Ulko-remontti Reiska - reserviläisneuvoa tarvitaan!

Fremen

Greatest Leader
Terve reserviläisveljet,
olen sattuman kaupalla Oslossa jossa koht' ikään 70-vuotta täyttävällä mutsillani on omakotitalo. Meikäläistä pyydettiin raaputtamaan vähän rupsahtanutta terdeä ja yläkerran partsia ja maalaamaan ne uudestaan, todettiin ne yhdessä toimin täysin umpi-lahoiksi ja hakkasin/ potkin vanhat puut pois ja uutta tilalle... noin 180 metrin verran. Tässä tilanteessa olen maalannut uudet pysty- ja poikittaistukipuut sekä "somistuslankut" 2cm*10cm*77cm*noin 200kpl yhden kerran pohjamaalilla, ja kerran valkoisella ulkomaalilla. Nyt pitäisi maalata ne vielä kerran, naulapistooli on tilauksessa koska noita on niin paljon enkä ole maailman kokenein naulaaja.
Kysymys: pitäisikö naulauspuoli (kämpästä katsoen siis ulkopuoli) maalata ulkomaalilla tokaan kertaan naulaamisen jälkeen, vai sittenkin maalata yksittäiset vajaat metriset lankut ensin uudelleen yksitellen, ja antaa kuivua (täällä sataa puolet päivästä joka helkkarin päivä!, mutta suojaa on, vaatii vain vähän säätämistä...), ja onko pistoolin jäljiltä noiden naulanreikien yksittäisessä peittämisessä pensselillä mitään järkeä, tuleeko siitä rumaa jälkeä siis? Rullalla olen maalannut tähän asti ja ihan ok tulos ainakin noiden fossiilien mielestä...:).

Kaikki ohjeistus/ käskytys olisi erittäin tervetullutta, asia pitää minua hereillä nyt hiukan koska loppuviikosta ei pitäisi sataa ja ratkaisuja pitää tehä niinkuin nyt!

Cheers, Fremen
 
Pikainen mielipide:
Sateella maalaaminen on juttu, jota pyrkisin välttämään (sisätila, haihtuvan kosteuden poistaminen, sopiva kuivumislämpötila jne.). Norja on varmasi siinä suhtessa haastava maa.

Käytetty puutavara, onko tavallista, käsittelemätöntä puuta vai kestopuuta tai lämpökäsiteltyä? Jälkimmäisille suosittelen RST - nauloja/ruuveja kiinnitykseen. Oletko harkinnut ruuvikiinnitystä?

Naulatessa on tärkeää säätää oikea paine nauloille. Joitakin naulatyyppejä saa kannastaan valmiiksi maalattuna. Naulauksen jälkeen kannat olisi hyvä maalata ruostesuojamaalilla ja sen kuivumisen jälkeen vetää laudan naulapintaan maalikerros päälle. Käytettävissä oleva aika varmasti vaikuttaa. Jos mahdollista, maalaisin laudat ensin ympäri kahteen kertaan ja tuon peittokerroksen siihen päälle.
 
Oletko harkinnut ruuvikiinnitystä
Vaatimaton mielipiteeni on, että kestävintä tulosta terassin suhteen tulee juurikin terassiruuveilla. Vaatii kyllä investoinnin huippuluokan porakoneeseen. Mutta sillä homma sujuu.
Naulanreikien peittämiseen en ole itse koskaan lähtenyt. Jos pistää ruuveilla, niin siitähän saa ihan ryhdikkään lopputuloksen.
 
Pikainen mielipide:
Sateella maalaaminen on juttu, jota pyrkisin välttämään (sisätila, haihtuvan kosteuden poistaminen, sopiva kuivumislämpötila jne.). Norja on varmasi siinä suhtessa haastava maa.

Käytetty puutavara, onko tavallista, käsittelemätöntä puuta vai kestopuuta tai lämpökäsiteltyä? Jälkimmäisille suosittelen RST - nauloja/ruuveja kiinnitykseen. Oletko harkinnut ruuvikiinnitystä?

