US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Onkos se kiinalaisten hävittäjä, en muista nimeä?

Edit: teäsmieshän sen vastauksen antoi
 
The U.S. Navy down selected five ship designs to compete for the FFG(X) Frigate Program on February 16, 2018. Austal USA, Fincantieri Marinette Marine, General Dynamics Bath Iron Works, Lockheed Martin and Huntington Ingalls Industries received a contract award for "conceptual design" of their frigate proposals.
 
US Navy Documentary about living conditions aboard a Fletcher Class Destroyer . Saulfley was re-designated a DDE in 1949 and then an EDDE (experimental) and used for experimenting with new Sonar systems until 1962 when reclassified as a DD, then participating in the movie PT109 as well as the Blockade of Cuba. Saufley served admirably in the Pacific in WWII, instrumental in the sinking of two Japanese submarines as well as participating in several key operations. The future CNO, Elmo Zumwalt was Executive Officer of the Saufley 1945 - 46
 
Vanhaa asiaa, mutta laitetaan tänne, kun on suomeksi.

1519995301523.png
Yhdysvaltain laivaston edistyksellisin pinta-alus USS Zumwalt. Kuva: U.S. Navy / Petty Officer 2nd Class Zachary Bell

Kallis katastrofi: huippumoderni hävittäjäalus ei voi ampua

Antti Kirkkala | 01.03.2018 | 23:53- päivitetty 02.03.2018 | 13:21

USA:n merivoimat päätti olla tilaamatta Zumwalt-luokan hävittäjiin 800000 dollarin hintaisia ammuksia.

Yhdysvaltain laivaston äärimmäisen modernit Zumwalt-luokan hävittäjäalukset ovat kiusallisessa tilanteessa: laivojen pääaseille ei ole ammuksia, eikä niitä myöskään aiota hankkia.
Laivasto päätti lopettaa pitkän kantomatkan LRLAP-ammusten tilaamisen niiden hinnan vuoksi. Lähes sadan kilometrin päähän yltävä ammus ohjautuu tarkasti kohteeseensa ja voi muuttaa kulkuaan maaston edellyttämällä tavalla.
– Aluksesta puuttuu sen alkuperäinen tutkajärjestelmä ja siinä on vain yksi keskimatkan ilmatorjuntaohjus. Sillä ei ole ohjuspuolustuskykyä eikä lyhyen kantaman ilmapuolustusjärjestelmää. Myös sen häiveteknologiaa on jatkuvasti riisuttu, Drive-julkaisu luettelee laivan ongelmia.
– Nyt laivan tykeilläkään ei ole ammuksia. On aika todeta, että koko aluskonsepti on täysin pirstaleina.
Järjestelmän kehittämisen myötä yhden ammuksen hintalappu nousi 800 000 dollariin. Alkuperäiseksi hinnaksi oli arvioitu vain 68 000 dollaria. Kustannuksia on pidetty kohtuuttomana, sillä esimerkiksi uusimmat Tomahawk-risteilyohjukset maksavat noin miljoona dollaria.
Tilannetta pahentaa se, etteivät Zumwalt-luokan alusten 155 millimetrin AGS-päätykit voi käyttää muita ammustyyppejä.
Rakennettavien laivojen määrän supistaminen vaikutti osaltaan ammusten kappalehintaan. Alun perin Zumwalt-luokan hävittäjiä oli tarkoitus rakentaa 32 kappaletta. Määrää vähennettiin ensin 24:ään, sitten seitsemään ja lopulta vain kolmeen. Yhden aluksen hinnaksi muodostui lähes neljä miljardia dollaria.
Driven mukaan Zumwalt on saanut medialta pääasiassa positiivista huomiota sen huippumodernin ulkonäön vuoksi.
– Vain kolmen, groteskilla tavalla heikennetyn aluksen rakentaminen herättää vakavia kysymyksiä alusten toimintakyvystä ja niiden ylläpidon järkevyydestä.
Kauan kaivattua tulitukea merijalkaväelle
Suuri osa laivan rungosta on varattu AGS-tykeille ja niiden satakiloisille LRLAP-ammuksille, joita oli määrä ahtaa laivan uumeniin noin 750 kappaletta.
Käsistä riistäytyneiden kustannusten vuoksi yhden aluksen ammustäydennys olisi maksanut Yhdysvalloille yhtä paljon kuin uuden F/A-18E Super Hornet -hävittäjälaivueen hankkiminen.
Tulituen heikentyminen on hiertänyt laivaston ja merijalkaväen suhteita sen jälkeen, kun Iowa-luokan taistelulaivoista luovuttiin 1990-luvulla.
Zumwalt-luokan laivojen oli tarkoitus antaa tarkkaa tulitukea merijalkaväen sotilaille ja Yhdysvaltain erikoisjoukoille. LRLAP-ammukset olisivat olleet vaihtoehto lentokoneiden ja lennokkien käytölle.
Kalliista AGS-tykeistä tulee käytännössä romurautaa sen jälkeen, kun 150 LRLAP-koeammusta on käytetty loppuun. Sen jälkeen miljardeja dollareita maksaneet Zumwalt-luokan alukset menettävät lähes koko tulivoimansa.

