Uusin tykkimme K9

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Old Boy
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Kai siellä on oltu sitä mieltä koska ei ole ollut varaa muuhun. Ei olisi luultavasti ollut nytkään jos ei olisi sattunut tuota käytettyä kalustoa sopivasti tyrkylle.
Missä jamassa Suomen talous oli 1998 versus tähän päivään? Lama oli takanapäin ja elettiin Nokian kovimpia kasvun vuosia.
Hornetteja varmaan makseltiin kiivaimmin noina vuosina. Edullista käytettyä länsikamaa ei varmaankaan tuolloin vielä ollut tarjolla? 2000 vaihteen jälkeen vasta Euroopan maat lähtivät todenteolla ajamaan maavoimia alas.
 
Juu. Tuo viestini oli sarkasmia. 1998 muistaakseni oltiin PV:ssä sitä mieltä, että meikäläisissä oloissa vedettävä omalla apumoottorilla ajaa asian täysin. Sitten myös Patria kehitti jonkun ratkaisun josta piti tulla maailman menestys. Egyptin piti ostaa sitä ainakin. Eipä siitäkään kuultu myöhemmin enää mitään.
Eqypti osti, mutten muista minkä tykin heille modattuna versiota muutaman kappaletta. Yksi ystäväni oli jonkin sortin vetäjänä projektissa. Pieni kertajuttuhan se lopulta oli
 
Eqypti osti, mutten muista minkä tykin heille modattuna versiota muutaman kappaletta. Yksi ystäväni oli jonkin sortin vetäjänä projektissa. Pieni kertajuttuhan se lopulta oli
Sen muistan, että tykillä kyettiin ampumaan poikkeuksellisen pitkälle. Kaikki nämä olen lukenut sen aikaisista Suomen Sotilas lehdestä. Hävitetty jo aikoja sitten joten en pääse kaivelemaan.
 
Eqypti osti, mutten muista minkä tykin heille modattuna versiota muutaman kappaletta. Yksi ystäväni oli jonkin sortin vetäjänä projektissa. Pieni kertajuttuhan se lopulta oli

Kyseessä oli 155 GH 52. Yksi prototyyppi oli asennettu T-55:n alustalle:


Tykin apumoottoritonta, vedettävää mallia 155GH52 on myös viety pieni määrä Egyptiin, jonka sotatarviketuotantoministeriölle on myös myyty tykin valmistuslisenssi.


Tuon mukaan Egypti on valmistanut niitä 400 kpl.
 
Ei ammuttu mitenkään erityisen pitkälle vaan ihan normaleille 155mm/52cal ja pitkänkantaman ammuksen etäisyyksille. 40+ km

Standardinmukaisten kanuunoiden välillä ei ole merkittäviä eroja kantamissa
 
Missä jamassa Suomen talous oli 1998 versus tähän päivään? Lama oli takanapäin ja elettiin Nokian kovimpia kasvun vuosia.
Hornetteja varmaan makseltiin kiivaimmin noina vuosina. Edullista käytettyä länsikamaa ei varmaankaan tuolloin vielä ollut tarjolla? 2000 vaihteen jälkeen vasta Euroopan maat lähtivät todenteolla ajamaan maavoimia alas.

Kyllä ne sotamateriaalin hullut päivät alkoivat heti kohta Saksojen yhdistyttyä. Hyvä jos Neuvostoliittokaan ehti hajota, niin hollantilaiset alkoivat jo supistaa. Vuonna 1994 myytiin liki 600 YPR-765 -rynnäkköpanssarivaunua Egyptiin, ikää vaunuilla oli n. 10-20 vuotta. Samoin Hollanti myi v. 1995 Arabiemiraatteihin 87 M109:ää voittaen tarjouskilvassa Belgian. Itävalta puolestaan sopi huhtikuussa 1994 ostavansa Iso-Britannialta kaikki 117 M109-panssarihaupitsia.

 
Kai siellä on oltu sitä mieltä koska ei ole ollut varaa muuhun. Ei olisi luultavasti ollut nytkään jos ei olisi sattunut tuota käytettyä kalustoa sopivasti tyrkylle.

146 miljoonalla eurolla luulisi jonkun pystyneen myymään jotakin? Ei tosin ehkä aivan yhtä suorituskykyistä ja hyväkuntoista kalustoa ainakaan samaa määrää.

Saksahan on myynyt käytettyä PzH 2000:sta vähän sinne sun tänne ja ilmeisesti niitä on varikoilla edelleen puolensataa enemmän kuin organisaatioon mahtuu. Hollannillakin on tiettävästi jokunen kymmenen ylimääräistä. Tosin saman lukumäärän hankkiminen ei nähtävästi olisi onnistunut ainakaan yhdestä lähteestä ja option kanssa olisi saattanut tehdä tiukkaa. Lisäksi kaluston kunto ei välttämättä olisi ollut priimaa, jos Leopardeista voi mitään päätellä, vaan täysremontti olisi saattanut olla edessä joskus 15-20 vuoden kuluttua.