Naulatessa on tärkeää säätää oikea paine nauloille. Joitakin naulatyyppejä saa kannastaan valmiiksi maalattuna. Naulauksen jälkeen kannat olisi hyvä maalata ruostesuojamaalilla ja sen kuivumisen jälkeen vetää laudan naulapintaan maalikerros päälle. Käytettävissä oleva aika varmasti vaikuttaa. Jos mahdollista, maalaisin laudat ensin ympäri kahteen kertaan ja tuon peittokerroksen siihen päälle.
Kiitos tästä, kyseessä semmoset somistuslaudat suurimpana työmaana, eli alkuun käsittelemätöntä lautaa... mamma täyttää siis 70v eli tässä mitään Taj Mahalia olla rakentamassa, kunhan pysyy 10 vuotta jotenkin kasassa niin vanhainkoti kutsunee jo mummoa, ja terassi ja parveke ovat jonkun toisen maahanmuuttajan ongelma :)...

Hyvä pointti tuo naulauspaine, mulla on hukkalankkua jo kertynyt eri tunaroinneista jonkun metriä joten voin koeponnistaa niihin. Pitää vaan google-kääntäjällä yrittää selvittää tuo varsinainen pistoolin naulojen koko ja tyyppi/ esikäsittely norjaksi, näitä ei omasta kouluruotsista löydy päätä raapimallakaan...
 
Ääni täältäkin ruuvikiinnitykselle. Tulee omasta mielestä ainakin siistimpi ja ei ala "keinumaan"laudat ajan myötä kuten nauloilla ampuessa tahtoo tehdä.
 
Ruuvikiinnitys on ylivoimainen naulaan verrattuna. Kiinnityksen pysyvyys ja irroitettavuus ovat toista luokkaa. RST tai HST ruuvimateriaaleina ovat ”pitkän päälle Datsun” -ratkaisuja ja painekyllästetyllä / lämpökäsitellyllä puulla suositeltavia. ”Käsittelemättömällä” puulla passivoidut ruuvit käyvät myös. Ns. terassiruuveissa on useimmiten poraava kärki ja itsesenkkaava kanta, joten erillistä ruuvinreikien porausta ja upotussenkkausta ei tarvita.

Mahdollinen meren läheisyys ilmasto-olosuhteena voi tuoda oman mausteensa soppaan.

@Fremen on ilmeisesti pistänyt jo naulapyssyn pikavetokoteloon, joten jatketaan siitä. Tarina ei tainnut kertoa siitä, onko käytössä ns. kompura+naulain vai vaihdettavilla kaasusäiliöillä pelittävä impulssinaulain.

Käytettävä naulatyyppi riippuu vähän siitä, millaista tavaraa kiinnittelet. Jos naulaat ns. runkonauloilla, kampapinta ja liimakärki voi pitää paremmin kuin tavallinen konenaula.
Laitan esimerkkikuvan 65x2,9mm kampapintaisista ja liimakärkisistä konenauloista ja viereen sileän naularivin.

94FE3D58-0D16-4DC0-A477-77E350869CB8.jpeg C859886B-9C73-401E-9079-F209216B74F4.jpeg
 
Laita vaan rst/hst-ruuvia kun olet siellä meren lähellä. Nykyään ruuvien sähkösinkitys on enimmäkseen vain iloinen väri joka pettää ulkokäytössä vuodessa. Tietty sitten kuumasinkitty naula on asia erikseen.
 
Vaatimaton mielipiteeni on, että kestävintä tulosta terassin suhteen tulee juurikin terassiruuveilla. Vaatii kyllä investoinnin huippuluokan porakoneeseen. Mutta sillä homma sujuu.

Jos jaksaa vetää piuhaa perässä, niin perinteinen johdollinen porakone vääntää väsymättä ja maksaa huomattavasti vähemmän kuin laadukas akkuvehje. Kärkien kyllä kannattaa olla hyvälaatuisia, yksittäispakatut ovat muutaman egen kappale, eivät sitten nuljaannu pilalle heti.
 
Jos jaksaa vetää piuhaa perässä, niin perinteinen johdollinen porakone vääntää väsymättä ja maksaa huomattavasti vähemmän kuin laadukas akkuvehje. Kärkien kyllä kannattaa olla hyvälaatuisia, yksittäispakatut ovat muutaman egen kappale, eivät sitten nuljaannu pilalle heti.
Tuo on totta.
Itsellä vaan on 70-luvun ok-talo, jossa on tasan kaksi ulkopistoketta. Autotalleineen lähemmäs 200 neliötä, joten tuo johdon perässävetäminen on se, minkä olen ratkaissut akkukoneella :)
Onneksi remonttikierrokset on 13 vuodessa saatu mentyä, viime vuonna viimeiseksi ulkoterassi. Siinä olisi kyllä mennyt johdollinenkin kone, mutta sain lainata ammattimiehen kovan luokan akkukonetta.

