Uusi vaihtoehto: setelit lähti, selkäranka säilyi

Sininen tulevaisuus haluaa muuttaa suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän kansalaisuusperusteiseksi ensi vaalikaudella.
Ja tähän ei ikipäivänä suostu Demarit eivätkä Kokkarit, ei Vihreät eikä Vasemmisto eivätkä juuri kukaan muukaan paitsi Persut, ehkä.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM
Nauttikoot nyt "Uuden vaihtoehdon" porukka viimeisestä kahdesta vuodesta eduskunnassa, nimittäin väitän että melkein kaikki noista tippuu seuraavissa vaaleissa pois. En oikein usko että heidän äänestäjänsä halusivat lisää EU:ta, lisää liittovaltiota, lisää elintasopakolaisia. Sen puolen Uusi Vaihtoehto nyt valitsi.

Osuvasti väitetty. (y)
 
Lapin Siniset palasi Sininen Tulevaisuus -puolueeseen: "Riidat ovat nyt taaksejäänyttä elämää"

LAPPI04.09.2019 10.41 | Päivitettyklo 11.39
PEKKA AHO
Jyrki Saarenpää menee Sinisten puoluehallitukseen piirin johtajana.
Jyrki Saarenpää menee Sinisten puoluehallitukseen piirin johtajana.


Sininen tulevaisuus -puolueesta erotettu Lapin siniset on hyväksytty takaisin puolueen jäsenyhdistykseksi. Päätöksen teki Sinisten puoluehallitus, kerrotaan Matti Torvisen lähettämässä tiedotteessa.
Yhdistys erotettiin Sinisistä joulukuussa 2018, puolueen vastaisen toiminnan vuoksi.

Nyt sinisten puoluehallitukseen menee automaattisesti piirin johtaja Jyrki Saarenpää ja puoluevaltuustoon Lapista nousee Helena Wagner-Prenner.
– Olemme aloittaneet nyt uuden jakson Sinisten toiminnassa, riidat ovat taakse jäänyttä elämää, vaalit on hävitty mutta tahto säilyi. Uskon, että Lappiin syntyy uusia paikallisyhdistyksiä Rovaniemen lisäksi piirin jäsenyyden myötä, Saarenpää toteaa tiedotteessa.

Matti Torvinen jatkaa itsenäisesti Rovaniemen valtuustossa ja lautakunnissa.
– Häntä vainottiin puolueen sisältä liian paljon, hän tarvitsee nyt lepoa, tiedotteessa todetaan.


 
Ai tästä mikropuolueesta on täällä aihe. :ROFLMAO:

Näistä sinisistä naurettavin tapaus on Simon Elo (kyllä, alla oleva kuva on aito). En mitenkään kykene ottamaan Eloa vakavasti. Jussi Niinistö oli ihan OK.

bkao1h5evxj21.jpg
 
Eikös Elo ole uskovainen mies? Jotain lahkoa. Selittäisi tuollaisen parran ja etunimen.

Jeps. Taitaa olla tarvittavat luokkaretket ja muut ekskursiot suoritettu.
 
Muistatko vielä Sampo Terhon tai Jussi Niinistön? Sinisten ex-kärkipoliitikot opiskelevat, kirjoittavat tai hakevat töitä
Palkkatyön löytyminen on vaikeaa myös ministerin kokemuksella.
Sininen tulevaisuus
13.1.2020 klo 19.16
Terho Niinistö Mattila Elo

Sampo Terho (vas.), Jussi Niinistö ja Pirkko Mattila ovat sinisten paikallispoliitikkoja. Simon Elo on eronnut puolueesta.Vesa Moilanen / Lehtikuva; Mauri Ratilainen, Jarno Kuusinen / AOP; Jyrki Lyytikkä / Yle
13-3-7835131.jpg

Mikko Pesonen

Timo Soinin hetkellinen paluu julkisuuden valokeilaan herättää kysymyksen, missä ovat muut Sinisen tulevaisuuden eli sinisten kärkipoliitikot tänään.

Vielä viime keväänä perussuomalaisista eronneet siniset olivat ainakin jonkinlainen mahtitekijä suomalaisessa politiikassa ja heidän edustajansa näkyivät mediassa lähes päivittäin.

