ak.tied
Greatest Leader
Allahin ohjauksessa?Minä luulen yhä, etää auto oli vieraan osapuolen kauko-ohjauksessa onnettomuudessa. Muuta selitystä on vaikea uskoa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Allahin ohjauksessa?Minä luulen yhä, etää auto oli vieraan osapuolen kauko-ohjauksessa onnettomuudessa. Muuta selitystä on vaikea uskoa.
Jos se nopeus pitää paikkansa, niin ne ajovakauden järjestelmät ja kuskin koulutus on aika hyödyttömiä kun herra Newton on siirtynyt kuskin paikalle... ei nekään ihmeisiin pysty vaikka monessa asiassa auttavatkin. Ainakin ajamaan lujempaa ojaan...
Esapekka kertoo ajonvakautuksesta:Sen verran vielä tuosta (offtopic) omasta ensikosketuksesta ESP:hen, niin oikealle kääntyvässä kaarteessa auto lähti lumella luisuun. Tilaa oli joten ajattelin antaa vähän luistaa ja homma olisi sillä selvä. Tein napakan vastaohjauksen ja painoin kaasua (etuveto) eli ihan oikeat asiat. ESP lopetti luisun alkuunsa ja käänsi auton rattini osoittamaan suuntaan eli ulos tieltä. Ulosajon esti käytännössä se, että auto jarrutti itsestään, vaikka painoin kaasua. Järjestelmä ilmeisesti oletti minun olevan idiootti, joka painaa vahingossa kaasua ja yrittää kääntää auton kulkusuunnan vasemmalle.
@Sjööpe mainitsemat kehittyneet ja tarkoitukseensa tuunatut järjestelmät voivat toki olla ihan eri asia.
Nykyautoja ei enää viedä vastaohjauksella vaan ajonvakautuksen (ESC) ehdoilla.
– Ajonvakautus on rallikuskille hiukan outo asia. Jos korjaan siviiliautolla alkavaa luisua samalla tavalla, kuin mitä teen työssäni rallikuljettajana, korjaustoimenpide on väärä. ESC:llä varustetulla autolla ajettaessa pitää unohtaa entisajan ajo-opit, painotti 25-vuotias huippukuljettaja.
– Luisun oikaiseminen vastaohjauksella on väärin, sillä ajonvakautus pyrkii kääntämään autoa siihen suuntaan, mihin renkaat osoittavat. Kun auto puskee tai yliohjaa, ohjataan siihen suuntaan, minne halutaan mennä – auto tekee muun työn. Tämä koskee kaikkia vetotapoja. Ja jarrua voi tällaisessa tilanteessa polkea surutta.
Ja edelleenkään, ei ne ajonvakautusjärjestelmät kumoa fysiikan lakeja. Ne auttavat paljon ja ne auttavat tiettyyn rajaan asti, mutta tuon rajan jälkeen auto kyllä menee sinne metsään tai mihin se massa nyt sattuikaan osoittamaan.Esapekka kertoo ajonvakautuksesta:
Rallitaituri vannoo ajonvakautuksen nimiin
Rallin WRC2-luokassa maailmanmestaruudesta ajava Esapekka Lappi painottaa ajoasennon ja ajonvakautuksen merkitystä.www.iltalehti.fi
Eli nämä ajonvakautukset on tehty sellaisille henkilöille jotka eivät osaa ajaa liukkaalla.
Panssaroituja autoja valmistetaan hyvin pieniä määriä. Välttämättä niiden ESC ei ole kovin hyvin optimoitu, koska tuotekehitykseen ei ole käytettävissä valtavia resursseja ja ajodynamiikka on suurentuneen massan takia erilainen perusmalliin verrattuna.
Joo tuon ensimmäisen shokin jälkeen oppinut elämään näiden vakautusten kanssa. Parhaiten pärjää kun ei tee oikeastaan mitään tai korkeintaan hyvin vähän.Esapekka kertoo ajonvakautuksesta:
Rallitaituri vannoo ajonvakautuksen nimiin
Rallin WRC2-luokassa maailmanmestaruudesta ajava Esapekka Lappi painottaa ajoasennon ja ajonvakautuksen merkitystä.www.iltalehti.fi
Eli nämä ajonvakautukset on tehty sellaisille henkilöille jotka eivät osaa ajaa liukkaalla.