Naulauksista on jäänyt elävästi mieleen, kun kiristin varttikatteen katenaulaukset. Jokainen naula oli sen verran kohollaan, että vaati pari vasaran iskua, samalla tiivistin naulan juuret samalla suojaten naulan liimamassalla. Montako naulaa ison ok-talon katossa on? En tiedä, mutta usko meinasi loppua ennen kuin urakan loppuun o_O Silloin päätin, että jos kyseeseen tulee lämpö- ja kosteudenvaihtelut, niin se on ruuvi :LOL:
 
Ruuvikiinnitys on ylivoimainen naulaan verrattuna. Kiinnityksen pysyvyys ja irroitettavuus ovat toista luokkaa. RST tai HST ruuvimateriaaleina ovat ”pitkän päälle Datsun” -ratkaisuja ja painekyllästetyllä / lämpökäsitellyllä puulla suositeltavia. ”Käsittelemättömällä” puulla passivoidut ruuvit käyvät myös. Ns. terassiruuveissa on useimmiten poraava kärki ja itsesenkkaava kanta, joten erillistä ruuvinreikien porausta ja upotussenkkausta ei tarvita.

Mahdollinen meren läheisyys ilmasto-olosuhteena voi tuoda oman mausteensa soppaan.

@Fremen on ilmeisesti pistänyt jo naulapyssyn pikavetokoteloon, joten jatketaan siitä. Tarina ei tainnut kertoa siitä, onko käytössä ns. kompura+naulain vai vaihdettavilla kaasusäiliöillä pelittävä impulssinaulain.

Käytettävä naulatyyppi riippuu vähän siitä, millaista tavaraa kiinnittelet. Jos naulaat ns. runkonauloilla, kampapinta ja liimakärki voi pitää paremmin kuin tavallinen konenaula.
Laitan esimerkkikuvan 65x2,9mm kampapintaisista ja liimakärkisistä konenauloista ja viereen sileän naularivin.

Katso liite: 21269Katso liite: 21270
Noh tässä Nordstrandissa on Atlantti noin 138 metriä suoraan vertikaalina alaspäin ja about 200 metriä länteen päin... mistä te ukot tiedätte kaikki nämä asiat? Kysyin yksinkertaista neuvoa (miten saan tämän Golgatan-kaltaisen projektin mahdollisimman nopeasti loppuun, ilman ettei kukaan huomaa etten tiedä mitä teen, ja maanpuolustajat tiputtavat samantien ohjeita joihin minulla ei ole mitään yhteyttä... mitä helvettiä tarkoittaa RST, tai HST..??)
Olen Espoosta!
Auttakaa nyt hiukan vähemmän konkreettisesti, naulapistooli on ostettu nyt (niitä ei Norjassa / Oslossa ole vuokralla koska ihmiset ostavat ne itse, jouduin soittamaan ja kysymään), eli:

somistuslaudat (pysty) terassi/ partsi, yhteensä about 200 kpl, laudat sahattu, maalattu pohjamaalilla kokonaan, maalattu valkomaalilla kokonaan kertaalleen (kaikki neljä sivua siis, enkä edes kokonaan vetänyt vitulleen sitä hommaa!), reunat maalattu KAHDESTI JO tässä vaiheessa, molemmat konesahatut päädyt maalattu pelkällä pohjamaalilla. Mitä nytten? Näitä on ihan saatanasti, yli 200kpl, pituudet 72cm ja 78cm, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi?
Naulapistooli (kompressori, 4/5 cm sinkitty) tulee huomenna, siihen mennessä pitäis olla hommien valmiina. Eli:
-pitäisikö noi laittaa pressun päälle kyljiltään (on puhdasta pressua) ja vaan vetää rullalla toinen kerros valkoista maalia, ja sitten naulata lauantai-aamuna (kelit hyvät, so far, so good), tupla (tripla jos lasketaan se kusinen pohja-bullshit josta kukaan ei ole kiittänyt eikä tule ikinä saatana kiittämään..) puoli sisäänpäin, ja sitten ase-nauloilla kiinni, ja ulkopuolen maalaus rullalla - tämä sopisi minulle ( ruuvi-mobbaajat auttakaa nyt miestä suoriutumaan tunturin rinteessä saatanan koulukiusaajat :geek:, täällä alkaa jengi seriously leipääntymään siihen että niiden takapiha Vuonon suuntaan näyttää kehitysmaalaiselta lentokentältä ja naapurien pihat näyttää siihen verrattuna vitun rikkailta golf kentiltä.
Nyt pitää päästä johonkin loppusiivouslupaukseen tai olen saatana koditon.
 