Sinisillä oli 17 kansanedustajaa ja Juha Sipilän hallituksessa kaikkiaan viisi ministeriä: Soini toimi ulkoministerinä, Jari Lindström työministerinä, Jussi Niinistö hoiti puolustusministerin tehtävää. Sosiaali- ja terveysministerinä oli Pirkko Mattila ja puolueen puheenjohtaja Sampo Terho kantoi eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministerin salkkua.

He kaikki putosivat eduskunnasta vaaleissa, joissa sinisten kannatus jäi vaatimattomaan yhteen prosenttiin. Samalla moni heistä katosi myös julkisuudesta.

Vain Simon Elo on eronnut sinisistä
Entinen työministeri Jari Lindström kuvaili itseään joulukuussa julkaistussa Ylen haastattelussa työttömyyden kokemusasiantuntijaksi. Hän kertoi kirjoittavansa muistelmiaan ja nostavansa kansanedustajan sopeutumisrahaa.

Myöskään entinen puolustusministeri Jussi Niinistö ei ole löytänyt töitä. Niinistö kertoo hakevansa työtä aktiivisesti ja olevansa avoin ehdotuksille. Näytöt on hänen mukaansa annettu. Myös Niinistö saa kansanedustajan sopeutumisrahaa.

Niinistö on yhä sinisten jäsen ja toimii puolueen edustajana Helsingin kaupunginvaltuustossa. Paluuta valtakunnan politiikkaan Niinistö ei ole miettinyt, mutta muistuttaa, että "politiikassa tilanteet voivat muuttua nopeastikin, kuten hiljattain Rinteen hallituksen kaatuminen osoitti".

Entinen sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila ei halunnut kommentoida työtilannettaan. Muhokselta Pohjois-Pohjanmaalta kotoisin oleva Mattila on hakenut läheisen Siikalatvan kunnanjohtajaksi. Hakuprosessi on yhä kesken. Myös Mattila on yhä sinisten jäsen ja johtaa puolueen Oulun piirijärjestöä. Mattila saa kansanedustajan sopeutumisrahaa.

Sampo Terhon syksy kului kirjoitushommissa. Historiaa opiskellut maisteri kertoo viimeistelevänsä historiallisen romaanin käsikirjoitusta. Samalla hän on työstänyt elokuvakäsikirjoitusta.
Sampo Terho on yhä sinisten jäsen ja istuu Jussi Niinistön tavoin Helsingin kaupunginvaltuustossa. Terhokin on nostanut kansanedustajan sopeutumisrahaa.

Sinistä eduskuntaryhmää luotsannut Simon Elo (33 v.) on päätoiminen opiskelija. Elo on jatkanut kesken jääneitä valtiotieteen opintojaan Turun yliopistossa. Elo on eronnut sinisistä ja istuu Espoon valtuustossa sitoutumattomana edustajana. Elo kertoo saavansa vuoden ajan kansanedustajan sopeutumisrahaa.

 
Mun (mahdollinen) empaattisuuteni ei tällä kertaa riitä estämään vahingoniloa.
 
Mun (mahdollinen) empaattisuuteni ei tällä kertaa riitä estämään vahingoniloa.

Moni noista on ajanut hyviä asioita hyvin ja joutunut osin oman toimintansa osin siitä riippumattomien syiden takia puun ja kuoren väliin.

Osalla voisi olla paljonkin annettavaa jos pääsevät antamaan. Esim Jussi Niinistön näkisin hyvin mielelläni toistekin puolustusministerinä. (Ja olen kiittänyt häntä kädestä pitäen hyvin tehdystä työstä siinä vaiheessa kun oli enää toimitusministeri.)

Itse pitäisin parhaana vaihtoehtona sitä jos KooDee ja Siniset yhdistyisivät ja sitä kautta avautuisi mahdollisuus ainakin osalle nykyisistä Sinisistä + KooDeen siirtymiselle Räsäsen uskontopuoluelinjasta kristilliskonservatiivisen yleispuolueen suuntaan. Siitä ei olisi kellekään haittaa. Kaikki hyötyisivät.
 
Minusta taas tuo Smurffien perustaminen ja kaikki se mitä siihen liittyy oli niin kaikkea normaalia parlamenttarisuutta vastaan että soromnoo jätkät. Hukkukaa paskaanne!
Mitään vastaavaa ei ole nähty kuin viimeksi Kekkosen aikaan kun Kekkonen valittiin pressaksi ilman vaaleja.
 
