Ukrainan konflikti/sota

Aina puhutaan ettei ne voi, ku diktaattorin ote on niin kova, lähes kun natsisaksassa... Nooh, kuitenkin natsisaksassa tehtiin Hitleriä vastaan useempi salamurhayritys... onko ryssälandiassa edes koitettu? Ei ne ilmeisesti halua edes valtaa vaihtaa, joten käsitellään heitä jatkossakin kuten... no kuten, RYSSIÄ....
Tämän mukaan seitsemän tunnettua Putinin salamurha yritystä 2012 mennessä, mutta kovin hiljaista ollut tuon jälkeen
 
Täällä on useampi käyttäjä ansioituneesti pitänyt yllä Ukrainan iskuja ryssän jalostuskapasiteettiin. Hesarin juttuun on poimittu asijaintuntijoiden arvioita näistä iskuista öljynjalostuslaitoksiin. Lainaan oleellisimman ja lihavoidut omia.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010302900.html

Välittäjäyhtiö: Venäjän dieselin vienti romahti drooni-iskujen vuoksi​

Ukrainan iskut ovat Torbjörn Törnqvistin mukaan vähentäneet Venäjän öljyjalosteiden vientiä viidenneksellä. Insider-ryhmän arvio on samaa kokoluokkaa.

TÖRNQVISTIN arvion mukaan droonit ovat tuhonneet Venäjän öljynjalostuskapasiteettia noin 600 000 barrelin edestä. Barrel eli tynnyri on öljykaupan mittayksikkö ja vastaa noin 159 litraa.

Venäjän päivittäinen öljyntuotanto on yli 11 miljoonaa barrelia päivässä, joten raakaöljyn tuotantoa Ukrainan iskut eivät ole romahduttaneet. Iskuja on kuitenkin suunnattu jalostamoihin ja ilmeisesti erityisesti dieseliä tuottaviin laitoksiin.

”Tämä on merkittävää, koska tämä vahingoittaa heti ja suoraan öljynjalosteiden vientiä”, Törnqvist sanoi Bloombergin mukaan.

”Tämä vähentää vientiä parilla sadalla tuhannella barrelilla päivässä, joten pidän sitä tisletuotteiden ongelmana.”

BLOOMBERG kertoi viime viikolla, että Venäjä on vienyt aiemmin tyypillisesti noin miljoona barrelia dieseliä ulkomaille, joten Törnqvistin arvio merkitsisi, että Ukraina on onnistunut riistämään Venäjän vientidieseltuloista viidenneksen drooni-iskuillaan.

Insiderin arvio on samansuuntainen. Ryhmän mukaan Ukrainan iskut olisivat tuhonneet 17 prosenttia Venäjän öljytuotteiden valmistuskapasiteetista.


Bloombergin mukaan Ukrainan iskut ovatkin lähettäneet dieselkaupan futuurien hinnat nopeaan nousuun.
 
Armenia mainittiin, koska muut Venäjän entiset liittolaiset ovat nähneet miten Venäjä ei nostanut sormeaankaan auttaakseen sitä Azereita vastaan. Armenia ei varmastikaan uskalla mitään myydä, mutta kranaattia löytynee Etelä-Afrikasta, Turkista ja Etelä-Koreasta - ehkä jopa Serbiasta.
Toisaalta, Armenia on lähentynyt USAn kanssa. Yhdysvallat on voineet ilmoittaa Azereille että Armenia on nyt heidän suojeluksessaan. Yrittäkää ja saakaa Tomahawkista. Näin Armenian varastot voisivat valua Ukrainaan.
 
Täällä on useampi käyttäjä ansioituneesti pitänyt yllä Ukrainan iskuja ryssän jalostuskapasiteettiin. Hesarin juttuun on poimittu asijaintuntijoiden arvioita näistä iskuista öljynjalostuslaitoksiin. Lainaan oleellisimman ja lihavoidut omia.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000010302900.html

Välittäjäyhtiö: Venäjän dieselin vienti romahti drooni-iskujen vuoksi​

Ukrainan iskut ovat Torbjörn Törnqvistin mukaan vähentäneet Venäjän öljyjalosteiden vientiä viidenneksellä. Insider-ryhmän arvio on samaa kokoluokkaa.

TÖRNQVISTIN arvion mukaan droonit ovat tuhonneet Venäjän öljynjalostuskapasiteettia noin 600 000 barrelin edestä. Barrel eli tynnyri on öljykaupan mittayksikkö ja vastaa noin 159 litraa.

Venäjän päivittäinen öljyntuotanto on yli 11 miljoonaa barrelia päivässä, joten raakaöljyn tuotantoa Ukrainan iskut eivät ole romahduttaneet. Iskuja on kuitenkin suunnattu jalostamoihin ja ilmeisesti erityisesti dieseliä tuottaviin laitoksiin.

