Uutisia Ruotsista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ruotsi ottaa 23 miljardia velkaa lainatakseen ne edelleen ydinvoiman rakentajille mikäli ymmärsin tämän uutisen oikein.

Suomessa kans otetaan velkaa...

 
Suomessa valiteltu VR:n monopolia, mutta VR:hän laajentunut Ruotsiinkin ostamalla ostoliikennettä hoitaneen Arrivan ja markkinaehtoisen MTRX:n toiminnot, joka ajeli juna Tukholma-Göteborg, joka nyt siis VR:n liikennettä

Mutta henkilöliikenteen ostoliikenteen kilpailujen voitot siellä kuulostaa melkein monopolilta:
VR:lle tuli Arrivan jäljiltä Pågatågen ja Östgötapendeln.
Sitten voitto Tåg i Bergslagenissa (aiempi SJ)
X-tågenissa (Vy)
Tosin häviö Östgötapendelnissä Transdeville.
Sitten taas voitto Norrtågista (Vy)
Voitto Öresundstågissa (Transdev)
Piti olla voitto Pågåtågenin kilpailutuksessa, mutta valitettiin ja vissiin uusi tarjouskilpailu
VR oli ainoa tarjoaja Tukholman alueen paikallisjunakilpailussa > tilaaja päätti kuitenkin pistää tarjouskilpailun uusiksi uusin ehdoin.
Tänään kuultiin, että voitto Mälartågissa. (Transdev aiempi). https://press.vrsverige.com/posts/pressreleases/vr-vinner-kontraktet-for-malartag

Että VR:n konsernin tuotoista aika iso osa tuleekin naapurimaasta ja jatkossa vielä enemmän, toki mikä on tulos rahoina. Ja mikä on sen markkinaehtoisen liikenteen tulevaisuus siellä ja voisiko VR innostua tavaraliikenteestä raiteilla sielläkin. (Ja toki pitää muistaa että VR ajelee bussejakin molemmissa maissa (Muistetaan Pohjolan Liikenne tytäryhtiö))
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa valiteltu VR:n monopolia, mutta VR:hän laajentunut Ruotsiinkin ostamalla ostoliikennettä hoitaneen Arrivan ja markkinaehtoisen MTRX:n toiminnot, joka ajeli juna Tukholma-Göteborg, joka nyt siis VR:n liikennettä

Mutta henkilöliikenteen ostoliikenteen kilpailujen voitot siellä kuulostaa melkein monopolilta:
VR:lle tuli Arrivan jäljiltä Pågatågen ja Östgötapendeln.
Sitten voitto Tåg i Bergslagenissa (aiempi SJ)
X-tågenissa (Vy)
Tosin häviö Östgötapendelnissä Transdeville.
Sitten taas voitto Norrtågista (Vy)
Voitto Öresundstågissa (Transdev)
Piti olla voitto Pågåtågenin kilpailutuksessa, mutta valitettiin ja vissiin uusi tarjouskilpailu
VR oli ainoa tarjoaja Tukholman alueen paikallisjunakilpailussa > tilaaja päätti kuitenkin pistää tarjouskilpailun uusiksi uusin ehdoin.
Tänään kuultiin, että voitto Mälartågissa. (Transdev aiempi). https://press.vrsverige.com/posts/pressreleases/vr-vinner-kontraktet-for-malartag

Että VR:n konsernin tuotoista aika iso osa tuleekin naapurimaasta ja jatkossa vielä enemmän, toki mikä on tulos rahoina. Ja mikä on sen markkinaehtoisen liikenteen tulevaisuus siellä ja voisiko VR innostua tavaraliikenteestä raiteilla sielläkin. (Ja toki pitää muistaa että VR ajelee bussejakin molemmissa maissa (Muistetaan Pohjolan Liikenne tytäryhtiö))
Jeps. Ihmettelenkin jo, miten EU ei käy meidän kurkkuun kiinni, kun VR saa noin rauhassa kotimaan monopolinsa tukemana vallata naapurimaan liikennemarkkinoita. Lentoliikenteessä on kyllä tarkkaan syynätty, ettei kukaan saa piilossa laittomia valtiontukia kilpailijoiden harmiksi...
 
Ja sellainen pieni juttu jos halutaan verrata VR:ää ja Ruotsin SJ:tä niin Ruotsissahan on erikseen valtion henkilöliikenteen yritys eli SJ, mutta rahti on Green Cargo nimisen alla kun Suomessa on molemmat VR:n. (Oliko SJ:llä bussiliikennettä lainkaan en tiedä..). Muut isommat kilpailijat on Norjan Vy ja Transdev, sen omistus taisi mennä Ranskan suuntaan (oliko ranskan valtiollista omistusta ja saksalaista yksityistä siinä).
 
Svenssonit iski gripen-kauppojen pettymyksen takaisin.

 
Svenssonit iski gripen-kauppojen pettymyksen takaisin.

No ni - parempi miettiä kans, että mitä Ruotsista ”aseveljeyden” vuoksi kannattaa tilata.

