Uutisia Ruotsista

Raiskattu tyttö komennettiin hakemaan tavaransa poliisiasemalta Ruotsissa - joukossa myös raiskaajan käyttämä kondomi

Alaikäisen, raiskatun tytön perhe sai kutsun poliisilta tulla noutamaan tytöltä raiskaustutkinnan yhteydessä takavarikoidut tavarat. Joukossa oli myös raiskaajan väkivallanteossa käyttämä kondomi.
Tytön isän mukaan poliisin tytölle osoittama pyyntö oli hyvin muodollisesti kirjoitettu, jossa tyttöä kehotettiin "tule ja hae tavarasi". Muussa tapauksessa tytön pitäisi selittää kirjeellä, miksi ei noudata noutokutsua.
- Järjetöntä. Jouduttuaan raiskatuksi tyttäreni pitäisi hakea raiskaajansa sperma, tytön isä sanoi Aftonbladetin mukaan.

https://m.iltalehti.fi/ulkomaat/201804242200899515_ul.shtml
 
Pääministeri on innostunut tuulivoimalahankkeista, haittaako tuulivoimalat avomerellä ketään? Rannikolla menee 10 km säteellä asuntojen myyntiarvo jos.
 
Niin on tuota mikä ase tää on , onks se MP5, kuva on expresseniltä

680@80.jpg

680.jpg
 
No onneksi Suomessa spollareilla on tukiaseena RK, niin ei jää rosmot kitumaan jos yrittävät spollareilta leikata kurkkua auki.
 
Eilen olin Tukholmassa ja meno oli ihan normaalia. Sergelin torilla päivysti sikäläinen Maija.
Siellä muuten partiossa aina 3 ukkoa. Päivän kliimaksi oli kun 2 Blackhawk kopteria lensi perätysten matalalta yli. Poliisi kopteri oli myös näkyvissä paljon.
Sitten kuvassa sitä uutta arkkitehtuuria sammakko perspektiivistä. AB92FF11-C736-4ABF-BBE6-21ED23EABD17.jpeg
 

Ingvar Åkesson, tidigare generaldirektör för FRA och nu utredare av "operativt militärt stöd mellan Finland och Sverige", konstaterar att det i bästa fall med snabbspår skulle ta 7-10 dagar att fatta beslut om att skicka svenska soldater till Finland eller ta emot finländsk trupp i Sverige vid ett angrepp eller kränkning.


Eli ongelmana on poliittisen päätöksenteon hitaus. Tuossa menisi tällä hetkellä 7-10 päivää.

Därför föreslår han nu att regeringen ska få mer makt och att det bara ska krävas riksdagsbeslut om Finland har angripits militärt, men om det "bara" handlar om en kränkning ska regeringen kunna fatta beslut. Åkesson medger själv att det inte är glasklart när en kränkning övergår till ett angrepp.


Ymmärsinköhän oikein ? Siinä tilanteessa että Suomeen hyökättäisiin, tarvittaisiin Ruotsissa valtiopäivien päätös mahdollisesta avunannosta Suomelle. Jos kyseessä olisi vain "loukkaus" tai muu vastaava sotatilan kynnyksen alle jäävä kriisitilanne, voitaisiin apua antaa pelkän hallituksen päätöksen nojalla. Eli hallituksen valtaa päättää asiasta haluttaisiin Ruotsissa lisätä ?
 
Laitetaan tähän myös sitten sitä vastapainoa tälle yleiselle Ruotsin haukkumiselle.
Katukuvassa El näy Suomen malliin Toyota Avensista, Kiiaa tai Ford Focusta. Liikenteessä pistää silmään Porche Panamera, Teslat, sekä Volvon uusi korisarja.
Mall Of Scandinaviassa joka pohjoismaiden suurin ja upein ostoskeskus kauppa käy niin maan perkeleesti. Perheen isät siellä viettävät isyyslomaansa lasten kanssa toisin kuin Suomessa. Lastenrattaina 90% Bugaboota jotka maksavat 1500 euroa. Ruotsissa perheillä menee ihan helvetin hyvin. Kaikki elämä ei liiku niissä nogo lähiöissä.
 