Panssaroituja autoja valmistetaan hyvin pieniä määriä. Välttämättä niiden ESC ei ole kovin hyvin optimoitu, koska tuotekehitykseen ei ole käytettävissä valtavia resursseja ja ajodynamiikka on suurentuneen massan takia erilainen perusmalliin verrattuna.
Eu-maahan rekisteröidyn ajoneuvon on täytettävä iso liuta direktiivejä. En ole autotekniikan asiantuntija, mutta tiedän että ainakin Suomessa käytössä olevat "panssarit" on tyyppihyväksyttyjä ja niiden ESC järjestelmät on optimoitu kasvaneille massoille. Muuten näitä ei rekisteröityä saa.Panssaroituja autoja valmistetaan hyvin pieniä määriä. Välttämättä niiden ESC ei ole kovin hyvin optimoitu, koska tuotekehitykseen ei ole käytettävissä valtavia resursseja ja ajodynamiikka on suurentuneen massan takia erilainen perusmalliin verrattuna.
Tuo saattaa olla mahdollista. Homman voisi viimeistellä kytkemällä kaarteessa (tässä tapauksessa) vasemman puolen jarrut. En kuitenkaan pidä todennäköisenä.Oma foliopipo-osaston näkemys tähän olisi ehkä sellainen, että jollain tavalla kaasu saadaan jäämään täysille, esim moottorinohjausta käsittelemällä, vaihteisto tilaan jossa vaihdetta ei saa vapaalle ja jarrut myös epäkuntoon. Nämä kaikki on nykyautoissa sähköisiä/tietokoneen ohjaamia ja tiettyjä asioita jo muutenkin voidaan etäkäyttää esim valmistajan toimesta. Voisin ajatella, että kaasu pohjassa motaria kiitävä jarruton auto olisi ainakin melko jännittävä kokemus kyydissä olijoille..
"The more sophisticated the system is, the more connected your vehicle is, the more exposed you are," Shlisel told the Detroit Free Press. "We have taken whatever model [car] you think of and we hack them through various places. I can control your steering, I can shut down and [start] your engine, control your brakes, your doors, your wipers, open and close your trunk."
Epäilen vähän, että tyyppihyväksyntään kuuluisi sivuluisut kuivalla asfaltilla 160 km/h nopeudella. Tyyppihyväksynnistä huolimatta asiat voi tehdä laadukkaasti tai toisella tavalla. Esimerkkinä itselläni on kokemusta sellaisella massatuotetulla henkilöautolla jonka ABS ei anna jarruttaa lähes ollenkaan tietyissä Suomessa esiintyvissä olosuhteissa.Eu-maahan rekisteröidyn ajoneuvon on täytettävä iso liuta direktiivejä. En ole autotekniikan asiantuntija, mutta tiedän että ainakin Suomessa käytössä olevat "panssarit" on tyyppihyväksyttyjä ja niiden ESC järjestelmät on optimoitu kasvaneille massoille. Muuten näitä ei rekisteröityä saa.
Hyvänä esimerkkinä taannoiset nalle-poliisien panssari Toyotat.
Jos ruotsin poliisissa on yhtä taitavia hankkioita kuin suomen poliisissa niin kaikki on mahdollista. Suomessa tilaattiin pari Toyotaa panssaroituna,ilman että jarruihin ja alustaan tehtiin muutoksia.Eu-maahan rekisteröidyn ajoneuvon on täytettävä iso liuta direktiivejä. En ole autotekniikan asiantuntija, mutta tiedän että ainakin Suomessa käytössä olevat "panssarit" on tyyppihyväksyttyjä ja niiden ESC järjestelmät on optimoitu kasvaneille massoille. Muuten näitä ei rekisteröityä saa.
Hyvänä esimerkkinä taannoiset nalle-poliisien panssari Toyotat.
Bulletproof Mercedes-Benz V-Class For Sale | INKAS Armored
Luxury armored limousine-minivan based on the Mercedes-Benz V-Class, by INKAS® Armored Vehicles Manufacturing. Request a quote today.inkasarmored.com
Kyllä ne näitä Vitoja panssaroi jopa BR6 tasoon asti.
