Uusin tykkimme K9

omat K9:t liikkuvat yksittäin jolloin vastatoimet edellyttävät täsmäaseita tai ilmatukea.

Siis K9:t toimivat ikäänkuin itsenäisesti/hajautetusti, mutta tulitoiminta voidaan silti suorittaa patteristona ilman isompaa jumppaa? Kuulosta todella hyvältä! Päteekö sama PsH 122 :een myös vai onko tämä uusi K9 mahdollistama toimintatapa?
 
Siis K9:t toimivat ikäänkuin itsenäisesti/hajautetusti, mutta tulitoiminta voidaan silti suorittaa patteristona ilman isompaa jumppaa? Kuulosta todella hyvältä! Päteekö sama PsH 122 :een myös vai onko tämä uusi K9 mahdollistama toimintatapa?
K9:n tuliyksikkö on 8 tykin patteri mutta se on enemmän hallinnollinen sekä suojaukseen (siis silloin kun ei olla liikkeessä) liittyvä juttu. Kuhunkin tehtävään osoitetaan tarpeellinen määrä aseita; pienimmillään vain yksi ja suurin koko patteri. Verkottuneet viestijärjestelyt mahdollistavat tulitoiminnan mihin tahansa maaliin vapaasti valittavalla asemäärällä. Tämä noin karkeasti sanottuna tekniikan puolesta, käytännössä kantamat sekä eri joukoille osoitetut atarvikekiintiöt ovat sitten toinen asia.

122 Psh74:t kun tuli niin niidenkin piti suunnitelmien mukaan toimia samalla tavoin hajautetusti, siis jo silloin 25 v sitten. Eikä olisi tarvittu kun asekohtaiset paikantamislaitteet sekä paremmat viestivälineet niin tämä olisi onnistunut. Rahaa niihin ei kuitenkaan Hornet sekä helikopterimaksujen paineissa löytyny. 155 K98:t sai paikantamislaitteet joka tykille, koska siinä kaupassa ne ei hirveästi lisää merkinny. Viimeisenä "lukkona" olivat sitten rauhanajan varomääräykset, jotka oli ennen K9-kauppaa samat kaikenlaisille tykeille. Niinpä itseliikkuvat tykit paikantamislaitteilla (siis 155 K98) ja ilman (122 Psh74) harjoittelivat samoin kun oli tehty suurin osa kylmää sotaa. Sodan syttyessä ei olis tietysti tarvinnu välittää näistä, mutta ei sellaisesta toiminnasta mitään tule jota ei oo rauhan aikana harjoiteltu.

Tämäkin pikkujuttu on yksi esimerkki mitä haittaa isoille maavoimillemme on rahoituksen ylipainottuminen ilmavoimiin sekä osittain laivoihin. Samanlaisia ja pahempiakin kertomuksia osaisivat esittää kaikki aselajit. Julkisuudessahan tästä on kantanu huolta ainoastaan muutama evp-upseeri, jotka on säännöllisesti tyrmätty myös MpNetissä.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaas tähän nykyisen ja edellisen puolustusministerin vastaukset K9-tiedusteluihini, vaikka informaatio on ollut palstalla jo pitkään.

J. Niinistö:

"K9 Moukarien hankinta on kieltämättä yksi ministerinurani huippukohdista. Kysyin K9-optiosta tykistöntarkastajalta. Hinta on käytännössä muutaman miljoonan euroa edullisempi kuin nyt maksettava 146 miljoonaa, jos siis halutaan ostaa 48 kpl. Optiossa on myös määritelty vaunukohtainen hinta.

Toivottavasti seuraavalla hallituskaudella riittää viisautta ja varoja lunastaa tämä optio!"

Option koko:

"Kyllä, max 48."

Kaikkonen:

"Tykistömme iskukyky on tärkeä asia. Helmikuussa 2017 allekirjoitettiin hankintapäätös 48 käytetystä etelä-korealaisesta K9-panssarihaupitsista. Hankinnalla mahdollistetaan operatiivisten joukkojen tukeminen kauaskantoisella ja hyvän maasto- ja tieliikkuvuuden omaavalla tykistökalustolla, ja korvataan osittain vanhenevaa ja käytöstä poistuvaa tykistökalustoa. Olen kanssasi samaa mieltä, hankinta oli varmasti paikallaan.

