Uutisia Britanniasta


http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005269086.html
Grenfell Tower -tornitalon paloherkkää eristettä vastaavaa materiaalia on käytetty Suomessakin
"Ympäristöministeriöstä kerrotaan STT:lle, että ei ole tiedossa, kuinka yleisesti vastaavaa eristettä on käytetty Suomessa, mutta sitä kuitenkin käytetään"

Voin kertoa että ihan vitusti...

Lontoon eriste oli Celotex rs5000

celotex_ga4000.png

With low emissivity textured aluminium foil facings, Celotex RS5000 comprises rigid polyisocyanurate foam core (PIR) using a blowing agent that has low global warming potential (GWP) and zero ozone depletion potential (ODP)https://www.celotex.co.uk/products/rs5000


Kukapa ei olisi kuullu SPU eristeestä

Kingspan Therma TW50 on tehokas polyueretaanieristelevy (PIR), jossa on kuituvapaa ydin ja diffuusiotiivis alumiinilaminaatti molemmin puolin
https://www.kingspan.com/fi/fi-fi/tuotteet/eristeet/therma/therma-tw50 Entinen spu eriste on nykyään kingspan tuotemerkillä

Tungettu suomessa joka korsuun, niin uuteen kuin vanhaan.
hoyrynsulku.jpg


Kerrostaloja saneerattu paljon tuolla

Julkisivusaneerauksella energiatehokkaita kerrostaloja
https://www.omataloyhtio.fi/artikkelit/5587/julkisivusaneerauksella_energiatehokkaita_kerrostaloja.htm
Uusia ratkaisuja julkisivusaneeraukseen
https://www.omataloyhtio.fi/artikkelit/6097/uusia_ratkaisuja_julkisivusaneeraukseen.htm

Wikipediasta https://fi.wikipedia.org/wiki/Grenfell_Towerin_tulipalo

Komposiitin alla oli "Celotex RS 5000"-lämpöeriste, joka oli niin ikään alumiini-muovirakennetta. Lämpöeristeen tarkoituksena oli energian säästö. Eristeen muovi oli polyuretaania, tarkemmin polyisosyanouraattia (PIR). Se ei syty kovin herkästi, mutta kehittää palaessaan myrkyllistä savua. Sadesuojan ja lämpöeristeen välinen rako toimi kuin savuhormina. Se levitti paloa nopeasti ylöspäin. Tuli eteni ylöspäin ikään kuin tuulitunnelissa palokaasujen imun voimalla. Alumiinipinnat irtosivat polyetyleeni tippui palavina pisaroina. Näin liekit levisivät rakennetta pitkin hyvin nopeasti lähes koko taloon.



Kuulostaako tutulta rakeenteelta????

25227.jpg





Täällä aiheesta lisää
http://news.sky.com/story/insulation-boards-used-on-grenfell-tower-block-withdrawn-by-firm-10925636

 
Viimeksi muokattu:
:salut:

Britannian laivaston 65 000-tonninen käsittämätön järkäle lipui neitsytmatkalleen – pituutta 280 metriä, mukana 40 lentokonetta
http://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005269546.html
Britannian laivaston uusi ylpeys, lentotukialus HMS Queen Elizabeth lähti maanantaina neitsytmatkalleen.
Britannian historian suurin sotalaiva lähti meritesteihin Pohjanmerelle Rosythin telekalta Itä-Skotlannista.

65 000-tonninen, 280 metriä pitkä ja 70 metriä leveä alus tarvitsi 11 hinaajaa, jotta se saatiin siirrettyä irti telakalta. Sen täytyi myös odottaa vuoroveden laskua, jotta pääsi ali Forth-joen kuuluisista silloista tiistaina yöllä.

d5d69f7b519d46849cbdd2288e97a71d.jpg


HMS Queen Elizabethia ja sen yhä tekeillä olevaa sisarlaivaa HMS Prince of Walesia on rakennettu jo kahdeksan vuoden ajan. Ne maksavat yhteensä noin 6 miljardia puntaa, eli 6,8 miljardia euroa.

96fbeea2fd8244e38003e817dcf915b8.jpg


Lentotukialuksen lentokansi vastaa kooltaan kolmea jalkapallokenttää. Laivalla on noin 1 000 hengen miehistö ja 40 lentokonetta.

HMS Queen Elizabethin meritestit kestävät noin kaksi vuotta. Mikäli testit sujuvat odotetusti, otetaan laiva käyttöön 2020.

