Ukrainan konflikti/sota

Itäisin osa Ukrainasta oli jo ennen sotaa pääosin rutiköyhää ja lohdutonta seutua jonka infrastruktuuri oli lähes kokonaan neuvostoaikaista ja paljolti laiminlyötyä. Nyt suuri osa kaupungeista ja kylistä on vielä sen lisäksi rikkiammuttuja sekä maaperässä on valtavasti miinoja ja räjähtämättömiä ammuksia

Totta tuokin. Tuon neuvostoaikaisen teollisuuden (teräs ym) ja asuntokannan arvo ei olekaan se tärkein omaisuus joka uhkaa jäädä ryssälle.

Maan sisällä olevat kaivannaiset, mineraalit ja fossiiliset (+meren pohjassa olevat) on se arvokkain omaisuus, josta pitäisi pitää kiinni.

Lisäksi Ukraina, kuten mikä kansakunta tahansa, ei voi luopua muutamasta miljoonasta kansalaisestaan ja hylätä heitä orjuuteen.
 
Tässä lainataan Reutersin väitteitä Ust-Lugan kärsimistä vaurioista:

Reuters reports that Novatek’s gas condensate plant in Ust-Luga port has halted operations after a Ukrainian drone strike on August 24.

Sources say at least one, possibly two, of the plant’s three processing units (each with a 3 million ton annual capacity) were hit and damaged by fire.



-

Viestin kommenteissa oli tällainen kartta, Sabetta olisi mainio kohde LNG:n viennin vaikeuttamisen näkökulmasta mutta sijaitsee kaukana Ukrainasta (toisaalta kuten Ust-Lugan video osoittaa, oikeaan paikkaan osuttaessa ei tarvita valtavan suurta taistelukärkeä tulipalon ja muiden tuhojen aikaansaamiseksi):

Psst! Hey AFU, a bigger, more Tasty Target for ya

Katso liite: 124215

-

Karkeasti mitattuna Kiova - Sabetta välinen etäisyys on noin 3200km jos lennetään suoraa linnuntietä: LÄHDE

Katso liite: 124216
Yhäkin toivon toiminnan lamauttavia, lopettavia tai mieluiten pysyvästi lopettavia iskuja meiltä varastetuille maille rakennettuun öljy- ja kaasuinfraan, eli siis Uuraan ja Koiviston öljysatamiin ja Säkkijärven LNG-terminaaliin.

Tärkeä asia muistaa tässä bensa/diesel suhteessa on se että öljynjalostus ei luo vaan erottelee olemass aolevaa materiaali tislauksella. Ei ole erikseen bensa tai diisel jalostamoa vaan samasta materiaalivirrasta ne erotellaan. Jalostussuhteen määrää öljyn laatu ja ryssän öljy on raskasta eli siitä tulee suhteessa enemmän diiseliä kuin bensaa. Tätä suhdetta voi vähän kääntää kräkkeriyksiköillä bensan eduksi mutta tämä on länsitekniikkaa.

Igorin erkkapurkkapaikattu jalostamo siis tuottaa matalaoktaanista bensaa ja kohtuullisen kelvoillista diiseliä. Tätä tasoa edustaa myös Neukkulan aikaiset yksiköt jotka taatusti seisoo siellä jalostamokentillä.

Joten ensin loppuu bensa ja sitten diiseli voi vähetä mutta palautuu nopeasti tarjolle kun ikivanhat romuta herätellään henkiin. Noitten romujen korjauskin on sitten sitä Igor hitsaa ja Sergei takoo. Mutta läntiset bensiiniautot ei noitten tuotteilla kulje.
Toisaalta on huomioitava, että monet uudet autot kestävät hyvin jopa 30% etanolia sisältäviä bensiiniseoksia, ja etanolilla saadaan oktaanilukua ylöspäin, eli niin kauan kuin ryssä pystyy keittämään viinaa yli tarpeen, voidaan sitä sekoittaa liikennepolttoaineisiin (tosin jos maatalouden kriisi lopettaa viljan ylenmääräisen saatavuuden, niin sitten se loppuu). Ja jos myrkky- ja hiukkaspäästöistä ei välitetä, niin voivat tehdä vanhanaikaisella tavalla, eli bentseenillä ja muilla aromaattisilla yhdisteillä saada oktaanilukua ylöspäin. Länsimaissa aromaattien sallittu osuus on hyvin matala, joka tuottaa hyvin ja puhtaasti palavaa bensaa.
 