Kuten totesit, solmittu hankintasopimus sisältää option hankkia lisää näitä käytettyjä panssarihaupitseja. Optiomahdollisuus on voimassa 2020-luvun loppupuolelle saakka, asia ansaitsee huolellisen harkinnan. Tällä hetkellä option lunastamiselle ei ole suunniteltu rahoitusta tämän vuoteen 2023 kestävän hallituskauden aikana."
 
K9:n tuliyksikkö on 8 tykin patteri mutta se on enemmän hallinnollinen sekä suojaukseen (siis silloin kun ei olla liikkeessä) liittyvä juttu. Kuhunkin tehtävään osoitetaan tarpeellinen määrä aseita; pienimmillään vain yksi ja suurin koko patteri. Verkottuneet viestijärjestelyt mahdollistavat tulitoiminnan mihin tahansa maaliin vapaasti valittavalla asemäärällä. Tämä noin karkeasti sanottuna tekniikan puolesta, käytännössä kantamat sekä eri joukoille osoitetut atarvikekiintiöt ovat sitten toinen asia.

122 Psh74:t kun tuli niin niidenkin piti suunnitelmien mukaan toimia samalla tavoin hajautetusti, siis jo silloin 25 v sitten. Eikä olisi tarvittu kun asekohtaiset paikantamislaitteet sekä paremmat viestivälineet niin tämä olisi onnistunut. Rahaa niihin ei kuitenkaan Hornet sekä helikopterimaksujen paineissa löytyny. 155 K98:t sai paikantamislaitteet joka tykille, koska siinä kaupassa ne ei hirveästi lisää merkinny. Viimeisenä "lukkona" olivat sitten rauhanajan varomääräykset, jotka oli ennen K9-kauppaa samat kaikenlaisille tykeille. Niinpä itseliikkuvat tykit paikantamislaitteilla (siis 155 K98) ja ilman (122 Psh74) harjoittelivat samoin kun oli tehty suurin osa kylmää sotaa. Sodan syttyessä ei olis tietysti tarvinnu välittää näistä, mutta ei sellaisesta toiminnasta mitään tule jota ei oo rauhan aikana harjoiteltu.

Ymmärtääkseni toinen puolikas Psh74 kalustosta(mek.tst-osastot) modattiin digitaalisin radioin jokunen vuosi sitten ja samaisessa jutussa taisi olla puhetta että mittausjoukkueeseen tulisi paikantamislaitteella varustettu mtlb vaunu joka mittaisi ja valmistelisi tuliasemat... jos nyt en ihan väärin muista...
Eli ymmärtääkseni hajautettu tulitoiminta onnistuisi kunhan asemat on mitattu etukäteen, vaunuilta itseltään se ei siis ns. suoraan liikkeestä edelleenkään onnistuisi.
 
@Ohjus-tiedustelija miksi vain puolet olisi modernisoitu ? Radioita löytyy ja itseasiassa noissa on tainnut olla radiot aina ja johtamispääte on noissakin ilmeisesti vain läppäri. Johtamispäätteen yhteyteen on varmastikin asennettu satelliittipaikannuslaite, mutta sen hyöty on lähes sama kuin autoilijan navigaattorilla. ALTSTOS pattereiltakin löytyy samat välineet.

Samaten mittausajoneuvot löytyy nykyään varmaankin kaikilta/lähes kaikilta tuliyksiköiltä.

Modernisointi tuo lisäsuorituskykyä, mutta lopputulos jää kuitenkin vajaaksi koska tulenavaus vaatii perinteisiä suunnan määritys menetelmiä tuliasemassa


K9/MLRS/AMOS/(K98) osalta tuliasemassa tapahtuva valmistelu tarkoittaa sitä että aseen johtaja katsoo ympäristöä ja toteaa vapaan ampuma-alan riittävän tulitoimintaan
 
@Ohjus-tiedustelija miksi vain puolet olisi modernisoitu ? Radioita löytyy ja itseasiassa noissa on tainnut olla radiot aina ja johtamispääte on noissakin ilmeisesti vain läppäri. Johtamispäätteen yhteyteen on varmastikin asennettu satelliittipaikannuslaite, mutta sen hyöty on lähes sama kuin autoilijan navigaattorilla. ALTSTOS pattereiltakin löytyy samat välineet.

Samaten mittausajoneuvot löytyy nykyään varmaankin kaikilta/lähes kaikilta tuliyksiköiltä.

