Ulko-remontti Reiska - reserviläisneuvoa tarvitaan!

Naulapistooli ja kompressori ovat saapuneet
Okei, paskaako näistä ohjeista ja tarkkuuksista sen enempää kun toimintatavan olet jo valinnut. Ottaen huomioon mistä olet ohjeet kysynyt niin tehdään asiaa yksinkertaiseksi:
  • sydänpuoli pintaan niin maalitaulu näkyy
  • sarjatuli päälle ja alat nakuttamaan
  • lopputulos arvioidaan sitten kun lipas on tyhjä
Tulta munille!

.
 
Olen itse asiassa yllättynyt, että tämän foorumin kunnianarvoisilla reserviläisveljillä oli vain kolmen sivun verran sanottavaa terassin somistuslautojen naulaamisesta paikalleen... :).
JAS Gripen ansaitsi 600++ sivua, ja kuinka moni meistä on istunut / tulee istumaan Gripenissä, ja kuinka moni on istunut/ istuu huomenna taas terassilla?
Aivan.
 
Olen itse asiassa yllättynyt, että tämän foorumin kunnianarvoisilla reserviläisveljillä oli vain kolmen sivun verran sanottavaa terassin somistuslautojen naulaamisesta paikalleen... :).
JAS Gripen ansaitsi 600++ sivua, ja kuinka moni meistä on istunut / tulee istumaan Gripenissä, ja kuinka moni on istunut/ istuu huomenna taas terassilla?
Aivan.

Gripenissä on COTS istuin.

9006218125130.jpg
 
Olen itse asiassa yllättynyt, että tämän foorumin kunnianarvoisilla reserviläisveljillä oli vain kolmen sivun verran sanottavaa terassin somistuslautojen naulaamisesta paikalleen... :).
JAS Gripen ansaitsi 600++ sivua, ja kuinka moni meistä on istunut / tulee istumaan Gripenissä, ja kuinka moni on istunut/ istuu huomenna taas terassilla?
Aivan.
:LOL: tosiaan.
Mutta annas olla, jos olisi kilpailevaa häiveterassilautaa, nauloja voisi saada Ranskasta, Britanniasta tai Ruotsista ja maaleissakin olisi mahdollisuus täysiin vastakauppoihin, niin johan herättäisiin! Ja mitäs jos jenkkien merijalkaväki olisi pistänyt ponttilaudat käyttökieltoon?:)
 
Mutta annas olla, jos olisi kilpailevaa häiveterassilautaa
Just näin. Mut sehän tekee vaan tavallista terassia. Jos olis hifii niin kommenttien määrä olis potenssiin kymmenen, eikä silti mikään riitä.
Noh, katsotaan nyt tuleeko vielä lintupönttökin samaan syssyyn. Mulla ei vielä olekaan mökkiä Norjassa......

.
 
:LOL: tosiaan.
Mutta annas olla, jos olisi kilpailevaa häiveterassilautaa, nauloja voisi saada Ranskasta, Britanniasta tai Ruotsista ja maaleissakin olisi mahdollisuus täysiin vastakauppoihin, niin johan herättäisiin! Ja mitäs jos jenkkien merijalkaväki olisi pistänyt ponttilaudat käyttökieltoon?:)
jahah... veli @JR49 avaa keskustelemalla ainoastaan länsiterasseista, johon on Yksin-dokaaminen, Ylenanto- ja Avuttomuus protokollan nimissä minun vastattava ehdottamalla naapurin terassia... lautapinta ehkä vähän harottaa, ruuvit eivät ole ihan linjassa, sikäli kun joku on edes viitsinyt. Juomat ovat huomattavasti lämpimämpiä kuin kyyti.
Mutta hinnat ovat kilpailukykyiset, ja aamuaurinko taattu :). Jos ei tule hymyä huuleen niin ainakin tippa linssiin ja senkka nenänpäähän.
 
Yksin-dokaaminen, Ylenanto- ja Avuttomuus protokollan nimissä minun vastattava ehdottamalla naapurin terassia... lautapinta ehkä vähän harottaa, ruuvit eivät ole ihan linjassa, sikäli kun joku on edes viitsinyt.
Ota nyt huomioon veli aavikon mies, että itäisten maiden terassit on kuitenkin testattu Syyriassa, jossa ne ovat tiettävästi kestäneet kamelinpaskaa parhaiten kaikesta :).
No joo, ehkä nyt on aika kiivetä vaimon viereen :LOL: jutut menee levottomaksi ja selvinpäin!
 
