Uusi yhteispohjoismainen taisteluasu

menee samaan sarjaan kun intissä opettivat että noiden tetsareiden hartiakoukuista pitää riiputtaa asetta. sehän oli se ase sillä tavalla sitten ettei voinut suoraan ampua sillä. yks skappari taisteluammunnoissa heti ekana opetti että noin ei sitten oikeasti riiputeta. että hihna pitkäksi ja kaulan ympärille, siitä pystyy suoraan ampumaan.
Ikinä kuullukkaan moisesta tavasta. Ei meille ainakaan herran vuonna x moista edes näytetty.
 
jaa että m85 hartiakoukusta roikkuu ase? meillä se oli ihan määrätty tapa pitää asetta leireillä yms.
Sama täällä, kyllä se ase roikkui m/60 tetsarin hartiakoukusta. Ja hyökätessä se roikkui siinä hihnan varassa, toinen käsi vapaan ja toinen aseen kahvalla ja lonkalta tulitti juostessa.
 
Sama täällä, kyllä se ase roikkui m/60 tetsarin hartiakoukusta. Ja hyökätessä se roikkui siinä hihnan varassa, toinen käsi vapaan ja toinen aseen kahvalla ja lonkalta tulitti juostessa.
juu muttei sillä pystynyt ampumaan tähdätysti, hihnan pituus ei riittänyt siihen.
eli sitä nahkahihnaa pitää käyttää todellisuudessa niin, että säätää sen pitkäksi, ja roikuttaa kaulan ympäri jos pitää roikuttaa, silloin siinä riittää pituus niin, että voi nostaa ja tähdätä ja ampua.

tai sitten se, että kiertää hihnan kokonaan tukin ympärille, niin voi tetsaa miten vain, eikä tartu hihnasta kiinni. tosin täytyy käsillä kantaa kokonaan.
 
Ei tämä M05 keissi ole vieläkään päättynyt. Tänä vuonna oli viimeisimmät lausunnot, onko ressut yrittänyt vaihtaa varusteita. Paljonko henkilökunta käyttää omia varusteita ja onko niihin puututtu ja rangottu yms. J-os lausunnot oli kuulema aika ympäripyöreitä (lue, ei kiinnosta)
Koska PV uskottavuus ropisee, jos kaikki ei ole samoissa pask.... korjaan tarkkaan suunnitelluissa yms varusteissa ja näytä yhtenäisille.
Itse edelleen ihmettelen mistä vit** tämä kumpuaa. "Kaikkien pitää näyttää samalta, jos kaikilla ei ole samanlaisia hanskoja niin hanskat pois" ja pakkasta -15c... Ja tästä ei ole edes kovin kauaa aikaa.
Paikkakunnan voin sanoa, LPR.
Tätä samaa ihmettelen minäkin. Paraatimarssit eri asia, mutta ketä se kiinnostaa näyttääkö metsässä olevassa osastossa kaikki samalta?
 
Melkoinen kaveri tuo Lindeman. :rolleyes: Luulisi olevan parempaakin tekemistä sotatoimialueella...

Toisaalta tuossa valossa foorumin PERK-jutut eivät sittenkään taida olla ihan pelkkää sanahelinää. Sotaan ei lähdetä muuta kuin kulli kädessä - loput tulee valtiolta, jos on tullakseen.
Samaa mieltä, ylimielinen ukko. Kysehän ei ole siitä etteikö varusteilla tulisi toimeen. Kyse on siitä tulisiko jollain 2000-luvun paremmalta puolelta olevalla varusteella _paremmin_ toimeen..
 
Sama täällä, kyllä se ase roikkui m/60 tetsarin hartiakoukusta. Ja hyökätessä se roikkui siinä hihnan varassa, toinen käsi vapaan ja toinen aseen kahvalla ja lonkalta tulitti juostessa.
Toi on mulle ihan uutta. Mutta mää nyt palvelimiin aivan takarivissä, vaikka samoihin aikoihin oltiinkin.
 
Toi on mulle ihan uutta. Mutta mää nyt palvelimiin aivan takarivissä, vaikka samoihin aikoihin oltiinkin.
Niin, ei kukaan opettanut tekemään noin mutta itse keksin.
Ei siitä varmaan mitään hyötyä olisi oikeasti sodassa mutta leikkimässähän siellä vaan oltiin. Niin minä suhtauduin, leikitään täällä nyt se 8 kuukautta ja sitten pääsee vittuun täältä.
Tänäpäivänä varmaan olisin siviilipalvelukseen mennyt, silloin se oli huomattavasti monimutkaisempaa ja pienemmän riesan tie mennä inttiin.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Niin, ei kukaan opettanut tekemään noin mutta itse keksin.
Ei siitä varmaan mitään hyötyä olisi oikeasti sodassa mutta leikkimässähän siellä vaan oltiin. Niin minä suhtauduin, leikitään täällä nyt se 8 kuukautta ja sitten pääsee vittuun täältä.
Ok. Mutta me leikittiin paljon lyhyempi aika ja sitten jo alkoikin sangen teoriasisältöinen AUK. (Nimim. Vain 11 yötä teltassa, vaikka kahdesti loppusotinut)
 
Olisi mielenkiintoista kuulla muutaman Lindemanin alaisen mielipide tästä "toimeen tulemisesta".
No, sanotaan vaikka niin että jos kriisialueella riskioloissa toimivilla alaisilla ilmenee selkeästi perusteltu tarve jollekin varusteelle niin joukon johtajan tulisi tehdä kaikki mitä on tehtävissä että se varuste saadaan. Olkoon se sitten vaikka se että "voitte hankkia omilla rahoillanne, koska organisaatio ei pysty sitä teille hankkimaan".
 
^Olivatko M05 asut vielä kotimaista tekoa?

Ei.

Maastopuvut valmistaa suomalainen Berendsen Uniter Oy. Pukujen suunnittelu, aloitustyö ja materiaalihankinnat hoidetaan Suomessa, mutta varsinainen ompelu tehdään Virossa. Kangas on kotimaista tuotantoa, kertoo tuotantopäällikkö Riitta Kontturi Berendsen Uniterilta.

Meillä maastopukuja tehdään vuoteen 2009 asti, Kontturi kertoo.


Noissa vähän uudemmissa mitä itsellä on, on ImageWear läpyskä, muttei mainintaa valmistusmaasta. Virossa IW:n tuotanto ainakin nykyään, eiköhän ole ollut siellä jo pitkään.
 
@Panssari Salama @ak.tied M05 varusteiden oikeudet on pääsääntöisesti PVn omistuksessa. Valmistus kilpailutetaan tarpeen mukaan ja paras tarjous voittaa. Ei siis lähtökohtaisesti voi sanoa että M05 varusteet olisivat tuotettu jossain tietyssä maassa. Osa todennäköisesti on valmistettu myös suomessa, mutta pääasiassa ilmeisesti tuotanto ollut Viron puolella ja kilpailutuksia on tainnut olla useita tämän noin 15+ vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top