Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Ilmeisesti nuo lämpökameralla varustetut lennokit ovat venäläisillä toistaiseksi suhteellisen vähälukuisia. Eli lämpösäteilyyn ja sen havaittavuuteen liittyvä ongelma taitaa olla jatkossa vain pahenemaan päin.
Mihen tämä olettamus perustuu ?

Siihen, että mitä enemmän niitä lämpökamerallisia on, niin sitä vaikeampi on olla tulematta havaituksi.
Ilmeisesti venäläiset on käyttänyt tähän mennessä lähinnä mil tavaraa joissa on ollut aina lämppäri.
Ukrainalla taas on ollut päivä käytössä myös siviilipuolen halppis droneja.
Tätä venäläiset on kritisoinut koska siviili dronet on ostettu omasta pussista.

Isompien porukoiden kesken ei kaksisuuntaisilla ampumaradoilla yksinomaan pärjää tähdätyillä yksittäislaukauksilla, tuumin ma
Itse tuumin että ohi laukauksilla ei pärjää. 😀
Foorumin vanha jäsen Lepardi oli enemmän @Solidsnake kannalla, kuin @hillhead . Lepardin kirjoituksia olen kerännyt omaan henkilökohtaiseen arkistoon, jos foorumille tai hänen postauksilleen käy jotain.

Foorumin vanha jäsen Lepardi oli enemmän @Solidsnake kannalla, kuin @hillhead . Lepardin kirjoituksia olen kerännyt omaan henkilökohtaiseen arkistoon, jos foorumille tai hänen postauksilleen käy jotain.

Tuossa on mainittu väijytykseen joutuminen ja suojatuli tilanteina joissa painetaan kuulaa menemään ja tämä edellyttää myös että jalka liikkuu.
Aivan kuten olen itse kirjoittanut.

Käsittääkseni tämä on vieläkin koulutus käytössä PV llä.

Erikoisuutena lepardi haikailee kaikille hyökkäävä tyyliä ja siitä olen eri mieltä.
Se on syystä operatiivisten joukkojen taktiikkaa.
Fysiikka ,kalusto ja koulutus vaatimukset ovat huomattavasti suuremmat.
Ei tule kuin tappioita mikäli sitä yrittää vanhalla koulukunnalla.
Heille sopii puolustava toiminta valmisteluista asemista ja pidemmän kantaman aseita käyttäen.

Tuossa on mainittu väijytykseen joutuminen ja suojatuli tilanteina joissa painetaan kuulaa menemään ja tämä edellyttää myös että jalka liikkuu.
Aivan kuten olen itse kirjoittanut.

Käsittääkseni tämä on vieläkin koulutus käytössä PV llä.

Erikoisuutena lepardi haikailee kaikille hyökkäävä tyyliä ja siitä olen eri mieltä.
Se on syystä operatiivisten joukkojen taktiikkaa.
Fysiikka ,kalusto ja koulutus vaatimukset ovat huomattavasti suuremmat.
Ei tule kuin tappioita mikäli sitä yrittää vanhalla koulukunnalla.
Heille sopii puolustava toiminta valmisteluista asemista ja pidemmän kantaman aseita käyttäen.
Erikoisuudesta,
Leopard on ammattisotilas ja palvellut Afganistanissa.

Ei pidä kuvitella, että valmistelluissa asemissa ei liikuttaisi, ei tietenkään samalla tavalla kuin ehkä liikkuvassa sodankäynnissä, mutta kyllä sielä on tarve siirtyä, suorittaa vastaiskuja, yms. Pelkällä puolustamisella ei pärjää pitkään.

Siinä olet tietysti oikessa, että fysiikka, kalusto ja koulutus saattaa olla ainakin osalle ongelma.
Fysiikka on haasteellisin, koska huonokuntoisen kunto saattaa olla todellista rapakuntoa
Kalusto ei sen sijaan ole niin suuri ongelma, lisää patruunoita, lippaita ja taskuja
Koulutus taas on nuoremmilla sukupolvilla jo paremmassa jamassa, vanhuksilla sitä voidaan kehittää jos heille on tarvetta.

Erikoisuudesta,
Leopard on ammattisotilas ja palvellut Afganistanissa.

