Ukrainan konflikti/sota

Taivaallista asiassa on se, että en voi kuvitella mitään tilannetta missä länsimaiden kannalta olisi eduksi, että Suomi EI olisi kartalla siitä jos alkaa jonkinlainen joukkojen kokoaminen itärajan takana. Jos ei meidän oma sotilastiedustelu ole näin taitava, niin luulisin että joku näistä "kilauttaa kaverille" että tiedetään aloittaa hieman isompaa kertsiä Itä-Suomessa.

Tämä vielä tietysti korostuisi, jos oltaisiin NATOn jäsenmaa. Mutta jos oma tiedustelu ei sitten olisi hereillä (epäilen vahvasti että kyllä olisi), niin todnäk ennakkovaroitus tulisi sitten Ruotsista.
 
Että alkakaahan pojat kuntoilemaan ja reenaamaan reserviläistaitojanne. Minä ainakin olen jo tovi sitten aktivoitunut.

Jos ei olisi lapsia kiusaamassa ja viemässä kaiken vapaa-ajan niin olisin jo laittanut paperit vetämään maakuntakomppaniaan. Mutta ehkäpä Bohemian sotapelien pelaaminenkin ja täällä palstoilla suun repiminen auttaa jotain... :D

Edit: Tietysti lapsia (4 poikaa, 1 tyttö kohta syntyy) hoitamallakin tekee jotain isänmaan eteen, silti jotenkin tuntuisi että haluaisi taas pitkästä aikaa pitää kivääriä kädessä (vaikka en oikeastaan pidä aseista sinänsä) ja mielessä on alkanut pyöriä miten sitä heitintä suunnattiin tehokkaasti. Mutta vapaaehtoistoimintaan en ehdi ja kertauskutsua ei ole yli 10 vuoteen tullut. No, ehkä sinne MAAKkiin pääse täällä EKAR-alueella vielä 5 vuoden päästäkin. Myyn sen homman vaimolle ilmaisena harrastuksena.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei olisi lapsia kiusaamassa ja viemässä kaiken vapaa-ajan niin olisin jo laittanut paperit vetämään maakuntakomppaniaan. Mutta ehkäpä Bohemian sotapelien pelaaminenkin ja täällä palstoilla suun repiminen auttaa jotain... :D

Edit: Tietysti lapsia (4 poikaa, 1 tyttö kohta syntyy) hoitamallakin tekee jotain isänmaan eteen, silti jotenkin tuntuisi että haluaisi taas pitkästä aikaa pitää kivääriä kädessä (vaikka en oikeastaan pidä aseista sinänsä) ja mielessä on alkanut pyöriä miten sitä heitintä suunnattiin tehokkaasti. Mutta vapaaehtoistoimintaan en ehdi ja kertauskutsua ei ole yli 10 vuoteen tullut. No, ehkä sinne MAAKkiin pääse täällä EKAR-alueella vielä 5 vuoden päästäkin. Myyn sen homman vaimolle ilmaisena harrastuksena.

Uusissa PV:n ylentämisperusteissa kertausharjoituksia korvaaviksi peliaktiviteeteiksi hyväksytään kuulemma vain Battlefield-sarjan pelien pelaaminen... :rolleyes:
 
Ukrainaan povataan vahvaa talouskasvua jo ensivuonna. Ei välttämättä olisi ollenkaan huono valinta unionin jäseneksi.
http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2015031219342849_ul.shtml

IMF: Ukrainan talous kääntyy kasvuun ensi vuonna
vuonna

Tänään klo 01:40

Ukrainan talous kääntyy ensi vuonna kasvuun, arvioi Kansainvälinen valuuttarahasto IMF.

Kuluvana vuonna maan talous kuitenkin painuu pahasti miinukselle.

IMF arvioi pudotuksen olevan tänä vuonna 5,5 prosenttia, mutta ensi vuodeksi on odotettavissa 2 prosentin kasvua. Sen jälkeen talouskasvun pitäisi asettua keskimäärin 4 prosenttiin.