Noh tässä Nordstrandissa on Atlantti noin 138 metriä suoraan vertikaalina alaspäin ja about 200 metriä länteen päin... mistä te ukot tiedätte kaikki nämä asiat? Kysyin yksinkertaista neuvoa (miten saan tämän Golgatan-kaltaisen projektin mahdollisimman nopeasti loppuun, ilman ettei kukaan huomaa etten tiedä mitä teen, ja maanpuolustajat tiputtavat samantien ohjeita joihin minulla ei ole mitään yhteyttä... mitä helvettiä tarkoittaa RST, tai HST..??)
Olen Espoosta!
Auttakaa nyt hiukan vähemmän konkreettisesti, naulapistooli on ostettu nyt (niitä ei Norjassa / Oslossa ole vuokralla koska ihmiset ostavat ne itse, jouduin soittamaan ja kysymään), eli:

somistuslaudat (pysty) terassi/ partsi, yhteensä about 200 kpl, laudat sahattu, maalattu pohjamaalilla kokonaan, maalattu valkomaalilla kokonaan kertaalleen (kaikki neljä sivua siis, enkä edes kokonaan vetänyt vitulleen sitä hommaa!), reunat maalattu KAHDESTI JO tässä vaiheessa, molemmat konesahatut päädyt maalattu pelkällä pohjamaalilla. Mitä nytten? Näitä on ihan saatanasti, yli 200kpl, pituudet 72cm ja 78cm, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi?
Naulapistooli (kompressori, 4/5 cm sinkitty) tulee huomenna, siihen mennessä pitäis olla hommien valmiina. Eli:
-pitäisikö noi laittaa pressun päälle kyljiltään (on puhdasta pressua) ja vaan vetää rullalla toinen kerros valkoista maalia, ja sitten naulata lauantai-aamuna (kelit hyvät, so far, so good), tupla (tripla jos lasketaan se kusinen pohja-bullshit josta kukaan ei ole kiittänyt eikä tule ikinä saatana kiittämään..) puoli sisäänpäin, ja sitten ase-nauloilla kiinni, ja ulkopuolen maalaus rullalla - tämä sopisi minulle ( ruuvi-mobbaajat auttakaa nyt miestä suoriutumaan tunturin rinteessä saatanan koulukiusaajat :geek:, täällä alkaa jengi seriously leipääntymään siihen että niiden takapiha Vuonon suuntaan näyttää kehitysmaalaiselta lentokentältä ja naapurien pihat näyttää siihen verrattuna vitun rikkailta golf kentiltä.
Nyt pitää päästä johonkin loppusiivouslupaukseen tai olen saatana koditon.

Niitä on sellaisia ruuvinauloja jotka voit vetää kiinni pyssyllä mutta ei taida olla kaikkiin sopivia.
 
Niitä on sellaisia ruuvinauloja jotka voit vetää kiinni pyssyllä mutta ei taida olla kaikkiin sopivia.
Jep, kiitos, mutta tilanne on se että noita ruuveja pitäisi olla neljä per lankku, joita on yli 200kpl, lisäksi somistuspuut joita on säädetty pieteetillä... vaaka- viisto -ja -pystylaudat siis, jotka pitää naulata kaikkiin kulmiin peittämään kaikki meikäläisen saatanan töpeksinnät...:).
Noh tässä on loppuyö aikaa miettiä näitä, päänsärky-clusteri päällä valitettavasti niin yhtä hyvin voi pysyä hereillä... triptaanit ruodussa tietty!
 
Jep, kiitos, mutta tilanne on se että noita ruuveja pitäisi olla neljä per lankku, joita on yli 200kpl, lisäksi somistuspuut joita on säädetty pieteetillä... vaaka- viisto -ja -pystylaudat siis, jotka pitää naulata kaikkiin kulmiin peittämään kaikki meikäläisen saatanan töpeksinnät...:).
Noh tässä on loppuyö aikaa miettiä näitä, päänsärky-clusteri päällä valitettavasti niin yhtä hyvin voi pysyä hereillä... triptaanit ruodussa tietty!