Laitetaan tähän myös sitten sitä vastapainoa tälle yleiselle Ruotsin haukkumiselle.
Katukuvassa El näy Suomen malliin Toyota Avensista, Kiiaa tai Ford Focusta. Liikenteessä pistää silmään Porche Panamera, Teslat, sekä Volvon uusi korisarja.
Mall Of Scandinaviassa joka pohjoismaiden suurin ja upein ostoskeskus kauppa käy niin maan perkeleesti. Perheen isät siellä viettävät isyyslomaansa lasten kanssa toisin kuin Suomessa. Lastenrattaina 90% Bugaboota jotka maksavat 1500 euroa. Ruotsissa perheillä menee ihan helvetin hyvin. Kaikki elämä ei liiku niissä nogo lähiöissä.

Määräaikainen yksivuotiseksi säädetty autovero...
 
Ingvar Åkesson, tidigare generaldirektör för FRA och nu utredare av "operativt militärt stöd mellan Finland och Sverige", konstaterar att det i bästa fall med snabbspår skulle ta 7-10 dagar att fatta beslut om att skicka svenska soldater till Finland eller ta emot finländsk trupp i Sverige vid ett angrepp eller kränkning.

Eli ongelmana on poliittisen päätöksenteon hitaus. Tuossa menisi tällä hetkellä 7-10 päivää.

Därför föreslår han nu att regeringen ska få mer makt och att det bara ska krävas riksdagsbeslut om Finland har angripits militärt, men om det "bara" handlar om en kränkning ska regeringen kunna fatta beslut. Åkesson medger själv att det inte är glasklart när en kränkning övergår till ett angrepp.

Ymmärsinköhän oikein ? Siinä tilanteessa että Suomeen hyökättäisiin, tarvittaisiin Ruotsissa valtiopäivien päätös mahdollisesta avunannosta Suomelle. Jos kyseessä olisi vain "loukkaus" tai muu vastaava sotatilan kynnyksen alle jäävä kriisitilanne, voitaisiin apua antaa pelkän hallituksen päätöksen nojalla. Eli hallituksen valtaa päättää asiasta haluttaisiin Ruotsissa lisätä ?

Hesarin jutussa toimittaja ei oikein ollut päässyt kärryille, ja väitti että Ruotsia on Suomea jäljessä, koska Suomeen on jo säädetty laki että voidaan antaa ja vastaanottaa ulkomaista apua.

No, Ruotsissa avun antaminen tai vastaanottaminen ole ollut kiellettyä, mutta tällä hetkellä siihen tarvitaan valtiopäivien päätös, jonka arvioidaan kestävän minimissä pari viikkoa tai aivan minimissä kikkailulla 10 päivää. Nopeissa tilanteissa tämä on liian kauan, joten selvitysmiehelle (ja hänelle annetulla projektiryhmällä) oli tehtävänä selvittää miten asiaan saataisiin muutos ja mitä tarvittaisiin.

Tässä tulee huomioida että tehtävä koski ainoastaan Suomea. Kaikki muu avun antaminen/vastaanottaminen jää edelleen Ruotsin eduskunnan varaan.

Hän antoi selvityksensä operatiivisesta yhteistyöstä ja sen edellytyksistä. Tilanteita oli neljä:

- Ruotsi joutuu alueloukkauksen kohteeksi
- Suomi joutuu alueloukkausen kohteeksi

- Ruotsi joutuu aseellisen hyökkäyksen kohteeksi
- Suomi joutuu aseellisen hyökkäyksen kohteeksi

Tehtävän ulkopuolelle jätettiin tuo viimeinen tapaus, jossa haluttiin että Ruotsin eduskunta pitää päätösvallan. Kolmen ensimmäisen suhteen selvitysmies esittää että kiirellisessä tapauksessa hallitus voi päättää avusta Suomelle / avun pyytämisestä Suomelta.

Suomen vastaava lainsassädäntö on yleisempi, ja koskee kaikkea apua, ja päätöksen tekijä on joko valtioneuvosto (hallitus) tai merkittävässä asiassa Presidentti, valtioneuvoston esityksestä. Eduskunta osallistuu päätöksentekoon. Kiirellisessä tapauksessa joka koskee EU-maita tai Pohjoismaita, ts. ml. Norja ja Islanti, päätöksen tekeem minsteriö, ja jos voimakeinoja edellytetään, valtioneuvosto tai presidentti ja eduskuntaa informoidaan.