IMF:n mukaan Ukrainan inflaation pitäisi laantua 27 prosenttiin vuoden loppuun mennessä. Inflaatio on kohonnut reilusti, kun Ukrainan valuutan arvo on heikentynyt ja kaasun sekä sähkön hinta noussut.




STT–REUTERS
 
Viimeksi muokattu:
Uusissa PV:n ylentämisperusteissa kertausharjoituksia korvaaviksi peliaktiviteeteiksi hyväksytään kuulemma vain Battlefield-sarjan pelien pelaaminen... :rolleyes:

Perhana! Mulla oli suunnitelmana kohota tästä jääkärin arvosta jonnekin reservin majurin asemaan, mutta tuo aiheuttaa mutkia matkaan! :oops:

Ei haluaisi olla Timo T.A. :ta huonompi nääs.
 
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1426128461700.html?pos=ok-trm-uutu

Epäuskottava uutinen, mutta kun tähän ynnää Putinin katoamisen hetkeksi julkisuudesta ja tapaamisten perumiset, voidaan pitää peukkuja ylhäällä, että Venäjällä on tapahtumassa positiivisia asioita pitkästä aikaan. Olen itsekkin ihmetellyt Venäjän resursseja ylläpitää sotaa Ukrainassa? Se on kallista ja luulisi Kremlissäkin jo näkyvän huolestuneita liikahduksia? Tässähän on muutoinkin ollut aika hiljaista mediapuolella kaikkialla Ukrainan suhteen viikon pari.
 
Kuules, dodger, silloin kun minä luen SINUN postausta, minun ei tulisi mielenkään rinnastaa sinua KAIKIIN SUOMALAISIIN ja kuvitella että "dodger" puhuu kaikkien suomalaisten suulla. Koska pidän joksenkin itsestän selvänä asiana, että sinä olet vain kirjoittaja "dodger", ja yhtä hyvin sinä voisit olla vaikka venäläinen :eek:tai joku suomalainen johan bäckman tai hänen kaltainen kremlin bandiiteille huoraava ääliö.

Mistä sinä ylipäänsä sait päähäsi että minä edustan kaikkia ukrainalaisia? Kukaan ei tälläiseen minua valtuuttanut. Puhumatta sitäkään, mistä ylipäänsä keksinyt että olen ukrainalainen? Mitä jos olenkin vain pro-ukrainalainen taitavasti naamioitunut CIA?:rolleyes:

Mutta sen kyllä sanon ihan varmana asiana: venäläiset eivät ymmärrä ukrainan kieltä. Ihan samalla tavalla, kun moni ukrainalainen ei ymmärrä puolan kieltä. Vai onko eestin kieli automaattisesti "sinun oma kieli"?

Puolestani vosit seistaa vaikka päälläsi kaikki päivät ja opiskella vaikka Nauru saaren kieltä. Esitin vain oma mielipidettäni, valinnainen kieli on ok asia, mutta toisaalta ruotsin kieli ei koskaan häirinnyt minua, jotenkin se istuu tähän maahaan, olen jopa itse hiukan opiskellut sitä ja mielelläni, se on hyvin sellainen universaali skandinaavi kieli tuo ruotsin kieli, joka sopii moneen suuntaan.

En olekaan sinua väittänyt UKRAINAKSI tai kaikkia ukrainalaisia edustavaksi. Ymmärsit ilmeisesti väärin suomen kielen nuanssit: "ukrainalaisten on turha tulla", tarkoitin että kenenkään ukrainalaisen on turha tulla. En väittänyt sinun edustavan ketään muuta kuin itseäsi.

Vastauksesi oli muutenkin hiukan hajanainen enkä saanut ihan täysin pointistasi selvää, mutta se on selvää että lähdit pointtiasi muodostamaan väärän oletuksen kautta. Jos teit sen vahingossa, nyt on mahdollisuus korjata. Jos tahallaan, sitä kutsutaan olkiukoksi ja se on kohtuullisen huonotapaista väittelyä.

Ruotsi on täällä, kuten venäjä siellä, valloittajan kieli. Nykyään se on ylimielisen (ja itseään ylempänä pitävän) vähemmistön kieli. Monellee suomen ruotsalaiselle se on äidinkieli, mutta toisille se on keino pitää suomenkieliset edes vähän heikommassa asemassa kuin ruotsinkieliset.