Ymmärrän että olet jo työvälineet hankkinut, tuossa kuitenkin esimerkki, onkin tanskalainen tuo ruuvinaula.
http://www.kiinnikekolmio.fi/verkkokauppa/liitteet/Trallex.pdf

Itse katsellut näitä kun pitää yhteen sijoitusasuntoon tehdä terassi keväällä ja ajatellut jos itse kokeilisin rakentaa.
 
Ymmärrän että olet jo työvälineet hankkinut, tuossa kuitenkin esimerkki, onkin tanskalainen tuo ruuvinaula.
http://www.kiinnikekolmio.fi/verkkokauppa/liitteet/Trallex.pdf

Itse katsellut näitä kun pitää yhteen sijoitusasuntoon tehdä terassi keväällä ja ajatellut jos itse kokeilisin rakentaa.
Noh jos onnistuu meikäläisen olemattomalla kokemuksella/ kyvyillä, niin varmasti menee teikäläiseltä... puutavaraa pitää tosin varata näin vähäiselläkin kokemuksella vähintään 10% ylimääräistä, jos halkeaa lankkuja yms (tapahtunut jo) ja kaikki pitää maalata sen saatanan kolme kertaa... siinäpä on tämän projektin ylläri ollut, toi maalaaminen ja nii kuivumaan asettelu ja varominen ettei kaikki ole maalissa, ja sahaaminen ja taas maalaaminen... joka leikkauspääty taas pohjamaalilla, ja kuivumisen venaaminen, ja taas maalaaminen... itse naulaaminen/ kineen ruuvaaminen (fine!) ei ole mitään verrattuna tähän urakkaan.
 
Noh jos onnistuu meikäläisen olemattomalla kokemuksella/ kyvyillä, niin varmasti menee teikäläiseltä... puutavaraa pitää tosin varata näin vähäiselläkin kokemuksella vähintään 10% ylimääräistä, jos halkeaa lankkuja yms (tapahtunut jo) ja kaikki pitää maalata sen saatanan kolme kertaa... siinäpä on tämän projektin ylläri ollut, toi maalaaminen ja nii kuivumaan asettelu ja varominen ettei kaikki ole maalissa, ja sahaaminen ja taas maalaaminen... joka leikkauspääty taas pohjamaalilla, ja kuivumisen venaaminen, ja taas maalaaminen... itse naulaaminen/ kineen ruuvaaminen (fine!) ei ole mitään verrattuna tähän urakkaan.

Olen tehnyt tai ollut mukana avustamassa oikeastaan kaikessa mahdollisessa rakentamisessa läpi elämän mutta en ole lahjakas ja aina suunnittelen perkeleesti ennen kuin uskallan alkaa mitään tekemään.
 
Olen tehnyt tai ollut mukana avustamassa oikeastaan kaikessa mahdollisessa rakentamisessa läpi elämän mutta en ole lahjakas ja aina suunnittelen perkeleesti ennen kuin uskallan alkaa mitään tekemään.
Ok. Sen takia laitoin tämän ketjun, koska neuvot ovat kalliit rakennushommissa, ja virheet vielä kalliimpia. Kiitos osallistumisesta, neuvot ovat kaikki olleet hyvästä, vaikka pelkästään mutsin kämppää tässä vähän säädän... kyllä se tästä asettuu, kun ei ole muita penskoja kuin minä nelikymppisenä.
On mulla nyt tietty käsitys ettei käärinliinassa ole taskuja sentään... talo kuin talo.
 
Emmä jaksa veli @Talvela ruveta perinnönjaossa vittu penneistä tappelemaan... enkä maalipöntöistä, joihin aihe liittyy!"!
 
Noh jos onnistuu meikäläisen olemattomalla kokemuksella/ kyvyillä, niin varmasti menee teikäläiseltä... puutavaraa pitää tosin varata näin vähäiselläkin kokemuksella vähintään 10% ylimääräistä, jos halkeaa lankkuja yms (tapahtunut jo) ja kaikki pitää maalata sen saatanan kolme kertaa... siinäpä on tämän projektin ylläri ollut, toi maalaaminen ja nii kuivumaan asettelu ja varominen ettei kaikki ole maalissa, ja sahaaminen ja taas maalaaminen... joka leikkauspääty taas pohjamaalilla, ja kuivumisen venaaminen, ja taas maalaaminen... itse naulaaminen/ kineen ruuvaaminen (fine!) ei ole mitään verrattuna tähän urakkaan.

