Ukrainan sodan havainnot ja opetukset

Saattavat jaksaakin. Itse kyllä nostelisin.
Raksalla menee kahdella miehellä tunnissa monta tonnia helposti. Tietysti se alkaa jossain vaiheessa jo näkyä ja tuntua. Kuormalavat on kehitetty juuri siksi, että ne ovat tavattoman paljon nopeampia ja tehokkaampia logistiikkavälineitä kuin vain kaksi kättä ja selkä. Raksallakin laitetaan lavalle aina kaikki mikä voidaan.
 
Tätä pohdittiin jo Susi1:ssä vuonna miekka & kilpi. 90-organisaatio ei kyennyt millään ynnäyksellä liikuttamaan riittävää määrää tväl materiaalia sillä mies määrällä ja kuljetuskalustolla mikä esim jv pataljoonalla oli käytössään. Hommaa oli simuloitu lastaamalla kuorkin lavalle hiekkaa täynnä olevia ammuslaatikoita. Tuloksena oli yksikön liikkeen hyytyminen. Jos pataljoonalla on nykyään käytössä maastokelpoinen haarukka trukki ja komppanialla nostimella varustettu kuorkki niin silloin on toivoa. Jos tväl joukkue nostelee ammuslaatikoita käsipelillä niin silloin pääsee Savolainen Supersankari, Vituix Man esittelemään taitojaan.
 
Tätä pohdittiin jo Susi1:ssä vuonna miekka & kilpi. 90-organisaatio ei kyennyt millään ynnäyksellä liikuttamaan riittävää määrää tväl materiaalia sillä mies määrällä ja kuljetuskalustolla mikä esim jv pataljoonalla oli käytössään. Hommaa oli simuloitu lastaamalla kuorkin lavalle hiekkaa täynnä olevia ammuslaatikoita. Tuloksena oli yksikön liikkeen hyytyminen. Jos pataljoonalla on nykyään käytössä maastokelpoinen haarukka trukki ja komppanialla nostimella varustettu kuorkki niin silloin on toivoa. Jos tväl joukkue nostelee ammuslaatikoita käsipelillä niin silloin pääsee Savolainen Supersankari, Vituix Man esittelemään taitojaan.
Kun katsoo Karjalan prikaatin sodanajan kokoonpanon mekanisoitujen pataljoonien huoltokomppanian kokoonpanoa niin ainakin ajoneuvoja vaikuttaisi olevan kohtuullisesti. 75 ajoneuvoa puoliperävaunurekasta alkaen liikuttelee tavaraa jo kohtuudella. Miehiä on vain 125 joten koneellisesti varmaankin toimitaan. Ettei kuski joudu yksin lastaamaan ja purkamaan rekkaansa käsipelissä.
 
Kun katsoo Karjalan prikaatin sodanajan kokoonpanon mekanisoitujen pataljoonien huoltokomppanian kokoonpanoa niin ainakin ajoneuvoja vaikuttaisi olevan kohtuullisesti. 75 ajoneuvoa puoliperävaunurekasta alkaen liikuttelee tavaraa jo kohtuudella. Miehiä on vain 125 joten koneellisesti varmaankin toimitaan. Ettei kuski joudu yksin lastaamaan ja purkamaan rekkaansa käsipelissä.

Huoltoa on vahvistettu merkittävästi uusissa kokoonpanoissa.

Olikohan ammustäydennys ryhmän vahvuus 90-organisaatiossa 0+1+1
 
Ukraina on hyvin osoittanut huollon ja logistiikan merkityksen nykyisellä taistelukentällä. Toki onhan se aikaisemminkin huomattu Yhdysvaltojen eri operaatioissa. Jos huolto ei pysy mukana niin meno hiljenee tai pysähtyy. Vaikka puolustajalla on tuossa suhteessa etu puolellansa niin merkityksetöntä ei ole omankaan huollon ja logistiikan kyvyt. Polttoainetta tarvitaan puolustuksenkin pyörittämiseen paljon kuin myös ruokaa, vettä ja ampumatarvikkeita. Kalustoa ja miehistöä tarvitaan tuohon tehtävään paljon. Kun tiedetään esimerkiksi polttoaineen merkitys omalle liikkeelle ja toiminnalle niin ei ole yhdentekevää millaisia laitteita (polttoaine syöppöjä) armeijalla on käytössä.
 
