Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
ja sehän loppuu, meinaan se sähkö liikkuminen. Ei niitä solmukohtia niin paljon ole etteikö muutamaa sataa muuntokentää pommittamaan pystyisi.Komppaan Baikal:a. kun sähkön tulo loppuu talvella ja kusi jäätyy karrrelle kehä kolmosen sisäpuolella (ja vähän muuallakin), niin se oli sitten siinä se sankarillinen puolustustaistelu.
Kuitenkin valmiuslaki eksplisiittisesti pakottaa säännöstelyyn (3 §:n kohdat 1-3 sisältävät Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen tai sen uhan):Säännöstelyyn on syytä siirtyä vain ja ainoastaan, jos jostain elintärkeistä tuotteista on niin suuri pula, että kansaa kohtaa nälänhätä tms. ilman säännöstelyä, mutta muuten markkinoihin sotkeutuminen vain aiheuttaisi taloudelle kaaosta. Onko tuollaisia ostokortteja käytössä missään? Yksityinen sektori voidaan alistaaa valtion valvontaan, mutta niin ei kannata tehdä, koska a) siihen valvontaan sidotaan paljon resursseja, joille olisi muualla käyttöä ja b) siinä menetetään markkinamekanismin toiminta. Lähes kaikessa on helpompaa valtiolle verottaa ja käyttää se raha tarvitsemansa ostamiseen kuin se, että se pakottaisi jotain tekemään jotain silloin, kun se ei ole taloudellisesti kannattavaa.
Polttonesteen säännöstelyn kohdistaminen
Polttonesteen saannin varmistamiseksi väestön toimeentulon, sotilaallisen puolustusvalmiuden ja yhteiskunnan toimivuuden kannalta välttämättömiin tarkoituksiin 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa valtioneuvoston asetuksella säädetään määrästä, jolla polttonesteen kulutusta on vähennettävä sekä vähennyksen kohdistumisesta liikenteeseen, maatalouteen, energiantuotantoon, teollisuuteen ja lämmitykseen.
Maatilatalouden alkutuotannon ohjaaminen ja säännöstely
Maatilatalouden toimintaedellytysten ja elintarvikehuollon turvaamiseksi poikkeusoloissa elinkeinonharjoittaja saa maatilatalouden alkutuotantoa varten myydä tai muutoin luovuttaa valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädettäviä lannoitteita, rehuja, torjunta-aineita ja eläinten lääkitsemiseen tarkoitettuja lääkkeitä vain sellaiselle maatilatalouden alkutuotannon harjoittajalle, jolla on tämän lain mukainen ostolupa. Maatilatalouden alkutuotannossa käytettävää polttoöljyä saa 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa myydä tai muutoin luovuttaa vain ostolupaa vastaan.
Jos alkutuotannossa käytettävän hyödykkeen hankkiminen edellyttää 1 momentin mukaan ostolupaa, maatilatalouden alkutuotannon harjoittaja saa käyttää tällaista hyödykettä vain elintarviketuotannon turvaamiseksi välttämättömään tuotantoon. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset siitä, millaista tuotantoa kulloinkin pidetään elintarviketuotannon turvaamiseksi välttämättömänä.
Kunnan maaseutuelinkeinoviranomainen myöntää ostoluvan. Sitä myönnettäessä otetaan erityisesti huomioon maatilatalouden alkutuotannon harjoittajan aikaisemman tuotannon määrä.
Metsähallituksen hallinnassa olevilla alueilla harjoitettavaan metsätalouteen käytettävistä lannoitteista, torjunta-aineista ja polttoöljystä päättää maa- ja metsätalousministeriö.
Vähittäiskaupan säännöstely
Väestön toimeentulon turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa elinkeinonharjoittaja saa luovuttaa väestön toimeentulolle välttämättömiä kulutushyödykkeitä kuluttajalle vain ostolupaa vastaan. Säännöstelyn alaisista kulutushyödykkeistä ja säännöstelyssä noudatettavasta menettelystä säädetään valtioneuvoston asetuksella.
Säännöstelyn ohjaus ja toimeenpano kuuluu työ- ja elinkeinoministeriölle, aluehallintovirastolle ja kunnille. Kunnat myöntävät ostoluvat, vastaavat alueellaan ostolupahallinnosta ja tiedottavat ostolupamenettelystä.