Jossain väitettiin ajoneuvon olleen Range Rover bensakoneella. Se selittäisi hieman tulipaloa.Jonkun verran olen joutunut/päässyt ajamaan tällaisilla raskaammin varustelluilla autoilla, ja ajoittain virkatehtävissä myös nopeusrajoituksia ylittämään.
Muutama omakohtainen huomio:
-Tämäntyyppiset autot ovat lähes poikkeuksetta nelivetoisia (pakut tai kevytkuorma-autot) sekä automaattivaihteisia. Näinollen moottorijarrutuksen vaikutukseen hallinnan menetyksestä en jaksa uskoa.
- Autot ovat korkeintaan muutaman vuoden ikäsiä, joissa erittäin kehittyneet ajovakauden hallintajärjestelmät (ESP).
Mikäli aikaisempi Analyysi auton merkistä pitää paikkaansa (MB), on näissä vakionakin erittäin "agressiiviset" järjestelmät jotka puuttuvat peliin joskus erittäin herkästi. Panssaroinnin toteuttaneet yritykset tai tehtaat säätää näitä vielä kyseiselle muutokselle optimaaliseksi.
- Henkilösuojaustehtävissä toimivat saavat erittäin kattavan ajokoulutuksen, joten ihan nuoremman konstun ajokokemuksella ei pitäisi kuski liikkeellä olla. (Näin ainakin täällä kotomaassa.)
Minä en jaksa uskoa pelkkään kuljettajasta johtuvaan hallinnan menetykseen, vaan minun veikkausrahat menee tekniseen vikaan tai ulkopuoliseen vaikutukseen (kosketus toiseen autoon/esteeseen).
Myönnettävä on että 160 km/h tuollaisessa paikassa ja tuolla kalustolla on aika HC kamaa.
Mikäli hylky ei palanut ihan tuhkaksi, on ECU-boxista nopeus ja kiihtyvyystiedot kyllä löydettävissä.
No jos ei ollu hälytysajossa tai muuta hyväksyttyä syytä, niin 160kmh nopeutta ei voi kyllä kutsua virheeksi. Sille taitaa Ruotsinkin rikoslaista löytyä ihan muut termit.Kaiken foliohattuilun vaihteeksi se miltä tämä nyt oikeasti vaikuttaa - että kyseessä on vaan niinkin (tylsä) asia kuin poliisin oman virheen johdosta tullut onnettomuus ilman sen ihmeellisempää. Poliisi on ihminen siinä missä muukin maantallaaja joka voi altistua virheisiin.
Niin, kyllä virhekin voi olla laadultaan vakavampi (se että kuljettaja nyt ilmeisemmin oli päättänyt että ajetaas nyt nopeammin kun ajetaan) ja jos tässä olisi kuskina ollut poliisi hengissä selvinnyt niin varmaankin olisi voinut tulla rikostermiä hänelle vastaan tästä oikeudessa.No jos ei ollu hälytysajossa tai muuta hyväksyttyä syytä, niin 160kmh nopeutta ei voi kyllä kutsua virheeksi. Sille taitaa Ruotsinkin rikoslaista löytyä ihan muut termit.
Jospa kyseessä oli takaa-ajotilanne. Todellinen tai oletettu. Yritetty joko karkuun tai ylinopeutta ajamalla selvittää, onko joku seuraamassa.
Otin pari lasia punaviiniä ja mietin maailman menoa.
Mitä Lars Vilks teki 4,5t painoisessa suojausajoneuvossa kun poliisin tiedotuksen mukaan normaalista poikkeavaa uhkaa ei ollut? Tuskin everyday maitokaupassa käynti oli. Vaikka kyytiä tarjonneet olleet poliisit olivat vuosia olleet mukana, niin onko tuollainen ajoneuvo hänen henkilökohtaisessa käytössä?
Ja miksi se ajoneuvo ajoi 160kmh ilman julkilausuttua/näkyvää syytä?
Hieman hiipii itsellekin ajatus tässä päähän, että näinköhän tässä ulos annetussa infossa oli koko totuus ja vain totuus.