Ylimatruusi
Kapteeni
Vaikka on OT, entäs pelkän kontin kuljetus adapteria ( ilman vaihtolavakiskoja). Kiitos hyvistä vastauksista. Perus 20jalan konttia on ihan tolkuttomasti Suomessa ja ulkomailta yleinen tuontiyksikkö.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Venäläisiltäkin jäi tänne tuhansia kontteja - tosin tavaraa täynnä.Vaikka on OT, entäs pelkän kontin kuljetus adapteria ( ilman vaihtolavakiskoja). Kiitos hyvistä vastauksista. Perus 20jalan konttia on ihan tolkuttomasti Suomessa ja ulkomailta yleinen tuontiyksikkö.
Sikäli kuin muistan niin:
Yksi tuliannos aseella/taistelijalla.
Yksi komppanian tväl ryhmällä.
Yksi pataljoonan tväl joukkueella.
TS. Sitten kun olet ampunut 270 rynkyn laukausta, riippuu taistelukyky huollon kapasiteetista roudata ammuttavaa sitä mukaa kuin vihulainen rynnii iholle.
Jos ei kontissa ole vaihtolavakiskoja niin sitten sen käsittely vaatii ison trukin tai pyöräkoneen jossa tarpeeksi leviävät trukkihaarukat, konteissa on paikat trukkipiikeille. Tai sitten tarpeeksi ison nosturin joka pystyy konttia nostamaan kulmien nostopaikoista. Tai sitten konttipuoliperävaunun joka voi nostaa kontin kyytiinsä ja pois omalla nosturillaan.Vaikka on OT, entäs pelkän kontin kuljetus adapteria ( ilman vaihtolavakiskoja). Kiitos hyvistä vastauksista. Perus 20jalan konttia on ihan tolkuttomasti Suomessa ja ulkomailta yleinen tuontiyksikkö.
Älä nosta lastattua konttia trukilla tai pyöräkoneella (ei nouse yleensä). Kontti voi painaa helposti 20-30 tonnia. Ne trukkipiikkien paikat ovat vain tyhjän käsittelyyn. Puoliperävaunuja kontti nosturieilla on vähemmistönä konttikuljetuksista. PV käyttää hyvää koukku vaihtolava järjestelmää, mutta sitä pitää modata. Se vaatii adapterin normi 20 jalan kontin operointiin. Ja tämä ymmärtääkseni puutuu.Jos ei kontissa ole vaihtolavakiskoja niin sitten sen käsittely vaatii ison trukin tai pyöräkoneen jossa tarpeeksi leviävät trukkihaarukat, konteissa on paikat trukkipiikeille. Tai sitten tarpeeksi ison nosturin joka pystyy konttia nostamaan kulmien nostopaikoista. Tai sitten konttipuoliperävaunun joka voi nostaa kontin kyytiinsä ja pois omalla nosturillaan.
Näin se taitaa olla. Toisaalta sellainen autolla tai traktorilla kuljetettava konttikaan ei voi painaa kuin noin 15 tonnia jos halutaan pysyä normaalisti sallituissa kuormissa. Lyhyesti sellainen adapteri olisi tyhjä lava tai vaihtolavarunko jossa olisi konttilukot johon kontti kiinnitetään.Älä nosta lastattua konttia trukilla tai pyöräkoneella (ei nouse yleensä). Kontti voi painaa helposti 20-30 tonnia. Ne trukkipiikkien paikat ovat vain tyhjän käsittelyyn. Puoliperävaunuja kontti nosturieilla on vähemmistönä konttikuljetuksista. PV käyttää hyvää koukku vaihtolava järjestelmää, mutta sitä pitää modata. Se vaatii adapterin normi 20 jalan kontin operointiin. Ja tämä ymmärtääkseni puutuu.
Tuo materiaali tarvitsee myös sääsuojaa ja eurolavoja ei voi kuormattuna jättää maastoon lojumaan, kontin voi ja onhan se huomattavasti helpompi purkaa kontin ollessa maassa.Kun kirjoitin tuossa yllä etten "sotkisi 20 ja 40 jalan merikontteja logistiikkaan" niin tarkoitin pelkästään ruuan, polttoaineen, ampumatarvikkeen yms. kuljettamista, en kaikenlaista kuljetusta.
Tuo materiaali tarvitsee myös sääsuojaa ja eurolavoja ei voi kuormattuna jättää maastoon lojumaan, kontin voi ja onhan se huomattavasti helpompi purkaa kontin ollessa maassa.