Meinaakohan Jussi Niinistö yrittää 2023 vaaleissa eduskuntaan? Sinisten listoilta ei varmaan pääse, ellei tee helvetin kovaa kamppaniaa, mutta jonkun muun puolueen listoilta (PS, Kok?) voisi päästäkin.

Riippuu tietysti, että onko Tonavassa virrannut jo liikaa vettä Niinistön PerSuihin takaisinhyväksymiselle.
 
Moni noista on ajanut hyviä asioita hyvin ja joutunut osin oman toimintansa osin siitä riippumattomien syiden takia puun ja kuoren väliin.

Osalla voisi olla paljonkin annettavaa jos pääsevät antamaan. Esim Jussi Niinistön näkisin hyvin mielelläni toistekin puolustusministerinä. (Ja olen kiittänyt häntä kädestä pitäen hyvin tehdystä työstä siinä vaiheessa kun oli enää toimitusministeri.)

Itse pitäisin parhaana vaihtoehtona sitä jos KooDee ja Siniset yhdistyisivät ja sitä kautta avautuisi mahdollisuus ainakin osalle nykyisistä Sinisistä + KooDeen siirtymiselle Räsäsen uskontopuoluelinjasta kristilliskonservatiivisen yleispuolueen suuntaan. Siitä ei olisi kellekään haittaa. Kaikki hyötyisivät.

Asuntovelalliselle ministerille oli varmaan tulojen kannalta merkitystä jatkaako ministeri vai kansanedustajana. Nyt jälkiviisaana tulee kyllä vahva ajatus siitä, että hyppäsivät väärään junaa.

Jussi Niinistöä olen moittinut kädestä pitäen. Silti.olen puolustanut häntä selän takana.
Hänen suhteensa olisin valmis neuvottelemaan paluusta perussuomalaisiin.
 
Asuntovelalliselle ministerille oli varmaan tulojen kannalta merkitystä jatkaako ministeri vai kansanedustajana. Nyt jälkiviisaana tulee kyllä vahva ajatus siitä, että hyppäsivät väärään junaa.

Jussi Niinistöä olen moittinut kädestä pitäen. Silti.olen puolustanut häntä selän takana.
Hänen suhteensa olisin valmis neuvottelemaan paluusta perussuomalaisiin.

Mä en ole persu enkä sitoutunut mihinkään muuhunkaan puolueeseen, joten mulla ei ole tässä mitään henkilökohtaista pelissä.

Joku pieni porukka ajoi silloin Huhtasaarta ja Hakkaraista puheenjohtajistoon. Ja Halla-aho ilmoitti että jää Brysseliin johtamaan sieltä käsin. Aika vaikea tilannehan sellainen oli myös muille puolueille - etenkin Kokoomukselle, jossa vihersiivestä olisi loikannut monta edustajaa pois ja/tai äänestellyt ahkerasti hallitusta vastaan jos Halla-ahon johtama Persut olisi tullut hallituskumppaniksi.

Mä nään asian niin, että se pieni porukka joka ajoi Huhtasaarta ja Hakkaraista puheenjohtajiksi päästäkseen kaikista Soinin kanssa samoilla linjoilla olevista eroon ajoi omalle linjalleen tyrmäysvoittoa - ja sai sen.

Yksi politiikan perusviisauksista on se, että omista ei koskaan pidä hakea tyrmäysvoittoa. Sellaisen seuraukset ovat aina pahat. Niin tässäkin.

Ei Uusi Vaihtoehto/Siniset/mikä-lienee-tällä viikolla hajoittanut Persuja. Eivät Kokoomus tai Kepu hajoittaneet Persuja. Persut repesivät koska oli pieni porukka joka masinoi tyrmäysvoittohakuista tulosta ja sai sen.

Ei tyrmätyillä ole mitään velvollisuutta jäädä odottamaan lisätyrmäämisiä. Tyrmätyille ainoa järkevä ja mahdollinen tapa toimia on kävellä pois kehästä koska ottelu on heidän osaltaan päättynyt. Jos sillä masinoivalla porukalla olisi ollut aivot käytössä niin olisivat tajunneet ja huomioineet etukäteen toimintansa varmat ja lähes itsestäänselvät seuraukset.