717dbf42fc4f45ebb967dd21f4d4816c.jpg


– Ne eivät ole vain laivoja, vaan merellä liikkuvia sotilastukikohtia, jotka voivat suorittaa laajalti tehtäviä ympäri maailmaa, kertoi aluksen kapteeni Jerry Kyd.

Edit. On muuten melkonen määrä trolleja ja putinisteja tuonkin jutun kommenttipalstalla. Väittävät mm. että Queen Elizabethin hyppyri olisi kopioitu ryssän Admiral Kuzentsovista, vaikka hyppyri on itseasiassa samanlainen, kuin brittien vanhoissa Invincible-luokan tukialuksissa, jotka olivat myös siis Kuzentsovia vanhempia.
 
Viimeksi muokattu:
:salut:

Edit. On muuten melkonen määrä trolleja ja putinisteja tuonkin jutun kommenttipalstalla. Väittävät mm. että Queen Elizabethin hyppyri olisi kopioitu ryssän Admiral Kuzentsovista, vaikka hyppyri on itseasiassa samanlainen, kuin brittien vanhoissa Invincible-luokan tukialuksissa, jotka olivat myös siis Kuzentsovia vanhempia.

No mutta, onhan tuos medialla selittelemistä suurelle yleisölle kun hetki sitte hyppyri ei kuulunu modernin lentotukialuksen kalustoon.


"Admiral Kuznetsovin kyky toimia lentotukialuksena on niin ikään varsin puutteellinen. Valtaosa moderneista lentotukialuksista käyttää katapulttijärjestelmää koneidensa laukaisemiseen. Näin mahdollistetaan riittävä lähtönopeus raskaasti aseilla ja polttoaineella lastatuille koneille.
Kuznetsovilta lähtevät koneet sen sijaan huojuvat ilmaan eräänlaisen hyppyrin avulla. Koneita ei voida lastata täyteen"

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2016102222501931_ul.shtml
 
No mutta, onhan tuos medialla selittelemistä suurelle yleisölle kun hetki sitte hyppyri ei kuulunu modernin lentotukialuksen kalustoon.


"Admiral Kuznetsovin kyky toimia lentotukialuksena on niin ikään varsin puutteellinen. Valtaosa moderneista lentotukialuksista käyttää katapulttijärjestelmää koneidensa laukaisemiseen. Näin mahdollistetaan riittävä lähtönopeus raskaasti aseilla ja polttoaineella lastatuille koneille.
Kuznetsovilta lähtevät koneet sen sijaan huojuvat ilmaan eräänlaisen hyppyrin avulla. Koneita ei voida lastata täyteen"

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2016102222501931_ul.shtml

Ehkäpä ne on kehitelleet uuden borssikeiton jossa on käytetty mausteena naga morichia, ja tätä kautta on pienissä votkahöyryissä keksitty että lentäjien omalla jälkipoltolla saadaan ne ankkamaisesti lentoon vaappuvat aselavetit taivaalle :D
 
No mutta, onhan tuos medialla selittelemistä suurelle yleisölle kun hetki sitte hyppyri ei kuulunu modernin lentotukialuksen kalustoon.


"Admiral Kuznetsovin kyky toimia lentotukialuksena on niin ikään varsin puutteellinen. Valtaosa moderneista lentotukialuksista käyttää katapulttijärjestelmää koneidensa laukaisemiseen. Näin mahdollistetaan riittävä lähtönopeus raskaasti aseilla ja polttoaineella lastatuille koneille.
Kuznetsovilta lähtevät koneet sen sijaan huojuvat ilmaan eräänlaisen hyppyrin avulla. Koneita ei voida lastata täyteen"

http://m.iltalehti.fi/ulkomaat/2016102222501931_ul.shtml
Queen Elizabethin koneet tulevat olemaan F-35B STOVL-hävittäjiä, jotka pystyvät housemaan suuremmassa lastissa (ehkä täydessäkin, en ole varma) hyppyriltä. Kuznetsovilla ei ole STOVL-koneita, joten pelkkä hyppyri katapultin sijaan ei riitä. Eli käytännössä puute ei ole venäläisten tukialuksessa, vaan sen lentokoneissa.
 
Mitä lentokoneita nuo 40 ovat? F-35B? Onko Typhoonista Carrier Variantia?
Queen Elizabeth pystyy kuljettamaan jopa 40 kpl lentokonetta ja helikopteria (50 kpl ilmeisesti maksimi), mutta tuskinpa niitä niin monta oli mukana tuolla neitsytmatkalla vaikka ilta-sanomat niin väittääkin. F-35B tulee olemaan pääkonetyyppi, eikä noita ole vielä edes kovin montaa toimitettu briteille. Typhoonista ei ole Carrier Variantia.
 