Lisäksi käytössä on aina rajallinen määrä ajoneuvoja ja kontin tiputtaminen maahan on yleensä nopeampaa kuin kuorman purku lavalta.
Äkkiä sanoisin että sellainen vähän pienempi normaali autohiab nostaa 3-5 tonnia auton vierestä, ja joku vajaa tonni kaikilla jatkoilla sieltä 10-12 metrin päästä. Isommat hiabit autoissa joilla voi vielä tehdä jotain muutakin kuin kuljettaa sitä nosturia, nostaa sitten sen 6-10 tonnia läheltä, puomia riittää n 15 -20 metriä ja ylikin. Eli käytännössä sanoisin että tyhjää konttia voi pienemmillä nostella, isommilla voi jo olla tavaraakin kyydissä. Kontin ulkomitat tekee äkkiä sen että pienempi nosturi ei kykene hommaan.Tuo on totta, tosin kuormatun merikontin nostaminen kuorma-auton tai perävaunun päältä vaatii omat laitteensa. Normaalissa merikontissa ei ole esim. vaijeri- tai koukkuvaihtolavalaitteelle tarttumapaikkoja, joten ei voi auton omilla laitteilla laskea maahan. Ne kevyet nostorit kuorma-auton hytin takana voisi riittää pienemmälle kontille, en nyt tältä istumalta muista montako kymmentä tonnia sellainen HIAB nostaa. Silloinkin pitää olla varovainen riippuen noston suunnasta, jos on tukijalat pelkästään nosturin kohdalla eikä auton keulassa ja perässä ole mitään (näin taitaa olla Sisu E11T ja E13TP 8x8 autojen osalta). Jos ollaan pehmeällä alustalla eikä ole tarpeeksi tuettu nostoa (noston suunnasta riippuen) ja kurkotetaan nosturilla kauas autosta niin vaarana on auton kaatuminen.
Jos trukkilavat kulkevat vaihtolavan päälle lastattuina niin tuollainen koukkulavalaitteella varustettu kuorma-auto tai perävaunu voi laskea sen lavan maahan niin kuin tekevät siviilissäkin (roskalavat, romulavat yms. vaihtolavat) ja jättää sen siihen. Siitä päältä sitten traktorit ja muut vermeet noutavat yksittäiset trukkilavat. Vaihtolavalaiteauto voi vetää tyhjän vaihtolavan kyytiin jos sellainen on maastossa ns. jakopisteellä odottamassa ja ajaa sen logistiikkakeskukseen lastattavaksi. Tämähän näiden vaihtolavojen etu on: ovat nopeita nostaa auton kyytiin ja pois, kuorma-auto saa keskittyä siihen varsinaiseen työhönsä eli kuorman ajoon eikä tarvitse odottaa (hirveän kauaa) lastaamista ja purkua.
Olet oikeassa että trukkilava ei kestä kovin rajua käsittelyä eikä selviä maastossa ikuisesti. Parasta olisi jos niille olisi suojainen ja tasa-alustainen paikka mihin laskea. Toisaalta jos trukkilavalle lastattu materiaali on omissa paketeissaan ja muoviin tai pahviin käärittynä lavan päälle pakattu, niin ei se ihan heti ole pilalla. Sotatilanteessa voidaan myös pohtia, millainen trukkilavahävikki hajoamisten yms. osalta voidaan hyväksyä. Niiden valmistaminen on kuitenkin kohtuullisen nopeaa ja jokainen normaali saha siihen kykenee. Lavojen tuhlaus ei tietysti ole päämäärä, joten jonkinlainen tasapaino on se mitä haetaan.
En ole maastologistiikkaa hoitanut mutta konttihuolintaa pari vuotta, joten tämä on minun oman pään sisällä tapahtunutta pyörittelyä - ei siis välttämättä vastaa sitä mitä meidän Puolustusvoimat tai muut armeijat tekevät. Normaalisti arjen kappaletavaralogistiikka pyytää rullakkoja, trukkilavoja, lastauslaitureita, tasaisia pintoja, kuivia sisätiloja yms. yms. joten siinä on suuntalinjoja maastossa tehtävään hajautettuun tavaran jakamiseen mutta jotenkinhan se tavara on saatava maastoon mahdollisimman lähelle omia joukkoja.
Ehkä olen takertunut liiaksi "maasto"-sanaan, nykyään kun on laaja ja monipuolinen tieverkko? Ei ole pakko päästä viemään sitä trukkilavaa sinne kaukaisimman näreen alle?
