Ukrainan konflikti/sota

Jenkit lienevät pisimmällä ja tehokkain kustannustehokas ase on mikroaaltoja käyttävä suuntaava ase jonka tuhovaikutus on nopea - mahdollistaen laajan sektorin ja usean pudotuksen kerralla.
Veikkaan että tulevaisuudessa nuo yhdistetään passiivisiin/semi-passiivisiin tutkahakeutuviin ohjuksiin.
Sama laite on joko dronen kärventäjä tai maalinosoitustutka tarpeen mukaan.
 
En haluaisi viilata pilkkua, mutta tuolla ohjuksen kohteessa lyövät ne kuuluisat Äänisen aallot. Erikoista sinänsä, että tuollainen paatti on pitkin Syväriä tuonne asti viety. Mitä lie siellä toimittaa?
Vesireitti Itämereltä tai Vienanmereltä Asovanmerelle (tai Kaspianmerelle) menee Äänisen kautta. Jos ryssä yrittää uittaa kevyempää kalustoa pelipaikalle, se kannattaa tuhota heti tilaisuuden tullen. Ohjusvene Äänisellä siten varsin asianmukainen kohde.
 
Veikkaan että tulevaisuudessa nuo yhdistetään passiivisiin/semi-passiivisiin tutkahakeutuviin ohjuksiin.
Sama laite on joko dronen kärventäjä tai maalinosoitustutka tarpeen mukaan.

Ensimmäinen suuntaava EMP generaattori antaa 3-5 vuotta suojausta droneja vastaan, sen jäälkeen kilpajuoksu siirtyy mikropiirien suojaukseen ja emp:n voimakkuuteen. Joskus 10 vuoden päästä pudottaminen tapahtuu 2-4 suuntaavalla emp antennilla, mikä luo hyvin tehokkaan mutta pienen vaikutusalueen, mikä ei aiheuta huomattavia oheisvahinkoja omalle toimintakyvylle.
 
Kim Høvik varoittelee että strategisten pommikoneiden käyttö vaikuttaa todennäköiseltä ensi yönä. Merkittävän ohjusmäärän käyttö on viime viikkoina tarkoittanut myös merkittävää dronejen laukaisumäärää.

Russian strategic bomber activity on multiple frequencies (Combat sortie)

Drone launches confirmed

- Primorsk-Akhtarsk
- Millerovo
- Kursk
- Shatalovo
- Chauda
- Kacha
- Hvardiiske
- Oroyl

Russian kamikaze drones have been launched from all launch locations that is known about. Repeated launches are occuring.



-

3.10.2025 laukaistiin suurehko määrä droneja sekä Iskander-M ballistisia ja poikkeuksellisen suuri määrä Iskander-K risteilyohjuksia (edellinen ennätys Iskander-K ohjusten käytölle oli 9 kpl per päivä ja sellainen isku on nähty yhden kerran Ukrainan torjuntailmoitusten aikana):

1759605857192.webp

Koska tuolloin ei käytetty yhtään Kh-101 risteilyohjusta, kenties niitä laukaistaan ensi yönä? Ehkä myös Kalibr-risteilyohjuksia mereltä?

Laukaistavien dronejen määrä voisi olla ehkä saman verran eli noin 400 kpl? Tuskin kuitenkaan lähes 600 kpl, koska pari yötä sitten käytettiin vajaa 400 kpl. En usko että varastoissa riittäisi ihan noin paljon droneja.

MUOKKAUS: tosin tietyt monitorointikanavat varoittavat että dronejen määrä voi olla suuri, ehkä jopa 700 kpl.

-

Strategisten ohjusten merkittävä käyttö kulkee selvästi käsi kädessä dronejen merkittävän suuren käytön kanssa:

1759606391738.webp

1759606409128.webp

Itseasiassa dronejen käyttö on ollut viime viikkojen aikana laskussa, eli jos oletetaan että uustuotanto olisi pysynyt entisellään (reilut 200 kpl per päivä) niin se kertoisi että droneja kertyy varastoihin ja niitä voidaan käyttää tällaisissa iskuissa suurempia määriä.

Näyttää siltä että strategisten ohjusten valmistustahti määrännee näiden iskujen tahdin.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä vielä yksi kuvaaja lisäämään hämmennystä: tämän mukaan ryssän rautateiden öljytuotteiden kuljetusmäärät ovat laskeneet rajusti edellisiin vuosiin verrattuna. Lisäksi aikaisempina vuosina kuvaaja kääntyy nousuun vuoden loppuun mennessä, mutta vuoden 2025 käyrä osoittaa toistaiseksi alaspäin eikä näy merkkiäkään noususta:

Rail Transport Statistics.