Just näin. Mut sehän tekee vaan tavallista terassia. Jos olis hifii niin kommenttien määrä olis potenssiin kymmenen, eikä silti mikään riitä.
Noh, katsotaan nyt tuleeko vielä lintupönttökin samaan syssyyn. Mulla ei vielä olekaan mökkiä Norjassa......

.
Suomalainen, ruotsalainen ja norjalainen rehentelivät sillä, kenellä on suurin vene. Ruotsalainen sanoi että hänen veneeseensä mahtuu sata miestä. Suomalainen tuhahti ja totesi että sata miestä riittää parahultaisesti ehkä sitomaan hänen veneensä kaijaan kiinni.
Norjalainen sanoi, ystävät, kun meillä keitetään perunoita kapyysissä, kokki käyttää sukellusvenettä tarkistaakseen ovatko alimmat kypsiä.

Tervetuloa Norjaan. Maahan jossa riideltiin 30 vuotta miten saataisiin kv. lentokenttä pois pääkaupungin kirjaimellisesti keskustasta, rakennettiin se lopulta takahikiän perähelvettiin keskelle ei yhtään mitään, todettiin että tarvitaan supernopea luotijuna että kukaan idioottia lahjakkaampi suostuu ikinä lentämään täältä muulla kuin yksisuuntaisella lipulla, kiisteltiin 5 vuotta mistä juna menee kalleimmin, todettiin tästä, tämän järven alta tunnelissa.
Tilattiin työ ruotsalaisilta, tunnelin katto alkoi vuotaa ja järvi tyhjeni tunneliin. Noh, tyhjennettiin tunneli ja paikattiin katto, sen jälkeen mietittiin 5 minuuttia ja päätettiin paikata myös järvi ja täyttää se uudestaa vedellä, koska se näytti tyhjänä rumalta ja muistutti kaikkia miten tyhmästi voi hommat mennä jos on rahaa enemmän kuin järkeä.
Tositarina.
Tervetuloa Norjaan, jossa euro on 180 senttiä. No joke.

ps. ensimmäinen vuosi on suomalaiselle verovapaa (valtion tuloverosta).
 
On se hifii. Kaveri tekee huomenna hommia sentään krapulassa.
Noh sulla on ainakin faktat hallussa.

On pyörinyt mielessä viimeiset pari tuntia että se naulapistooli saattaa olla väärä laite huomiselle...

...ottaen huomioon pari asiaa:

a) en ole koskaan käyttänyt naulapistoolia
b) armoton kankkunen
c) jos ei b), niin aamuhumala vielä päällä
d) maalia voi aina maalata päälle, nauloja ei todennäköisesti kannata naulata päälle
e) humalaiset päähänpistot, tarpeettomien/ sopimattomien asioiden naulaaminen naulapistoolilla kokeilunhalusta, uhosta tai kaunaisuudesta. Satunnaisten esineiden näkeminen sellaisina, että ne tarvitsevat jossain määrin nauloja itseensä
f) aito uteliaisuus siitä, kuinka pitkälle naula tälläisestä vehkeestä lentää jos vetää paineet nuppeineen kaakkoon

huom: muista suojalasit...
 
a) opit nopeasti, naulapyssyily ei vaadi ihmeellisiä taitoja (muuta kun että ole huolellinen työturvallisuuden kanssa), ammu naulat siististi riviin
d) muista se ruostesuojamaali naulojen kantoihin ennen pintamaalin vetämstä rissalla
e) älä sahaa jalkaan :cool:
f) älä räplää äläkä yritä viritellä naulapyssyä - tai ampua naulapyssyllä (siinä on sellainen liikkuva varmistin naulapäässä jota ei ole syytä käpälöidä)

Sinulla on varmaankin sopiva ”tällipala” laudoituksen väliin, mikäli siinä on rakoja tai välejä? Jos ei, niin askartele sellainen/-set ja mieti, kuinka se/ne on helpoin asetella ja käyttää, että urakka joutuu.

Muuten olen sitä mieltä, että ruuvikiinnitys on OP. Myös kankkusen aikana.

———
Heh, hävitttäjäketjujen traumat valuvat myös tänne. Taidamme pikkuhiljaa olla häiveterapian ja elinkaarikustannuskuntoutuksen tarpeessa... :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuli saatua ennakkoperintönä tai pitkäaikaiseen lainaan Stihl 201. Uutena tuttavuutena siinä on kovapalateräketju.
Kestääkö se todella teroittamatta tikissään ja kuinka kauan? Jollain on varmaan kokemusta.