https://www.verkkouutiset.fi/usan-laivaston-kallis-katastrofi-huippumoderni-laiva-ei-voi-ampua/
 
Olisivat vain jättäneet sekoilematta. Suoraan jättäneet Railguneille ja Lasereille tyhjät paikat ja kehittäneet niitä koko rahalla. Yleensä kun halutaan halvempaa kesken kalliin oloisen kehitystyön, päädytään tähän. Ei Railgunia, ei laseria, ei AGS tykkejä.. ja palataan lähtöruutuun vielä suurempi kasa dollareita palaneena. Zumwalteissa oli potentiaalia vaikka mihin, mutta aina löytyy joku joka pistää dominot kaatumaan ja pian kaikki on viturallaan.
 
Zumwalt oli prototyyppi. Ehkä seuraavasta tulee jo kalu. Kunhan oppivat lisää.
 
The Coast Guard's Fiscal 2019 budget request, released last month as part of the Department of Homeland Security request, included $750 million to begin funding this new heavy icebreaker, with a planned delivery date of 2023.

The budget request, which represents a $979 million, 8.4 percent increase from last year, is all the more significant because it follows a year in which the service had faced a $1.3 billion budget cut. Zukunft said in December that an outpouring of support from Congress ultimately rescued the service.

The commandant has said the service needs six new icebreakers in all, three heavy and three medium. Russia, a chief competitor for control in the arctic, has a fleet of 40 icebreakers, with another 11 under construction. Aside from the Polar Star, the Coast Guard has only the medium icebreaker Healy, which primarily conducts research missions.

In his address Thursday, Zukunft called the Arctic the "fourth coast" of the United States and emphasized the importance of being able to maintain dominance in the region.

"We are trusted in the Arctic to preserve our sovereignty, to preserve our precious oil and minerals, to preserve access to opening shipping routes and, let's not forget, to keep our border secure in a region with an emerging U.S. coastline and a mounting Russian footprint," he said. "In fact, the Coast Guard provides and is the single point of failure for assured surface access and the preservation of our national interests in both the Arctic and Antarctica."
https://www.military.com/defensetec...lish-rfp-first-heavy-icebreaker-40-years.html

Voisiko Suomella olla saumaa näiden kuuden jäänmurtajan tekemiseen vai meinaako jenkit tehdä itse?
 
https://www.military.com/defensetec...lish-rfp-first-heavy-icebreaker-40-years.html

Voisiko Suomella olla saumaa näiden kuuden jäänmurtajan tekemiseen vai meinaako jenkit tehdä itse?
Kyllä Jenkit ne itse rakentaa. Mutta yhteistyö varmaan onnistuisi. Vähän kuten F100 ja FREMM ehdotukset frigate experimental projektiin. Myydään toimiva suunnitelma niille, ne lisäävät siihen Made in USA kyltin telakallaan ja kaikki voittaa.

E. Paitsi RMC. Mutta parempi kun keskittyvät Pohjanmaa luokan rakentamiseen 100%
 
Kyllä Jenkit ne itse rakentaa. Mutta yhteistyö varmaan onnistuisi.

Siitä ei ole epäilystäkään, etteikö laivaa rakennettaisi alusta loppuun Jenkeissä, mutta suomalaisilla on varmasti hyvä sauma myydä suunnittelua ja laitteita. WAGB(X)-projektihan eroaa FFG(X)-projektista siinä mielessä että tuollaiselle jenkkimurtajalle ei oikein ole "esikuvaa" vaan se pitää kehittää melkeinpä nollasta.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Kanadassa meneillään jokseenkin vastaava raskas jäänmurtajahanke.
https://en.wikipedia.org/wiki/CCGS_John_G._Diefenbaker

Ei se mihinkään mene - junnannut paikallaan jo vuosia muiden projektien kiilattua ohi ja laiva valmistuu ehkä ensi vuosikymmenen loppupuolella. Teknisesti laiva on ok - onhan se Suomessa suunniteltu - mutta koko hankintaohjelma on fiasko...

Vertailun vuoksi Polariksen suunnittelu ja rakentaminen kesti kolme ja puoli vuotta.
 
Jep, hiivatin paljon rahaa saavat myös menemään yhteen purtiloon. Eiköhän sama käyne Yhdysvalloissa kun takuuna on Jones Act ja olematon kokemus paikallisilla tekijöillä tältä osin.
 
Ei se mihinkään mene - junnannut paikallaan jo vuosia muiden projektien kiilattua ohi ja laiva valmistuu ehkä ensi vuosikymmenen loppupuolella. Teknisesti laiva on ok - onhan se Suomessa suunniteltu - mutta koko hankintaohjelma on fiasko...

