Ukrainan konflikti/sota

Liitteet

  • pro.webp
    pro.webp
    71.4 KB · Luettu: 31
Jaa ja samalla perusteella meillä olisi raja pitänyt pitää auki, jotta itäsuomen turismi ja kauppa...Olisi aika härdelli( ainakin iso mahdollisuus) nyt jos rajaa ei olisi suljettu. Noilla Atalntin rantamailla ei ole yhteistä rajaa, joten tuottavat sitten rajamaiden selän taakse mahdollisesti riskin, ja schengenalue ilman rajatarkastuksia.
 
Tätä mä olen kokeillut täällä kailottaa sillä otannalla että itse asun italiassa 10kk vuodesta. Ryssän raha kelpaa täällä paremmin ku hyvin, etenkin Milanon mutta varsinkin Gardan ympäristössä. Tilalle on tullu vähä muitakin kuluttamaan mutta ryssä rahan vähenemistä ne ei pysty paikkaa ja se harmittaa paikallista.
 
Siltojen tms. Katkominen. Kun logistiikka ähkii korkeapaineella, niin mikä tahansa häiriö voi aiheuttaa kokoaan paljon suuremman vahingon. Ukrainalle voisi koitua etua, jos venäjän rautatiet syystä tai toisesta ruuhkautuvat. Kohta on asemilla junaletka poikineen odottamassa, kohta on sekaisin kaikki järjestys ym.

En usko, että isoja varastoja on voitu kerryttää etappeihin. Ja jos onkin, niin onko varastoissa puoltakaan materiaalia tallessa?
Hoo, ja jos sellasen ison junaruuhkan saisi aikaiseksi, niin siitä ois ehkä helpompi poimia arvokkaita maaleja, jos sattuis tiedustelulla olemaan sellaisista tietoa.
 
Mielenkiintoinen kommentti Jompyltä ryssän 769th varastotukikohdasta:

There are probably -300 T-62s and BMP-1s at the 769th in comparison to summer.

For those asking for the image:

Posted on Bluesky:

UVZ 50cm of 29 May 2025, 20 Apr 2024 & 1 Oct 2024
7049th 50cm of 24 Jul 2025
103rd BTRZ 50cm of 31 Jul 2025
Omsktransmash 1.5m of 10 Jul 2025
6018th 1.5m of 4 Aug 2025
769th 1.5m of 16 Jul 2025
Rubtsovskiy BTRZ 1.5m of 28 Jul 2025
904th low-res of 12 Aug 2025 & 8 Jul 2025



-

HUOM: viestiin on tullut useita kysymyksiä ja kommentteja, joista yhteen Jompy vastasi näin: LÄHDE

I haven't counted anything, this is a rough estimate from a blurry image postee by Truthwarrior on Bluesky. And last time it was still over 1,200 pieces of equipment just in the 769th base.

ELI tämä hänen arvionsa ei ole ehdottoman tarkka laskelma, vaan suuntaa-antava.

-

Kysymys: Are they actually pulling the ones in extremely poor states?

Johon Jompy vastasi näin: Nope. Wouldn't make sense until everything else is depleted, and I don't think the current state of affairs will last that long. LÄHDE

-

Kyseisen varastotukikohdan edellinen satelliittikuva on otettu 4.5.2025 ja Jompy laski siitä 800 kpl T-62 panssarivaunuja sekä 401 kpl BMP-perheen vaunuja (378 BMP-1 ja 23 BMP-2). HUOM: hän myös arvioi kuvien perusteella että BMP-vaunuista 113 kpl olisi kuntoluokaltaan "poor" ja 288 kpl "worse". Toki "aihio on aina aihio, kunnosta riippumatta - jos on rahaa, ja aikaa, ja intoa kunnostaa.

ELI Jompy arvioi nyt että aikavälillä 4.5.2025 - 16.7.2025 (73 päivää) tästä tukikohdasta olisi poistunut yhteensä 300 kpl T-62 ja BMP-sarjan vaunuja, mikä on noin 25% kokonaismäärästä 1201 kpl.

