Ukrainan konflikti/sota

Totta, mutta:

Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään

JA

What have you done for me lately.

-

Paroisen analyysi ei sisällä harmaan sävyjä, on vain yksi tai nolla, musta tai valkoinen, voittaja tai häviäjä. Voitto = pinta-alan hallussapitoa.

Pohjimmiltaan siinä on kai kyse siitä, miltä nykytilanne näyttää (voimasuhteet ovat hyvin tasan, joten rintaman muutokset ovat hitaita ja pieniä). Analyysiä ja mielipiteen muodostamista vaativat tekijät ovat: 1) kuinka pitkään arvailee sodan jatkuvan ja, 2) miten arvioi asioiden muuttuvan tänä aikana.

Nykytilanteen toteaminen on helppoa, tulevaisuuden ennustaminen vaikeaa. Paroinen vaikuttaa paaluttaneensa oman arvionsa aika lujasti, minä en olisi lopputulemasta niin varma. Ukrainan drone- ja ohjuskampanja on lisännyt kierroksia viimeisen kahden kuukauden aikana ja tuloksia on saatu. Näiden tulosten seurannaisvaikutukset ovat vielä hämärän peitossa, puhumattakaan siitä jos onnistumisten sarja saa jatkoa. JA talvi tekee vasta tuloaan, lämmityskausi ei ole vielä alkanut. Venäjän sotakassa natisee liitoksissaan, vaikka usko omiin voimiin ja jaksamiseen näyttää olevan vahva (tällaista mielikuvaa myydään ulospäin).

Liian aikaista mielestäni arvioida että nykytilanne on ja pysyy - nyt ja aina.
Jos katsoo historiaa niin sotia on harvemmin voitettu tyhjällä aarreaitalla.
Putler ei ole mikään Hamilkar Barka tai Julius Caesar.
 
Tämäpä on mielenkiintoinen väite jota en muista kuulleeni aikaisemmin: Novorossiysk sotilassataman eteläpuolella on lahti nimeltään Gelendzhik ja se olisi väitetysti paikka mistä ryssän sota-alukset laukaisevat Kalibr-risteilyohjuksensa (silloin harvoin kun niitä laukaistaan):

Circa 20250924 1200 UTC: "A state of emergency has been declared in Novorossiysk", according to the mayor.

In addition, Gelendzhik (to the south) there is a threat of attacks by unmanned boats (USVs), and the exit to the sea for all vessels is closed.

Gelendzhik bay has been identified as a location of Black Sea Fleet Kalibr carriers which launch from the "safe harbor" there.


1758718230021.webp

1758718241467.webp

 
Eipä joka pojalla ole tuhannen litran säiliötä ja kaksiakselista kärryä:

Russians getting ultra creative in attempt to survive the worsening fuel crisis.

The few stations with gasoline are being tapped



-

Krimin Sevastopolissa on vielä AI-95 bensaa jäljellä myytäväksi asti, kuten karttakuvasta nähdään:

The scale of the Russian fuel crisis.

Residents of Sevastopol, Crimea, share a map of the city's gas stations that carry AI-95 gasoline.

Gas stations that are out of fuel are marked in gray, while those that are available are marked in orange.


1758719132339.webp

 
Viimeksi muokattu:
Joka kerta kun droneja ja ohjuksia lentää Krimiä kohti, tietyt twitter-tilit kommentoivat että "kohteena on Kerchin silta". Fakta on kuitenkin se että siltaa vastaan on isketty todistetusti ja onnistuneesti vain pari kertaa tämän sodan aikana. Kenties jokin näistä drone- ja ohjushyökkäyksistä on myös tähdännyt siltaan mutta ei ole päästy perille asti? Mahdollista, ei voida tietää varmaksi.

