Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Toverista voi todeta, että oli aivan ässä SA-PsvP komentajana ja ihan varmasti tietää mitä puhuu, kun puhuu maahanlaskun torjunnasta Helsinki-Vantaan osalta.
Ei se ryssä Ukrainaan hyökännyt ihan yhtäkkiä, vaan kokosi kalustoa Ukrainan rajoille 1,5 vuotta. Ehkä meillä ehditään tuossa ajassa kohottamaan valmiutta monen joukon osalta 🤔 ainakin luulen niin ml. tuo ilmatorjunta.
Viime vuosina on ollut paljon puhetta siitä että mitään harmaata vaihetta ei enää ole vaan täysimittainen sota alkaa päivissä. Ukraina tosiaan kertoo toista jos puhutaan laajamittaisesta operaatiosta.
 
Toverista voi todeta, että oli aivan ässä SA-PsvP komentajana ja ihan varmasti tietää mitä puhuu, kun puhuu maahanlaskun torjunnasta Helsinki-Vantaan osalta.

Varmaan ihan pätevä pataljoonan komentaja.

Ei se ryssä Ukrainaan hyökännyt ihan yhtäkkiä, vaan kokosi kalustoa Ukrainan rajoille 1,5 vuotta. Ehkä meillä ehditään tuossa ajassa kohottamaan valmiutta monen joukon osalta 🤔 ainakin luulen niin ml. tuo ilmatorjunta.

Kyllähän 1,5 vuodessa ehditään tehdä yhtä sun toista jos vain aletaan tekemään. Tässä kuluneiden 1 vuoden ja 10 kuukauden aikana olisi myös saatu niin Suomessa kuin muualla Euroopassa ajan puolesta tehtyä paljon enemmän kuin mitä on tehty. Mutta harmaassa vaiheessa sitten tietysti tehdään.

Ukrainassa kyse ei ollut yhtään vähemmästä kuin laaja-alaisesta joka suunnasta tulevasta konventionaalisesta hyökkäyksestä melkein niinkuin Talvisodassa.

Linkatussa uutisessa taas puhutaan pikemmin strategisesta iskusta ja se tuskin vaatii ryssiltäkään 1,5 vuoden valmisteluaikaa tai miljoonaa mobikkia. Kyllä kai hekin osaavat sen verran laskea, että Suomen osalta iso haaste muodostuu nimenomaan siitä jos täällä saadaan satoja tuhansia ukkoja rajalle valmiiksi pyssyineen ja tykkeineen. Nopeus ja yllätys siis korostunevat erikoisoperaation alkuvaiheissa ja niillä on ehkä mahdollista välttää pitkä ja verinen kulutussota. Vituiksi mennessään toki nuo joukot saisi melkoisen selkäsaunan. High risk high value niinku liittolaiset sanois.
 
Varmaan ihan pätevä pataljoonan komentaja.



Kyllähän 1,5 vuodessa ehditään tehdä yhtä sun toista jos vain aletaan tekemään. Tässä kuluneiden 1 vuoden ja 10 kuukauden aikana olisi myös saatu niin Suomessa kuin muualla Euroopassa ajan puolesta tehtyä paljon enemmän kuin mitä on tehty. Mutta harmaassa vaiheessa sitten tietysti tehdään.

Ukrainassa kyse ei ollut yhtään vähemmästä kuin laaja-alaisesta joka suunnasta tulevasta konventionaalisesta hyökkäyksestä melkein niinkuin Talvisodassa.

Linkatussa uutisessa taas puhutaan pikemmin strategisesta iskusta ja se tuskin vaatii ryssiltäkään 1,5 vuoden valmisteluaikaa tai miljoonaa mobikkia. Kyllä kai hekin osaavat sen verran laskea, että Suomen osalta iso haaste muodostuu nimenomaan siitä jos täällä saadaan satoja tuhansia ukkoja rajalle valmiiksi pyssyineen ja tykkeineen. Nopeus ja yllätys siis korostunevat erikoisoperaation alkuvaiheissa ja niillä on ehkä mahdollista välttää pitkä ja verinen kulutussota. Vituiksi mennessään toki nuo joukot saisi melkoisen selkäsaunan. High risk high value niinku liittolaiset sanois.
Onneksi puolustusvoimilla on kyky aloittaa sota ilman valtiojohtoa. Mikään maahanlaskujoukko ei kestä kovin pitkään ilman maakomponentin tukea, enkä myöskään usko tuohon venäläiseen kykyyn käynnistää huomaamatonta maahanlaskua ilman ennakovaroitusta esim. Yhdysvalloilta.
24 h käskystä ja KE1 joukot ovat kohteilla tehtävässä, näitä on harjoiteltu 2014 jälkeen ja varmasti hierotaan ihan koko ajan lisää ja tietysti maavoimien valmiusyksiköt myös nopeammin tehtävissä.
 
Onneksi puolustusvoimilla on kyky aloittaa sota ilman valtiojohtoa. Mikään maahanlaskujoukko ei kestä kovin pitkään ilman maakomponentin tukea, enkä myöskään usko tuohon venäläiseen kykyyn käynnistää huomaamatonta maahanlaskua ilman ennakovaroitusta esim. Yhdysvalloilta.
24 h käskystä ja KE1 joukot ovat kohteilla tehtävässä, näitä on harjoiteltu 2014 jälkeen ja varmasti hierotaan ihan koko ajan lisää ja tietysti maavoimien valmiusyksiköt myös nopeammin tehtävissä.
Ehkä parin kolmen vuoden päästä nähdään miten nämä menee käytännössä. Toivottavasti.

