia tiesikin näistä. 28.500 on annettu vahvuudeksi. https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Railway_Troops
 
Oli jo viime kevättalvena se joku PV:n seminaari (nettiversion katsoin), jossa pelastuspalvelun & väestönsuojelun esitelmöijä totesi ihan suoraan, että kauhistelivat ryssän silkkaa julmuutta ja välinpitämättömyyttä iskeä ihan surutta mm. väestönsuojiin. Sanoi, että tämä pitää nyt ottaa meilläkin ihan oikeasti ja tosissaan huomioon.
No joo. Toistan itseäni, mutta muutama vuosi takaperin keskustelin erään prikaatinkomentajan kanssa ja hän kertoi juuri tajunneensa, että ne siviilit pitää ihan oikeasti huolehtia pois sieltä taistelualueelta. Että on näitä sokeita pisteitä meillä ollut, vaikka paremmin on valmistauduttu kuin monet muut maat. Tuo 1990-luku oli käsittääkseni vähän semmoinen musta aukko, jolloin tuli katkos systeemeihin ja menetettiin paljon sekä "hiljaista tietoa" että ihan konkreettista tietoa.
 
Tosi hyvä kysymys, just näin pitää haastaa. (y)

Missään nimessä näitä ei ole kaikkialla, vaan varmastikin vain strategisten linjojen yhteydessä. Voisi varmaan kuvitella että vahtimisen taso vaihtelee ulkoistetuista possuista sisäisen turvallisuuden sikoihin.

Myönnän että minulla ei ole omakohtaista kokemusta, eikä mitään syvällistä tietoa asiasta. Tässä tapauksessa "tieto" tulee kolmannen käden lähteistä vuosien varrelta, jossa näitä on tullut vastaan, kuten matkakertomuksista ja esimerkiksi matkaohjelmista.

En nyt pysty tuottamaan mitään mistä tämä on tullut monille aiemmin vastaan. Sellaista vähitellen tullutta kumulatiivista "tietoa". Kerchin sillan räjäytys sotkee nyt hakuja, mutta esimerkiksi tällainen tuli vastaan.


Edit. Taisin ensin kursorisesti lukiessani saada väärän kuvan. Ilmeisesti paikallisella ratavirastolla on omat turvallisuus joukot, eikä noi ole ulkoistettuja. Voisin kuvitella että nyt sodan alettua osaa on vahvistettu tosiaan sisäisen turvallisuuden joukoilla tai mobikeilla.

Tämä on joka tapauksessa kiinnostava asia, jota voisi selvittää sikäli kun sille löytyy aikaa. "Vartioimista" on monta eri tasoa tietysti, alkaen "yksi mies kopissa" eli lähinnä silmällä pitäminen ja uniformussa koreilua, joka pitää tietyn osan väestöstä poissa. Vakavampia yrityksiä vastaan pitäisi sitten olla suurempi porukka ja oikeaa aseistusta, mutta riittääkö näitä jokaiselle kohteelle? Voisi toki olla jonkinlainen kiertävä aluepartiokin, jos samalla seudulla on useita kohteita mitä pitäisi vahtia. Sekin on silti suuri pyyntö, koska Venäjä on laaja maa.

Kerchin silta on varmasti yksi vahvimmin vartioiduista kohteista, kansallinen ylpeyden aihe ja logistinen elämänlanka Krimille. Siellä oli läpivalaisulaitteet, asemiehiä, it-vaunuja, tutkia ja ties mitä. Sekin torjuntarengas puhkaistiin ja useita kertoja (eri keinoilla).

Toki aikaisemmin oli terävä kommentti Siperian radasta: jos sen katkaiseminen olisi helppoa, miksei sitä ole jo katkaistu? Venäjällä on ollut koko sodan ajan erilaisia (väitetysti) partisaanien iskuja raideliikenteen infraa vastaan (joskus katkaistu ratoja, useammin poltettu erilaisia vaihteita ja sähkökaappeja). Selvästi silti pienen porukan puuhastelua. Suurempi isku vaatisi enemmän resursseja ja oikean kohteen. En tunne Siperian rataa tarkasti, joten en osaa sanoa montako siltaa sen varrella on ja mikä olisi vaikein korjattava.