”Tämä on merkittävää, koska tämä vahingoittaa heti ja suoraan öljynjalosteiden vientiä”, Törnqvist sanoi Bloombergin mukaan.

”Tämä vähentää vientiä parilla sadalla tuhannella barrelilla päivässä, joten pidän sitä tisletuotteiden ongelmana.”

BLOOMBERG kertoi viime viikolla, että Venäjä on vienyt aiemmin tyypillisesti noin miljoona barrelia dieseliä ulkomaille, joten Törnqvistin arvio merkitsisi, että Ukraina on onnistunut riistämään Venäjän vientidieseltuloista viidenneksen drooni-iskuillaan.

Insiderin arvio on samansuuntainen. Ryhmän mukaan Ukrainan iskut olisivat tuhonneet 17 prosenttia Venäjän öljytuotteiden valmistuskapasiteetista.


Bloombergin mukaan Ukrainan iskut ovatkin lähettäneet dieselkaupan futuurien hinnat nopeaan nousuun.
Hmm, eikö tuossa jutussa ole sellainen virhe, että vientihän on jo nollissa, joten nuo tuhot iskevät suoraan omaan kulutukseen? Vai ymmärsinkö väärin? Tuo juttu on kirjoitettu jotenkin todella sekavasti. Tyypillistä hesaria...
 
Toisaalta, Armenia on lähentynyt USAn kanssa. Yhdysvallat on voineet ilmoittaa Azereille että Armenia on nyt heidän suojeluksessaan. Yrittäkää ja saakaa Tomahawkista. Näin Armenian varastot voisivat valua Ukrainaan.
Ranska on ainakin viime aikoina lisännyt yhteistyötään Armenian kanssa. Asekauppojakin tehty muutaman kuukauden sisään. Voi olla ranskallakin näpit pelissä.
 
Hmm, eikö tuossa jutussa ole sellainen virhe, että vientihän on jo nollissa, joten nuo tuhot iskevät suoraan omaan kulutukseen? Vai ymmärsinkö väärin? Tuo juttu on kirjoitettu jotenkin todella sekavasti. Tyypillistä hesaria...
Tuon jutun mukaan ryssä olisi todella vienyt vielä lähiaikoina dieseliä. Vai onko meillä tietoa päinvastaisesta? Kaikenlaista laskentaa kyllä on ollut. Ehkäpä ryssä on vielä lähikuukausina todella vienyt dieseliä? Minulla ei ole tähän vastausta mutta ei kai tuollainen välitysyhtiön mies hatusta ehkä tuota arviotaan vedä?
 
Tekniikka kehittyy sekä droneissa että niiden torjunnassa lähivuosina sitä tahtia että olisi aika hullua ostaa puolimiljoonaa dronea nyt ellet voi käyttää niitä samantein. Parin vuoden päästä ovat täysin vanhanaikaisia ja hyödyttömiä ja mietit että lentotukialus olisi sittenkin ollut parempi sijoitus. Kun tukialuksen runko on valmiina niin siihen on semi helppo pultata kiinni lisää roinaa mutta Shahedin ohjausjärjestelmän ja aerodynamiikan päivitys saattaapi olla vaikeampaa. Ainakin jos niitä on se 500000 päivitettävänä joka viiden vuoden välein.

En väitä että 500k Shahedia ei tuhoaisi GeraldFordia. Mutta jos et ole sodassa niin jenkeille supercarrier on parempi sijoitus.
 

Ilmeisesti Jurmo-luokan veneitä pistettiin 17 kappaletta tilaukseen viime kesänä, ehkä se vapauttaa kalustoa vanhemmasta päästä?
Tuossa puhutiin 30-tonnisista, mikä viittaisi Jehuun. On myös kuvassa. Jurmo on puolet kevyempi. Toki infot voivat olla väärin.

Kaveri puhui eilen nähneensä Romanialaisen "helvetin ison" kuljetuskoneen Flight Radarissa käyvän Suomessa ja ihmetteli sitä. Todnäk liittyy tapaukseen näin jälkikäteen arvioiden.

Muok. Jehuja on vain 12 kpl hankittuna? Joko näitä meinataan tilata läjä lisää tai sitten menee poistoon 17 uuden Jurmon myötä?
 
Viimeksi muokattu:
Kuvituskuvaksi valittu Jehu, mutta itse uutislähetyksessä sanotaan että ruotsi lähettää cb90 kalustoa ja suomi jotain similare, romania ei sen enempäåä taivu, mutta hankala uskoa jehuja lähetettävän.
No tuohon verrokiksi istuisi kyllä Jurmo paremmin. CB90 ilmeisesti 10 kpl luvattu. Jos edes melkein saman verran Suomesta, niin maihinnousupataljoonalle alkaa olla paatit.
 
Back
Top