Paljonhan on joka tapauksessa tultu eteenpäin kymmenvuoden takaisesta, mutta paljon enemmänkin olisi voitu saada aikaiseksi ja moneen paperilla kunnossa olevaan asiaankin on syytä suhtautua pienellä varauksella, kun ei niitä ole koeponnistettu.

Tälläi vähän kyynisesti ja aavistuksen pessimistisesti asiaa lähestyessä ei tule toivottavasti kovin pahoja aliarviointeja ryssien suorituskyvystä ja ylioptimisia meikäläisten suorityskyvystä.

Mielenkiintoista joka tapauksessa seurata muun muassa miten Leningradin sotilaspiirin palauttaminen vaikuttaa venäläisten joukkojen määrään rajan takana ja millaista suorituskykyä siellä mahdollisesti sitten on tulevaisuudessa.
 
Ehkä parin kolmen vuoden päästä nähdään miten nämä menee käytännössä. Toivottavasti.

Paljonhan on joka tapauksessa tultu eteenpäin kymmenvuoden takaisesta, mutta paljon enemmänkin olisi voitu saada aikaiseksi ja moneen paperilla kunnossa olevaan asiaankin on syytä suhtautua pienellä varauksella, kun ei niitä ole koeponnistettu.

Tälläi vähän kyynisesti ja aavistuksen pessimistisesti asiaa lähestyessä ei tule toivottavasti kovin pahoja aliarviointeja ryssien suorituskyvystä ja ylioptimisia meikäläisten suorityskyvystä.

Mielenkiintoista joka tapauksessa seurata muun muassa miten Leningradin sotilaspiirin palauttaminen vaikuttaa venäläisten joukkojen määrään rajan takana ja millaista suorituskykyä siellä mahdollisesti sitten on tulevaisuudessa.
Kyllä tuo taistelukyvyn palauttamisesta rajan takana menee aikaa paljon ja jos johto ei vaihdu niin rahoista suurin osa katoaa ennenkuin kunnolla edes realisoituu uusiksi suorituskyvyiksi.
Viime vuonna edellisen hallituksen antamat rahat alkavat nyt vasta näkymään kunnolla hankintoina. Siitä kun raha on saatu menee vuosi siihen, kun sopimukset on allekirjoitettu.
Ei tarvitse olla ylioptimisti, kun tietää että asioita on harjoiteltu ja harjoitellaan sekä että tuon PV:n johto on hereillä ja viivalla asioista missä mennään.
 
Liki joka kerta kun tämä evp kenraali avaa suunsa luottamukseni Puolustusvoimiin vähenee.

Ihan täys vitun idiootti. Onneksi on nykyään kansanedustaja eikä esim tiedustelupäällikkö.

Tähän astisten kommenttiensa perusteella näyttää siltä, että mies ei kykene juuri millään tasolla analyyttiseen ajatteluun eikä siksi kykene itsenäisesti hahmottamaan kokonaiskuvaa saati tekemään johtopäätöksiä vaan toistaa samaa levyä, joka on valmiiksi rikki. Miten pirussa hän on noussut kenraaliksi?

Kaikessa mikä liittyy sotaan hän on ollut todistettavasti väärässä. Olipa kyse siitä hyökkääkö Venäjä Ukrainaan 2022, onnistuuko Ukrainan "suurhyökkäys", kykeneekö Venäjä mobilisoimaan reserviläisiä, kaatavatko pakotteet Venäjän, nouseeko siellä kansa kapinaan tms. Kaikessa on helvetti mennyt pieleen ja silti häntä tituleerataan asian tuntijaksi.

Ihan täys satusetä, jonka ajatukset myös meidän valmiudellisista asioista pohjaavat nähtävästi siihen mitä potentiaalinen suorituskyky ehkä olisi siinä tapauksessa, että saataisiin vuosi tai ainakin kuukausia aikaa valmistautua sotaan hikihatussa ja täydellä kaasulla ja onnistuttaisiin mobilisoimaan kenttäarmeija, kouluttamaan sitä ja hankkimaan sille tarvittavaa aseistusta ja varustusta.

Tällä hetkellä se, siis suunniteltu kenttäarmeija, ei vaan ole mitään muuta kuin suunniteltu joukko, joka tosiasiallisesti on paineistamaton paperitiikeri. Ei suinkaan operatiivinen joukko siis.

Todellinen operatiivinen valmius on se mitä se on. Se muodostuu siitä mitä on juuri nyt 29. joulukuuta eikä siitä mitä olisi ehkä vaikeiden poliittisten päätösten, miljardien eurojen hankintojen ja vähintään kuukausien aikana saavutettavissa.

Mitä tulee tähän Helsinki-Vantaalle hyökkäämiseen, josta satusetä nyt öyhöttää niin meillä on koko Suomessa operatiivista ilmatorjuntaa tällä hetkellä tasan ilmavoimien päivystyskoneissa ja merivoimien osalta Hämeenmaa ja Hamina luokan laivoissa ITO 04 ohjukset.