Kaadatin metsurilla kaksi tosi karvaista pihamäntyä talon vierestä ja tusinan koivuja. Sahasi saunapuupituisiksi pölleiksi mäntyjen rungot, itse hoidin siitä eteenpäin.
Suurimman osan kun olen jo niistä pätkinyt, niin nyt voisi varmaan hankkia kypärän ja turvakengät :rolleyes:
 
Tuli saatua ennakkoperintönä tai pitkäaikaiseen lainaan Stihl 201. Uutena tuttavuutena siinä on kovapalateräketju.
Kestääkö se todella teroittamatta tikissään ja kuinka kauan? Jollain on varmaan kokemusta.

Kaadatin metsurilla kaksi tosi karvaista pihamäntyä talon vierestä ja tusinan koivuja. Sahasi saunapuupituisiksi pölleiksi mäntyjen rungot, itse hoidin siitä eteenpäin.
Suurimman osan kun olen jo niistä pätkinyt, niin nyt voisi varmaan hankkia kypärän ja turvakengät :rolleyes:

Kestää se pitempään. Raksamiehillä noita on ollut käytössä jonkinverran, kestää hyvin niitä hiekkaisiakin puita. Itse en ole kokeillut, ketjun teroittaminen on sen verran terapeuttista hommaa, että nautin siitä täysin siemauksin.
 
a) opit nopeasti, naulapyssyily ei vaadi ihmeellisiä taitoja (muuta kun että ole huolellinen työturvallisuuden kanssa), ammu naulat siististi riviin
d) muista se ruostesuojamaali naulojen kantoihin ennen pintamaalin vetämstä rissalla
e) älä sahaa jalkaan :cool:
f) älä räplää äläkä yritä viritellä naulapyssyä - tai ampua naulapyssyllä (siinä on sellainen liikkuva varmistin naulapäässä jota ei ole syytä käpälöidä)

Sinulla on varmaankin sopiva ”tällipala” laudoituksen väliin, mikäli siinä on rakoja tai välejä? Jos ei, niin askartele sellainen/-set ja mieti, kuinka se/ne on helpoin asetella ja käyttää, että urakka joutuu.

Muuten olen sitä mieltä, että ruuvikiinnitys on OP. Myös kankkusen aikana.

———
Heh, hävitttäjäketjujen traumat valuvat myös tänne. Taidamme pikkuhiljaa olla häiveterapian ja elinkaarikustannuskuntoutuksen tarpeessa... :)

Voi laudoituksen jaon myös merkata räpsyllä, jos ei halua mitään palikkaa käyttää.

Itselle on annettu sellaisia naulapyssyjä käytettäväksi, että hyvällä vasaralla homma on ollut joutuisampaa.
 
Unohda naulat ja naulapyssy. Käytä terassiruuveja ja ruuvinväännintä. Miksi ruuvit...? No, ne ovat tietty kalliimpia kuin naulat... eihän mikään saa olla halpaa...
 
passlode im90 on muuten naulapyssy joka on tosi kateva... Aikamoinen vasaramies pitaa olla, jos meinaa mukana pysya tuon tahdissa.

Omissa työkaluissa panostan laatuun, mutta en yleensä muitten hankintoihin paljoa pääse puuttumaan. Toisekseen tulee omina hommina tehtyä perinnerakentamista ja niiden korjausta, joten kirkkaat naulat ja vasara on niissä hommissa ne käyttövehkeet. Täytyy kuitenkin laittaa muistiin hyvä vinkki.
 
terassit aina AISI ruuveilla! Aina!
Kyse on pystysuuntaisista somistuslaudoista, tai oli, kunnes kavi ilmi etta kaikki muukin on lahoa.
Kiitos reservilaisveljet joka tapauksessa avusta ja erittain hyodyllisista neuvoista, erityisesti veli @Sarek1 jonka "tællipala" osoittautui koko projektin kulmakiveksi. Valitettavasti seka terassi etta parveke olivat 30-vuoden laiminyøntien seurauksena vajonneet epatasaisesti noin 15mm per about 4,5 metria, joka teki tællingista vielakin tarkeamman, etteivat valkoiset laudat ole sentaan pystysuunnassa killillaan (vesi-vaaka-systeemi myøs ostettuna, spekuloin jokaista lautaa erikseen.)
Joka tapauksessa Fremen voi amatoorin ylpeydella ilmoittaa etta vastoinkaymisista huolimatta homma on tanaan valmistunut!