Ja vaikka sanon näin, niin silti ymmärrän hyvin ne tunteet ja "ajatukset” joiden vuoksi sitä tyrmäysvoittoa lähdettiin hakemaan.
 
Mä en ole persu enkä sitoutunut mihinkään muuhunkaan puolueeseen, joten mulla ei ole tässä mitään henkilökohtaista pelissä.

Joku pieni porukka ajoi silloin Huhtasaarta ja Hakkaraista puheenjohtajistoon. Ja Halla-aho ilmoitti että jää Brysseliin johtamaan sieltä käsin. Aika vaikea tilannehan sellainen oli myös muille puolueille - etenkin Kokoomukselle, jossa vihersiivestä olisi loikannut monta edustajaa pois ja/tai äänestellyt ahkerasti hallitusta vastaan jos Halla-ahon johtama Persut olisi tullut hallituskumppaniksi.

Mä nään asian niin, että se pieni porukka joka ajoi Huhtasaarta ja Hakkaraista puheenjohtajiksi päästäkseen kaikista Soinin kanssa samoilla linjoilla olevista eroon ajoi omalle linjalleen tyrmäysvoittoa - ja sai sen.

Yksi politiikan perusviisauksista on se, että omista ei koskaan pidä hakea tyrmäysvoittoa. Sellaisen seuraukset ovat aina pahat. Niin tässäkin.

Ei Uusi Vaihtoehto/Siniset/mikä-lienee-tällä viikolla hajoittanut Persuja. Eivät Kokoomus tai Kepu hajoittaneet Persuja. Persut repesivät koska oli pieni porukka joka masinoi tyrmäysvoittohakuista tulosta ja sai sen.

Ei tyrmätyillä ole mitään velvollisuutta jäädä odottamaan lisätyrmäämisiä. Tyrmätyille ainoa järkevä ja mahdollinen tapa toimia on kävellä pois kehästä koska ottelu on heidän osaltaan päättynyt. Jos sillä masinoivalla porukalla olisi ollut aivot käytössä niin olisivat tajunneet ja huomioineet etukäteen toimintansa varmat ja lähes itsestäänselvät seuraukset.

Ja vaikka sanon näin, niin silti ymmärrän hyvin ne tunteet ja "ajatukset” joiden vuoksi sitä tyrmäysvoittoa lähdettiin hakemaan.

Puheenjohtajista äänestettiin Jyväskylän kokouksessa periaatteella 1 ääni/jäsen.
Ennen äänestyksiä edellinen ensimmäinen puheenjohtaja Soini ilmoitti, ettei ole käytettävissä. Tuolloin Halla-Aho äänestettiin varsinaiseksi puheenjohtajaksi ja varalle Laura ja Teuvo. Äänestin itse Halla-Ahoa ja Lauraa. Vasta myöhemmin sain oman ehdokkaan läpi toiseksi varapuheenjohtajaksi.
Minun mielestäni mikään pieni porukka ei vaihtanut puheenjohtajaa.
 
Puheenjohtajista äänestettiin Jyväskylän kokouksessa periaatteella 1 ääni/jäsen.
Ennen äänestyksiä edellinen ensimmäinen puheenjohtaja Soini ilmoitti, ettei ole käytettävissä. Tuolloin Halla-Aho äänestettiin varsinaiseksi puheenjohtajaksi ja varalle Laura ja Teuvo.

Tiedän tuon.

Näin myös suuren määrän niitä somessa kiertäneitä "mä aion äänestää näin" yms. mobilisointiviestejä. Niitä kiersi mun käsityksen mukaan ihan helkutasti.

Niissä oli selvästi kyse siitä, että pyrittiin ajamaan läpi tiettyä listaa kokonaisuudessaan.

Kyse oli aivan selvästi jollain tavoin koordinoidusta toiminnasta. Eivät kymmenet eri ihmiset intoudu viestittämään täsmälleen samaa asiaa täsmälleen samaan aikaan juukelin montaa eri rööriä pitkin ilman koordinointia. Ja joku oli tehnyt noiden viestien kuvaston.

Puhuessani pienestä porukasta joka pyrki tyrmäysvoittoon puhun juuri siitä viestifloodaamista harrastaneesta sakista mahdollisine tausta- ja oheistoimijoineen.
 
Kyllä sitä agressiivista vaalimainontaa on ollut tuon jälkeenkin persujen isojen kokousten yhteydessä.