Vertailun vuoksi Polariksen suunnittelu ja rakentaminen kesti kolme ja puoli vuotta.

Kanadalaisilla on kyllä joku aivan käsittämätön käänteinen Midaan kosketus kaikenlaisiin hankintaohjelmiin. Jopa intialaisille tekee tiukkaa koomailla niin käsittämättömästi kuin Kanadalla.
 
USN, USMC accelerating directed-energy programmes


The US Navy (USN) and US Marine Corps (USMC) are developing their directed-energy (DE) programmes at a much faster clip, service officials told Congressional members during recent testimony on the fiscal year (FY) 2019 budget proposal.
“We’ve been accelerating this as fast as we can and it’s showing great promise,” Admiral John Richardson, chief of naval operations, told the House Appropriations Committee (HAC) on 7 March.
“We’ve achieved timescales compressing from years to months,” Adm Richardson testified. “We want to move as soon as possible.”
Lasers and other DE weapons will be “fundamental” in defence against both smaller-sized threats – such as small aircraft or unmanned systems – and high-end threats, he said, adding that dazzler systems could be used to counter ISR weapons or platforms

http://www.janes.com/article/78486/usn-usmc-accelerating-directed-energy-programmes
 
Jep, hiivatin paljon rahaa saavat myös menemään yhteen purtiloon. Eiköhän sama käyne Yhdysvalloissa kun takuuna on Jones Act ja olematon kokemus paikallisilla tekijöillä tältä osin.

Jenkeissä jäänmurtajat toimivat rannikkovartioston alaisuudessa ja ovat teknisesti lähempänä sotalaivoja kuin meikäläisen siviilimurtajat, vaikkei niissä raskasta aseistusta olekaan. Myös telakoiden kustannustaso on huomattavan korkea, koska niiden ei tarvitse (kannata) kilpailla kansainvälisillä markkinoilla. Vastaavan laivan saisi varmasti halvemmalla Suomesta, mutta ei ihan niin halvalla kuin jotkut ovat antaneet ymmärtää.

Kanukit taas... no, mulla ei ole oikein mitään käsitystä miten siellä on tyritty siten, että laivan hinta pompsahti 720 miljoonasta rämpylästä 1.4 miljardiin...
 
Ohjusristeilijä ampui SM-2 ilmatorjuntaohjuksen USA:n ja Japanin harjoituksessa. Siinä ohjustimessa on kantamaa.

1520948299537.png
Antietam Leads Surface to Air Missile Exercise in MultiSail 18


By Ensign Stefania Cotei, USS Antietam (CG 54) Public Affairs

PHILIPPINE SEA (NNS) -- The Ticonderoga-class guided-missile cruiser USS Antietam (CG 54) led a Surface to Air Missile Exercise (SAMEX) during MultiSail 18 with U.S. forward-deployed naval forces and Japan Maritime Self-Defense Forces (JMSDF) March 10, in the Philippine Sea.

This SAMEX builds interoperability between the U.S. Navy and the JMSDF, which strengthens the US-Japanese alliance.

This year's participants include five warships, the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Curtis Wilbur (DDG 54), the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Benfold (DDG 65), the Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Mustin (DDG 89), JS Fuyuzuki (DD-118) and Antietam.

"Antietam plays an integral role in this year's exercises, while leading the SAMEX and adding the cruiser point of view to the normally destroyer focused Surface Action Group composition," said Lt. Mor Rosenberg, a warfare tactics instructor embarked aboard Antietam for the duration of MultiSail 2018.

Rosenberg along with other professionals onboard provide critical support and feedback in the planning and execution process of the exercises.

In preparation for MultiSail 2018, Sailors from Antietam and the other warships also participated in Surface Warfare Advanced Tactical Training while in Guam. This training provided a foundation for future operations.

"MultiSail 2018 is a unique opportunity to improve our proficiency and also test new tactics," said Capt. George Kessler Jr., commanding officer of Antietam. "This exercise flexed my team across warfare areas and integrated our operations with Japanese allies. Training like this ensures we are able to 'fight tonight' in the Indo-Pacific region should the need arise."

USS Antietam is forward-deployed to the U.S. 7th Fleet area of operations in support of security and stability in the Indo-Asia-Pacific region

http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=104674
 
Kanadalaisilla on kyllä joku aivan käsittämätön käänteinen Midaan kosketus kaikenlaisiin hankintaohjelmiin. Jopa intialaisille tekee tiukkaa koomailla niin käsittämättömästi kuin Kanadalla.

Kanadalla taitaa olla sekä poliittinen järjestelmä että akateeminen maailma humanististen ja yhteiskuntatieteiden osalta ennätyssurkeassa kunnossa, joten ei ihmekään.
 
Back
Top