Muun kaupan säännöstely
Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa elinkeinonharjoittajan on pidettävä muun elinkeinonharjoittajan ja julkisyhteisöjen saatavana ostolupaa vastaan heille yleisesti markkinoimaansa, valtioneuvoston asetuksella tarkemmin määriteltävää hyödykettä.
Valtioneuvoston asetuksella säädetään säännöstelyn alaisista hyödykkeistä sekä säännöstelyssä noudatettavasta menettelystä. Työ- ja elinkeinoministeriö vastaa tässä pykälässä tarkoitetun kaupan yleisestä säännöstelystä ja säännöstelyn valvonnasta. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus myöntää toimialueellaan 1 momentissa tarkoitetut ostoluvat.
Teollisuustuotannon säännöstely
Yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen kannalta välttämättömän hyödyketuotannon turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa elinkeinonharjoittaja saa käyttää valtioneuvoston asetuksella tarkemmin määriteltäviä metalleja, metalliseoksia, kemikaaleja, lääkeraaka-aineita, elektroniikkakomponentteja, maataloustuotteita, elintarviketeollisuuden käyttämiä tavaroita, energiantuotannon raaka- tai polttoaineita tai muita teollisuustuotannon välttämättömiä materiaaleja tai hyödykkeitä vain siten kuin valtioneuvoston asetuksella säädetään.
Työ- ja elinkeinoministeriö sekä elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus vastaavat teollisuustuotannon säännöstelystä ja valvonnasta.
Ulkomaankaupan säännöstely
Väestön terveydenhuollon, välttämättömän teollisuustuotannon ylläpitämisen ja puolustusvalmiuden turvaamiseksi poikkeusoloissa saa tämän lain perusteella säännösteltäviä hyödykkeitä viedä maasta vain valtioneuvoston myöntämällä luvalla. Valtioneuvoston asetuksella voidaan luvanvaraisuus rajoittaa koskemaan vain joitakin säännösteltävistä hyödykkeistä.
Jos 1 momentissa tarkoitettu lupamenettely ei ole riittävä toimenpide väestön terveydenhuollon, välttämättömän teollisuustuotannon ylläpitämisen ja puolustusvalmiuden turvaamiseksi, ei 1 momentissa tarkoitettuja säännösteltäviä hyödykkeitä saa viedä maasta (vientikielto). Valtioneuvoston asetuksella voidaan vientikielto rajoittaa koskemaan vain joitakin säännösteltävistä hyödykkeistä.
Väestön terveydenhuollon, välttämättömän teollisuustuotannon ylläpitämisen ja puolustusvalmiuden turvaamiseksi tai tietylle elinkeinoalalle aiheutuvan vahingon tai markkinahäiriön estämiseksi poikkeusoloissa saa tämän lain perusteella säännösteltäviä hyödykkeitä tuoda maahan vain valtioneuvoston myöntämällä luvalla. Valtioneuvoston asetuksella voidaan luvanvaraisuus rajoittaa koskemaan vain joitakin säännösteltävistä hyödykkeistä.
Jos 3 momentissa tarkoitettu lupamenettely ei ole riittävä toimenpide väestön terveydenhuollon, välttämättömän teollisuustuotannon ylläpitämisen ja puolustusvalmiuden turvaamiseksi tai tietylle elinkeinoalalle aiheutuvan vahingon tai markkinahäiriön estämiseksi, ei 3 momentissa tarkoitettuja säännösteltäviä hyödykkeitä saa tuoda maahan (tuontikielto). Valtioneuvoston asetuksella voidaan tuontikielto rajoittaa koskemaan vain joitakin säännösteltävistä hyödykkeistä.
Sähkön käytön rajoittaminen
Yhteiskunnan toimivuuden turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa valtioneuvosto voi päätöksellään rajoittaa sähkön käyttöä tai kokonaan kieltää sähkön käytön valtioneuvoston asetuksella tarkemmin määriteltäviin muihin kuin huoltovarmuuden kannalta välttämättömiin tarkoituksiin.