Täydellistä remonttia heti alkuun kaipaavaa M109-kalustoa on ollut maailmalla tarjolla kiitettävästi. Sveitsistähän Suomi jopa katseli melkein kymmenen vuotta sitten mm. M109-kalustoa, liekö jopa päivitettyjä olisi ollut kaupan vai olisiko kauppaan kenties yhdistynyt perusmallisen kaluston päivittäminen sveitsiläisellä päivityspaketilla, paha sanoa. Itävalta puolestaan myi joitakin vuosia sitten M109:t pilkkahinnalla Latviaan. Joku ideanikkari kaivoi foorumille jokunen vuosi sitten jopa ex-belgialaista M109-kalustoa kauppaavan yksityisen asekauppiaan nettisivut... Jos oikein kauaksi mennään, niin eiköhän Yhdysvalloista olisi edelleen löytynyt vaikka useampi tykistörykmentti M109:iä, kunhan olisi ostettu myös amerikkalainen päivityspaketti. Brasilialaisethan hankkivat jenkeiltä nipun M109A5:ia päivityksen kera vuonna 2016.

Virallinen lähtökohta hankkeeseen oli ilmeisesti seuraavanlainen, ei sentään apumoottorillisia tykkejä mukana ja yksi panssarihaupitsikin. K9 ilmestyi mukaan mustana hevosena, ihan kuten Hornet aikanaan:

OPTYK -projekti perustettiin syksyllä
2015. Projektin tavoitteena on korvata
mittava määrä vanhenevaa tykistön ka-
lustoa uudella tela-alustaisella 155mm:n
panssaroidulla tykillä. Projektin alkupe-
räisenä tavoitteena oli käynnistää länsi-
mainen kilpailu parhaan ratkaisun löytä-
miseksi. Vaihtoehtoja olivat ruotsalainen
Archer, ranskalainen Caesar, israelilai-
nen ATMOS, saksalainen PzH2000.
Tietopyynnön yhteydessä mukaan
tuli eteläkorealainen K9 ja mielenkiintoi-
nen tarjous käytetystä kalustosta.


Operatiivinen tykistö -hankkeen alkuvaiheessa tarkasteltiin useita eri vaihtoehtoja. Hankkeesta lähetettiin tietopyyntö (RFI), johon saatiin myös vastauksia eri maista. Tarjouspyyntövaiheessa (RFQ) selvisi, että Etelä-Korea olisi kiinnostunut tarjoamaan Suomelle omia vähän käytettyjä K9 Thunder -panssarihaupitsejaan. Tarjous osoittautui kiinnostavaksi, ja tykki saatiin kenttätesteihin Rovajärvelle marraskuussa 2016.

 
Sitten myös Patria kehitti jonkun ratkaisun josta piti tulla maailman menestys. Egyptin piti ostaa sitä ainakin. Eipä siitäkään kuultu myöhemmin enää mitään.
Egyptin toimeksiannostahan se tehtiin. Ja oli Egyptin vaatimus, että tykin pitää olla mahdollisimman samanlainen osiltaan kuin vedettävä malli, joten tornikanuuna ei tullut kysymykseen.
 
Hauska juttu, että etsittiin teloilla kulkevaa tykkiä ja alkuperäisistä ehdokkaista vain yksi oli sellainen. Vai onko Archer, Caesar tai Atmos demottu jossain myös tela-alustaisena?

Eikös täällä käynyt silloin ~20 vuotta sitten testeissä Braveheart, jota ei kai ole tehty enää aikoihin, PzH 2000 ja pyöräalustainen Zuzana? Eli vaihtoehdot supistuivat uudemmalla kierroksella telakaluston osalta loogisesti PzH 2000:een, joka kai olisi haluttu hankkia tuolloin, sekä uudempiin pyöräalustaisiin tykkeihin.

Se tosin jaksaa hämmästyttää, että Archer oli mukana. Sitähän oli juttua, että alusta on poistunut tuotannosta, ja automaattinen latausjärjestelmä on ilmeisen monimutkainen ja heikosti asevelvollisarmeijalle soveltuva. Vai lieköhän tuossa pohdittiin Norjan lunastamatta jääneiden tykkien kaappaamista? Tosin niitä olisi saatu parhaimmillaankin se 24 kpl...
 
Ruotsalaisien miellyttämiseksi ja ehkä vertailukohta Caesariin. Tosin Atmos olisi riittänyt moiseksi. Mitäs järkeä tosiaan on rotteloa ostaa, jota oli saatavilla 24 kun halu oli 48 + 48 optioon.
Ruotsihan vaihtaa ajoneuvot ominsa vaikka ei ole edes hädin tuskin alkanut käyttää.
 
Ruotsalaisien miellyttämiseksi ja ehkä vertailukohta Caesariin. Tosin Atmos olisi riittänyt moiseksi. Mitäs järkeä tosiaan on rotteloa ostaa, jota oli saatavilla 24 kun halu oli 48 + 48 optioon.
Ruotsihan vaihtaa ajoneuvot ominsa vaikka ei ole edes hädin tuskin alkanut käyttää.

Mitenköhän lukkoonlyödyt tavoitteet ovat olleet hankkeen alussa? @Old Boy taisi kertoilla foorumilla, että hankkeeseen oli varattu 100 miljoonaa euroa ja sitten tykkimiehet puhuivat vielä melkein 50 lisää... Siihen alkuperäiseen kuvioon sopisi 24 ylijäämä-Archeriakin.
 
Back
Top