Kaikki PV:n hankkimat kontit ovat varustettu koukku käsittelyä varten.Tuo on totta, tosin kuormatun merikontin nostaminen kuorma-auton tai perävaunun päältä vaatii omat laitteensa. Normaalissa merikontissa ei ole esim. vaijeri- tai koukkuvaihtolavalaitteelle tarttumapaikkoja, joten ei voi auton omilla laitteilla laskea maahan. Ne kevyet nostorit kuorma-auton hytin takana voisi riittää pienemmälle kontille, en nyt tältä istumalta muista montako kymmentä tonnia sellainen HIAB nostaa. Silloinkin pitää olla varovainen riippuen noston suunnasta, jos on tukijalat pelkästään nosturin kohdalla eikä auton keulassa ja perässä ole mitään (näin taitaa olla Sisu E11T ja E13TP 8x8 autojen osalta). Jos ollaan pehmeällä alustalla eikä ole tarpeeksi tuettu nostoa (noston suunnasta riippuen) ja kurkotetaan nosturilla kauas autosta niin vaarana on auton kaatuminen.
Jos trukkilavat kulkevat vaihtolavan päälle lastattuina niin tuollainen koukkulavalaitteella varustettu kuorma-auto tai perävaunu voi laskea sen lavan maahan niin kuin tekevät siviilissäkin (roskalavat, romulavat yms. vaihtolavat) ja jättää sen siihen. Siitä päältä sitten traktorit ja muut vermeet noutavat yksittäiset trukkilavat. Vaihtolavalaiteauto voi vetää tyhjän vaihtolavan kyytiin jos sellainen on maastossa ns. jakopisteellä odottamassa ja ajaa sen logistiikkakeskukseen lastattavaksi. Tämähän näiden vaihtolavojen etu on: ovat nopeita nostaa auton kyytiin ja pois, kuorma-auto saa keskittyä siihen varsinaiseen työhönsä eli kuorman ajoon eikä tarvitse odottaa (hirveän kauaa) lastaamista ja purkua.
Olet oikeassa että trukkilava ei kestä kovin rajua käsittelyä eikä selviä maastossa ikuisesti. Parasta olisi jos niille olisi suojainen ja tasa-alustainen paikka mihin laskea. Toisaalta jos trukkilavalle lastattu materiaali on omissa paketeissaan ja muoviin tai pahviin käärittynä lavan päälle pakattu, niin ei se ihan heti ole pilalla. Sotatilanteessa voidaan myös pohtia, millainen trukkilavahävikki hajoamisten yms. osalta voidaan hyväksyä. Niiden valmistaminen on kuitenkin kohtuullisen nopeaa ja jokainen normaali saha siihen kykenee. Lavojen tuhlaus ei tietysti ole päämäärä, joten jonkinlainen tasapaino on se mitä haetaan.
En ole maastologistiikkaa hoitanut mutta konttihuolintaa pari vuotta, joten tämä on minun oman pään sisällä tapahtunutta pyörittelyä - ei siis välttämättä vastaa sitä mitä meidän Puolustusvoimat tai muut armeijat tekevät. Normaalisti arjen kappaletavaralogistiikka pyytää rullakkoja, trukkilavoja, lastauslaitureita, tasaisia pintoja, kuivia sisätiloja yms. yms. joten siinä on suuntalinjoja maastossa tehtävään hajautettuun tavaran jakamiseen mutta jotenkinhan se tavara on saatava maastoon mahdollisimman lähelle omia joukkoja.
Ehkä olen takertunut liiaksi "maasto"-sanaan, nykyään kun on laaja ja monipuolinen tieverkko? Ei ole pakko päästä viemään sitä trukkilavaa sinne kaukaisimman näreen alle?
Kyllä noi Hiabit ja vastaavat ovat vääriä laitteita kuormattujen konttien nosteluun. 20/40 jalan konttiin saa laittaa 20+ tonnia kuormaa ei sellaisen maahanlaskuun ole muita vaihtoehtoja kuin sideloader-alusta.Äkkiä sanoisin että sellainen vähän pienempi normaali autohiab nostaa 3-5 tonnia auton vierestä, ja joku vajaa tonni kaikilla jatkoilla sieltä 10-12 metrin päästä. Isommat hiabit autoissa joilla voi vielä tehdä jotain muutakin kuin kuljettaa sitä nosturia, nostaa sitten sen 6-10 tonnia läheltä, puomia riittää n 15 -20 metriä ja ylikin. Eli käytännössä sanoisin että tyhjää konttia voi pienemmillä nostella, isommilla voi jo olla tavaraakin kyydissä. Kontin ulkomitat tekee äkkiä sen että pienempi nosturi ei kykene hommaan.