Tuossa mietinnössä on pohdittu pidemmälle kuin Suomessa tällä hetkellä. Eli siinä on pohdittu suomalaisen joukon toimivaltuuksia Ruotsissa (voimankäyttö, poliisivaltuudet, hävitysvaltuudet), poikkeukset tietyistä lupavaatimuksista (räjähdysaineet, aseet, maahantuonti, maastavienti y.m) ja pokkeukset salassapitosäännöksistä, joita tarvitaa ennakkon jos operatiivisia suunnitelmia halutaan tehdä. Nämä kaikki ovat ihan harmaalla alueella Suomessa.

Eli hänen ehdotuksensa oli, että Suomen osalta nuo kolme tilannetta olisi hallituksen päätettävissä, ja Ruotsin eduskunnan Utrikesnämnd:iä tulee informoida päätöksistä. Ei siis koko eduskuntaa ja tätä valiokuntaa voi liksäksi koskea vaitiolovelvollisuus.

Selivtysmies totesi että alueloukkauksen ja aseellisen hyökkäyksen raja voi olla vaikeaa määrittää, mutta sen tekee Ruotsin hallitus jos on tarve ja edelleen, että jos ruotsalainen joukko Suomessa joutuu hyökkäyksen kohteeksi, voi tämä olla casus belli.

Mietinnön mukaan laki tulisi voimaan kesällä 2019
----

Suomen lainsäädäntöprosessi on Ruotsia nopeampi, jos halutaan ja tuosta mietinnöstä lunttaamalla voi saada rungon toimivallan säätelylle, jos puolustusministeriö ja ministeri ovat hereillä.
 
Kolme pidätetty Ruotsissa terroriteon suunnittelusta epäiltynä
Iskuja ei ollut tiedossa lähipäivinä.

HS
Julkaistu: 30.4. 11:33

RUOTSISSA on pidätetty kolme ihmistä epäiltynä terroriteon suunnittelusta, kertoo Ruotsin turvallisuuspoliisi. Epäillyt pidätettiin Tukholman alueella ja Pohjois-Ruotsissa.

Turvallisuuspoliisi Säpo kertoi seuranneensa epäiltyjä jo jonkin aikaa. Viranomaisten mukaan epäillyt eivät aikoneet tehdä iskuja lähipäivien aikana.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005662125.html?ref=rss
 
Hesarin jutussa toimittaja ei oikein ollut päässyt kärryille, ja väitti että Ruotsia on Suomea jäljessä, koska Suomeen on jo säädetty laki että voidaan antaa ja vastaanottaa ulkomaista apua.

No, Ruotsissa avun antaminen tai vastaanottaminen ole ollut kiellettyä, mutta tällä hetkellä siihen tarvitaan valtiopäivien päätös, jonka arvioidaan kestävän minimissä pari viikkoa tai aivan minimissä kikkailulla 10 päivää. Nopeissa tilanteissa tämä on liian kauan, joten selvitysmiehelle (ja hänelle annetulla projektiryhmällä) oli tehtävänä selvittää miten asiaan saataisiin muutos ja mitä tarvittaisiin.

Tässä tulee huomioida että tehtävä koski ainoastaan Suomea. Kaikki muu avun antaminen/vastaanottaminen jää edelleen Ruotsin eduskunnan varaan.

Hän antoi selvityksensä operatiivisesta yhteistyöstä ja sen edellytyksistä. Tilanteita oli neljä:

- Ruotsi joutuu alueloukkauksen kohteeksi
- Suomi joutuu alueloukkausen kohteeksi

- Ruotsi joutuu aseellisen hyökkäyksen kohteeksi
- Suomi joutuu aseellisen hyökkäyksen kohteeksi

Tehtävän ulkopuolelle jätettiin tuo viimeinen tapaus, jossa haluttiin että Ruotsin eduskunta pitää päätösvallan. Kolmen ensimmäisen suhteen selvitysmies esittää että kiirellisessä tapauksessa hallitus voi päättää avusta Suomelle / avun pyytämisestä Suomelta.