Rajoituksen tai kiellon noudattamista valvovat työ- ja elinkeinoministeriön ohjeiden mukaisesti Energiamarkkinavirasto ja sähkömarkkinalaissa (386/1995)
tarkoitettu verkonhaltija.
SähkömarkkinaL 386/1995 on kumottu SähkömarkkinaL:lla 588/2013.
Sähkön kulutuskiintiö
Maan talouselämän tai väestön toimeentulon turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa sähköä saa käyttää vain valtioneuvoston asetuksessa säädetyn prosenttimäärän sähkönkäyttäjän normaalin vuosikulutuksen mukaisesta kulutuksesta.
Verkonhaltija määrittää kulutuskiintiön kunkin sähkösopimuksen perusteella edellisenä kalenterivuonna toimitetun sähkön määrän perusteella. Jos tätä perustetta ei voida käyttää, kulutuskiintiö määritetään vastaavan sähkönkäyttäjän tavanomaisen kulutuksen tai luotettavan selvityksen perusteella. Valtioneuvoston asetuksella annetaan tarkemmat säännökset kulutuskiintiön laskennasta.
Hintasäännöstely
Säännöstelyn toimivuuden varmistamiseksi 32, 36, 40 ja 42 §:ssä tarkoitettujen hyödykkeiden hintaa ei saa korottaa valtioneuvoston asetuksella säädettävää määrää enempää.
Maksun viivästymisen seuraamuksista vapautuminen
Velallisena oleva luonnollinen henkilö vapautuu poikkeusoloissa viivästyskoron suorittamisvelvollisuudesta ja muista maksun viivästymisestä johtuvista seuraamuksista, jos hänen maksuviivästyksensä olennaisilta osiltaan on johtunut maksuvaikeuksista, joihin hän on joutunut:
1) 56 ja 57 §:ssä tarkoitetun lakisääteisen vakuutuksen, etuuksien tai sosiaaliavustuksen muutoksien vuoksi;
2) 90 §:ssä tarkoitetun maksatuksen siirtämisen vuoksi;
3) 3 §:n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa asevelvollisuuslain (1438/2007) mukaiseen kertausharjoitukseen, ylimääräiseen palvelukseen tai liikekannallepanon aikaiseen palvelukseen osallistumisen vuoksi.
Maksun viivästymisen seuraamuksista vapautuminen ei koske palkka- tai elatusapuvelkaa.
Valtion menojen maksatuksen siirtäminen
Valtion maksuvalmiuden turvaamiseksi 3 §:n 1–3 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa valtioneuvosto voi siirtää sellaisten valtion menojen maksatusta, joiden maksatusajankohta on säädetty laissa tai asetuksessa ja jotka eivät ole erääntyneet. Menon maksatusajankohtaa saadaan siirtää enintään kahdella viikolla kerrallaan.
Ja tästä syystä PK-seudulla on erittäin suuret kalliosuojat väestölle varmuusvarastoineen, ja jokunen kallion sisällä oleva niiden lämmitykseen (monta kymmentä metriä kallion sisässä olevaa väestönsuojaa ei tarvitse lämmittääkään niin paljon, koska kallioperän lämpö pitää lämmön pysyvästi yli viiden asteen) ja sähköntuotantoon vaadittava julkisomisteinen vara-/säätövoimalaitos. Tällainen kallioon louhittu voimalaitos oli esimerkiksi varsin lähellä lapsuudenkotiani.Komppaan Baikal:a. kun sähkön tulo loppuu talvella ja kusi jäätyy karrrelle kehä kolmosen sisäpuolella (ja vähän muuallakin), niin se oli sitten siinä se sankarillinen puolustustaistelu.
ja sehän loppuu, meinaan se sähkö liikkuminen. Ei niitä solmukohtia niin paljon ole etteikö muutamaa sataa muuntokentää pommittamaan pystyisi.
Suomessa on tietyissä piireissä hotistu vuosikymmenet siitä kuinka venäläiseen doktriiniin kuuluu ehdoitta vastustajan sotapotentiaalin lyöminen ja täydellinen vihollisen alistaminen. No eipä siltä kyllä näytä enää. Ukraina ja Georgia mielestäni osoittavat ihan muuta. Venäjä ehkä isolla eellä voisi toimia hotistulla tavalla, jos sillä olisi tautia takana tarpeeksi, mutta kun ei sitä ole rajattomasti. Eikä tule.
