Uusi taistelijan ase

Mikäs versio oli se metallinen juomutettu raastinrauta?!?
En muista virallista nimeä. Itsellä oli varusmiehenä -94 RK missä oli just pyöreä kahva yms. Ja ne muistaakseni oli vihreät. Itse tykännyt aina enemmän tosta reikä etukädensijasta. Koska siinä oli parempi pito yms ja nopeampi purkaa kuin uudempi muovinen kädensija.
 
Jollain pelimannimeiningillä niitä kai silloin tehtiin, kun kaikenlaista on tullut vastaan. Esim. M78:n .308 mallissa oli alkujaan lippaat ruotsalaisista AK4:n lippaista värkätty - helppo tunnistaa kruunuleimoista.

m78-fixed-club-foot-milled-.jpg
 
Viimeksi muokattu:
FSU297NXMAMnKWp

Eikö tuo reikä käsisuojus rk ole se vanhin jakomalli vai muistanko väärin?
Joo, mutta tuossa on jo oblongi pistoolikahva. Mulla oli tuommoinen alikessuna. Alokkaana ja aukissa mulla oli vanhempi. Siinä pistoolikahva oli ellipsi putki ja tukin pää T-muotoinen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ctg
Tuossa näyttäis olevan liekinsammutin tuota mallia johon ei saa kiinni normi patinraiskaajaa.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
No ainahan sitä löytyy poikkeuksia, kenties Sakon tehtaalla oli ollut vielä niitä jonnekin unohtuneena. Uudempi alun perin Maranyl-muovinen kädensija kuitenkin kehitettiin jo 60-luvun lopulla ja RK 71:n kädensijat olivat myös siitä valmistettuja, mutta näissä siis kyse on kuitenkin Valmetin aseista. Palokangas muistaakseni kirjoittikin, että Sakolla vanhojen kädensijojen käyttö jatkui pidempään kuin Valmetilla.
Palokankaan mukaan uuden Maranyl-kädensijan piirustukset tehtiin 1975, ja Valmet alkoi käyttää niitä vuoden -77 lopulla, Sako vuoden -78 aikana (Sotilaskäsiaseet Suomessa 1918 - 1988, osa II, s. 329-330).

Kirjan mukaan Sakon tekemissä aseissa käytettiin ainakin 1965 tummanvihreitä muoviosia, käytön pituus ei tarkemmin selviä (s.324).
 
Joo, mutta tuossa on jo oblongi pistoolikahva. Mulla oli tuommoinen alikessuna. Alokkaana ja aukissa mulla oli vanhempi. Siinä pistoolikahva oli ellipsi putki ja tukin pää T-muotoinen.

Tuo on itsellenikin tutuin yhdistelmä. Raastinrautakädensijoja on nähty kasarillakin tehdyissä aseissa.
 
Raastinraudassa oli yksi miinus - näpit jäätyi talvella siihen reunan suojapeltiin tai kaasuputkeen! Käsikahvat RKssa olleet aina huonot, ne 60-luvun soikeat on aivan karseita, mutta uudempaankin kopioivat lapsisotilasmallin mittasuhteet.

Oma muistikuva on, että 2000-luvun taitteessa oli kumpaakin etutukkia treenikalustossa jaossa about 50/50, riippuen vähän varuskunnasta, mutta suurin osa noista käsikahvoista oli jo vaihdettu uudempaan, koska alkuperäisten soikeiden kestävyys oli huono — muistan monta osin lohjennutta. Taisi olla tämä syy miksi kvkk:ssa oli se erillinen vetotappi myös. Design kyllä olisi ollut ihan kätevä jos kahvasta olisi saanut virittää.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Valmet_Rk62_3.jpg

Siis tämä versio.
Joo. Tai siis sillä kolmihaaraisella liekinsammuttimella. Haluaisin jutella sen ihmisen kanssa, jonka mielestä toi pistoolikahvaversio oli ihan ok. Kun sitten alikessuna pääsi käyttämään "oikeaa kahvaa", olin hiukan katkera. "Nyt, kun en enää edes tarvitse..."
Ja voi helkutti sitä pelleilyä, kun irtohihnaa tungettiin ton raastinraudan reiästä läpi ja lukittiin lipas sillä.
 