Tosin minä olen varsinainen "hanhen selkä" lähes kaikelle mainonnalle, varsinkin jos jotain henkilöä tuputetaan minulle väkisin äänestettäväksi. Puolueväestä minuun pitää yhteyttä lähes pelkästään kansanedustajat ja ylin johto (lue joulukortti kerran vuodessa ja siinäkin avustajat on tehneet allekirjoitukset tietokoneella). ;-)
 
Mä en ole persu enkä sitoutunut mihinkään muuhunkaan puolueeseen, joten mulla ei ole tässä mitään henkilökohtaista pelissä.

Joku pieni porukka ajoi silloin Huhtasaarta ja Hakkaraista puheenjohtajistoon. Ja Halla-aho ilmoitti että jää Brysseliin johtamaan sieltä käsin. Aika vaikea tilannehan sellainen oli myös muille puolueille - etenkin Kokoomukselle, jossa vihersiivestä olisi loikannut monta edustajaa pois ja/tai äänestellyt ahkerasti hallitusta vastaan jos Halla-ahon johtama Persut olisi tullut hallituskumppaniksi.

Mä nään asian niin, että se pieni porukka joka ajoi Huhtasaarta ja Hakkaraista puheenjohtajiksi päästäkseen kaikista Soinin kanssa samoilla linjoilla olevista eroon ajoi omalle linjalleen tyrmäysvoittoa - ja sai sen.

Yksi politiikan perusviisauksista on se, että omista ei koskaan pidä hakea tyrmäysvoittoa. Sellaisen seuraukset ovat aina pahat. Niin tässäkin.

Ei Uusi Vaihtoehto/Siniset/mikä-lienee-tällä viikolla hajoittanut Persuja. Eivät Kokoomus tai Kepu hajoittaneet Persuja. Persut repesivät koska oli pieni porukka joka masinoi tyrmäysvoittohakuista tulosta ja sai sen.

Ei tyrmätyillä ole mitään velvollisuutta jäädä odottamaan lisätyrmäämisiä. Tyrmätyille ainoa järkevä ja mahdollinen tapa toimia on kävellä pois kehästä koska ottelu on heidän osaltaan päättynyt. Jos sillä masinoivalla porukalla olisi ollut aivot käytössä niin olisivat tajunneet ja huomioineet etukäteen toimintansa varmat ja lähes itsestäänselvät seuraukset.

Ja vaikka sanon näin, niin silti ymmärrän hyvin ne tunteet ja "ajatukset” joiden vuoksi sitä tyrmäysvoittoa lähdettiin hakemaan.
Demokratiasta ja muista sinisten perustamiseen liittyvistä asioista voidaan keskustella pitkään, mutta perussuomalaisten osalta tilanne oli se, että Soini, Lindström, Terho ja kumppanit oli ajanut puolueen seitsemän pilkku jotain kannatuksen puolueeksi ja aikeensa oli jatkaa samalla tiellä, itse asiassa vauhtia vielä kiihdyttäen. Kannattajat ja puoluetta äänestämään valmiit tämän oli nähnyt jo pitkään, mutta mm. Soini toimi täysin itsevaltaisesti, kuurona millekään kritiikille sekä ehdotuksille ja vähättelevästi suhtautuen kaikkiin oman piirinsä ulkopuolella oleviin.

Tämä on monille vieläkin vaikea asia ymmärtää. Jo silloin oli täysin selvää, että PS voi olla 25 - 30 % puolue, jos puolueen linjasta ja kannattajien mielipiteistä pidettäisiin edes jossain määrin kiinni ja huolta. Puolueen johdossa tätä ei nähty/haluttu nähdä ja mitä suuremmaksi kuilu johdon ja muun puolueen välillä kasvoi, sitä töykeämpi, ylimielisempi ja vähättelevämpi Soini oli. Jonkin oli muututtava, joko puolueesta lähtisi kannattajat tai Soini + n. 10 muuta puolue-eliitin jäsentä. Täysin demokratian ja puolueen sääntöjen mukaan koko konkkaronkka sitten äänetettiin pois johtopaikoilta puoluekokouksessa. Tästä vihastuneina nämä vaalit hävinneet sitten perustivat Sipilän ja Orpon tuella salassa siniset ja loppu on historiaa.
 
Back
Top