Avoimesti ovat sanoneet, että seuraavan kahdeksan vuoden aikana ottavat työperäisiä noin kymmenen miljoonaa. Venäjällä kansallisuuksia ei tule jatkossakaan puuttuman.
1939 talvesta oli Suomelle hyötyä. Nykyään saattaa olla että talvella tai syksyllä meitä voidaan kiristää koska ei ole enää sellaista kyvykkyyttä pärjätä ilman sähköä.
Tämän keskustelupalstan ihmiset pärjäävät varmasti mutta suomalaiset keskimäärin. Normaaliolosuhteissakin on sellainen valittelu muutaman tunnin sähkökatkoksista vaikka satutaan asumaan pienemmissä taajamissa.
Kaukolämpökään ei taida(?) kovin kauan ilman sähköä toimia?
Kuitenkin valmiuslaki eksplisiittisesti pakottaa säännöstelyyn
Lisäksi valtio mm. suojelee valmiuslain aikana maksuvaikeuksiin joutuneita: 59 §
Ja valtio voi siirtää velkansa maksua eteenpäin niin kauan, kun valmiuslaki on voimassa: 90 §
Tarkoitatkoo nyt, että ihmiset eivät alkaisi hamstrata tuotteita ja polttoaineita silloin, kun saisivat kuulla ulkomaankaupan joutuneen ongelmiin? Tämähän kiirisi kansan keskuudessa paljon laajemmalle kuin epäilyt valmiuslain käyttöönotosta tai hallituksen ja sotilasjohdon pohdinnasta säännöstelyn aloittamisesta.Näihin säännöstelytoimiin kannattaisi ryhtyä vasta siinä tapauksessa, että maa oikeasti olisi eristettynä ja tuotteista alkaisi olla puute
Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jos maa on vaarassa niin sen suojelemisesta tulisi maksaa vielä palkkaakin? Mitä sillä rahalla sodassa edes tekee?
Tarkoitatkoo nyt, että ihmiset eivät alkaisi hamstrata tuotteita ja polttoaineita silloin, kun saisivat kuulla ulkomaankaupan joutuneen ongelmiin?
Tämähän kiirisi kansan keskuudessa paljon laajemmalle kuin epäilyt valmiuslain käyttöönotosta tai hallituksen ja sotilasjohdon pohdinnasta säännöstelyn aloittamisesta.
Nimenomaan tuolloin, kun kuultaisiin, että nyt ei enää saada ulkomailta tuotua tavaraa entiseen tapaan, lähtisivät ihmiset sitä hamstraamaan. Säännöstely täytyy aloittaa ennen kuin tuotteista tulee puute, koska tällöin säännöstelyn idea jo hajoaa siinä, että säännöstelemälläkään ei saada enää sitä riittämään kaikille.
Jos naapuri hyökkää Suomeen niin se pankin kaatuminen on murheista pienin. Tarpeenvaatiessa esim presidentti voi armahtaa ja anteeksi antaa joka ainoan asuntovelan.Aivan, mutta jättää valtioneuvoston päätettäväksi, mitä säännöstellään. En epäile lainkaan, etteikö ole lait valmiina säännöstelyä varten. Pointti on vain se, että valtioneuvoston käsissä on suunnilleen täysin se, miten niitä käytetään. Laki antaa valtioneuvostolle mahdollisuuden säännöstelyyn, muttei pakota sitä tekemään oikeastaan mitään, jos se ei halua. Jos olet eri mieltä, niin lue siitä laista minulle se kohta, jossa sanotaan, vaikkapa kuinka monta kiloa lihaa s91 saa ostaa tuon lain tullessa voimaan.
Niin, valtion suojelu on siis se, että velallisen ei ole maksettava viivästymiskorkoa. Sitä ei mitenkään spesifioida, miten valtio aikoo estää pankkien kaatumisen, jos ihmiset yhtäkkiä lakkaavat maksamasta lainojaan. Minusta valtiolla on kaksi vaihtoehtoa. Joko se maksaa asevelvollisille sen verran hyvää palkkaa, että nämä eivät joudu maksuvaikeuksiin lainojensa kanssa. Tai sitten se pelastaa vaikeuksiin joutuvat pankit. Edellinen olisi huomattavasti suoraviivaisempaa, jälkimmäisestä seuraa joka tapauksessa jonkinlaista häiriötä ja epävarmuutta talouteen.