Viimeksi muokattu:
Yhäkin toivon toiminnan lamauttavia, lopettavia tai mieluiten pysyvästi lopettavia iskuja meiltä varastetuille maille rakennettuun öljy- ja kaasuinfraan, eli siis Uuraan ja Koiviston öljysatamiin ja Säkkijärven LNG-terminaaliin.


Toisaalta on huomioitava, että monet uudet autot kestävät hyvin jopa 30% etanolia sisältäviä bensiiniseoksia, ja etanolilla saadaan oktaanilukua ylöspäin, eli niin kauan kuin ryssä pystyy keittämään viinaa yli tarpeen, voidaan sitä sekoittaa liikennepolttoaineisiin (tosin jos maatalouden kriisi lopettaa viljan ylenmääräisen saatavuuden, niin sitten se loppuu). Ja jos myrkky- ja hiukkaspäästöistä ei välitetä, niin voivat tehdä vanhanaikaisella tavalla, eli bentseenillä ja muilla aromaattisilla yhdisteillä saada oktaanilukua ylöspäin. Länsimaissa aromaattien sallittu osuus on hyvin matala, joka tuottaa hyvin ja puhtaasti palavaa bensaa.
Etanolin ylijäämä taitaa olla tuntematon ilmaus ryssälässä. Eiköhän ne etanolit mene parempiin suihin ennenkun bensiinin jatkeeksi ehtivät. 🙄
 
Yhäkin toivon toiminnan lamauttavia, lopettavia tai mieluiten pysyvästi lopettavia iskuja meiltä varastetuille maille rakennettuun öljy- ja kaasuinfraan, eli siis Uuraan ja Koiviston öljysatamiin ja Säkkijärven LNG-terminaaliin.


Toisaalta on huomioitava, että monet uudet autot kestävät hyvin jopa 30% etanolia sisältäviä bensiiniseoksia, ja etanolilla saadaan oktaanilukua ylöspäin, eli niin kauan kuin ryssä pystyy kehittämään viinaa yli tarpeen, voidaan sitä sekoittaa liikennepolttoaineisiin (tosin jos maatalouden kriisi lopettaa viljan ylenmääräisen saatavuuden, niin sitten se loppuu). Ja jos myrkky- ja hiukkaspäästöistä ei välitetä, niin voivat tehdä vanhanaikaisella tavalla, eli bentseenillä ja muilla aromaattisilla yhdisteillä saada oktaanilukua ylöspäin. Länsimaissa aromaattien sallittu osuus on hyvin matala, joka tuottaa hyvin ja puhtaasti palavaa bensaa.
Ryssä kyllä tarvitsee sen etanolin ihan muuhun käyttöön eli sitä ei liikene bensan jatkeeksi. Kaikki muu saa olla vaikka täysin hajalla ja ruokakin loppu, mutta jos etanolia piisaa kohtuu hintaan, ei kapinaa nähdä.
 
Yhäkin toivon toiminnan lamauttavia, lopettavia tai mieluiten pysyvästi lopettavia iskuja meiltä varastetuille maille rakennettuun öljy- ja kaasuinfraan, eli siis Uuraan ja Koiviston öljysatamiin ja Säkkijärven LNG-terminaaliin.


Toisaalta on huomioitava, että monet uudet autot kestävät hyvin jopa 30% etanolia sisältäviä bensiiniseoksia, ja etanolilla saadaan oktaanilukua ylöspäin, eli niin kauan kuin ryssä pystyy keittämään viinaa yli tarpeen, voidaan sitä sekoittaa liikennepolttoaineisiin (tosin jos maatalouden kriisi lopettaa viljan ylenmääräisen saatavuuden, niin sitten se loppuu). Ja jos myrkky- ja hiukkaspäästöistä ei välitetä, niin voivat tehdä vanhanaikaisella tavalla, eli bentseenillä ja muilla aromaattisilla yhdisteillä saada oktaanilukua ylöspäin. Länsimaissa aromaattien sallittu osuus on hyvin matala, joka tuottaa hyvin ja puhtaasti palavaa bensaa.
Viinan keitto ei kylläkään riitä. Viina pitäisi tislata lähemmäs 100 %, normaalisti kolonnilla tislaamalla päästään n. 95%. Nykyautot ei oikein tykkää siitä 5% vedestä.
 
Back
Top