Osaako joku muuten sanoa, miksi tuossa on kaksi tornia? Vie tilaa ja käytettävyyttä kannelta.

feature_qec_featureblock_490x490_2.jpg



Jenkkien uuden Ford-luokan tukialuksen yksi innovaatioista kun oli esim. se, että torni sijoitettiin keskeltä takanurkkaan.

dcs09-371-5.jpg
 
Ei sillä HMS Queen Elisabethillä ole kyydissä vielä yhtään lentokonetta. Alushan vasta poistui ensimmäistä kertaa telakalta. Nyt tehdään vasta koepurjehduksia, sitten mennään takaisin telakalle tekemään fixauksia, jne, jne. Palveluskäytössä se on vasta monen vuoden päästä.

Ja pääasialliseksi konetyypiksi tulee F-35B, eli siis ainoastaan STOVL käyttö, ei mitään Typhooneja tms. Toki helikoptereita ja tulevaisuudessa varmasti miehittämättömiä aluksia tulee kyytiin monenmoisia.

Mutta ei kannata lainkaan naureskella briteille. Mitä tulee lentotukialuksiin, niin britit ovat keksineet kuta kuinkin jokaisen tärkeän innovaation, joka nykyaikaisiin lentotukialuksiin liittyy. Menosuuntaan nähden viiston lentokannen, katapultit, laskeutumista ohjaavan "meatballin", jne.
 
Osaako joku muuten sanoa, miksi tuossa on kaksi tornia? Vie tilaa ja käytettävyyttä kannelta.

Kopsattu Naval-Technology sivustolta:

Advantages of the two island configuration on the Royal Navy carriers
Instead of a traditional single island, a current ship design has two smaller islands. The forward island is for ship control functions and the aft (FLYCO) island is for flying control.

Advantages of the two island configuration are increased flight deck area, reduced air turbulence over the flight deck and increased flexibility of space allocation in the lower decks. The flight control centre in the aft island is in the optimum position for control of the critical aircraft approach and deck landings.
 
Briteillä on taipumusta hakea monimutkaisia ratkaisuja yksinkertaisiin ongelmiin.
 
Osaako joku muuten sanoa, miksi tuossa on kaksi tornia? Vie tilaa ja käytettävyyttä kannelta.

feature_qec_featureblock_490x490_2.jpg

Ei sillä HMS Queen Elisabethillä ole kyydissä vielä yhtään lentokonetta. Alushan vasta poistui ensimmäistä kertaa telakalta. Nyt tehdään vasta koepurjehduksia, sitten mennään takaisin telakalle tekemään fixauksia, jne, jne. Palveluskäytössä se on vasta monen vuoden päästä.

Mitäs koneita nuo tuossa kuvassa sitten ovat?

Edit: Kyseessä ilmeisesti kuvanmuokkaus.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.is.fi/kotimaa/art-2000005269086.html
Grenfell Tower -tornitalon paloherkkää eristettä vastaavaa materiaalia on käytetty Suomessakin
"Ympäristöministeriöstä kerrotaan STT:lle, että ei ole tiedossa, kuinka yleisesti vastaavaa eristettä on käytetty Suomessa, mutta sitä kuitenkin käytetään"

Voin kertoa että ihan vitusti...

Lontoon eriste oli Celotex rs5000

celotex_ga4000.png

With low emissivity textured aluminium foil facings, Celotex RS5000 comprises rigid polyisocyanurate foam core (PIR) using a blowing agent that has low global warming potential (GWP) and zero ozone depletion potential (ODP)https://www.celotex.co.uk/products/rs5000


Kukapa ei olisi kuullu SPU eristeestä
Tältä meidänkin makuuaitta-projekti näytti vielä muutama kuukausi sitten. Nyt sisäseinät on jo verhoiltu hirsipaneelilla ja lattia laminaatilla.
 

Liitteet

  • IMG_1084.jpg
    IMG_1084.jpg
    580.7 KB · Luettu: 16
Turha sitä nyt hyvää eristettä on ruveta purkamaan. Itse asiassa nuo eristeet saatiinkin puoli ilmaiseksi kun ne olivat menossa toisella työmaalla autokatoksen kattoon, mutta vasta työmaalla huomattiin että ne eivät olleet oikean mallista SPU:ta vaan kattoon olisi pitänyt laittaa palamattomampaa SPU:ta. :)

Tuossa youtubesta video missä grillataan PIR-levyä ja perinteistä lasivillaa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top