Tuossa ei kyllä puhuta veloista, vaan valtion lakisääteisistä menoista. Velkojen maksu on tietenkin mahdollista suvereenin valtion aina lopettaa (sillähän Kreikka uhkasi muutama vuosi sitten). Toinen asia, haluaako valtio näin tehdä, koska seurauksena on sitten välitön velkahanojen kiinnimeno. Tuo pykälä antaa käytännössä eduskunnalle ketterämmän tavan muutella budjettia kuin se, että joutuisi muuttamaan lakeja, joissa jotkut maksut määrätään.
Olisi täysin idioottimaista, jos valmiuslaki suoraan pakottaisi valtioneuvoston näihin säännöstelytoimiin. Seuraushan olisi tämä: Ensinnäkin jos kansalaisten velanmaksu loppuisi, tästä saattaisi seurata pankkien kaatumisia, mistä taas seuraisi se, että ihmiset ensitöikseen, kun kuulisivat vähänkään vihiä mahdollisesta valmiuslaista, kävisivät tyhjentämässä pankkitilinsä käteiseksi, mistä taas seuraisi sitten pankkien kaatuminen varmuudella. Sen jälkeen he kävisivät hamstraamassa niitä tuotteita, jotka laki pakottaisi säännöstelyyn. Ennen kaikkea bensa loppuisi välittömästä bensa-asemilta. Todennäköisesti kaupoista katoaisivat olennaisimmat tuotteet. Tämä olisi taas typerää, koska tällä touhulla valtio olisi itse aiheuttanut maahan puutostilan avainasioista, vaikkei mitään todellista puutosta olisikaan. Asemapaikkoihinsa marssiva armeija ei voisi käydä tankkaamassa ajoneuvojaan lähimmillä huoltoasemilla, koska kansalaiset olisivat ryystäneet ne tyhjiksi siltä varalta, että säännöstely iskee päälle.
Näihin säännöstelytoimiin kannattaisi ryhtyä vasta siinä tapauksessa, että maa oikeasti olisi eristettynä ja tuotteista alkaisi olla puute, ja silloinkin harkiten, eikä rysäyttäen kaikkea kerralla päälle. Markkinatalous on hemmetin hyvä keino resurssien allokointiin ja sen romuttamiseen tarvitaan erittäin hyvä syy, koska seuraus on aina markkinoiden häirinnästä se, että niiden tuotteiden, joita kipeimmin tarvitaan, tuotanto romahtaa. Puutteeseen on paljon helpompi vastata kaatamalla rahaa köyhille, jolla he itse ostavat sitä, mitä katsovat tarvitsevansa. Ja rahaa taas saa verottamalla rikkaita ja lainaamalla.
Maksaako sähköyhtiö myös toimitusvaikeuksista korvausta? Ei. Sähkö yhtiöt ovat varmaan ensimmäisiä jotka valtio ottaa hallintaansa. Se ei tarkoita tosin että bileet pystyyn, kaljat kylmään ja saunat lämpiämään vaan sitä ilmaista sähköä säännösteltäisiin rajusti.Myös sodanaikana haluaa sähköyhtiö saada maksua kotijoukkosi käyttämästä sähköstä. Ja ruokakaupat eivät myöskään anna kotijoukollesi ilmaista ruokaa. Jne... Ehkä tämä selventää?