Kerchin silta on iso ja raskastekoinen rakenne, jonka "mereen kaataminen" on helpommin sanottu kuin tehty. Sillan katkaiseminen vaatisi useita erittäin tarkkoja osumia kaikkein raskaimmilla aseilla. Samaan aikaan ohjuksille ja droneille on runsaasti muita kohteita, jotka lienevät huonommin puolustettuja kuin tämä silta. Kenties siltaa vastaan hyökkääminen olisi resurssien tuhlaamista?

MUTTA nyt kun polttoainepula näyttää pahenevan päivä päivältä ja talvi tekee tuloaan, en malta olla miettimättä, millaiseksi ryssän tilanne menisi JOS Kerchin silta onnistuttaisiin katkaisemaan. Mietin erityisesti rautatiesiltaa, tosin parasta olisi jos koko silta olisi käyttökelvottomassa kunnossa. Tämän jälkeen Krimin huolto pitäisi järjestää laivoilla ja lautoilla tai eteläisen miehitetyn Ukrainan alueen kautta kulkevalla liikenteellä. En laske lentorahtia mukaan koska se ei riitä tällaisen alueen tarpeisiin (ei tultaisi näkemään Berliinin ilmasillan kaltaista massiivista operaatiota).

Suurin kysymysmerkki on: olisiko sillan katkaisemisesta sellaista hyötyä nykytilanteeseen verrattuna että resurssien käyttö olisi perusteltavissa, sen sijaan että nämä resurssit käytettäisiin muihin kohteisiin iskemiseen (kuten öljynjalostamot, pumppausasemat, sähkö- ja junarataverkko).
 
Eipä joka pojalla ole tuhannen litran säiliötä ja kaksiakselista kärryä:
IBC kontti on ryssälässä hyvin yleinen polttoaineenkuskaamisväline, noita on nähty ihan örkkienkin käytössä kuorma-auton lavalla. Kuvassa oleva kärri ja kontti on erittäin todennäköisesti koneyrittäjän vakiomallinen tapa hakea koneiden löpö. Kärrissä kontti tulee illalla kotio kun työmaalle jätetty isompi säiliö varastettaisiin tyhjäksi joka kerta.

Täällähän tuo hoidetaan yleensä isommilla säiliöillä joihin polttoaine tuodaan työmaalle tankkiautolla. Lisäksi säiliöissä on kaksoispohjat joten IBC kontti ei täällä kelpaa öljytuotteiden säilytykseen ollenkaan.

Mutta saataahan tuossa olla vatnikki hakemassa maasturiinsa bensaakin, kuka tietää.
 
Mitä noihin Flamingoihin tulee, niin mielestäni olisi ihan loogista, että niitä pyrittäisiin hilloamaan ekana hyvät määrät sen sijaan, että suoraan linjastolta ammutaan niitä Mordoriin. Luulisi, että on ryssälle hankalampi jäljittää missä niitä todellisuudessa valmistetaan, jos niitä on eka valmistettu varastoihin hyvät määrät. Tai siis tuo strategia toimisi mielestäni juuri siksi, koska drooneilla pystytään tällä hetkellä vaikuttamaan melko hyvin eli täyttä pakkoa niiden käyttöön ei juuri nyt tällä hetkellä ole. Tai siis tää nyt tällaista omaa mutuilua. Kyllähän sekin totta kai on mahdollista, että niitä tälläkin hetkellä ammutaan suoraan linjastolta, mutta ei mene perille tai ei toimi.

EDIT: Näköjään TripleX samoilla linjoilla tuossa edellisellä sivulla.
 
Muistetaan, että noissa pumppausasemissa myös lämmitetään raakaöljyä, jotta se etenee putkessa notkeammin, mikäli ja kun iskuissa lanataan myös muuntajat kuten useissa paikoissa näyttää tapahtuvan niin se lämmityskin loppuu, se vaatii myös megawattiluokan tehoja eikä onnistu millään tilapäisvälineillä.

