Ukrainan konflikti/sota

Ei tuo varmaan ihan mahdotonta ole. Suurin ongelma lienee vapaasti hengittävä mäntämoottori, minkä tehosta on ehkä 1/3 jäljellä tuolla lentokorkeudella. Jos polttoainekuormaa ja/tai taistelukärkeä vähän keventää, niin ehkä Shahed 131 tai sen ryssäläiset kloonit silti nousevat hitaasti 7500 metriin. Kun moottoriin laittaa ahtimen, niin silloin pitäisi nousta jo ihan kivasti, jos jostakin syystä haluaa lentää noin korkealla.
Noissa lienee ne kaasuttimella varustetut bensiinillä käyvät 2-tahtimoottorit, niin minkäänlainen ahtaminen ei kyllä tule kyseeseen. Tuossa 7500m videossa näyttää shadedin kohtauskulma pilviin/horisonttiin verrattuna aika omituiselta. 🤔 Paha näistä on varmasti sanoa, mutta jotain outoa tuossa videossa on.
 
Pidempi video. Nyt on pakko sanoa että se ei selvennä vaan pikemmin herättää enemmän kysymyksiä...
Videossa ei ole mitään epäselvää kun ottaa huomioon missä määrin Ukrainalla on partisaanitoimintaa ryssälässä. Kuvaaja on todennäköisesti tähystäjä ja syy kopterin käytökseen on erittäin todennäköisesti isokaliiberisen luodin reikä pilotin kohdalla tuulilasissa. Kopteri yrittää hätälaskua mutta samalla taitaa paukkua lisää osumia runkoon. Tämän takia tulee kiire evakuoitua paikalta mutta osumat tekee tehävänsä ja joko pilotti kuolee tai kopterista loppuu tiima osuman takia.
 
Videossa ei ole mitään epäselvää kun ottaa huomioon missä määrin Ukrainalla on partisaanitoimintaa ryssälässä. Kuvaaja on todennäköisesti tähystäjä ja syy kopterin käytökseen on erittäin todennäköisesti isokaliiberisen luodin reikä pilotin kohdalla tuulilasissa. Kopteri yrittää hätälaskua mutta samalla taitaa paukkua lisää osumia runkoon. Tämän takia tulee kiire evakuoitua paikalta mutta osumat tekee tehävänsä ja joko pilotti kuolee tai kopterista loppuu tiima osuman takia.
Voi hyvinkin olla totta sillä ihan kuin videossa lopussa kuuluisi käsiaseen lyhyttä sarjaa.
 
On tuhannen miljardin kysymys "miten Suomeen saadaan pitovoimaa?"
On sitä "pitoa" vielä vanhoissa jäärissä, mutta jos nuorten työllistyminen opintojen jälkeen sakkaa, niin ei ole ihme, jos lähdetään maailmalle. Täältä on vielä varaa lähteä, kun vanhemmilla on varaa maksaa lentolippu ym. Baikalillakin on hyviä kysymyksiä ja vihjeitä aiheesta kuin aiheesta, mutta miten ratkaisisit "rajamaiden pitovoiman"?
Vaikka en ole Baikal, niin kysymyksesi on niin kiintoisa etten malta olla siihen tarttumatta. Mielestäni ratkaisu on sama, kuin kysymykseen "Kuinka pitää Suomen nuoret täällä, etteivät lähtisi maailman tuuliin?"

Eli (varsinkin nuorille) tarvitaan töitä, toimeentuloa, ja riittäviä sosiaalisia turvaverkkoja. Sanalla sanoen valoa tunnelin päähän. Reilusti nykypäivää isommin panostusta perheiden tukemiseen, perheiden perustamisen tukemiseen, riittävästi koulutuspaikkoja ja koulun jälkeen työpaikkoja. Ei tänne jäädä, mikäli täällä ei ole mitään jäämisen arvoista. Ja sitä jäämisen arvoista useimmiten tuo yhteisöön kuuluminen, työpaikka, ja perhe.

Meillä onneksi asia on tosi hyvällä tolalla moneen muuhun maahan verrattuna, mut ei ole varaa lipsua otteen meilläkään. Nyt kun viime vuodet on supistettu kaikkia mahdollisia turvaverkkoja ja koulutusväyliä eikä avoimia työpaikkojakaan liikaa ole, on vaarana vääränsuuntaiset kehityskulut, ja porukan muuttaminen muualle paremman huomisen toivossa. Noh, ehdimme kyllä vielä muistaa miksi hyvinvointivaltio on paras tae kokonaisturvallisuudellemmekin, kunhan emme liian pitkään nuku.

Okei sori sori OT:n puolelle meni vaikka aihetta sivuaakin, lopetan tähän että fokus pääsee palaamaan Ukrainatilanteen seurantaan.
 
Noissa lienee ne kaasuttimella varustetut bensiinillä käyvät 2-tahtimoottorit, niin minkäänlainen ahtaminen ei kyllä tule kyseeseen. Tuossa 7500m videossa näyttää shadedin kohtauskulma pilviin/horisonttiin verrattuna aika omituiselta. 🤔 Paha näistä on varmasti sanoa, mutta jotain outoa tuossa videossa on.
Tottakai 2-tahdin saa ahdettua. Kaasuttimella tai ruiskulla.
 
