US Navy - Yhdysvaltain laivasto

Tulipalot laivoilla ovat aina pahoja, mutta eivät aina johda aluksen hylkäämiseen. Sally Albatross paloi Tukholman telakalla käytännössä kokonaan 1990, mutta alus rakennettiin uudelleen.
MS_Sally_Albatross_Fire_1990_001.jpg


Samoin USS Forrestalin tuho oli mittavaa ja alus piti rakentaa puoliksi uudelleen:

 
Tulipalot laivoilla ovat aina pahoja, mutta eivät aina johda aluksen hylkäämiseen. Sally Albatross paloi Tukholman telakalla käytännössä kokonaan 1990, mutta alus rakennettiin uudelleen.
MS_Sally_Albatross_Fire_1990_001.jpg


Samoin USS Forrestalin tuho oli mittavaa ja alus piti rakentaa puoliksi uudelleen:

Toisaalta, Sallyn tulipalo tapahtui tyyliin 4v vesillelaskun jälkeen rakennusvaiheessa. USS BR on kuitenkin rakennettu jo ysärin puolessa välissä, eli ikää aika paljon enemmän ja tämä varmasti vaikuttaa päätökseen.

Paljonkohan vahinkoa tuli naapurilaiturissa olleeseen USS Fitzgeraldiin, joka oli ilmeisesti vasta tyyliin tällä tai edellisellä viikolla palannut parin vuoden remontista sen törmäyksen jälkeen. Aika paljon taisi ottaa savuvahinkoa ennen kuin saivat sen siirrettyä pois paikalta.
 
Toisaalta, Sallyn tulipalo tapahtui tyyliin 4v vesillelaskun jälkeen rakennusvaiheessa. USS BR on kuitenkin rakennettu jo ysärin puolessa välissä, eli ikää aika paljon enemmän ja tämä varmasti vaikuttaa päätökseen.

Eikö tuo kuitenkin ollut vanhempi alus ja vuosikaudet Vikingillä Tukholman reittiliikenteessä ennen kuin vaihtoi väriä ja siirtyi risteilyhommiin. Nimi oli tuolloin Viking Saga tai Viking Song. Nuo olivat varmaan kautta aikain rumimmat Suomi/Ruotsi-autolautat.
 
Toisaalta, Sallyn tulipalo tapahtui tyyliin 4v vesillelaskun jälkeen rakennusvaiheessa. USS BR on kuitenkin rakennettu jo ysärin puolessa välissä, eli ikää aika paljon enemmän ja tämä varmasti vaikuttaa päätökseen.
Isäni oli kokousmatkalla Albatrosissa, kun se iski karille ja meinasi upota. Siltä reissulta mulla on elämän varrella kulkenut iskän tuliaiseksi tuoma merimiesversio Hessu Hoposta.

Samalla reissulla muutes iskän pomo aukoi päätään että muistetaanpas poijat että naiset ja lapset ensiksi ja oli pian jo kadonnut eturiviin pelastettavaksi. Kokous siirtyi Helsinkiin sitten Gran Marinaan ja ei esimiesasema suojannut. Saunassa, kokouspöydässä, pubissa ja ravintolassa sai kestää aikamoista pään aukomista tekopyhyydestään. Ja ei ihan heti loppunut tästä muistuttelu.
 
Tulipalo on ilmeisesti kohtsillään sammuteltu ja tässä väitetysti ensimmäiset kuvat sisätiloista. Ensimmäinen hangaarista ja toinen vissiin lastauskannelta. Kuten näkyy, kansilla on ollut paljon kaikenlaista palavaa jankkia sisätöiden jäljiltä.

8NndGvz.jpg


NiN3cUH.jpg


Laivaston kannalta melko persiistä että alus oli juuri tullut telakalta jossa sitä oli modernisoitu mm. F-35B:n operointiin ja nyt kaikki päivitykset menivät savuna ilmaan.

#toisaalta luin että USN:llä on reservissä kolme vanhempaa Tarawa-luokan alusta, Tarawa, Nassau ja Peleliu. Näistä Nassau kuuluu MARADin (liikenneministeriön merenkulkuhallitus) National Defense Reserve Fleettiin jotka ovat periaatteessa 120 päivän lähtövalmiudessa. Eli jos katsotaan että Gator-laivastoon pitää saada äkkiä korvaava alus niin siinä olisi loogisin ehdokas.
 
Kyllä ne meinaavat jo saada aluksen takaisin vesille vaikka liekit yhä lyövät. Varmaan vastauksena arabien ja kiinalaisten ivaileville uutisjutuille ja twiiteille joissa väitetään aluksen räjähtäneen ja uponneen tulimeressä.


A shelter in place was ordered for all non-responding personnel at the base to maintain an 1,800-yard safety perimeter as the firefight continues, Sobeck said.
Two other naval ships, the USS Fitzgerald and the USS Russell, had to move farther away because they were threatened by the burning Bonhomme Richard, a media update from the Navy said.
Despite the damage, the ship has endured in the fire.
"We're absolutely going to make sure it sails again," Sobeck said

https://edition.cnn.com/2020/07/13/us/uss-bonhomme-richard-fire-monday/index.html
 
Pelkkää uhoamista tässä vaiheessa. Eivät millään voi vielä tietää onko korjauskelpoinen.

Joo, puhe on halpaa, remppaus kallista. Kyllähän norskitkin aluksi väittivät korjaavansa Helge Ingstadtin.
Mutta katsotaan nyt. Tulipalo ei levinnyt alimmille kansille missä kaikki oikeasti vaikeasti korjattava tavara on. Ja hyvä niin koska siellä olisi ollut kymmeniä tonneja kerosiinia. Mutta kyllähän tuossa olisi väkisinkin edessä merkittävä uudelleenrakennus joka kestää vuosia.
 
Korjaamisesta on vielä turha puhua mitään, tietoa ei ole yksinkertaisesti vielä riittävästi. Lisäksi pitää ottaa huomioon poliittiset ja sopimustekniset kysymykset. Voi olla, että laiva rakennetaan todellisuudessa täysin uusiksi, mutta poliitikoille on helpompi myydä se korjauksena ja samalla mahdollisesti säästää jokunen roponen lisenssimaksuissa tms... Tämä siis mutuiluna.
 
Työtunnin hinta nousee koko ajan, vaikea sanoa oliko rungon tekemisen tuntihinta niin paljon halvempi aikoinaan, että vanhan korjaaminen tulee halvemmaksi verrattuna uuden tekemiseen.

Ja joo kuten Mazikaze totesi, kuvio voi olla paljon mutkikkaampi mitä äkkisältään ajattelee.
 
Back
Top