Se on sitten aivan sama paljonko painetta kauempana laittaa kun se öljy muuttuu Venäjän maan pakkasissa ensin kuin kumiksi ja sitten ihan kiinteäksi tulpaksi eikä etene yhtään mihinkään. Kaksikin peräkkäistä pumppausasemaa lämmityksineen kun pimenee niin koko putkilinja voi olla hyödytön kevääseen saakka ja jopa pitempään kun miten otat sen 700 km pitkän jähmettyneen tulpan sieltä pois avaamatta koko helvetin putkea?

Mukavasti tulee painumaan taas Gazpromin tulos, on sen verran heidän kalustoaan paskottu kuukauden sisällä, että rahaa palaa korjauksiin eikä tuloja tule edes kotimaasta entiseen malliin viennistä puhumattakaan.
Nooh puttelin pojat sanoo " harasoo" ja tekee tulet putken alle, tai siis tehdään jotain lämmitysvirtyksiä joiden lopputulos on katastrof.
 
Jos tuo on HDPE:tä kuten IBC-kontit tuppaa olemaan eli sitä samaa materiaalia mitä normikanisterit niin kestää hamaan tappiin asti, jos vain suojaa valolta.
muistaakseni olen nähnyt noissa sauman. kahdesta valupalasesta yhdistetty... millä lie liimalla... - mutta onhan noita polttoaineitakin varten nähty kaivuriyrittäjillä...
 
Jos tuo on HDPE:tä kuten IBC-kontit tuppaa olemaan eli sitä samaa materiaalia mitä normikanisterit niin kestää hamaan tappiin asti, jos vain suojaa valolta.
Jep, kestää kyllä käytännössä mitä vaan perusliemiä rikkihaposta lipeään. UV-säteily vaan on myrkkyä noille konteille. Taitaa mennä lainsäädäntö, tai ainakin suositukset Suomenmaalla siten että jos noissa esim. löpöä jemmataan työmailla, niin kontin alla pitää olla varoallas/kaukalo. Näin ainakin edellisillä työmailla.
 
Viimeksi muokattu:
Isoa siviilikonetta tuskin ihan noin vain saadaan kauko-ohjauksella toimivaksi. Sen sijaan ehkä enemmän realismia voisi olla se, että pilotti hyppää nousun jälkeen koneesta pois ja kone lentää perille autopilotilla. Edes GPS:ää ei välttämättä tarvita, jos autopilotille yksinkertaisesti syötetään vaan suunta, jonne se kompassin perusteella lentää. On silti riski, että autopilot kytkeytyy pois päältä satunnaisesta syystä ja sen jälkeen kone lentää mihin sattuu.

Jo joskus tyyliin -50 luvulla kauko-ohjattiin jotain Boeing 720:stä jenkkien toimesta.


Joten luulis onnistuvan tänäkin päivänä tollanen "päivitetty CID".
 
Minä meinasin jo aikasemmin ku oli tuosta torjutusta kuvaa tarjolla laittaa et eiköhän kohta saada kuva sellainen mikä on otettu kauempaa ja siinä luultavasti näkyy sitten joku osuma lopulta. Hyvä nähdä et toteutui vaikka en kerennytkään käydä toivettani viel julkiseksi lisäämässä. Toivottavasti saivat aiheutettua sen tuhon mitä lähtivät hakemaan.
 
Minä meinasin jo aikasemmin ku oli tuosta torjutusta kuvaa tarjolla laittaa et eiköhän kohta saada kuva sellainen mikä on otettu kauempaa ja siinä luultavasti näkyy sitten joku osuma lopulta. Hyvä nähdä et toteutui vaikka en kerennytkään käydä toivettani viel julkiseksi lisäämässä. Toivottavasti saivat aiheutettua sen tuhon mitä lähtivät hakemaan.
 
Hieman tätä kysymystä sivuten tuli mieleen mitä serhii_flash kommentoi 14.9.2025 julkaistussa viestissään, tässä tekstin käännös englanniksi: LÄHDE

Lest you think that it is easy to reach Russian facilities. These attacks are made with great effort. Russia also has air defense and electronic warfare capabilities. All these attacks are the result of great work in finding facilities and planning routes to them.

