Uutisia Ruotsista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ruotsi ottaa 23 miljardia velkaa lainatakseen ne edelleen ydinvoiman rakentajille mikäli ymmärsin tämän uutisen oikein.

Suomessa kans otetaan velkaa...

 
Suomessa valiteltu VR:n monopolia, mutta VR:hän laajentunut Ruotsiinkin ostamalla ostoliikennettä hoitaneen Arrivan ja markkinaehtoisen MTRX:n toiminnot, joka ajeli juna Tukholma-Göteborg, joka nyt siis VR:n liikennettä

Mutta henkilöliikenteen ostoliikenteen kilpailujen voitot siellä kuulostaa melkein monopolilta:
VR:lle tuli Arrivan jäljiltä Pågatågen ja Östgötapendeln.
Sitten voitto Tåg i Bergslagenissa (aiempi SJ)
X-tågenissa (Vy)
Tosin häviö Östgötapendelnissä Transdeville.
Sitten taas voitto Norrtågista (Vy)
Voitto Öresundstågissa (Transdev)
Piti olla voitto Pågåtågenin kilpailutuksessa, mutta valitettiin ja vissiin uusi tarjouskilpailu
VR oli ainoa tarjoaja Tukholman alueen paikallisjunakilpailussa > tilaaja päätti kuitenkin pistää tarjouskilpailun uusiksi uusin ehdoin.
Tänään kuultiin, että voitto Mälartågissa. (Transdev aiempi). https://press.vrsverige.com/posts/pressreleases/vr-vinner-kontraktet-for-malartag

Että VR:n konsernin tuotoista aika iso osa tuleekin naapurimaasta ja jatkossa vielä enemmän, toki mikä on tulos rahoina. Ja mikä on sen markkinaehtoisen liikenteen tulevaisuus siellä ja voisiko VR innostua tavaraliikenteestä raiteilla sielläkin. (Ja toki pitää muistaa että VR ajelee bussejakin molemmissa maissa (Muistetaan Pohjolan Liikenne tytäryhtiö))
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa valiteltu VR:n monopolia, mutta VR:hän laajentunut Ruotsiinkin ostamalla ostoliikennettä hoitaneen Arrivan ja markkinaehtoisen MTRX:n toiminnot, joka ajeli juna Tukholma-Göteborg, joka nyt siis VR:n liikennettä

Mutta henkilöliikenteen ostoliikenteen kilpailujen voitot siellä kuulostaa melkein monopolilta:
VR:lle tuli Arrivan jäljiltä Pågatågen ja Östgötapendeln.
Sitten voitto Tåg i Bergslagenissa (aiempi SJ)
X-tågenissa (Vy)
Tosin häviö Östgötapendelnissä Transdeville.
Sitten taas voitto Norrtågista (Vy)
Voitto Öresundstågissa (Transdev)
Piti olla voitto Pågåtågenin kilpailutuksessa, mutta valitettiin ja vissiin uusi tarjouskilpailu
VR oli ainoa tarjoaja Tukholman alueen paikallisjunakilpailussa > tilaaja päätti kuitenkin pistää tarjouskilpailun uusiksi uusin ehdoin.
Tänään kuultiin, että voitto Mälartågissa. (Transdev aiempi). https://press.vrsverige.com/posts/pressreleases/vr-vinner-kontraktet-for-malartag

Että VR:n konsernin tuotoista aika iso osa tuleekin naapurimaasta ja jatkossa vielä enemmän, toki mikä on tulos rahoina. Ja mikä on sen markkinaehtoisen liikenteen tulevaisuus siellä ja voisiko VR innostua tavaraliikenteestä raiteilla sielläkin. (Ja toki pitää muistaa että VR ajelee bussejakin molemmissa maissa (Muistetaan Pohjolan Liikenne tytäryhtiö))
Jeps. Ihmettelenkin jo, miten EU ei käy meidän kurkkuun kiinni, kun VR saa noin rauhassa kotimaan monopolinsa tukemana vallata naapurimaan liikennemarkkinoita. Lentoliikenteessä on kyllä tarkkaan syynätty, ettei kukaan saa piilossa laittomia valtiontukia kilpailijoiden harmiksi...
 
Ja sellainen pieni juttu jos halutaan verrata VR:ää ja Ruotsin SJ:tä niin Ruotsissahan on erikseen valtion henkilöliikenteen yritys eli SJ, mutta rahti on Green Cargo nimisen alla kun Suomessa on molemmat VR:n. (Oliko SJ:llä bussiliikennettä lainkaan en tiedä..). Muut isommat kilpailijat on Norjan Vy ja Transdev, sen omistus taisi mennä Ranskan suuntaan (oliko ranskan valtiollista omistusta ja saksalaista yksityistä siinä).
 
Back
Top