Ja samaan aikaan
Tässä voi käydä niinkin, että Ruotsi pitää arvoistaan kiinni ja lisäksi nauraa matkalla pankkiin.
Mutta vielä ei ole uutisoinnissa näkynyt tietoja, että onko USA myöntänyt luvat Gripen-kauppoihin. Sopimuksiin tarvitaan myös Trumpin allekirjoitus.

Ruotsi ei ole päässyt irti maailmanpolitiikan holhoavasta roolistaan. Edelleen itseriittoisuus näkyy mutta nyt pitäisi olla sotilasliitossa jolloin kumppanien dissaus saattaa maksaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta vielä ei ole uutisoinnissa näkynyt tietoja, että onko USA myöntänyt luvat Gripen-kauppoihin. Sopimuksiin tarvitaan myös Trumpin allekirjoitus.
Tarkoitus oli kai laittaa ranskalaiset moottorit.
 
Tarkoitus oli kai laittaa ranskalaiset moottorit.
En usko että tarvitsee laittaa. Jenkkien vastustus katosi julkisuudesta heti, kun Saab vihjaisi mahdollisuudesta vaihtaa mylly eurooppalaiseen. Raha puhuu siellä puolella Atlanttia erityisen kovalla äänellä, ja moottorin vaihto tarkoittaisi GE:lle menetettyjä tuloja.
 
En usko että tarvitsee laittaa. Jenkkien vastustus katosi julkisuudesta heti, kun Saab vihjaisi mahdollisuudesta vaihtaa mylly eurooppalaiseen. Raha puhuu siellä puolella Atlanttia erityisen kovalla äänellä, ja moottorin vaihto tarkoittaisi GE:lle menetettyjä tuloja.
Varmasti raha puhuu mutta moottorin lisäksi jenkeistä tulee Gripeniin muutakin tekniikkaa ja ohjelmointia. Jenkkien osuuden korvaaminen olisi kova urakka ja veisi vuosia.
 
Eurojet EJ200, sama moottori kuin Eurofighterissä, ainakin tästä on ollut puhetta. Ei ole ranskalainen, vaan englantilainen.

Ranskalaisilla olisi Snecma M88, mutta se on vähemmän tehokas.

Tuosta Brittimoottorista olisi kai sitten tuosta EJ200 mallista jatkokehitelty EJ230 sopiva, mutta se on vielä toivotaan toivotaan kehitysvaiheessa.

Snecman M88 auttamattoman pienitehoinen "maxi" Gripeniin.

Aika vähissä on kyllä vaihtoehdot realistisesti. Ainakaan ensihätään ei ole jenkkivapaata vaihtoehtoa tarjolla.
 
Tuosta Brittimoottorista olisi kai sitten tuosta EJ200 mallista jatkokehitelty EJ230 sopiva, mutta se on vielä toivotaan toivotaan kehitysvaiheessa.

Snecman M88 auttamattoman pienitehoinen "maxi" Gripeniin.

Aika vähissä on kyllä vaihtoehdot realistisesti. Ainakaan ensihätään ei ole jenkkivapaata vaihtoehtoa tarjolla.
Molempia euromalleja on kyllä tyrkytetty Gripenin vaihtoehtomoottoriksi, vähintään valmistajiensa toimesta. EJ200 antaa kuivana jopa hieman enemmän työntövoimaa kuin F414, mutta jälkipoltossa jää hieman heikommaksi. Toisaalta se on kyllä reilut sata kiloa kevyempi, vaikka koko hävittäjän massassa se ei tunnu juuri missään. Mutta, ottoilman määrä on lähes täsmälleen sama, mikä helpottaa asennusta kun ilmanottokanavat toiminevat sellaisenaan. Käsittääkseni EJ200:n yksi suunnitteluparametri olikin sopivuus F404/414:n korvaajaksi.

M88 on sitten selkeästi kevyempi kaikilla mittareilla. Sekä massa, ulkomitat, että työntövoima ovat 10%-25% F414:ää vähäisempiä. Ilmanottokanavien kannalta tämä tarkoittaa sitä, että moottori ei pystyisi käyttämään kaikkea sisääntulevaa ilmaa, vaan paine kanavassa kasvaa ja ilmaa alkaa vuotaa ilmanottoaukkoista sivulle. Tämä nostaa ilmanvastusta. Eli M88:n käyttäminen vaatisi rakenteellisia muutoksia myös ilmanottoihin. Se ei kuitenkaan ole estänyt SNECMAa mainostamasta moottoria Gripeniin sopivana...
 

Skandaali Ruotsissa: Valtio rahoitti ääri-islamistista kouluverkostoa yli miljardilla kruunulla​


Svedut on sinisilmäisiä. Mitä luulevat tuolla saavansa? Islamistisen Ruotsin? Sitä saa mitä tilaa...
1763741924551.webp

Lisätään vielä turvallisuusnäkökulma

1763742123898.webp
 
Back
Top