Ukraina on hyvin osoittanut huollon ja logistiikan merkityksen nykyisellä taistelukentällä. Toki onhan se aikaisemminkin huomattu Yhdysvaltojen eri operaatioissa. Jos huolto ei pysy mukana niin meno hiljenee tai pysähtyy. Vaikka puolustajalla on tuossa suhteessa etu puolellansa niin merkityksetöntä ei ole omankaan huollon ja logistiikan kyvyt. Polttoainetta tarvitaan puolustuksenkin pyörittämiseen paljon kuin myös ruokaa, vettä ja ampumatarvikkeita. Kalustoa ja miehistöä tarvitaan tuohon tehtävään paljon. Kun tiedetään esimerkiksi polttoaineen merkitys omalle liikkeelle ja toiminnalle niin ei ole yhdentekevää millaisia laitteita (polttoaine syöppöjä) armeijalla on käytössä.
Pitää muistaa, että logistiikan merkitys alkaa jo kauan ennen kriisin syntyä, koska logistiikka hankkii, varastoi, korjaa, jakelee jne jo NO-aikana.
NO-häiriötilanteen aikana logistiikka alkaa hajauttamaan materiaalia jo ennen mahdollista kriisiä sekä mahdollistaa joukkojen perustamisen.

Logistiikka on operatiivinen "puolustushaara" jo normaalioloissa.
 
Jos pataljoonalla on nykyään käytössä maastokelpoinen haarukka trukki ja komppanialla nostimella varustettu kuorkki niin silloin on toivoa.
Kuormalavojen siirtelyyn maastossa valitsisin trukkipiikeillä varustetun traktorin, kurottajan tai pyöräkoneen (=kansankielellä 'kauhakuormaaja'). Kuorma-auton nosturi on myös hyödyllinen ja niihinkin on saatavilla trukkihaarukoita kuormalavojen nosteluun. Toki kaikki painavat kamppeet pitäisi pyrkiä varustamaan kiinteillä nostosilmukoilla.
 
Sikäli kuin muistan niin:
Yksi tuliannos aseella/taistelijalla.
Yksi komppanian tväl ryhmällä.
Yksi pataljoonan tväl joukkueella.

TS. Sitten kun olet ampunut 270 rynkyn laukausta, riippuu taistelukyky huollon kapasiteetista roudata ammuttavaa sitä mukaa kuin vihulainen rynnii iholle.
 
Nyt on koukkulava laitteet traktorin peräkärryssä. Onko adapteria vaijeri vaihtolavalle käyttöön?
On niissä hyvin yleisesti molemmat kiinnitysvaihtoehdot tarjolla ja sopivat myös ristiin. Ja se ek- traktori trukkihaarukalla on kyllä hyvä ja pystyvä laite kaikenlaisen materiaalin käsittelyyn. Mutta kuljettajan pitää osata hommansa tai trukkilavat kaatuilevat tai muuten särkyvät
 
Siis ymmärsinkö että PVn traktorin peräkärry laittteessa on vaijerivaihtolavalle adapteri päällevetoa varten.
Ei, on vain koukkulaite. Mutta YLEENSÄ nykypäivänä ainakin siviilipuolen vaihtolavoissa on sekä vaijeri- että koukkutartunta jolloin samaa lavaa voi käyttää sekä koukku- että vaijerilaitteessa. Pv:n vaihtolavavehkeet on samojen valmistajien tekemiä kuin siviilipuolellakin niin siksi voin antaa 110 prosenttisen varmuuden tähän aiheeseen.. Sitten jos mennään oikein vanhoihin laitteisiin tai lavoihin niin ne ovat pelkkiä vaijerikiinnikkeisiä, mutta niitä ei taida olla enää tällaisessa käytössä. ( Tämä alkaa olla jo OT vahvasti niin tätä vaijeri/koukku-keskustelua voidaan jatkaa vaikka Maatalous-ketjussa tai Konekalusto -ketjussa Iltavapaissa)
 
Back
Top