Taustalla pedataan exittiä täysillä:
"Konsulttiyhtiö PwC:n maaliskuinen Global Economy Watch -raportti varoittaa, että uhka Kreikan eroamisesta eurosta on edelleen olemassa ja kehottaa yrityksiä varautumaan Kreikan lähtöön euroalueelta.
Hiljattain sovitusta avustuspaketin laajentamisesta huolimatta uhka Kreikan lähdöstä euroalueelta ei ole poistunut. Vielä useita kuukausia jatkuvien neuvottelujen lopputulos on epävarma.
PwC:n ekonomistit ovat päivittäneet vuonna 2011 ensimmäistä kertaa tehdyn Kreikan lähtöskenaarion, määritelleet kaksi lähtölaukauksen mahdollisesti antavaa tekijää ja identifioineet kolme tekijää, joiden vuoksi Kreikan lähtö saattaisi vaikuttaa koko euroalueeseen.
Kaksi pääasiallista syytä, jotka Kreikan euroalueelta lähdön voivat käynnistää:
1. Kreikkalainen luottolama: Tuore data Euroopan keskuspankilta antaa viitteitä siitä, että Kreikan rahalaitosten hallussa olevat talletukset tippuivat noin 155 miljardiin tammikuussa 2015. Taso on verrattavissa kesäkuun 2012 lukuihin. Pääomapaon jatkuminen voi puristaa Kreikan pankkien likviditeettiä ja tehdä niistä entistäkin riippuvaisempia kalliista ja rajallisesta Emergency Liquidity Assistance (ELA) -rahoituksesta.
2. käytäntöön viemisen riskit: Kreikan hallitus on päässyt sopuun muiden euroalueen valtioiden kanssa nykyisen rahoituspaketin jatkamisesta neljän kuukauden ajan sillä ehdolla, että kehitys talousuudistuksissa jatkuu. Kreikan valtionvelan hallintoelimen mukaan juuri alle 40 miljardia valtion velasta erääntyy vuonna 2015. Mikäli Kreikan valtio ei yllä uudistustavoitteisiinsa, se ei tule saamaan tukirahoitusta velan maksuun ja voi ajautua maksukyvyttömäksi.
Kolme kanavaa, joissa Kreikan lähtö voi vaikuttaa koko euroalueeseen:
1. Pankkisektori: Euroopan pankkisektorilla on hyvä valmius hallita Kreikan euroalueelta lähtö ilman vakavia vaikutuksia. Euroalueen neljän suurimman talousmahdin (Saksa, Ranska, Italia ja Espanja) yhteenlaskettu riski Kreikassa on pienentynyt vuoden 2010 104 miljardista nykyiseen 34 miljardiin. Saksan pankkilaitoksella on Kreikassa suurimmat riskit, mutta vastuu silti vain 0,8 prosenttia Saksan BKT:sta. Ranskan, Italian ja Espanjan suora riski Kreikan pankeille on alle 0,1 prosenttia maiden BKT:sta.
2. Kreikan velkojat: Noin 60 prosenttia Kreikan valtionvelasta on epäsuorasti euroalueen valtioiden myöntämää. Mikäli Kreikan valtio laiminlyö velvollisuuksiaan, niin ainakin osa velasta saatetaan antaa anteeksi. Tämä muodostaisi riskin maille, joilla on jo verrattain suuri julkinen velkataakka. Esimerkiksi Italiassa valtion bruttovelka suhteessa BKT:hen on noin 13 prosenttia ja maa on taannut noin 20 prosenttia euroalueen kriisinratkaisuvaroista. Italian riski Kreikan valtionveloista vastaa noin 2 prosenttia sen BKT:sta, ja maksujen laiminlyönti voi johtaa taloudelliseen puristukseen Italian valtion pyrkiessä paikkaamaan rahoitusvajetta.