Ei ole mitään samanlaista suorituskykyä olemassa kuin Ukrainassa oli 24.2.2022. Heillä oli silloin +200k miestä aseissa ja meillä on kantahenkilökunnan lisäksi operatiivista käyttöä varten vain VYKSit ja vähän vuoden ajasta riippuen jossain koulutuksen vaiheessa olevia joukkotuotannon joukkoja, alokkaita tai kasarmit käytännössä tyhjinä kuten juuri nyt.
Niin, jotkut nousevat omin avuin kenraaliksi ja kansanedustajaksi, toiset taas räksyttävät nimimerkin takaa internetissä...
 
enkä myöskään usko tuohon venäläiseen kykyyn käynnistää huomaamatonta maahanlaskua ilman ennakovaroitusta esim. Yhdysvalloilta.

Varoitus ei riitä jos siihen ei uskota tai puuttuu päättäväisyys reagoida.

Tiedustelutiedossa on sellainen lähtökohtainen ongelma että sen todenperäisyys selviää vasta historiankirjoituksessa. Läheskään kaikki ennakkovaroitukset eivät toteudu sellaisenaan. Lisäksi 2022 USA:n tiedustelun uskottavuus oli jonkinlaisessa aallonpohjassa, Afganistanin sekavasta vetäytymisestä ei ollut kuin reilu vuosi.

Suomessa on riski että poliittinen päätöksentekokoneisto ajautuisi päättämättömyyden limboon. Ei uskallettaisi tehdä isoja päätöksiä koska "se vain turhaan provosoi Venäjää". Lievimmillään ei tehtäisi tarvittavia päätöksiä, pahimmillaan poliitikot saattaisivat aktiivisesti kieltää PV:tä tekemästä mitään valmisteluja.
 
Varoitus ei riitä jos siihen ei uskota tai puuttuu päättäväisyys reagoida.

Tiedustelutiedossa on sellainen lähtökohtainen ongelma että sen todenperäisyys selviää vasta historiankirjoituksessa. Läheskään kaikki ennakkovaroitukset eivät toteudu sellaisenaan. Lisäksi 2022 USA:n tiedustelun uskottavuus oli jonkinlaisessa aallonpohjassa, Afganistanin sekavasta vetäytymisestä ei ollut kuin reilu vuosi.

Suomessa on riski että poliittinen päätöksentekokoneisto ajautuisi päättämättömyyden limboon. Ei uskallettaisi tehdä isoja päätöksiä koska "se vain turhaan provosoi Venäjää". Lievimmillään ei tehtäisi tarvittavia päätöksiä, pahimmillaan poliitikot saattaisivat aktiivisesti kieltää PV:tä tekemästä mitään valmisteluja.
Mutta Ukrainan sodan alku osoitti myös, että Suomi sai jo tuolloin tarkkaa tiedustelutietoa USA:sta ja tuolloin oli hallituksessa kokoonpano, joka uskalsi toimia. En kauheasti arvosta Marinia, mutta siitä täytyy hänelle antaa tunnustus, että turvallisuuspolitiikkaan liittyvät asiat hän hoiti hyvin.

Kuka muistaa vielä Marinin lausunnon joulukuun 2021 puolivälissä? Tuolloin hän sai kritiikkiä siitä, että ilmoitti keskittyvänsä alkuvuonna 2022 turvallisuuspolitiikkaan ja koronan jälkihoito jäisi Kiurun vastuulle. Selvästi oli saatu todellista tiedustelutietoa Venäjän tulevasta hyökkäyksestä ja TP-UTVA:ssa oli tehty johtopäätökset sekä päätökset Suomen toiminnasta.
 
Mutta Ukrainan sodan alku osoitti myös, että Suomi sai jo tuolloin tarkkaa tiedustelutietoa USA:sta ja tuolloin oli hallituksessa kokoonpano, joka uskalsi toimia. En kauheasti arvosta Marinia, mutta siitä täytyy hänelle antaa tunnustus, että turvallisuuspolitiikkaan liittyvät asiat hän hoiti hyvin.

Yhdyn tuohon mielipiteeseen. Mutta kannattaa muistaa että oli aika pienestä kiinni ettei Suomessa ollut Rinteen hallitus. Pahoin pelkään että hänen johdolla toiminta olisi ollut perinteistä suomettunutta rämpimistä.
 
Hyvä @pstsika... on muistettava, että Kenraali on Kenraali evp:näkin! ;)
 
Liki joka kerta kun tämä evp kenraali avaa suunsa luottamukseni Puolustusvoimiin vähenee.

Ihan täys vitun idiootti. Onneksi on nykyään kansanedustaja eikä esim tiedustelupäällikkö.

Tähän astisten kommenttiensa perusteella näyttää siltä, että mies ei kykene juuri millään tasolla analyyttiseen ajatteluun eikä siksi kykene itsenäisesti hahmottamaan kokonaiskuvaa saati tekemään johtopäätöksiä vaan toistaa samaa levyä, joka on valmiiksi rikki. Miten pirussa hän on noussut kenraaliksi?

Kaikessa mikä liittyy sotaan hän on ollut todistettavasti väärässä. Olipa kyse siitä hyökkääkö Venäjä Ukrainaan 2022, onnistuuko Ukrainan "suurhyökkäys", kykeneekö Venäjä mobilisoimaan reserviläisiä, kaatavatko pakotteet Venäjän, nouseeko siellä kansa kapinaan tms. Kaikessa on helvetti mennyt pieleen ja silti häntä tituleerataan asian tuntijaksi.