Tyhjenemisen tahti olisi siis ollut keskiarvoisesti 125 kpl per kuukausi.

Harmillisesti hän ei annata tarkempaa erittelyä eli mikä määrä on lähtenyt T-62 vaunuja ja mikä määrä BMP-sarjan vaunuja. Ehkä hän päivittää julkisen taulukkonsa tiedot jossain vaiheessa...

Hyvä myös hoksata että Jompy kommentoi tätä tuoreempaa, 16.7.2025 otettu satelliittikuvaa. Nyt eletään 16.9.2025 eli tuosta on tasan kaksi kuukautta aikaa. Voidaan miettiä, onko tahti jatkunut samana näihin päiviin asti? JOS olisi, se tarkoittaisi 250 kpl vähemmän T-62 ja BMP-sarjan vaunuja ja jäljellä olisi yhteensä 650 kpl T-62 ja BMP-sarjan vaunuja.

-

MUOKKAUS: Jompyn aikaisempien laskelmien perusteella 769th varastotukikohdasta poistui 16 kpl T-62 panssarivaunuja ja 126 kpl BMP-sarjan vaunuja aikavälillä 11.10.2024 - 4.5.2025 (205 päivää).

Tyhjenemisen tahti olisi siis ollut keskiarvoisesti noin 21 kpl T-62 ja BMP-sarjan vaunuja per kuukausi.

Muistan että Jompy varoitti siitä että "kesän 2025" laskelma oli tarkempi kuin aikaisemmat ja hän löysi tietyistä varastotukikohdista sellaista kalustoa, jota ei oltu laskettu aikaisemmin mukaan. Täten tuoreimpien numeroiden vertaaminen vanhempiin pitää tehdä varovasti eikä niitä voi ottaa 100% totuutena.

Silti, hyppäys 21 kpl per kuukausi --> 125 kpl per kuukausi on huomattavan suuri.

Syitä voi vain arvailla: ehkä tämän tukikohdan tyhjenemisen tahdin piti kasvaa jotta kompensoitiin toisten hidastumista (ellei jopa tyhjenemistä)? Tai ehkä Ukrainasta saapuvien vaurioituneiden vaunujen määrä oli pienempi, jolloin piti kompensoida ottamalla suurempi määrä aihioita varastotukikohdista? Tai kenties T-62 ja BMP-sarjan vaunuja modernisoivien ja aktivoivien BTRZ pajojen pihoilla oli reilusti tilaa, joten niille lähetettiin kerralla suurempi määrä vaunuja jotta "pärjäävät taas hetken ennen seuraavaa erää"?
 
Viimeksi muokattu:
Muutamassa kohteessa kun saneerattais raideleveyttä vähän isommalle toleranssille varsinkin nyt kun talvi on tulossa ja polttoainepakotteet puree,niin olishan se mukava vähän jeesata kaveria,sehän on ku leivällä heittäis ku olis pikku puuhaa eikä tarvis ryssien palella,kun ottais ns. työstä lämmöt...🤔
Et ehkä tarkoittanut konkreettisesti raideleveyden kasvattamista, mutta tästä tuli mieleeni, että mahtaisiko tosiaan riittää jos sabotöörillä olisi paineilmatunkki ja sukelluskäyttöön tarkoitettu paineilmasäiliö. Riittäisikö voima painaa raiteet 20 cm leveämmälle. Tälläiset laitteethan olisi varmasti mahdollista ostaa vaikka ryssälästä, niin ei olisi tarve salakuljettaa mitään tuhovälineitä pelipaikalle. Jos tuo toimisi, niin pari ukkoa, pakettiauto ja yksi yö aikaa, niin raiteet on mutkalla aika monesta kohdasta.
 
Mielenkiintoista nähdä numeroita siitä miten tämä "Yak-52 potkurikone + kiväärimies takapenkillä" viritys on suoriutunut (tässä lainataan WSJ:n artikkelia joka on maksumuurin takana ja joka on julkaistu 24.8.2025)

WSJ: Two Ukrainians — a 56-year-old hobby pilot and a 38-year-old mechanic — fly a Soviet Yak-52 with a rifle to down Russian drones.