Ei pidä kuvitella, että valmistelluissa asemissa ei liikuttaisi, ei tietenkään samalla tavalla kuin ehkä liikkuvassa sodankäynnissä, mutta kyllä sielä on tarve siirtyä, suorittaa vastaiskuja, yms. Pelkällä puolustamisella ei pärjää pitkään.

Siinä olet tietysti oikessa, että fysiikka, kalusto ja koulutus saattaa olla ainakin osalle ongelma.
Fysiikka on haasteellisin, koska huonokuntoisen kunto saattaa olla todellista rapakuntoa
Kalusto ei sen sijaan ole niin suuri ongelma, lisää patruunoita, lippaita ja taskuja
Koulutus taas on nuoremmilla sukupolvilla jo paremmassa jamassa, vanhuksilla sitä voidaan kehittää jos heille on tarvetta.
Näin käsitin että ammattilainen on kyseessä.
Asemissa liikutaan myös. Ainakin asemasta toiseen. Muuten osuman tullessa lähdetään aseman myötä taivaalle.
Hajautettuja väijytyksiä varmasti kykenee tekemään. Tässäkin juokseminen on vasta iskun jälkeen ja hyvin suunniteltuna on myös ajoneuvoja millä lähteä irti.

Varsinaista hyökkäystä ajatellen ei ole juurikaan tulivoimaista kalustoa esim cv90 & leopard niin hyökkäys jää ohkaiseksi paitsi jos mennään Operatiivisten kanssa.

Joka tapauksessa pointti oli alunperin että ukrainalaisten tulen käyttö muistuttaa vöijytykseen joutumista vaikka toiminta on esim torjunnan kaltaista jos edes sitäkään. Liiallisella rynkky tulenkäytöllä pyritään luultavasti paikkaamaan aseistus ja kalusto puutteita. Kenties myös psyyke on kovilla ja liiallinen tulenkäyttö on psykologinen puolustus mekanismi.
Verraten esim nyrkkeilyyn jossa kokemattomat pyrkivät lyömään maksimi määrän saamatta osumia perille ja toinen antaa maltillisia mutta tarkkoja osumia takaisin.

Ukrainassa maasto on tietysti erinlaista näkösuojan puuttuessa ja etäisyyksien ollessa pitkiä mutta suomea ajatellen paikjoukkojen torjunnan kaltaisessa tilanteissa valmisteluista asemista kannattaisi kasvattaa ampuma alaa raivaamalla etäisyydet pidemmäksi ja tietysti tasaiseksi.
Sanotaan vaikka 500metriä.
Epäsuoralle maalipisteet.
PST miinoja ja viuhka panoksia alue täyteen (jvmiinoja odotellessa).
Tuki ja tarkka-ampujat.
Sitä varten kaikki sra,practical ja hirvikiväärit hyötykäyttöön.
Ilman vihollisen epäsuoraa toiminta tulee kyllä kalliiksi ja hyötysuhde vanhalla ressulla nousee.

Etäisyyden pitäminen ajatuksena ei ole sinänsä uusi. Häyhä piti etäisyyttä niin että perus rivimiehet eivät kyenneet havainnoimaan taikka osumaan. Joku 300metriä muistaakseni Ja Törnin asemissa Vietnamissa oli maili tolkulla tasoitettua viidakkoa jotta ei tullut yllätettyksi ja epäsuora sekä 50bmg niitti pitkän aikaa vihollista ennen kuin avo tähtäin AK alkoi osumaan lähelle.

No mikäli ei ole käytössä optiikka aseita niin sitten on päästettävä vihollinen lähelle kunnes siirrytään tuliasemiin ja tämä ei sitten ole enää niin hyvä homma.

Minun mielestäni Ukraina on vetänyt kaikkein pahiten vihkoon tuon joukkojen rotaation. Nyt touhu on kuin saksalaisilla toisessa maailmansodassa. Vanhat ja kokeneet joukot kulutetaan loppuun henkisesti ja fyysisesti rintamalla ja uusia kokemattomia yhtymiä perustetaan. Kun ne sitten nakataan rintamalle, on tulos heikko, kun ei ole kokemusta. Talvisodassa suomalaisilla oli samoja ongelmia, mutta se johtui resurssipulasta, ei tyhmyydestä.

Twitterin... Anteeksi, X:n ketju unrollattuna neukkujen doktriinista

Back