Toiseen vaihtoehtoon liittyen, Kiinalla on kapasiteettiä lisätä ostojaan... kannattaa tarkastella viimeaikainen Marinetraffic Hormuzin salmessa isoilta tankkereilta jotka eivät ole Lloydsin rekisterissä (kiinalaiset käyttävät edelleen omiaan, Iranin kauppasaarron peruja, kun Lloyds joutui US State Departmentin ja UK Home Officen painostuksen alla vetämään vakuutukset kaikilta sinne punkevilta).Mietitääs...
Aiemmin iranilainen autoilija sai ostaa kuukaudessa 250 litraa bensaa 0:30 euroa per litra. Se tekisi kymmenen litraa per arkipäivä. Rahaa kuluisi 75 euroa jos ajelisi noin paljon.
Nyt bensaa saa kuukauydessa maltillisen 50% korkeammalla hinnalla 60 litraa eli kaksi litraa per päivä ja vähän enemmän per arkipäivä. Sen jälkeen hinta on 0:90€ per litra eli ainoastaan kohtuullinen 200% korotus.
![]()
Iranilaiset raivostuivat bensan hinnan valtavasta korotuksesta – hallitus kiistää korotusten johtuvan talousvaikeuksista
Bensan hinta kohosi perjantaina Iranissa ainakin 50 prosenttia.yle.fi
Kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen:
1. Massiiviset tuotantovaikeudet jalostamoissa.
2. Bensa myydään jotta saataisiin rahaa johonkin muuhun käyttöön.
Ykkösvaihtoehdossa voisi olla kyse siitä, että pakotteet estävät nostamasta tuotantoa tai vaikka siitä, että joku cyberhyökkäys on vahingoittanut tuotantokapasiteettia.
Tää voi käydä lähiviikkoina mielenkiintoiseksi.
Tweet
— Twitter API (@user) date
Tweet
— Twitter API (@user) date
Sitten pantiinkin internet jäihin. Hyvin vähän tulee tietoa virallisen ulkopuolelta.....
Sosiaalisessa mediassa näkyy, että maanantai-iltana vielä riehuttiin.