3. Yllättävät jälkimainingit: Kreikan irtaantuminen euroalueesta voi myös aiheuttaa poliittista epävarmuutta, saada muut maat vaatimaan myönnytyksiä, tai innostaa muita valtioita irtautumaan euroalueesta. Espanja ja Portugali kärsivät kaksinumeroisista työttömyysluvuista ja vuonna 2015 molemmissa maissa on yleiset vaalit. Yllättävä kehitys on mahdollista euroalueella ja lisäksi Kreikan irtaantuminen herättäisi kysymyksiä sen roolista sekä EU:n että Naton jäsenenä.
Kokonaisuudessaan Kreikka muodostaa vain noin 2 prosenttia euroalueen taloudesta, joten Kreikan irtaantumisella olisi tuskin kestäviä ja suuria vaikutuksia alueen talouskasvunäkymiin."
http://www.talouselama.fi/uutiset/nyt+tuli+varoitus+varautukaa+kreikan+lahtoon+eurosta/a2296582
Hmm, riittäisikö 160 miljardia dollaria Saksalta Kreikalle noin aluksi?
https://www.suomenuutiset.fi/kreikka-vaatii-saksalta-sotakorvauksia/
maaliskuu 12, 2015 11:33
Kreikka vaatii Saksalta sotakorvauksia
Kreikan pääministeri Aleksis Tsipras on vaatinut Saksalta 160 miljardin euron sotakorvaushyvitystä toisen maailmansodan aikaisesta hävityksestä. Kreikka on esittänyt samaa vaadetta aiemminkin. Vaateet kuitenkin torpattiin nopeasti Saksassa.
Vaatimus on kuitenkin herättänyt närää Saksan ja Kreikan välille. Saksan valtiovarainministeri Wolfgang Schäuble oli joutunut taivuttamaan hallituspuolueen kansanedustajia aiemmin hyväksymään Kreikan lainaohjelman pidennyksen kesäkuun loppuun asti.
Kreikan sotakorvausvaatimus voi kiristää maiden välisiä suhteita niin pahoin, ettei Saksan hallitus myöntäisi kolmatta lainaohjelmaa. Kolmatta lainaohjelmaa ei ole virallisesti vielä tunnustettu.
Yleisesti arvioidaan, että Kreikan vaatimus olisi vain savuverho Kreikan hallituksen kovan linjan kansanedustajille. Vaateella yritetään saada huomio pois tarkkailun alla olevasta lainaohjelmasta.
– Tsipras heittää heille luun kaluttavaksi, EU-viranomainen sanoo talouslehti Financial Timesille.
Sosiaaliturvarahastot lihoiksi
Kreikan rahapulan vakavuutta ilmentää hallituksen rahapyyntö sosiaaliturvarahastoille. Kreikan mukaan rahalla mahdollistettaisiin eläkkeiden ja virkamiesten palkkojen maksu tässä kuussa.
Rahastot ovat kuitenkin varuillaan valtion maksuhäiriöriskin vuoksi. Työttömyyskorvauksista vastaavan rahaston johtaja kertoi, että mikäli Kreikka ei pysty maksamaan rahastoille pyydettyjä rahoja takaisin heidät voidaan tuomita oikeudessa. Rahojen nosto tileiltä Kreikan hallitukselle pahentaisi lisäksi myös talletuspakoa kreikkalaisista pankeista.
Kreikalla on kuitenkin mahdollisuus saada Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) kautta pankkien pääomittamiseen tarkoitettuja varoja.
Kaksoisstandardit hiertävät kreikkalaisia
Ranskan saama kahden vuoden lisäaika budjettivajeen kuromiseksi on nostanut kreikkalaisten keskuudessa pienen myrskyn. Kreikkalaisessa mediassa esitetään EU:n toimintapaa kitkerään sävyyn. EU:ta suomitaan ”kaksoisstandardien” unioniksi.
Kaksoisstandardeilla tarkoitetaan isojen ja pienten jäsenmaiden erilaista kohtelua. Kreikkalaisten mukaan suuret jäsenmaat – kuten Ranska – saavat erityiskohtelua. Ranskan pääministeri Manuel Valls on aiemmin ilmoittanut, että Ranskaa tulee kunnioittaa ”suurena maana”.
Euromaiden välit ovat tulehtumaan päin joka suuntaan.
Henri Myllyniemi