Toki näitä vastaan toimisi sama mitä pohdittiin tässäkin ketjussa Kerchin sillan osalta: vihollinen tuo itse räjähdelastissa olevan junan ko. kohteelle ja juna sitten räjäytetään, jolloin tuhoutuu paitsi juna niin myös se kohde (toivottavasti). Tällöin ei siis ole tarvetta kuljettaa kymmeniä tai satoja tonneja räjähteitä, koska vihollinen tuo ne itse. Pitää kuitenkin saada juna joko pysähtymään kohteelle, jotta se voidaan tuhota tai sitten pitää olla hyvin terävänä jotta juna saadaan räjähtämään juuri kohteen kohdalla (ei helppoa, liikkuva juna kyseessä joten rajallinen aikaikkuna). Ei tietysti ole ihan helppoa "saada junaa räjähtämään" vaan siinäkin vaaditaan oikeanlainen osuma ja vaikutin. Silti ei voi olla 100% varma, joten ampumista / osumista pitäisi jatkaa kunnes juna palaa ja räjähdyksiä näkyy. Toisaalta "junan pysäyttäminen" ei ole helppoa sekään, varsinkin jos pitäisi saada pysähtymään tiettyyn kohtaan: muutamaa sataa tonnia ei niin vain pysäytetä, vaikka vetäisi hätäjarrusta. Se rullaa omalla painollaan hyvinkin arvaamattoman pituisen matkan, sama juttu vaikka ajaisi miinaan. Raiteilta suistaminen olisi toki yksi hyvä keino, varsinkin jos "tähdätään" sillan tuhoamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain (mahdollisesti Ilmari Susiluodolta) lueskelin jo parikymmentä vuotta sitten, että Venäjän VR:llä olisi turvallisuusjoukot. Se voi tarkoittaa tietysti Venäjällä ihan mitä tahansa asemien siivoojamummoista luutien kanssa hormooneilla ja pirillä doupatuihin Spetsnatseihin exoskeletoneissa plasmakanuunoin varusteltuna.

Ja katoppas, kun Wikipedia tiesikin näistä. 28.500 on annettu vahvuudeksi. https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Railway_Troops

Venäjällä on kieltämättä tapana että monenlaisia suhteellisen vaatimattomiakin kohteita vahditaan miesvoimin paikan päällä, parkkipaikoista ja hylätyistä teollisuusalueista lähtien. Sinänsä en ihmettele jos silloille ja tunneleille löytyy oma vahti valtion puolesta myöskin. Laadusta sen sijaan on vaikea sanoa. Sen mitä olen Venäjällä lyhyesti käynyt niin aika monessa siviilipaikassa kyseessä näytti olevan "eläkevirka" - eli joku mummo istuu yöt kopissa ja saa muutaman ruplan kansaneläkkeen täydennystä siitä ilosta. Videollakin näytti vähän että keskimääräinen rautatievahti muistuttaa enemmän pullamummoa kuin rynkyllä aseistettua spetsnatsia.
 
Viimeksi muokattu:
Venäjällä on kieltämättä tapana hoitaa monenlaisten paikkojen vartiointi miesvoimin paikan päällä, parkkipaikoista alkaen. Sinänsä en ihmettele jos silloille ja tunneleille löytyy oma vahtikoppi. Laadusta sen sijaan on vaikea sanoa, sen mitä olen Venäjällä lyhyesti käynyt niin aika monessa siviilipaikassa kyseessä näytti olevan "eläkevirka" - eli joku mummo istuu yöt kopissa ja saa muutaman ruplan kansaneläkkeen täydennystä siitä ilosta. Videollakin näytti vähän että keskimääräinen rautatievahti muistuttaa enemmän pullamummoa kuin rynkyllä aseistettua spetsnatsia.
Jep. Samanlaisia ajatuksia. Kuitenkin tuosta artikkelista tuli selväksi, että infraa on jo tehtynä ja jo rauhan aikanakin valvotaan. Olemassa olevaan infraan voi kaataa lisää väkeä.

Se mikä on tietenkin myös merkityksellistä, on että vartiointi syö resurssia. Senkin takia GUR kannattaisi demonstroida uskottava uhka
 
Jos tästä vielä pahenee, niin kohta alkaa meno olla kuin Ruotsissa.. o_O

Mainioita kyllä nuo mobilisaatiouutiset. Ennen riitti ku mietti että onkohan uusi asetoveri murhamies vai pelkkä varas, nyt saa miettiä että olikohan se vartiomies nyt sitten skitsofreenikko ja mitenkähän se lääkitys tänään.
Yksi ryssä vastaa kymmentä ryssää, vai miten se nyt menikään.
 
Junan räjäytys tunnelissa:

Kaksi tiimiä, toinen antamassa ennakkovaroitusta ja toinen lennättää droneja. Kun ennakkovaroitusporukka antaa viestin että nyt on kalustojuna (ammusjuna) tulossa, jälkimmäinen tiimi pistää dronet ilmaan radan varressa. Vähän ennen junan menoa tunneliin dronet lennätetään konttivaunujen päälle samaan tapaan kuin tankkeja vastaan on isketty rintamalla. Vaunu syttyy palamaan, juna ajaa tunneliin, ammukset räjähtävät. Isompi haaste on saada ukot ja tavarat alueelle kuin itse isku.
 
Tämmöstä mietin, että olikohan miten iso homma vetää vanhaan neukkurautaan johdotukset ja kytkennät modernille länsimaiselle aseistukselle ? Vissiin ei, kun jo 90-luvulla yhdistyneen Saksan Luftwaffe integroi entiset DDR:n MiG-29 Fulcrumit Naton kalustolistoille.

Suomessa tästä ainakin löytyy tietotaitoa. Draken laitettiin ampumaan ryssäohjusta ja olikohan vastaavasti niin, että Migistä lähti tarvittaessa länsiohjusta.
 
Back
Top