Oil and Oil Product Loading

January-September: 147.2 million tons (-5.4% y/y)

July: 16.7 million tons (-2.3% y/y)
August: 16.3 million tons (-6.3% y/y)
September: 15.1 million tons (-9.6% y/y)

The rate of decline has tripled since July


1759608350428.webp

 
Tässäpä vielä yksi kuvaaja lisäämään hämmennystä: tämän mukaan ryssän rautateiden öljytuotteiden kuljetusmäärät ovat laskeneet rajusti edellisiin vuosiin verrattuna. Lisäksi aikaisempina vuosina kuvaaja kääntyy nousuun vuoden loppuun mennessä, mutta vuoden 2025 käyrä osoittaa toistaiseksi alaspäin eikä näy merkkiäkään noususta:

Rail Transport Statistics.

Oil and Oil Product Loading

January-September: 147.2 million tons (-5.4% y/y)

July: 16.7 million tons (-2.3% y/y)
August: 16.3 million tons (-6.3% y/y)
September: 15.1 million tons (-9.6% y/y)

The rate of decline has tripled since July


Katso liite: 125361

Ihan johdonmukaiselta kuulostaa. Raaka-aineesta ylitarjontaa ja johdannaisia ei ole kuljetettavaksi. Koska jalostamot poks poks, kikkelis kokkelis.
 
Se on varma että kaikki keinot tullaan kokeilemaan, mutta jos jalostamoita ei saada korjattua niin ongelman suuruus voi yllättää ja äkkiä.

Yritin hahmottaa sitä, miten suuri ongelma heillä voi olla käsillä raakaöljyn osalta:

Ymmärtääkseni Venäjä jalostaa vuodessa noin 280-290 miljoonaa tonnia raakaöljyä ja Google osasi tarjota raakaöljyn vientimääräksi 244,6 miljoonaa tonnia per vuosi (numero on vuodelle 2024).

Keskiarvoisesti siis jalostettaisiin 23,3 - 24,2 miljoonaa tonnia per kuukausi ja viedään 20,38 miljoonaa tonnia per kuukausi (pelkkä raakaöljy, jalostettujen öljytuotteiden vienti on oma numeronsa).

Joten jos jalostuskapasiteetista häviää yhtäkkiä 20%, se tarkoittaa että heillä jää kuukaudessa jalostamatta 4,66 - 4,84 miljoonaa tonnia raakaöljyä.

Jos päätetään että tämä määrä voidaan myydä vientiin, niin heidän kuukauden vientimääränsä onkin 25,04 - 25,22 miljoonaa tonnia eli 22,7% normaalia vientimäärää enemmän.

Ehkä markkinat vetävät tuon määrän, ehkä eivät. Ehkä löytyy riittävä määrä tankkereita jotta tuo määrä saadaan kuljetettua perille, ehkä ei.

Toisaalta heillä on myös mustaa valkoisella viennin osalta, mitä on sovittu OPEC+ kanssa eli ei vientiä voi / saisi yhtäkkiä räjäyttää merkittävästi suuremmaksi.

Jos kuitenkin unohdetaan tuollaiset tekniset haasteet kuten mitä on sovittu, ja oletetaan että viennin kasvattaminen onnistuu mutta vain osittain, niin silloin lopulle raakaöljylle pitää keksiä jotain muuta. Säiliöitä tuskin on määräänsä enempää koska prosessin on tarkoitus rullata sujuvasti (tietyt vaihtelut huomioiden) eikä öljybisneksessä ole varauduttu siihen että pitäisi yhtäkkiä alkaa varastoimaan määräänsä enempää raakaöljyä.

Määrät ovat niin suuria että jossain vaiheessa yhtälö käy mahdottomaksi ja ei taida jäädä muita vaihtoehtoja kuin öljylähteiden sulkeminen (juuri sopivasti kun talvi tekee tuloaan). Näin siis jos jalostamoita ei kyetä korjaamaan pikaisesti, mikä riippuu tietysti vaurioiden laadusta. Osa voidaan kyetä korjaamaan, osa lienee poissa pelistä pidemmän aikaa. Ja Ukraina voi tietysti jatkaa iskujaan eli kerran tehty korjaus ei tarkoita pysyvää korjausta JA iskujen myötä tilanne voikin mennä kokoajan pahemmaksi, korjaustöistä huolimatta (vaurioitetaan lisää jalostamoita jne jne.).
Vanhassa datassa on vielä aika paljon putkiöljytoimituksia. Esimerkiksi 2024 kaikki öljy Tsekkeihin meni ryssälästä putkella, nyt ei mene ollenkaan joten senkin on täytynyt vaihtaa logistista suuntaa sekä kuljetusvälinettä ja on lisähaasteena jo ennestään. Sitten Ukrainan paskomat pumppausasemat ovat todella vaikeasti korvattavia. Tekniikka on länsimaista ja todella massiivista, oletettavasti ovat ottaneet varaosia Druzhban pohjoisemman Puolan läpi menevän putkireitin asemista , mutta ne riittävät vain johonkin pisteeseen saakka.