Tiedän tuskan. Oman talon eteläseinän oon uusinut kokonaan, samoin tehnyt 2*terassit ja pihasaunan. Maalaaminen on aivan persiistä, onneksi vaimo taas pitää siitä, niin oon ulkoistamnut maalihommat hänelle. Itse olen remonttihommissa "jack of all trades", kaikki hommat (epä)onnistuu yhtä hyvin. Eli kaikkea on tehty valuhommista vedeneristyksen kautta lvi ja sähköhommiin.
 
Noh tässä Nordstrandissa on Atlantti noin 138 metriä suoraan vertikaalina alaspäin ja about 200 metriä länteen päin... mistä te ukot tiedätte kaikki nämä asiat? Kysyin yksinkertaista neuvoa (miten saan tämän Golgatan-kaltaisen projektin mahdollisimman nopeasti loppuun, ilman ettei kukaan huomaa etten tiedä mitä teen, ja maanpuolustajat tiputtavat samantien ohjeita joihin minulla ei ole mitään yhteyttä... mitä helvettiä tarkoittaa RST, tai HST..??)
Olen Espoosta!
Auttakaa nyt hiukan vähemmän konkreettisesti, naulapistooli on ostettu nyt (niitä ei Norjassa / Oslossa ole vuokralla koska ihmiset ostavat ne itse, jouduin soittamaan ja kysymään), eli:

somistuslaudat (pysty) terassi/ partsi, yhteensä about 200 kpl, laudat sahattu, maalattu pohjamaalilla kokonaan, maalattu valkomaalilla kokonaan kertaalleen (kaikki neljä sivua siis, enkä edes kokonaan vetänyt vitulleen sitä hommaa!), reunat maalattu KAHDESTI JO tässä vaiheessa, molemmat konesahatut päädyt maalattu pelkällä pohjamaalilla. Mitä nytten? Näitä on ihan saatanasti, yli 200kpl, pituudet 72cm ja 78cm, mitä pitäisi tehdä seuraavaksi?
Naulapistooli (kompressori, 4/5 cm sinkitty) tulee huomenna, siihen mennessä pitäis olla hommien valmiina. Eli:
-pitäisikö noi laittaa pressun päälle kyljiltään (on puhdasta pressua) ja vaan vetää rullalla toinen kerros valkoista maalia, ja sitten naulata lauantai-aamuna (kelit hyvät, so far, so good), tupla (tripla jos lasketaan se kusinen pohja-bullshit josta kukaan ei ole kiittänyt eikä tule ikinä saatana kiittämään..) puoli sisäänpäin, ja sitten ase-nauloilla kiinni, ja ulkopuolen maalaus rullalla - tämä sopisi minulle ( ruuvi-mobbaajat auttakaa nyt miestä suoriutumaan tunturin rinteessä saatanan koulukiusaajat :geek:, täällä alkaa jengi seriously leipääntymään siihen että niiden takapiha Vuonon suuntaan näyttää kehitysmaalaiselta lentokentältä ja naapurien pihat näyttää siihen verrattuna vitun rikkailta golf kentiltä.
Nyt pitää päästä johonkin loppusiivouslupaukseen tai olen saatana koditon.

Niin ja laita sitten sydänpuoli puusta ulospäin, näyttää kivemmalta parin vuoden päästä kun laudat ei oo käppyrällä jokainen ihan eri suuntaan. Täältä löytyy kaikkea jännää infoa:
https://www.puuinfo.fi/sites/defaul...hyva-tietaa-puusta/hyva-tietaa-puusta-web.pdf
 
Veli @Fremen :
RST = ruostumaton teräs
HST = haponkestävä teräs

Olet harvinaisen oikeassa siinä, että aikaa kuluu pirusti valmisteleviin töihin ennen itse kiinnitystyötä. Maalaa vain jos suinkin ehdit.

Sitten kun urakka on ohi, palkitse itsesi mieluisella naposteltavalla ja juomalla ja katso ainakin yksi Sergio Leonen spaghettiwestern (esim. Hyvät, Pahat ja Rumat, Huuliharppukostaja, Vain muutaman dollarin tähden jne.), jossa jännite rakentuu pikkuhiljaa koko elokuvan ajan ja huipentuu loppukohtaukseen, joka ratkaisee kaiken ja selittää usein monta muutakin asiaa. Tämän voi sitten halutessaan yhdistää taakse jääneeseen rakennusprojektiin.

Muista, että kunnia on kestävän palkka ja työt saadaan valmiiksi tekemällä. ;)
 
Back
Top