  • Haha
Reactions: ctg
Sellainen 40 minuuttinen "pikkuisen" kriittinen keskustelu jenkkien uudesta M5 + 277Fury kiväärijärjestelmästä.

 
Hyvillä mielin voi taas nukkua 7.62 RK 62 käden ulottuvilla ensi viikonloppuna. Tällä mennään kunnes uudet ja paremmat on jaettu ja koulutettu 😁
 
En muista virallista nimeä. Itsellä oli varusmiehenä -94 RK missä oli just pyöreä kahva yms. Ja ne muistaakseni oli vihreät. Itse tykännyt aina enemmän tosta reikä etukädensijasta. Koska siinä oli parempi pito yms ja nopeampi purkaa kuin uudempi muovinen kädensija.
Mun mielestä toi uudempi oli helpompi purkaa ja kasata. Kaasumännän suojaputken kun heitti sinne kädensijan reikään niin meni helposti paikalleen, vanhassa mallissa se oli "avoinna" mutta joutui asettamaan tarkemmin. Varmaan vähän tottumis-/mielipidejuttu kumpi kätevämpi :D
 

Mielenkiintoinen ja pitkä katsaus konflikti aseistukseen ja siihen onko AK vanhentunut konsepti.
 
Ei tuossa muuten mitään mutta itse en enää nakkaa paskaakaan macin suuntaan...
miksi? vaikka sillä on välillä kovia mielipiteitä, niin kyllä se asiaa puhuu. Meillä RKn korvaamisesta on puhuttu viimeiset kaksi ja puoli vuosikymmentä. Asia oli jäissä koska korvaavaa kalibeeria ei ollut ja ase oli toimiva vielä tälläkin vuosikymmenellä, varsinkin modi projektin myötä.

Itse uskon myös että AK12 oli putlerin päätös, ilman että se luki yhtään paperia taikka vaivasi insinörttejä asian suhteen. Moderneissa konflikteissa AK pysyy mukana kun kaikilla ei ole mahdollisuutta euro taikka jenkkiaseisiin. Vanhentunut laitos se on kuitenkin. Mutta niin on modaamaton m16.

Myös sanoin satoja sivuja sitten että modulaarinen ase on se tulevaisuuden ase, koska se antaa eniten kehityspohjaa. Modulaarinen ase on vain paisunut sen lausunnon jälkeen. M23 on sellainen, eikä mitään ihmettelemistä siinä.
 
miksi? vaikka sillä on välillä kovia mielipiteitä, niin kyllä se asiaa puhuu. Meillä RKn korvaamisesta on puhuttu viimeiset kaksi ja puoli vuosikymmentä. Asia oli jäissä koska korvaavaa kalibeeria ei ollut ja ase oli toimiva vielä tälläkin vuosikymmenellä, varsinkin modi projektin myötä.

Itse uskon myös että AK12 oli putlerin päätös, ilman että se luki yhtään paperia taikka vaivasi insinörttejä asian suhteen. Moderneissa konflikteissa AK pysyy mukana kun kaikilla ei ole mahdollisuutta euro taikka jenkkiaseisiin. Vanhentunut laitos se on kuitenkin. Mutta niin on modaamaton m16.

Myös sanoin satoja sivuja sitten että modulaarinen ase on se tulevaisuuden ase, koska se antaa eniten kehityspohjaa. Modulaarinen ase on vain paisunut sen lausunnon jälkeen. M23 on sellainen, eikä mitään ihmettelemistä siinä.
Lähinnä se zastava kusetus oli ns viimeinen tikki.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top