Niin, riippuu nyt siitä, puhutaanko tässä pitkästä vai lyhyestä sodasta. Jos todellakin kyse on lyhyestä sähäkästä sodasta (pituus korkeintaan talvisodan luokkaa), niin silloin on tosiaan monia asioita, jotka voidaan työntään syrjään vähäpätöisinä ja jättää setvittäväksi rauhan tultua. Suurella osalla ihmisiä on todennäköisesti sen verran säästöjä, että asuntolaina ei kaadu niskaan, vaikka pari kuukautta olisi tuloitta. Ja toisaalta pankitkin varmaan selviäisivät jonkin aikaa ilman, että ihmiset lyhentäisivät lainojaan etenkin, jos niillä on jonkinlainen valtiontakuu tukenaan. Lyhyessä sodassa valtion on helppo tehdä kaikenlaisia ratkaisuja, joilla tällaiset asiat hoidetaan. Yleensä homma sujuu vain kaatamalla rahaa peliin ja siihen valtiolla etenkin lyhyellä tähtäimellä yleensä on mahdollisuus, jos ei ole valmiiksi velkaantunut korvia myöden. Yksi näistä tavoista on juuri se, mistä tämä keskustelu lähti käyntiin, eli reserviläisille palkan maksu, jotta heidän ei tarvitse kantaa huolta henkilökohtainen taloutensa sekaisin menosta jouduttuaan lähtemään sotaan. Tämä on paljon parempi ratkaisu kuin asuntolainojen anteeksiantaminen, koska se ei johda pankkien kaatumiseen.Jos naapuri hyökkää Suomeen niin se pankin kaatuminen on murheista pienin. Tarpeenvaatiessa esim presidentti voi armahtaa ja anteeksi antaa joka ainoan asuntovelan.
Maksaako sähköyhtiö myös toimitusvaikeuksista korvausta? Ei. Sähkö yhtiöt ovat varmaan ensimmäisiä jotka valtio ottaa hallintaansa. Se ei tarkoita tosin että bileet pystyyn, kaljat kylmään ja saunat lämpiämään vaan sitä ilmaista sähköä säännösteltäisiin rajusti.
Ruokakaupat voidaan velvoittaa antamaan tiettymäärä per talous ilmaiseksi ruokaa toimia ns. Ruuan jako pisteenä.
Mitenköhän maksuliikenne mahtaisi ylipäätään toimia? Ketään ei käytä käteistä, työnantajat ei maksa käteisellä. Sähköinen maksuliikenne olisi varmasti enemmän ja vähemmän poikki.
Mulle työnantaja maksoi aina sen erotuksen, mutta viimeisin kertaus olikin 22 vuotta sitten. Sotataloudessa rahojen käyttöä kyllä priorisoidaan. Jostain tingitään, mutta en heti osaa sanoa mistä. Ja jos meidän puolustustaistelumme on jonkun muun edun mukaista, niin oletettavasti apua tulee aika edullisestikin. Tämä tietty vaan oletusta.
Kyllä se aina Ruotsille ja Norjalle on -etujen mukaista-.
Rahasta tuli mieleen että mitäpä miettivät ne firman nuoret miehet sotaan lähtiessään kun Venäläiset tuontityöläiset jäävät tekemään ylitöitä?
Kuitenkin valmiuslaki eksplisiittisesti pakottaa säännöstelyyn (3 §:n kohdat 1-3 sisältävät Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen tai sen uhan):
http://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20111552
30 §
31 §
Tavallisen kansalaisen kannalta ehkä huomattavimpana 32 §
33 §
34 §
35 §
36 §
37 §
Ja vielä mm. 43 §
Lisäksi valtio mm. suojelee valmiuslain aikana maksuvaikeuksiin joutuneita: 59 §
Ja valtio voi siirtää velkansa maksua eteenpäin niin kauan, kun valmiuslaki on voimassa: 90 §
Nämä kaikki astuvat voimaan valmiuslain käyttöönoton myötä. Ja nykyinen valmiuslaki on vielä harvinaisen uusi laki, vuodelta 2011, eli ei mikään kuollut muinaisjäänne.
Ja tästä syystä PK-seudulla on erittäin suuret kalliosuojat väestölle varmuusvarastoineen, ja jokunen kallion sisällä oleva niiden lämmitykseen (monta kymmentä metriä kallion sisässä olevaa väestönsuojaa ei tarvitse lämmittääkään niin paljon, koska kallioperän lämpö pitää lämmön pysyvästi yli viiden asteen) ja sähköntuotantoon vaadittava julkisomisteinen vara-/säätövoimalaitos. Tällainen kallioon louhittu voimalaitos oli esimerkiksi varsin lähellä lapsuudenkotiani.