Uskotko että ukrainassa tullaan toteuttamaan pakkoruotsi tyylinen pakollinen venäjän kielen opetus kaikille, ainakin jos Putin ei voita sotaa? Kannatatko itse tällaista?
 
Ukrainallahan on oma kieli, ukraina? Suurimpia vähemmistökieliä suuruusjärjestyksessä ovat venäjä, ruteeni, romania, valkovenäjä, krimintataari, bulgaria, turkki, unkari ja puola.

Nimenomaan, suuri venäjänkielinen vähemmistö aiheuttaa jo noin isoja ongelmia. Entäs jos maassa olisi kommunistiaikana saatu tuhottua Ukrainankieli kokonaan niin että koko maa puhuisi venäjää. Paljonko ongelmia olisi silloin?
 
En olekaan sinua väittänyt UKRAINAKSI tai kaikkia ukrainalaisia edustavaksi. Ymmärsit ilmeisesti väärin suomen kielen nuanssit: "ukrainalaisten on turha tulla", tarkoitin että kenenkään ukrainalaisen on turha tulla. En väittänyt sinun edustavan ketään muuta kuin itseäsi.

Vastauksesi oli muutenkin hiukan hajanainen enkä saanut ihan täysin pointistasi selvää, mutta se on selvää että lähdit pointtiasi muodostamaan väärän oletuksen kautta. Jos teit sen vahingossa, nyt on mahdollisuus korjata. Jos tahallaan, sitä kutsutaan olkiukoksi ja se on kohtuullisen huonotapaista väittelyä.

Ruotsi on täällä, kuten venäjä siellä, valloittajan kieli. Nykyään se on ylimielisen (ja itseään ylempänä pitävän) vähemmistön kieli. Monellee suomen ruotsalaiselle se on äidinkieli, mutta toisille se on keino pitää suomenkieliset edes vähän heikommassa asemassa kuin ruotsinkieliset.

Uskotko että ukrainassa tullaan toteuttamaan pakkoruotsi tyylinen pakollinen venäjän kielen opetus kaikille, ainakin jos Putin ei voita sotaa? Kannatatko itse tällaista?
Edelleen pysyn sanojeni takana, ymmärsin juuri oikein, mutta parempi jos ei jatketa enää tästä. Itseäni ei ruotsin kieli haitaa, saa olla toisena v.k, kun sitä on puhuttu alueella iät ja ajat, en menisi ruotsinkielisiakaan rangaistamaan sitä että pitivät joskus vuonna herne aluetta omana, ja syntyneen sinne. Minua itseäni on haukuttu joskus Suomessa vaikka miksi ryssäksi, ja voi olla nekin nähneet ylimielisyyttä minussa, vaikka itse olen kaikkea muuta, tämä teki minua kuitenkin surulliseksi, koska minua on kiusattu jo lapsena sitä etten ole ryssä, muistan jopa että häpesin vanhempiani tästä, kun eivät osanneet puhua kunnon venäjää, ja mummoni meni jopa niin pitkälle ettei osannut sitä lainkaan.

Ukrainassa nyt on sekä venäjänkielisiä kouluja että ukrainankielisiä kouluja, mutta ukrainalaisissa kouluissa on fakultatiivinen venäjän kielen opetus 5:sta luokasta. Se on pakollinen. Mitä tämä nyt jatkuu tulevaisuudessa, en tiedä, sukulaiseni on juuri täällä alalla ja sanoi että vanhempien päätöksestä tulee olemaan kiinni koko "pakollisuus" ainakin tältä näkymältä.

Ja mitä Venäjään tulee, niin nyt siellä jos milloin ajetaan alas esim suomen sukuisten kansojen kielten opetus ylipäänsä. Tälläinen artikkeli tuli jossain vaiheessa eteen.
 