Raakaöljyn viennin osalta pitää huomata Ukrainan iskut satamiin. Koivisto, Laukaansuu ja novorossia ovat saaneet vaurioita lastausinfraan. Lisäksi on kohdistettu iskuja länteen tulevaan putki-infraan. Ongelma koskee myös vain siperiasta länteenpäin tulevaa öljyä. Itä-siperian ESPO menee ihan normaalisti edelleen Kiinan suuntaan.

No tämä on ryssän ongelma, ratkokoon ihan itte. Olisi ehkä kannattanut miettiä kolmenpäivän erikoiseen ryhtymisen yhteydessä niitä epäonnistumisskenaarioita vähän pitemmälle.

Juuri näin, hyvin merkittävä osuus länsisuuntaisesta öljystä liikkui putkissa samoin kuin Venäjän omille jalostamoille tuleva öljy ja sieltä lähtevät polttoaineet. Jalostamo joka on putkilinjan varressa kun muuttuu läjäksi romurautaa niin pitäisi liikuttaa sekä raaka-aineet että tuotteet junilla ja kumipyörillä, tekemättä jää. Ja toimimattomien jalostamojen varastosäiliöt ovat hyödyttömiä mikäli kyseinen jalostamo ei toimi, ei todennäköisesti ole mahdollista tuoda niihin varsinkaan tuotteita muualta säilöttäväksi sellaisia määriä mitä itse jalostamo on sinne pukannut.

Tässäpä vielä yksi kuvaaja lisäämään hämmennystä: tämän mukaan ryssän rautateiden öljytuotteiden kuljetusmäärät ovat laskeneet rajusti edellisiin vuosiin verrattuna. Lisäksi aikaisempina vuosina kuvaaja kääntyy nousuun vuoden loppuun mennessä, mutta vuoden 2025 käyrä osoittaa toistaiseksi alaspäin eikä näy merkkiäkään noususta:

Rail Transport Statistics.

Oil and Oil Product Loading

January-September: 147.2 million tons (-5.4% y/y)

July: 16.7 million tons (-2.3% y/y)
August: 16.3 million tons (-6.3% y/y)
September: 15.1 million tons (-9.6% y/y)

The rate of decline has tripled since July


Katso liite: 125361

Rautatiekaluston kunto ja määrähän on laskenut kuin lehmän häntä samalla kun rahtia on pitänyt viedä yhä kauemmaksi itään. Kun Intia, Kiina ja muutamat Keski-Aasian maat ovat ne mihin Uralsia voi junilla viedä niin edestakaisin reissulla tulee valtava määrä rahtitonnikilometrejä, mutta suhteessa aiempaan vähemmän vientitonneja.

Etkös itse laittanut tilaston tänne, missä joitain vuosia sitten poistui 65000 tankkivaunua vuodessa, mutta vain 18000 uutta valmistui tilalle? Kyllä se kapasiteetti vähenee mikäli tuo trendi jatkuu vuosia.

Lisäksi tulee huomioida Ukrainan aiheuttama vahinko rautatieinfralle, hitaasti mutta varmasti sekin alkaa vaikuttamaan kun kaikki reitit eivät vedä normaalisti niin liikenne puuroutuu sitten solmukohtiin.
 
Eikö EMP toimi lähinnä kuparilankaverkkoa pitkin, eikä niinkään itsenäisiä toimijoita (dronet) ja valokaapelidroneja vastaan. Olen täysi amishi sähkön suhteen ja sikäli jäävi kirjoittamaan, mutta luin artikkelin Wikipediasta.
 
Eikö EMP toimi lähinnä kuparilankaverkkoa pitkin, eikä niinkään itsenäisiä toimijoita (dronet) ja valokaapelidroneja vastaan. Olen täysi amishi sähkön suhteen ja sikäli jäävi kirjoittamaan, mutta luin artikkelin Wikipediasta.
Emp eli elektromagneettinen pulssi indusoituu metalleihin, joita kaikessa sähköllä toimivassa on -> aiheutuu virtapiikki, joka tuhoaa herkät komponentit esim. piirikortilla.

Radioaallot ovat sähkö- eli elektromagneettisia aaltoja, eli voimakkaalla suunnatulla radioaaltokeilalla (mm. LTE- ja NR eli 5g-verkkojen ilmarajapinnassa käytössä radioiden antennitaulun avulla, avainsanat massive mimo ja beamforming) voidaan teoriassa ja ilmeisesti käytännössäkin aiheuttaa elektroniikan tuhoutuminen.

Näin olen antanut itseni ymmärtää, korjatkaa, jos väärin todistan.
 
Viimeksi muokattu:
Faradayn häkki suojannee vielä pesässä olevat dronet EMP-iskulta? Ynnä tokkopa sitä taivasta voi toistuvasti polttaa myöskään atomiaseilla ja konventionaalisia e-pommejakaan tuskin voi heitellä kuin siemenviljaa?
 
Back
Top