Ihan täys satusetä, jonka ajatukset myös meidän valmiudellisista asioista pohjaavat nähtävästi siihen mitä potentiaalinen suorituskyky ehkä olisi siinä tapauksessa, että saataisiin vuosi tai ainakin kuukausia aikaa valmistautua sotaan hikihatussa ja täydellä kaasulla ja onnistuttaisiin mobilisoimaan kenttäarmeija, kouluttamaan sitä ja hankkimaan sille tarvittavaa aseistusta ja varustusta.

Tällä hetkellä se, siis suunniteltu kenttäarmeija, ei vaan ole mitään muuta kuin suunniteltu joukko, joka tosiasiallisesti on paineistamaton paperitiikeri. Ei suinkaan operatiivinen joukko siis.

Todellinen operatiivinen valmius on se mitä se on. Se muodostuu siitä mitä on juuri nyt 29. joulukuuta eikä siitä mitä olisi ehkä vaikeiden poliittisten päätösten, miljardien eurojen hankintojen ja vähintään kuukausien aikana saavutettavissa.

Mitä tulee tähän Helsinki-Vantaalle hyökkäämiseen, josta satusetä nyt öyhöttää niin meillä on koko Suomessa operatiivista ilmatorjuntaa tällä hetkellä tasan ilmavoimien päivystyskoneissa ja merivoimien osalta Hämeenmaa ja Hamina luokan laivoissa ITO 04 ohjukset.

Ei ole mitään samanlaista suorituskykyä olemassa kuin Ukrainassa oli 24.2.2022. Heillä oli silloin +200k miestä aseissa ja meillä on kantahenkilökunnan lisäksi operatiivista käyttöä varten vain VYKSit ja vähän vuoden ajasta riippuen jossain koulutuksen vaiheessa olevia joukkotuotannon joukkoja, alokkaita tai kasarmit käytännössä tyhjinä kuten juuri nyt.
Tämä se voi olla suurempikin ongelman. Nyt on jo nähty, että riskiarvioissa on epäonnistuttu ainakin THL:n päässä. Huoltovarmuuskeskus on omalla sarallaan epäonnistunut. Poliisi tietyllä tavalla mitä tulee sisäisen turvallisuuden kehittymiseen, Raja mitä tulee rajaturvallisuuden muuttumiseen. Jotenkin vaikea ajatella, että puolustusvoimat olisivat kaiken tämän ulkopuolella. Täällä on vähän sinisilmäisesti ajateltu asioita ja menty vähän takki auki. Se miksi on epäonnistuttu niin oma henkilökohtainen vahvaveikkaus on, että asioista ei todellisuudessa puhuta. On vähän sellainen salailun ja vaikenemisen kulttuuri. Kun asioita ei voida ulkopuolelta arvioida ja sisäinen arvioi pettää niin ongelmat ovat valmiita. Salailulla on paikkansa mutta siinä piilee myös riskinsä. Kun kukaan ei todellisuudessa tiedä ja ulkopuolista auditointia on mahdotonta suorittaa niin monessa asiassa turvallisuuden tunne voi olla väärässä.
 
Tämä se voi olla suurempikin ongelman. Nyt on jo nähty, että riskiarvioissa on epäonnistuttu ainakin THL:n päässä. Huoltovarmuuskeskus on omalla sarallaan epäonnistunut. Poliisi tietyllä tavalla mitä tulee sisäisen turvallisuuden kehittymiseen, Raja mitä tulee rajaturvallisuuden muuttumiseen. Jotenkin vaikea ajatella, että puolustusvoimat olisivat kaiken tämän ulkopuolella. Täällä on vähän sinisilmäisesti ajateltu asioita ja menty vähän takki auki. Se miksi on epäonnistuttu niin oma henkilökohtainen vahvaveikkaus on, että asioista ei todellisuudessa puhuta. On vähän sellainen salailun ja vaikenemisen kulttuuri. Kun asioita ei voida ulkopuolelta arvioida ja sisäinen arvioi pettää niin ongelmat ovat valmiita. Salailulla on paikkansa mutta siinä piilee myös riskinsä. Kun kukaan ei todellisuudessa tiedä ja ulkopuolista auditointia on mahdotonta suorittaa niin monessa asiassa turvallisuuden tunne voi olla väärässä.
Mitä muistan vuoden 2014 jälkeistä tapahtumista puolustusvoimissa, niin kyllä siellä hereillä on oltu. Ongelman muodostaa poliittinen päätöksenteko, joka ei kuuntele tai budjetoi rahaa kh-koulutukseen varautumiseen tai materiaalihankintoihin. Rahaa alkoi tulemaan vasta helmikuun -22 jälkeen.
 
Mitä muistan vuoden 2014 jälkeistä tapahtumista puolustusvoimissa, niin kyllä siellä hereillä on oltu. Ongelman muodostaa poliittinen päätöksenteko, joka ei kuuntele tai budjetoi rahaa kh-koulutukseen varautumiseen tai materiaalihankintoihin. Rahaa alkoi tulemaan vasta helmikuun -22 jälkeen.
Toisaalta ulos tuleva viesti on, että kaikki on kunnossa ja kyky on riittävä ja kohdallansa. Ei silloin tarvitse hirveästi ihmetellä jos myös rahoituksen katsotaan olevan riittävä.
 