Jos olisin salaliittofani väittäisin Putinin valmistelevan hyökkäystä Ukrainassa, jonka peitestoorina on paikallisten terojen rankaisu Ukrainalle. Tätä teoriaa vastaan puhuu tosin se, ettei Putinin tarvitsisi hävitä valmistallekseen seuraavaa hyökkäystä jos ei sitten ole kotiarestissa :rolleyes: ?

http://tass.ru/en/world/782400
Donetsk republic gives Kiev two days to prove its compliance with Minsk agreements
World
March 12, 19:40 UTC+3
Leader of the DPR said the party of war is strong in Ukraine and it pushes Ukraine’s President Petro Poroshenko to take steps not coordinated with the Minsk agreements
 
Jos olisin salaliittofani väittäisin Putinin valmistelevan hyökkäystä Ukrainassa, jonka peitestoorina on paikallisten terojen rankaisu Ukrainalle. Tätä teoriaa vastaan puhuu tosin se, ettei Putinin tarvitsisi hävitä valmistallekseen seuraavaa hyökkäystä jos ei sitten ole kotiarestissa :rolleyes: ?

http://tass.ru/en/world/782400
Donetsk republic gives Kiev two days to prove its compliance with Minsk agreements
World
March 12, 19:40 UTC+3
Leader of the DPR said the party of war is strong in Ukraine and it pushes Ukraine’s President Petro Poroshenko to take steps not coordinated with the Minsk agreements

Ei siinä tarvitse olla salaliittoteoreetikko. Zakhartsenko oli juuri avomielisenä: "Valmistaudumme Mariupoliin."

 
Mariupol menee samalla tavalla kuin muutkin. Eka se motitetaan, ei ole motitettu sanoo Ukraina... sit pari viikkoa tiukkaa taistelua, huoltoa ei tule Ukrainalaisille ja sit Mariupol kaatuukin isojen tappioiden jälkeen... Jonka jälkeen seuraakin jo uusi tulitauko...
 
En usko että Mariupol menee helpolla. Vicen toimittaja haastatteli Ukrainalaisia sotilaita ja heilläkin käsitys että kätyreitä on kaupungissa, kuten muissakin kaupungeissa, mutta niitä ei ole paljoa. Jos siviilit lähtevät, niin sitten eriasia mutta jos eivät lähde niin se tuo ihan uuden mausteen koko hommaan. Mariupolissa on vahva Ukrainan kannatus. Saavatko sitten vihamielisen kaupungin haltuunsa. Vai tuleeko taisteluissa isot määrät siviiliuhreja. Sitä on RT:n huono valkaista. Toivoa myös sopii, että Ukraina on tässä välissä saanut apua kaupungin puolustukseen.Materiaalia ja ehkäpä jopa neuvonantajia. Kovasti on ainakin treenautettu länsiukrainassa Naton johdolla.

Mutta Kremlin sanoin : When Vladimir Putin decided a year ago to annex Crimea, he and his supporters expected that this would be “the first event in a chain of unending victories. Lehmät lentää. Kaikki menee päin honkia. Tuohon voittoketjuun kuuluu vanhojen rajojen palautus. Ei näytä siltä.-
 
Pitää nyt katsoa, mistä se sitten yrittää. Belgorodiin on tullut viikon aikana pataljoona päivässä. Keskitysten määrä on sama kuin Kamensk-Shaktinskyyn joulu-tammikuussa. Belgorodista on 50 km Harkovaan.

En usko myöskään uuteen tulitaukoon, jos Venäjä jatkaa tätä paskaa. Merkelin ja Hollanden viimeinen rauhanpoliittinen kortti on käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Nimenomaan, suuri venäjänkielinen vähemmistö aiheuttaa jo noin isoja ongelmia. Entäs jos maassa olisi kommunistiaikana saatu tuhottua Ukrainankieli kokonaan niin että koko maa puhuisi venäjää. Paljonko ongelmia olisi silloin?

Vähemmistö venäjänkielisestä vähemmistöstä aiheuttaa ongelmia.

Jos tarkoitat ongelmia Venäjän masinoimilla ongelmilla, niin niitä keksivät ihan hyvin ilman kieliin liittyviä hommeleitakin.
 
Back
Top