Noissa lienee ne kaasuttimella varustetut bensiinillä käyvät 2-tahtimoottorit, niin minkäänlainen ahtaminen ei kyllä tule kyseeseen. Tuossa 7500m videossa näyttää shadedin kohtauskulma pilviin/horisonttiin verrattuna aika omituiselta. 🤔 Paha näistä on varmasti sanoa, mutta jotain outoa tuossa videossa on.
Shahed 131:ssa on MDR-208 Wankel-moottorin klooni, kun taas suuremmassa Shahed 136:ssa on Limbach L550E 2-tahtimoottorin klooni. Videolla väitettiin mopedin lentävän 7500 metrissä. Jos drooni olisi lentänyt 7500 jalassa eli 2300 metrissä, se ei olisi ollut uutinen. Video on melko heikkolaatuinen mutta "maasto" on niin tasaisen muhkuraista, että droonit näyttävät lentävän pilvikerroksen yläpuolella, mikä tuskin onnistuisi 2300 metrissä:


Videon drooni näyttää Shahed 131:ltä siivenkärkien perusteella mutta näihin on voinut tulla muutoksia, joten se voisi olla myös isompi Shahed 136. Jonkun speksin mukaan Shahed 136 maksimilentokorkeus on 4000 metriä. Jos tämä on ilmoitettu maksimimassalla, mikä on 200 kiloa, niin droonin painosta on hävinnyt yli 1/3, kun polttoainetta on käytetty 70 kiloa. Sattumoisin ilman tiheydestä häviää myös noin 1/3, kun lentokorkeutta nostetaan 4000 metristä 8000 metriin.

Siiven tuottama noste on suoraan verrannollinen ilman tiheyteen eli kevyempi drooni voi lentää korkeammalla muuttamatta lentonopeuttaan tai kohtauskulmaansa. Vapaasti hengittävän mäntämoottorin teho laskee lineaarisesti ilman ohetessa mutta niin laskee myös droonin parasiittinen vastus! Tässä ei ole huomioitu esimerkiksi potkurin hyötysuhteen muuttumista mutta jos muut oletukset pitävät edes suunnilleen paikkansa, niin bensahöyryillä lentävä drooni pystyy nousemaan paljon korkeammalle kuin mihin se täysillä tankeilla kykenee.
 
Viimeksi muokattu:
Videossa ei ole mitään epäselvää kun ottaa huomioon missä määrin Ukrainalla on partisaanitoimintaa ryssälässä. Kuvaaja on todennäköisesti tähystäjä ja syy kopterin käytökseen on erittäin todennäköisesti isokaliiberisen luodin reikä pilotin kohdalla tuulilasissa. Kopteri yrittää hätälaskua mutta samalla taitaa paukkua lisää osumia runkoon. Tämän takia tulee kiire evakuoitua paikalta mutta osumat tekee tehävänsä ja joko pilotti kuolee tai kopterista loppuu tiima osuman takia.
Aamulla Ukraina ilmoitti pudottaneensa yhden kopterin. Ehkä tämä oli se.
 
Tuossa 7500m videossa näyttää shadedin kohtauskulma pilviin/horisonttiin verrattuna aika omituiselta.
Eiköhän korkeus ole 7500 jalkaa eli n. 2300m kuten on jo epäiltykin.

Shahedin siipien kärkiväli on 2,5 m. Miettikääpä millaisena vaikka parimetrinen mies näyttäisi 7,5 km etäisyydeltä ilman optiikkaa. Kamerassakin pitää olla aika pitkä putki, että edes autosta saa kuvan siltä etäisyydeltä.
 
Shahed 131:ssa on MDR-208 Wankel-moottorin klooni, kun taas suuremmassa Shahed 136:ssa on Limbach L550E 2-tahtimoottorin klooni. Videolla väitettiin mopedin lentävän 7500 metrissä. Jos drooni olisi lentänyt 7500 jalassa eli 2300 metrissä, se ei olisi ollut uutinen. Video on melko heikkolaatuinen mutta "maasto" on niin tasaisen muhkuraista, että droonit näyttävät lentävän pilvikerroksen yläpuolella, mikä tuskin onnistuisi 2300 metrissä:


Videon drooni näyttää Shahed 131:ltä siivenkärkien perusteella mutta näihin on voinut tulla muutoksia, joten se voisi olla myös isompi Shahed 136. Jonkun speksin mukaan Shahed 136 maksimilentokorkeus on 4000 metriä. Jos tämä on ilmoitettu maksimimassalla, mikä on 200 kiloa, niin droonin painosta on hävinnyt yli 1/3, kun polttoainetta on käytetty 70 kiloa. Sattumoisin ilman tiheydestä häviää myös noin 1/3, kun lentokorkeutta nostetaan 4000 metristä 8000 metriin.

Siiven tuottama noste on suoraan verrannollinen ilman tiheyteen eli kevyempi drooni voi lentää korkeammalla muuttamatta lentonopeuttaan tai kohtauskulmaansa. Vapaasti hengittävän mäntämoottorin teho laskee lineaarisesti ilman ohetessa mutta niin laskee myös droonin parasiittinen vastus! Tässä ei ole huomioitu esimerkiksi potkurin hyötysuhteen muuttumista mutta jos muut oletukset pitävät edes suunnilleen paikkansa, niin bensahöyryillä lentävä drooni pystyy nousemaan paljon korkeammalle kuin mihin se täysillä tankeilla kykenee.
Minua askarruttaa millaisella lennokilla tuo video kuvattiin, varsinkin jos korkeus oli oikeasti se melko teoreettiselta vaikuttava 7500 m.
 
Back
Top