Toisaalta ulos tuleva viesti on, että kaikki on kunnossa ja kyky on riittävä ja kohdallansa. Ei silloin tarvitse hirveästi ihmetellä jos myös rahoituksen katsotaan olevan riittävä.
No, harvoin kenraalit nousevat poliitikkoja vastaan ja kertovat sitä mielipidettä, miten poliitikkojen tulisi budjetointi hoitaa. Puolustusministerit kyllä tietävät missä esim. materiaalinen valmius menee, mutta sen rahoituksen saaminen on ongelmallista..kun kuitenkaan kukaan ei kuole tai näe nälkää vaikka PV ei saa riittävää rahoitusta. Oikeastaan PV:n hankintarahat on pitänyt kohdentaa sellaisiin hankintoihin millä saadaan sellaista materiaalia mitä ei esim. tällä hetkellä saada. Siksi muun muassa taistelijoiden henkilökohtaiset suoja- ja taisteluvarusteet ovat olleet toissijaisia hankintoja.
 
Siksi muun muassa taistelijoiden henkilökohtaiset suoja- ja taisteluvarusteet ovat olleet toissijaisia hankintoja.
Näin. Tstvyö 85 ja vanhat sirpaleliivit on loppuunkuluneita/käytettyjä. Ja silti ne ovat vielä jaossa.
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta ulos tuleva viesti on, että kaikki on kunnossa ja kyky on riittävä ja kohdallansa. Ei silloin tarvitse hirveästi ihmetellä jos myös rahoituksen katsotaan olevan riittävä.

Silloin Krimin miehityksen jälkeen toimittaja kysyi eräältä virkamiessoturilta miten Puolustusvoimat on varautunut vastaavaan Suomessa ja vastaus oli lyhyt ja tyhjentävä "hyvin". Tätähän puitiin aikanaan täälläkin.

Näin about 10 vuotta myöhemmin tiedämme, että tuo vastaus oli silkkaa paskapuhetta. Krimin miehityksen jälkeen valmiusasiat vasta alkoivat kirkastua.

Vuonna 2015 Puolustusvoimien tiedotuspäällikkö lupaili, että kruunulla on kyllä pelit ja vehkeet kaikille eikä yksittäisen taistelijan tarvitse asiasta huolta kantaa vaan riittää, että tulee käskettyyn paikkaan ajokortti ja sotilaspassi mukanaan. Eipä ollut vehkeitä tarpeeksi ja nyt näitä puutteita korjataan isolla rahalla. Valitettavasti tilanne saattaa silti olla se, että liian vähän ja liian myöhään.

Toimivaa ja täysin kuranttia aseistusta oltiin pää märkänä hävittämässä sen jälkeen, kun SA joukkojen määrää maailmanrauhapsykooseissa vähennettiin viime vuosikymmenellä yli kolmanneksella siihen 230k, jota sitten pitikin muutamaa vuotta myöhemmin nostaa nykyiseen 280k, joka on ainakin mun ymmärrykseni mukaan edelleen aivan liian vähän. Ymmärrän toki, että rikkinäinen ja toimimaton kama poistuu, mutta PV olisi sulattanut varastorasvassa olevia vain koeammuttuja rynnäkkökivääreitäkin kalliolaisten hipsterien nännikoruiksi ellei Jussi Niinistö olisi puuttunut asiaan. Kyllähän niiden asiallinen varastointi varmaan maksaa ihan vitusti ja vähän päälle...

Kertausharjoitusmäärien raju leikkaus silloin Kataisen hallituksen aikaan toki muistetaan, mutta vielä nytkään vuoden 2023 viimeisenä päivänä kertausharjoitusmäärät eivät ole palanneet isoa leikkuria edeltäneelle tasolle. Eivät tee sitä ensi vuonnakaan. Toki SA-joukotkin ovat nyt 70k miestä pienemmät, mutta vastaavasti uhkakuvat paljon lähempänä.

Tietysti vika on poliitikkojen eikä virkamiessoturien. Puolustusvoimissa tai sen henkilöstössä ei koskaan ole mitään kritisoitavaa, vaan onnistumiset edustavat organisaation ja henkilöstön erinomaisuutta ja epäonnistumiset ovat poliitikkojen, kuu-ukkojen tai muiden ylivoimaisten esteiden syytä. Peruskaava eikä sinällään mitään uutta ja järisyttävää. Vaikka laiskoja, tyhmiä ja vain henkilökohtaista hillotolppaa kipuavia virkamiehiä on muualla valtionhallinnossa ja kunnissa, niin Puolustusvoimissa niitä ei ole.

Kun iso leikkuri silpoi Puolustusvoimia Kataisen hallituksen aikaan niin eipä kenraalit tai edes Upseeriliitto urputtanut juurikaan vastaan. Ei nyt tarvitse sotilasvallankaappausta välttämättä tehdä, jotta voi tuoda asioita kansalaiskeskusteluun ja vaikuttaa sitäkin kautta. Kenraalien osalta toki ymmärrän, että paras pitää suu sumpussa ja totella niin voi nousta paremmalle hillitolpalle, mutta Upseeriliitto olisi voinut kyllä tehdä aika paljon rajumpiakin ulostuloja. SPJL esimerkiksi tuli aivan eri tavalla julkisuuteen sen osalta mitä leikkaukset sillä hallinnonalalla tarkoittavat.
 
Näin about 10 vuotta myöhemmin tiedämme, että tuo vastaus oli silkkaa paskapuhetta. Krimin miehityksen jälkeen valmiusasiat vasta alkoivat kirkastua.
Kyllä näin kävi, koska poliittinen järjestelmä uskoi vastoin tiedustelun uhkakuvia siihen, että venäjästä tulee puudeli kunhan käydään kauppaa.