Modernisointi tuo lisäsuorituskykyä, mutta lopputulos jää kuitenkin vajaaksi koska tulenavaus vaatii perinteisiä suunnan määritys menetelmiä tuliasemassa


K9/MLRS/AMOS/(K98) osalta tuliasemassa tapahtuva valmistelu tarkoittaa sitä että aseen johtaja katsoo ympäristöä ja toteaa vapaan ampuma-alan riittävän tulitoimintaan

Muistan lukeneeni Panssari-lehdestä jutun jonka mukaan toisen mekanisoidun tst-osaston PSH-patteriston kalusto olisi joitakin vuosia sitten modernisoitu @Ohjus-tiedustelija kuvailemalla tavalla. Eli neljännes kalustosta olisi saanut parannellun varustuksen. Syy rajoitettuun määrään on varmaankin raha.

Sitä en tiedä ymmärsinkö mitä luin tai muistanko oikein.

Yritän kaivella jos tuo juttu olisi tallessa jossakin.
 
Kyllä muistatte varmaan ihan oikein artikkelin sisällön, mutta tuntuisi vain hassulta ajatukselta. Tietyissä tilanteissa korvaavaa kalustoa saatettaisiin myös ottaa lopuista yksilöistä.

Onko MOOTTSTOS alueellisia joukkoja? Voihan se olla että puhutaan vain hankkeiden erilaisesta aikataulusta/rahoituksesta. Pitää kuitenkin muistaa että 122H on varustettu ilmeisesti ihan samoilla välineillä
 
@Ohjus-tiedustelija miksi vain puolet olisi modernisoitu ? Radioita löytyy ja itseasiassa noissa on tainnut olla radiot aina ja johtamispääte on noissakin ilmeisesti vain läppäri. Johtamispäätteen yhteyteen on varmastikin asennettu satelliittipaikannuslaite, mutta sen hyöty on lähes sama kuin autoilijan navigaattorilla. ALTSTOS pattereiltakin löytyy samat välineet.

Arvaus nro1: Modernisointi on tehty jostain jämä rahoituksen rippeistä.
Arvaus nro2: toiselle puolikkaalle ei ole tulevaisuudessa enää suoraa SA-sijoitusta moukarin riviin astumisen ja/tai joukkojen vähentämisen jälkeen.
On toki ollut radiot (neuvosto aikaiset), mutta ymmärtääkseni gitaalisilla sattaa jotain myös tehdä tällä ja ensi vuosikymmenellä etulinjassa. Ei hajuakaan millainen tuliasemapääte noissa sitten on...

Samaten mittausajoneuvot löytyy nykyään varmaankin kaikilta/lähes kaikilta tuliyksiköiltä.

Ilmeisesti, sekin vaati kuitenkin sen että luokkaa puolet itäputkista laitettiin sulattoon.

Modernisointi tuo lisäsuorituskykyä, mutta lopputulos jää kuitenkin vajaaksi koska tulenavaus vaatii perinteisiä suunnan määritys menetelmiä tuliasemassa

Onko tässä jotain uutta meidän budjetilla:sneaky:
 
Tässä tämänpäivän 122 PsH-keskustelussa ovat, harvinaista kyllä, kaikki olleet oikeassa. 122 PsH:t sai ALTYK-hankkeen yhteydessä samat radiot sekä päätelaitteet. Saivatko kaikki; siitä en ole nähnyt julkista tietoa, joten jääköön juttu tältä osin avoimeksi. Paikantamisajoneuvot oli jo aikaisemmin. Ne kykenevät nimestään huolimatta antamaan myös tarkan suunnan joka tykkimiesten kielellä sanottuna kiinnitetään jokaiselle tuliasema-alueelle. Siitä se on vielä suuntakehällä siirrettävä aseille.

Parolan kouluttamien tst-osastojen päätehtävä on hyökkäys, jolloin tyypillinen tulitehtävä tulee eteen yllättäen kun kohdataan vihollinen. Paikantamisajoneuvot eivät ehdi erikseen mitata jokaista tykinpaikkaa ilman todella pitkää viivettä tulenavauksessa. Siten on toimittava pattereittan tai joskus jaoksittain, eli 6:n tai kolmen tykin ryppäissä. Puolustuksessa ei mikään estä ryhmittämästä näitä tykkejä alueellisen 122H-pston tavoin mutta tämä olisi hyvin epätavallinen tapa käyttää näitä vieläkin tehokkaita aseita.
 