In a year, they’ve flown ~300 missions, shooting down nearly 60 of their unit’s 120 kills.


1758044595560.webp

Part of Ukraine’s 11th Army Aviation Brigade, the duo uses a Yak-52 trainer in tactics echoing WWI dogfights.

With no radar, they rely on ground radio guidance before spotting targets, mainly Russian Orlan, Zala recon drones and Shahed kamikaze drones.

Flying a Yak-52 at 180+ mph, faster than drones’ 115 mph, pilot “Maestro” and gunner “Ninja” close in to within 200–300 ft of targets.

Ninja, comparing it to “shooting a gun while riding a horse,” uses a German Haenel MK55 rifle to bring drones down.

Ukraine’s Yak-52 squadron downs 10-12% of daily Russian drones, per Col. Lykhatskiy. At times, pilots even clip drones with their wings, echoing WWII tactics vs. V-1s.

Russian strikes have targeted them, destroying their original plane in a missile attack.

In July, squadron commander Kostyantyn Oborin was killed by a missile strike on his hangar. Russia now equips drones with rear cameras to spot pursuers.

The unit also uses vintage missiles and truck-mounted guns — cheap tactics to complement costly air defenses.

Source:


https://www.wsj.com/world/ukraine-r...c?st=cdqJhS&reflink=desktopwebshare_permalink

 
Venäjä käyttää siepattuja ukrainalaisia lapsia hyökkäyslennokkien kokoamiseen

Kreml käyttää Krasnodarin alueelta sijaitsevan Smena-lastenleirin suojissa miehitetyiltä Ukrainan alueilta siepattuja lapsia hyökkäyslennokkien kokoamiseen, joita sitten käytetään Ukrainaa vastaan, Yalen yliopiston humanitaarisen tutkimuksen laboratorion raportin mukaan.

Vuodesta 2022 lähtien yli 300 lasta Donetskin, Luhanskin, Hersonin ja Zaporižžjan alueilta on kulkenut Smena-leirin läpi.
Leiri järjestää ainakin kuusi ohjelmaa Venäjän ja miehitettyjen Ukrainan alueiden lapsille.
No niin käsi ylös, kuka täällä meni ihmettelemään mikseivät käytä ihmiskilpiä?
 
Et ehkä tarkoittanut konkreettisesti raideleveyden kasvattamista, mutta tästä tuli mieleeni, että mahtaisiko tosiaan riittää jos sabotöörillä olisi paineilmatunkki ja sukelluskäyttöön tarkoitettu paineilmasäiliö. Riittäisikö voima painaa raiteet 20 cm leveämmälle. Tälläiset laitteethan olisi varmasti mahdollista ostaa vaikka ryssälästä, niin ei olisi tarve salakuljettaa mitään tuhovälineitä pelipaikalle. Jos tuo toimisi, niin pari ukkoa, pakettiauto ja yksi yö aikaa, niin raiteet on mutkalla aika monesta kohdasta.
Pari helpompaa keinoakin olis,mutta en viitti tähän julkisesti niitä pistää kun joku saa kuitenkin päissään "hyvän idean"
 
Ryssän Morozovsk sotilaslentokentällä palaa jotain, väitetysti Ukrainan dronet hyökkäsivät kenttää vastaan viime yönä:

A fire was detected today at Morozovsk Airport in the Rostov Oblast, where Russian fighter and bomber aircraft are parked.

The area was reportedly attacked by Ukrainian drones last night.

I wonder what the Ukrainians hit...

Coordinates: 48.3185589, 41.7766261


1758052155763.webp


1758052136337.webp


-

Morozovsk sotilaslentokentän sijainti eli koordinaatit 48.3185589, 41.7766261 kartalla:

1758052294904.webp

-


Tässä yksi tiedonmurunen lisää, tosin en tiedä kuinka paljon kentän käyttö on muuttunut sota-aikana: LÄHDE

The base hosts the 559th Bomber Aviation Regiment.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top