[/QUOTE]
="pstsika, post: 1395454, member: 446"]
Eipä ollut vehkeitä tarpeeksi ja nyt näitä puutteita korjataan isolla rahalla. Valitettavasti tilanne saattaa silti olla se, että liian vähän ja liian myöhään.
[/QUOTE]
Vehkeitä oli ja on edelleen, mutta ne eivät olleet ajanmukaiset eli teräskypärä ja tst-vyö m60. Nyt platecarriereitä on hankittu ja niitä on jakaa n 200000 kpl taisteleville joukoille.

Toimivaa ja täysin kuranttia aseistusta oltiin pää märkänä hävittämässä sen jälkeen, kun SA joukkojen määrää maailmanrauhapsykooseissa vähennettiin viime vuosikymmenellä yli kolmanneksella siihen 230k, jota sitten pitikin muutamaa vuotta myöhemmin nostaa nykyiseen 280k, joka on ainakin mun ymmärrykseni mukaan edelleen aivan liian vähän.
Kyllä näin kävi, ja sitä kritisoitiin runsaasti, mutta poliittinen ohjaus on se joka määrää suunnan myös PV:ssä. Käskyt tulevat myös puolustusministeriöstä.

Kertausharjoitusmäärien raju leikkaus silloin Kataisen hallituksen aikaan toki muistetaan, mutta vielä nytkään vuoden 2023 viimeisenä päivänä kertausharjoitusmäärät eivät ole palanneet isoa leikkuria edeltäneelle tasolle.
Tuo pitää myös paikkansa, mutta nyt kertautetaan porukkaa varusmieskoulituksen kustannuksella eli koulutus pysähtyy monessa yksikössä henkilökunnan ollessa kh-kouluttajina.

Vaikka laiskoja, tyhmiä ja vain henkilökohtaista hillotolppaa kipuavia virkamiehiä on muualla valtionhallinnossa ja kunnissa, niin Puolustusvoimissa niitä ei ole.
Kyllä niitä leipäpappeja on myös PV:llä ja he ovat pääasiassa majuri-tasolla sekä opistoupseereita, jotka odottavat eläkkeen alkua. Osalla ei vain isänmaan palvelun palo riitä loppuun asti ja osa pyrkii vain välttämään siirrot esim. Mikkeliin.
Osa väestä tekee työnsä hyvin ja
kiitettävästi saamatta sitä kiitosta mikä heille kuuluisi.

Kun iso leikkuri silpoi Puolustusvoimia Kataisen hallituksen aikaan niin eipä kenraalit tai edes Upseeriliitto urputtanut juurikaan vastaan.

Eihän puolustusvoimauudistikseessa vähennetty upseerinvirkoja, joten miksi he olisivat asiasta sen enempää urputtaneet? Upseerien määrä kasvoi suhteessa suorittavan portaan henkilöstön määrään ja tulee vielä tulevaisuudessa kasvamaan lisää.
 
Sitä toivoisi, että valmiusasioita koeponnistettaisiin enemmän myös käytännössä. Nyt on havaittu ongelmia lähtökohtaisesti aina kun ollaan jouduttu ns. tosipaikan eteen. Ongelmia on ollut niin käytönnönasioissa kuin lainsäädännössä. Kuntapuolella jonka toiminta vaikuttaa hyvinkin paljon kriisitilanteessa jokaisen suomalaisen eteen hommat ovat retuperällä. Paperiharjoituksia kyllä pidetään monessakin instanssissa mutta se ei korvaa käytännön harjoitusta jossa aivan aidosti reagoidaan johonkin niin kuin se olisi totta. Operatiivisella viranomaispuolella toki harjoittelua on rauhanajan kokoonpanoilla ja resursseilla. siinä missä palomiehet ovat nyt soten aikaan saaneet suunsa auki ja juttua on ollut niin säästöistä kuin resursseista ja on tuotu ihan kongreettisesti esiin, että tämän seuraus tulee olemaan tämä. Ei tule kenellekään yllätyksenä, että paloautoa voi tulevaisuudessa joutua odottamaan kauemmin monessa paikassa ja moni lähtötilanteessa keikkoja joudutaan priorisoimaan entistä enemmän. Sote puolella sama homma. Ollaan kerrottu hyvin selkeästi resurssi tilanne on tämä ja se aiheuttaa nämä ongelmat. Toki kuulijan vastuulle on edelleenkin sen pohtiminen, että mitä asialle pitäisi tehdä koska sote puolikaan ei ole onnistunut vistimään ratkaisuista ongelmiin. No se että ongelmat tiedetään on puolivoittoa.

Poliisin resurssit näkyvät kansalaisten arjessa niitäkään ei tarvitse arkailla. Jokainen ketä on päätynyt pahoinpitelyn uhriksi tai muun suhteellisen lievän rikoksen kohteeksi tietää, että tutkinnoissa kestää jos ei hommaa tapeta jo alkumetreille.

