Suomessa valiteltu VR:n monopolia, mutta VR:hän laajentunut Ruotsiinkin ostamalla ostoliikennettä hoitaneen Arrivan ja markkinaehtoisen MTRX:n toiminnot, joka ajeli juna Tukholma-Göteborg, joka nyt siis VR:n liikennettä
Mutta henkilöliikenteen ostoliikenteen kilpailujen voitot siellä kuulostaa melkein monopolilta:
VR:lle tuli Arrivan jäljiltä Pågatågen ja Östgötapendeln.
Sitten voitto Tåg i Bergslagenissa (aiempi SJ)
X-tågenissa (Vy)
Tosin häviö Östgötapendelnissä Transdeville.
Sitten taas voitto Norrtågista (Vy)
Voitto Öresundstågissa (Transdev)
Piti olla voitto Pågåtågenin kilpailutuksessa, mutta valitettiin ja vissiin uusi tarjouskilpailu
VR oli ainoa tarjoaja Tukholman alueen paikallisjunakilpailussa > tilaaja päätti kuitenkin pistää tarjouskilpailun uusiksi uusin ehdoin.
Tänään kuultiin, että voitto Mälartågissa. (Transdev aiempi).
https://press.vrsverige.com/posts/pressreleases/vr-vinner-kontraktet-for-malartag
Että VR:n konsernin tuotoista aika iso osa tuleekin naapurimaasta ja jatkossa vielä enemmän, toki mikä on tulos rahoina. Ja mikä on sen markkinaehtoisen liikenteen tulevaisuus siellä ja voisiko VR innostua tavaraliikenteestä raiteilla sielläkin. (Ja toki pitää muistaa että VR ajelee bussejakin molemmissa maissa (Muistetaan Pohjolan Liikenne tytäryhtiö))