Why refineries? For long-range attacks, it is quite possible that out of 20 UAVs, for example, 2 will reach them. These two UAVs with a charge of tens of kilograms are not capable of causing much damage to fortified military facilities or enterprises, for example, underground.

But the refinery has large and important elements on the surface that cannot be moved or closed. They are part of the technological process and are easy to deal with. The same applies to all above-ground stationary fragments of the oil and gas industry.

And to cause significant damage to industrial and closed facilities, ballistics or cruise missiles with warheads weighing 500-800 kg are needed.

t.me/serhii_flash/6229

66.1Kviewsedited

Sep 14 at 12:51


-

ELI Ukrainan onnistuneiden iskujen rinnalla on myös suuri määrä droneja ja ohjuksia jotka eivät päässeet perille, vaan torjuttiin joko ohjuksilla, ammusilmatorjunnalla ja/tai EW-laitteilla (tai sitten niihin tuli vika tai häiriö kesken lennon).

Sama juttu siis kuin Venäjän ohjusten ja dronejen osalta: hyvin moni torjutaan mutta muutama pääsee torjunnasta läpi.

Me näemme vain ne onnistumiset emmekä aina edes niitä - tai sitten todisteet onnistumisesta saadaan myöhemmin.

Tämä tiedostaen on siis mahdollista että Flamingoja on käytetty mutta niitä ei ole päässyt perille. Toisaalta kyseessä on uusi tuote, joten monenlaiset lastentaudit ovat nekin hyvin todennäköisiä. Ottaa aikaa että tuote saadaan jatkojalostettua toimivaksi eikä silloinkaan kyseessä ole ehdottoman toimintavarma laite.

Toki todisteiden puuttuessa on myös mahdollista että näitä ohjuksia olisi kerätty varastoihin odottamaan jotain tulevaa iskua. Tätäkään ei voi sulkea pois.
Tärkein aspekti ohjusten ampumisen ja kohteisiin osumisen osalta on täydellinen salaaminen. Ukraina ei ole paljoa näitä iskujaan julkaissut muutamia herkullisia lukuunottamatta. Vastaavasti ryssälästä tulee tieto iskuista jotka näkyy vatnikille ikkunasta suurissa kaupungeissa. Muuten tuolta ei tule tietoa. Joten vaikka Flamingoja lentäisi joka yö ja tulisi ryssälle kirveleviä tappioita niin niistä ei tule tietoa julkisesti saataville. Tästä on hyvä esimerkki äskettäin täälläkin ihmetelty koulutuskeskuksen Iskander-lavettitappio. Tieto tuli kuukausia myöhemmin ja ilman tuota tieto ei vain olisi ollut ollenkaan.

Jostain syystä suuresti valmisteltu ryssän pusky hyytyi motitteluasteelle ja oma epäilys kyllä on että se hyytyminen ei tullut alkuperäisen hyökkäysjoukon koon takia. Vaan sen takia että takajoukot möyhennettiin keskittymisalueilleen majoituksiinsa kaukovaikutukselle. Oli tuo nyt sitten massamainen GLSDB, Flamingo tai jokin muu lentäväpommikäyttö. Ja se suurin juttu oli että tälläinen massamainen käyttö oli mahdollista eikä ryssä osannut tähän varautua.
 
Jep, kestää kyllä käytännössä mitä vaan perusliemiä rikkihaposta lipeään. UV-säteily vaan on myrkkyä noille konteille. Taitaa mennä lainsäädäntö, tai ainakin suositukset Suomenmaalla siten että jos noissa esim. löpöä jemmataan työmailla, niin kontin alla pitää olla varoallas/kaukalo. Näin ainakin edellisillä työmailla.
Juurikin näin. Krimillä ja ryssälässä, noh.. tai no jos ryssä hyökkäis tänne niin tuskin on elyn eka tehtävä kertoa että nyt varoallas siihen catin vieressä olevaan säiliöön
 
Back
Top