Raja- ja PV on sellaisia mustia-aukkoja. Tilanne on mielestäni jopa PV:n kohdalla pahentunut samassa suhteessa mitä salailu on lisääntynyt. Varmasti tietoa varuste ja muusta tilanteesta on mutta suorituskyky itsessään arvioidaan PV:n puolelta. Sitä ei voida ulkopuolelta arvioida. Se että julkisuuteen kerrotaan kaiken olevan kunnossa ja puutteita ei juurikaan ole kertoo veronmaksajille, että eihän silloin sinne tarvitse enempää panostakaan. Se ei sitten näy poliitikkojen painostamisena. Natoon mentiin kansan mielipiteen muuttumisen vuoksi. Ukraina on mielestäni osoittanut, että sotimisessa ei oikeastaan niin pientä kohtaa ole jolla ei olisi merkitystä. Ihan vaikka lähtien siitä yksittäisen taistelijan varusteista, tilannetietoisuudesta ja johtamisesta aina sinne suuriin järjestelmä kokonaisuuksiin. Kyllä sitä ainakin itse mielellään kuulisi, että nyt on järjestetty kova valmiuden kohottamis harjoitus jossa kutsuttiin 35 000 reserviläistä ylimääräisiin kertausharjoituksiin, varustettiin ja koulutettiin näitä 2 viikkoa. Maksaa rahaa mutta antaa myös tietoa, että onko järjestelmä kunnossa ja mitä riski ja kipu paikkoja siinä on. Paljon mukavampi testata rauhanaikana kun sitten kun tulee todellinen tarve ja alkaa kipuilla niiden asioiden kanssa siinä vaiheessa. Tuota voitasiin vielä pahentaa "ulkopuolisen" pelin järjestejän taholta joka ilmoittaakin, että kun päätös on tehty että tämä varuskunta on pommitettu ja tuolla alueella on voimakas cyper hyökkäys joka estää matkapuhelin ja tietoliikenne verkon käytön.

Kuntapuolella jos ajatellaan niitä oppeja mitä tulee ukrainasta liittyy vahvasti juuri siviiliviranomaisten toimintaan ja johtamiseen. Onko sitä oppia "haettu"? En tiedä en ole ainakaan kuullut, että varsinaisesti olisi harjoiteltu mitään kovaa tilannetta varten. Paperiharjoituksia on ollut joissa on lähinnä käyty valmiussuunnitelmat läpi ja mahdollisesti päivitetty. Tuo ei kuitenkaan varsinaisesti ole harjoittelua pahanpäivävaralle vaan valmistelua.
 
Vehkeitä oli ja on edelleen, mutta ne eivät olleet ajanmukaiset eli teräskypärä ja tst-vyö m60. Nyt platecarriereitä on hankittu ja niitä on jakaa n 200000 kpl taisteleville joukoille.

Eipä niitä vielä taida tuota määrää olla, mutta jahka tuo kuun alussa julkisuuteen tullut 74 miljoonan euron suojaliivihankinnan toimitus on 7 (sic!) vuoden päästä kokonaisuudessaan toteutettu niin tilanne alkaa siltä osin olla hyvä ja määrä kaiketi tosiaan tuota 200k luokkaa. Mutta nyt ollaan vielä vuoden 23/24 vaihteessa ja päivän tilanne on se mikä on. Toki nuohan hankitaan lähtökohtaisesti vain pehmeillä suojilla ja siitä voisin urputtaa yhden viestin verran helposti.


Kyllä niitä leipäpappeja on myös PV:llä ja he ovat pääasiassa majuri-tasolla sekä opistoupseereita, jotka odottavat eläkkeen alkua. Osalla ei vain isänmaan palvelun palo riitä loppuun asti ja osa pyrkii vain välttämään siirrot esim. Mikkeliin.
Osa väestä tekee työnsä hyvin ja
kiitettävästi saamatta sitä kiitosta mikä heille kuuluisi.



Eihän puolustusvoimauudistikseessa vähennetty upseerinvirkoja, joten miksi he olisivat asiasta sen enempää urputtaneet? Upseerien määrä kasvoi suhteessa suorittavan portaan henkilöstön määrään ja tulee vielä tulevaisuudessa kasvamaan lisää.

Niinkuin kaikilla työpaikoilla. En halua missään tapauksessa mollata koko PV henkilöstöä, vaikka aika kovasanaisesti olen valmis piiskaamaan niitä, jotka mielestäni piiskaa ansaitsevat.

Varusmiehenä sain oppini käytännössä kokonaan opistoupseereilta ja silloin heikoimmat suoritukset henkilökunnan osalta näkyivät kadettiupseereilla. Jopa varoittaviksi esimerkeiksi kelpaavina. Ehkä tuo jätti jonkin jäljen. Ja näin niin alkeellisia ryssimisiä, että hankala niitä on todeksi uskoa edes tänään.

On minulla tietysti myös aivan erinomaisia kokemuksia kadettiupseereista, mutta kyllä siinäkin porukassa on sellaista sakkia, joka on kaikkea muuta kuin alansa ammattilaisia tiedollisesti ja taidollisesti ihan ilman, että tarvitsee arvioida motivaatiota tai muita ominaisuuksia.

Niin. Upseeriliiton tehtävä on tosiaan olla ammattiliitto kadettiupseereille ja saada jäsenilleen paremmat työehdot ja se on se prioriteeti, vaikka kykyä olisi toimia perinteisemmän Ay-mafian keinoin ja vaikuttaa laajemminkin.