Suomen vastaava lainsassädäntö on yleisempi, ja koskee kaikkea apua, ja päätöksen tekijä on joko valtioneuvosto (hallitus) tai merkittävässä asiassa Presidentti, valtioneuvoston esityksestä. Eduskunta osallistuu päätöksentekoon. Kiirellisessä tapauksessa joka koskee EU-maita tai Pohjoismaita, ts. ml. Norja ja Islanti, päätöksen tekeem minsteriö, ja jos voimakeinoja edellytetään, valtioneuvosto tai presidentti ja eduskuntaa informoidaan.

Tuossa mietinnössä on pohdittu pidemmälle kuin Suomessa tällä hetkellä. Eli siinä on pohdittu suomalaisen joukon toimivaltuuksia Ruotsissa (voimankäyttö, poliisivaltuudet, hävitysvaltuudet), poikkeukset tietyistä lupavaatimuksista (räjähdysaineet, aseet, maahantuonti, maastavienti y.m) ja pokkeukset salassapitosäännöksistä, joita tarvitaa ennakkon jos operatiivisia suunnitelmia halutaan tehdä. Nämä kaikki ovat ihan harmaalla alueella Suomessa.

Eli hänen ehdotuksensa oli, että Suomen osalta nuo kolme tilannetta olisi hallituksen päätettävissä, ja Ruotsin eduskunnan Utrikesnämnd:iä tulee informoida päätöksistä. Ei siis koko eduskuntaa ja tätä valiokuntaa voi liksäksi koskea vaitiolovelvollisuus.

Selivtysmies totesi että alueloukkauksen ja aseellisen hyökkäyksen raja voi olla vaikeaa määrittää, mutta sen tekee Ruotsin hallitus jos on tarve ja edelleen, että jos ruotsalainen joukko Suomessa joutuu hyökkäyksen kohteeksi, voi tämä olla casus belli.

Mietinnön mukaan laki tulisi voimaan kesällä 2019
----

Suomen lainsäädäntöprosessi on Ruotsia nopeampi, jos halutaan ja tuosta mietinnöstä lunttaamalla voi saada rungon toimivallan säätelylle, jos puolustusministeriö ja ministeri ovat hereillä.
Kiitos selkeästä ja kielirajat ylittävästä analyysista @adam7 :salut:

Tuo on muuten mielenkiintoinen kohta, jossa todetaan että ruotsalaisen osaston joutuminen hyökkäyksen kohteeksi Suomessa olisi casus belli.

Olisi Suomen edun mukaista harmaassa vaiheessa saada kaikenlaista trip wire porukkaa tänne, kynnyksen nostamiseksi. Brittien JEF -osaston porukoita heti tänne myös. Ruotsihan on siinä sinällään jo mukana.

--
Samalla toivoisin kainosti, notta nuo ruotsin mamu-otsikot laitettaisiin sinne ruotsin mamu-ketjuun, jonka olemassa olosta tämän säikeen otsikkokin muistuttaa.
 
Se on suhteellisen selkeä vastuunjako silloin kun avun pyytäjä toimii operatiivisessa johdossa ja avunantaja toimii tälle alisteisena. Näin se menee Suomessa viranomaisten kesken. Tästä tietenkin poislukien omasuojelu jolloin voi toimia itsenäisesti.
 
Kolme ihmistä pidätettiin terrorismin valmistelusta Ruotsissa – useita kuulustellaan
Poliisin mukaan iskua ei suunniteltu lähipäiviksi.

Ruotsissa on pidätetty kolme ihmistä, joita epäillään terroristisen rikoksen valmistelemisesta. Asiasta kertoo
.
Syyttäjäviranomaisten mukaan myös muita henkilöitä on viety kuulusteltaviksi. Kiinniotot on tehty eri paikoissa Tukholman alueella ja Pohjois-Ruotsissa.
Ruotsin turvallisuuspoliisin Säpon mukaan taustalla on kansainvälisen terrorismin verkosto. Epäillyt ovat poliisille entuudestaan tuttuja, SVT kertoo.
Viranomaisten mukaan iskua ei suunniteltu lähipäiviksi. Turvallisuuspoliisi ei keskeneräisen tutkinnan vuoksi vahvistanut, suunniteltiinko sitä edes Ruotsiin.
Ruotsin terroriuhka pysyy ennallaan. Se on määritelty kolmostasoksi viisiportaisella asteikolla, mikä tarkoittaa lisääntynyttä uhkaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10184705
 
Back
Top