K9-panssarihaupitsien varusmieskoulutus on käynnistynyt Panssariprikaatissa

K9 panssarihaupitsi ja varusmies

K9-panssarihaupitsien varusmieskoulutus on käynnistynyt Panssariprikaatin Jääkäritykistörykmentissä 2/2019-saapumiserän varusmiehillä.

Tela-alustaisten 155 mm:n K9 Moukari -raskaiden panssarihaupitsien varusmieskoulutus on alkanut Panssariprikaatin Jääkäritykistörykmentissä syyskuussa. Koulutus toteutetaan nousujohteisesti, ja siihen kuuluu tänä syksynä muun muassa kalustoon ja sen rakenteeseen tutustumista, maasto- ja maantieajoa, vaunujen kunnossapitoa ja huoltoa sekä ensimmäiset kovapanosammunnat.

Koulutus toteutetaan nousujohteisesti, ja siihen kuuluu tänä syksynä muun muassa kalustoon ja sen rakenteeseen tutustumista, maasto- ja maantieajoa, vaunujen kunnossapitoa ja huoltoa sekä ensimmäiset kovapanosammunnat.

Joukon suorituskyky testataan ensi kevään harjoituksissa, kun varusmiehet toimivat vaunuryhminä osana omaa sodanajan joukkoaan. Panssarihaupitsille koulutettavan miehistön palvelusaika on 347 vuorokautta.

- K9 Moukari -panssarihaupitsit soveltuvat hallintalaitteiltaan ja luotettavuudeltaan hyvin varusmieskoulutukseen ja asevelvollisten käyttöön. Panssarihaupitsi on tehokkaan moottorinsa, automaattivaihteiston ja rattiohjauksen johdosta nopea omaksuttava ajokoulutuksessa, jolloin voimme keskittyä erityisesti turvallisen, mutta tehokkaan tuliasematoiminnan koulutukseen, toteaa Jääkäritykistörykmentin komentaja everstiluutnantti Aku Antikainen.

- K9-panssarihaupitsihanke on edennyt täysin suunnitelman mukaisesti. Hyvä ja saumaton yhteistyö kaikkien toimijoiden: Etelä-Korean, Puolustusministeriön, Puolustusvoimien logistiikkalaitoksen, Millogin sekä joukko-osastojemme kanssa on ollut erinomaista ja mahdollistanut varusmieskoulutuksen aloittamisen alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Panssarihaupitsien varusmieskoulutus laajennetaan alkamaan ensi vuonna myös Karjalan prikaatissa, mihin meillä on nyt hyvät perusteet, kertoo tykistön tarkastaja eversti Pertti Holma Maavoimien esikunnasta.

K9-panssarihaupitsien hankinnasta päätettiin helmikuussa 2017. Panssarihaupitseilla mahdollistetaan operatiivisten joukkojen tukeminen kauaskantoisella ja hyvän maasto- ja tieliikkuvuuden omaavalla tykistökalustolla.

c13e2363-9244-e8e3-cefe-4f5c16fb187a

 
Mikäpä niissäkään, enempi parempi mitä tykistöön tulee. Jos minulta kysytään. Mutta elinkaarensa loppu näköpiirissä.
Juu. Tuo viestini oli sarkasmia. 1998 muistaakseni oltiin PV:ssä sitä mieltä, että meikäläisissä oloissa vedettävä omalla apumoottorilla ajaa asian täysin. Sitten myös Patria kehitti jonkun ratkaisun josta piti tulla maailman menestys. Egyptin piti ostaa sitä ainakin. Eipä siitäkään kuultu myöhemmin enää mitään.
 
Juu. Tuo viestini oli sarkasmia. 1998 muistaakseni oltiin PV:ssä sitä mieltä, että meikäläisissä oloissa vedettävä omalla apumoottorilla ajaa asian täysin. Sitten myös Patria kehitti jonkun ratkaisun josta piti tulla maailman menestys. Egyptin piti ostaa sitä ainakin. Eipä siitäkään kuultu myöhemmin enää mitään.
Ymmärsin kyllä :solthum:
 
Juu. Tuo viestini oli sarkasmia. 1998 muistaakseni oltiin PV:ssä sitä mieltä, että meikäläisissä oloissa vedettävä omalla apumoottorilla ajaa asian täysin.
Kai siellä on oltu sitä mieltä koska ei ole ollut varaa muuhun. Ei olisi luultavasti ollut nytkään jos ei olisi sattunut tuota käytettyä kalustoa sopivasti tyrkylle.
 
Back
Top