Koska oma suhtautumiseni maanpuolustusasioihin ei ole arkinen palkkatyö vaan osin kansalaisvelvollisuuteen ja osin vapaaehtoisuuteen perustuva, niin laiskojen ja saamattomien virkakyöstien idioottimaisuudet resonoivat aika voimakkaasti. Mielestäni se on ihan inhimillistä ja siksi ehkä helpommin tulee esitettyä tylyäkin kritiikkiä kuin huomioitua niitä asioita mitkä on tehty hyvin. Niin asioiden kuin henkilöiden suhteen. Molemmista löytyy aivan luokattoman huonoa paskaa ja timanttisen lujaa laatua.
 
Silloin Krimin miehityksen jälkeen toimittaja kysyi eräältä virkamiessoturilta miten Puolustusvoimat on varautunut vastaavaan Suomessa ja vastaus oli lyhyt ja tyhjentävä "hyvin". Tätähän puitiin aikanaan täälläkin.

Näin about 10 vuotta myöhemmin tiedämme, että tuo vastaus oli silkkaa paskapuhetta. Krimin miehityksen jälkeen valmiusasiat vasta alkoivat kirkastua.

Vuonna 2015 Puolustusvoimien tiedotuspäällikkö lupaili, että kruunulla on kyllä pelit ja vehkeet kaikille eikä yksittäisen taistelijan tarvitse asiasta huolta kantaa vaan riittää, että tulee käskettyyn paikkaan ajokortti ja sotilaspassi mukanaan. Eipä ollut vehkeitä tarpeeksi ja nyt näitä puutteita korjataan isolla rahalla. Valitettavasti tilanne saattaa silti olla se, että liian vähän ja liian myöhään.

Toimivaa ja täysin kuranttia aseistusta oltiin pää märkänä hävittämässä sen jälkeen, kun SA joukkojen määrää maailmanrauhapsykooseissa vähennettiin viime vuosikymmenellä yli kolmanneksella siihen 230k, jota sitten pitikin muutamaa vuotta myöhemmin nostaa nykyiseen 280k, joka on ainakin mun ymmärrykseni mukaan edelleen aivan liian vähän. Ymmärrän toki, että rikkinäinen ja toimimaton kama poistuu, mutta PV olisi sulattanut varastorasvassa olevia vain koeammuttuja rynnäkkökivääreitäkin kalliolaisten hipsterien nännikoruiksi ellei Jussi Niinistö olisi puuttunut asiaan. Kyllähän niiden asiallinen varastointi varmaan maksaa ihan vitusti ja vähän päälle...

Kertausharjoitusmäärien raju leikkaus silloin Kataisen hallituksen aikaan toki muistetaan, mutta vielä nytkään vuoden 2023 viimeisenä päivänä kertausharjoitusmäärät eivät ole palanneet isoa leikkuria edeltäneelle tasolle. Eivät tee sitä ensi vuonnakaan. Toki SA-joukotkin ovat nyt 70k miestä pienemmät, mutta vastaavasti uhkakuvat paljon lähempänä.

Tietysti vika on poliitikkojen eikä virkamiessoturien. Puolustusvoimissa tai sen henkilöstössä ei koskaan ole mitään kritisoitavaa, vaan onnistumiset edustavat organisaation ja henkilöstön erinomaisuutta ja epäonnistumiset ovat poliitikkojen, kuu-ukkojen tai muiden ylivoimaisten esteiden syytä. Peruskaava eikä sinällään mitään uutta ja järisyttävää. Vaikka laiskoja, tyhmiä ja vain henkilökohtaista hillotolppaa kipuavia virkamiehiä on muualla valtionhallinnossa ja kunnissa, niin Puolustusvoimissa niitä ei ole.

Kun iso leikkuri silpoi Puolustusvoimia Kataisen hallituksen aikaan niin eipä kenraalit tai edes Upseeriliitto urputtanut juurikaan vastaan. Ei nyt tarvitse sotilasvallankaappausta välttämättä tehdä, jotta voi tuoda asioita kansalaiskeskusteluun ja vaikuttaa sitäkin kautta. Kenraalien osalta toki ymmärrän, että paras pitää suu sumpussa ja totella niin voi nousta paremmalle hillitolpalle, mutta Upseeriliitto olisi voinut kyllä tehdä aika paljon rajumpiakin ulostuloja. SPJL esimerkiksi tuli aivan eri tavalla julkisuuteen sen osalta mitä leikkaukset sillä hallinnonalalla tarkoittavat.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä että ay-puolen tulee nostaa meteli silloin kun valtiojohto perseilee ja aiheuttaa suoranaista vahinkoa. Muuten jättäisivät hommansa hoitamatta.

Mitä virkamiesten medialle antamiin vastauksiin tulee niin niitä on turha edes kuunnella. Jos kysytään salassa pidettävästä asiasta niin vastaus on tietenkin kulisseja ylläpitävää ja ennalta arvattavaa diibadaabaa. Eihän valmiusasioita voi märehtiä julkisesti. Taustalla asiat kuitenkin havaittiin ja niihin reagoitiin niin käytäntöjen kuin lainsäädännönkin puolella.

Mitä kertausharjoituksiin tulee niin uskallan väittää että ainakin tehot per harjoituspäivä ovat nykyään huipussaan. Määrätieto tilastossa ei todellakaan kerro kaikkea. Harjoitusten luonne on muuttunut valtavasti siitä kun määrät joskus olivat huipussaan.

Silti kaikessa on varmasti parannettavaa ja tulee olemaan jatkossakin. Ihan niin kuin millä tahansa hallinnon alalla. Maanpuolustuksen osalta ollaan onneksi menossa hyvään suuntaan.
 
Back
Top