Muutamia asioita jotka opin tassa menneiden viikkojen aikana:

a) tilaa tarpeeksi puutavaraa, ottaen huomioon etta tarvelet osaamattomuuttasi/ huolimattomuuttasi jne siita ainakin 5%, plus se oikea reservi siihen paalle (toiset 5%).
b) mittaa kahdesti, sahaa kerran. Ei toiminut minulle, uusi protokolla on, mittaa kahdesti, katso mita kirjoitit naulalaatikon kanteen johonkin, mittaa viela kerran. Sitten sahaa. Opin taman neljan kerran jalkeen kunnolla.
c) ALA kirjoita tarkeita mittoja satunnaisiin paperi/ pahvinpalasiin jne. HANKI KUNNON TIMPURINKYNA JA TASKULEHTIO, HETI!
d) Kunnon kasisaha maksaa yli 7 euroa, ja maksaa itsensa kiroiluna, tupakkana ja tavaroiden heittelyna kymmenkertaisesti takaisin. Ala "saasta" typerasti ehdottomissa perusvarusteissa (Check!)
e) naulapistooli kompressorilla on TEHOKAS ASE! Kun kaikki on katonreunan viimeisen somistuspalan osalta taydellisesti kulmasahattua harmoniaa kun asettelet sita omaan koloonsa, KUN PASAUTAT SIIHEN KESKELLE NAULAPISTOOLILLA KAIKKI MENEE PÆIN HELVETTIA! Hakellyttavasti nafti pala jotenkin painuu ja kutistuu ja kaikki nayttaa ihan paskalta, eli vasara esiin taas ja irti repimisen jalkeen uudestaan... eika naulapistoolilla. Mista paasenkin seuraavaan...
f) kasivasara: KAYTA SITA JOS EI OLE PAKKO KAYTTAA NAULAPISTOOLIA! On kasittamatonta miten voimaa voi kontrolloida jos ei ole nupit kaakossa.
g) ala pida niita pistoolin paholaisen-nuppeja samoissa asetuksissa eri laudoille. Got that.
hpida toimeksiantajat rauhallisena siirtelemalla tavaraa sinne tanne, antaa vaikutelman hommien etenemisesta kun mietit miten paikata eilisen katastrofin.
h) ala yrita paikata totaalisia failureja, revi irti ja aloita alusta. ALA OSTA PUULIIMAA! Ala osta sellaista puristinta, korvaa kantavat rakenteet uudella. Kylla, mittaa taas, sahaa taas, pohjamaalaa taas, odota kuivumista taas, maalaa uudestaan kahdesti, odottaen taas. Juo kuppi kahvia.
i) kaikki loppuu aikanaan. Jarkevasti tekemalla huomattavasti nopeammin. Mutta mika tahansa projekti loppuu joskus.
j) tarkeimpana: HAVE A FUCKING PLAN!!! Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, tama on hakellyttavan tarkeaa-
k) OTA VALOKUVIA SIITA MILTA SE NAYTTI ENNENKUIN PISTIT SEN PAREIKSI PITKIN PIHAA! Tasta keskustellaan talla hetkella toimeksiantajien kanssa, Norjassa on ok-talo fetissi, mutta virmamiehille yms. "vahavaraisille" jotka joanoavat vuononakoalaa (kaikki!) on tarjolla jonkinlainen modifioitu asunto-osakeyhtio -systeemi, joka koostuu esim neljasta omakotitalosta jotka jakavat lumiauraukset (ulkoistettu), roskan yms. kierratyspaskan siirot jne. Saantoja on, esim etta kaikki pitavat huolta taloistaan ja pihoistaan ja ennenkaikkea,
l) PIDA HUOLI ETTA TALO 'NAYTTAA' ULKOISESTI SAMALTA REMONTIN JALKEEN KUIN ENNEN REMONTTIA. Ja jos unohdit kohdan k), KATSO NAAPURIEN TALOJA. SEN PITAISI NAYTTAA NIILTA.

m) mutta tarkein asia jonka opin, on jotain jonka tiesin syntymasta saakka:


 
Veli @Fremen :
RST = ruostumaton teräs
HST = haponkestävä teräs
Sitten kun urakka on ohi, palkitse itsesi mieluisella naposteltavalla ja juomalla ja katso ainakin yksi Sergio Leonen spaghettiwestern (esim. Hyvät, Pahat ja Rumat, Huuliharppukostaja, Vain muutaman dollarin tähden jne.), jossa jännite rakentuu pikkuhiljaa koko elokuvan ajan ja huipentuu loppukohtaukseen, joka ratkaisee kaiken ja selittää usein monta muutakin asiaa. Tämän voi sitten halutessaan yhdistää taakse jääneeseen rakennusprojektiin.
Olen paatynyt seuraavaan spagu-westerniin taman kokemuksen perusteella, ja tarpeeksi toimeksiantajien (mutsin & ukkonsa) urputusta kuunnelleena:

"Ruoska"

 
Back
Top