Mutta sitten niissä nostureissa on kaikkia ihmeellisiä ominaisuuksia mitkä voi tuoda omat haasteensa hommiin..
Kaikki PV:n hankkimat kontit ovat varustettu koukku käsittelyä varten.
Tuettavat joukot ovat pääsääntöisesti maastossa ja materiaali pitää pakata tilausten mukaan materiaaliryhmittäin eri tavalla toimittajan mukaisesti.
Kaikkea tavaraa ei toimita PV
Joo, jäi siis selvästi sanomatta että ne Hiabit yms kappaletavaranosturit on vääriä vehkeitä konttien käsittelyyn käytännössä lähes aina. Pl tyhjien konttien siirto.Kyllä noi Hiabit ja vastaavat ovat vääriä laitteita kuormattujen konttien nosteluun. 20/40 jalan konttiin saa laittaa 20+ tonnia kuormaa ei sellaisen maahanlaskuun ole muita vaihtoehtoja kuin sideloader-alusta.
Mitenköhän tuo menee sitten tosipaikan tullen: en oikein jaksa uskoa että PV:llä olisi noita vaihtolavakontteja ihan joka niemeen ja notkoon, eikä sellaisten modaaminenkaan varmaan ihan ykkösprioteetti ole. Maatilaympäristöstä saadun konttikokemuksen perusteella tuollaisen 40 jalan kontin (~25 lavaa) purkaa helposti kahteen mieheen alle tuntiin. Toki siihen jää sitten jatkovarastointi ratkaistavaksi, mutta kyllähän se on iso etu jos kuorman saa kärrättyä lähettyville ihan siivilikalustolla.
PV hankkimat kontit aukeaa päästä ja sivuilta eli kuormaaminen on helpompaa.Kiitoksia, tuossahan se on selvästi ilmaistuna. Jos kontissa on päätylaidassa luja lenkki koukkuvaihtolavalaitteen koukkua varten niin silloin sen vetää kyytiin ihan yhtä helposti kuin minkä tahansa vaihtolavan. Kontin alla pitää olla sopivanlainen apurunko jotta saa koukkulaitteen lukot kiinni kuljetuksen ajaksi (olettaen että tällainen kontti lukitaan samalla tyylillä kuin mitä normaalit vaihtolavat, voihan sen toki lukita perinteisillä konttilukoilla myös kulmista jos autossa on sitä varten runkoon asennettu konttilukot).
Kontin täyttäminen ja purkaminen ei ole ihan yhtä helppoa kuin trukkilavojen nosto pois vaihtolavan päältä, mutta toisaalta ne trukkilavat eivät voi olla vapaasti siinä lavan päällä vaan pitää tietysti sitoa vähintään liinoilla kiinni. Toisaalta jos kontissa on painavampaa tavaraa sisällä niin sekin pitää tukea vähintään lankuilla ja sidontaliinoilla - riippuu mitä kuljetetaan. Meillä oli pääasiassa pitkiä teräsnippuja (muoviin käärittynä, teräsvanteet ympärillä, lankunpätkät alla) joita pinottiin 40 jalan merikonttiin se määrä minkä sai laittaa (max paino tuli vastaan jo reilusti ennen kontin max tilavuutta) ja niiden ympärille piti sitten rakentaa lankuista kehikko joilla tuettiin kontin sisällä - tuenta esti nippujen liikkumisen merirahdin aikana. Pitkien teräsnippujen lastaaminen merikonttiin vaati sitte ihan omat erikoiskoneensa eikä niissä ollut pyöriä tai teloja alla. Täysin siis satamaan sidottu käsittelylaite.
Ja kuten kirjoitit yllä, kontti suojaa tavaraa paremmin kuin muoviin kääriminen tai pahviin kotelointi vaan toisaalta kontin liikutteleminen maastossa on vaikeampaa sen koon ja painon takia. Riippuu tietysti täysin siitä miten logistiikka on suunniteltu ja minne kauas se kontti pitää saada vietyä.
PV hankkimat kontit aukeaa päästä ja sivuilta eli kuormaaminen on helpompaa.
Konttien nostamiseen on hankittu pyöräkuormaajia.