Byrokratian onnistuminen naapurista.
Itse en olisi edes kysynyt lupaa avulle jos olin ollut ambulanssilla kiinni, mutta asiasta on voitu antaa ohje jo etukäteen ja se on sitonut ensihoitajien kädet.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ec949c45-b7bb-49c9-ae88-5e43fcc05c23
Ruotsi pesee jälkipyykkiä tuomiopäivän autojonosta – Yli 1 000 kuskia jumissa
Autoilija ei saanut viranomaisilta lupaa auttaa ambulanssia. Ruotsin mediassa kaaoksen hoidosta annetaan ankarasti piiskaa.
Surkea sää kinosti lunta E22:lla. Kuvassa lunta aurataan varhain torstaina. JOHAN NILSSON, AOP
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Anne Salminen
Anne Salminen
Tänään klo 20:15
Eurooppatie 22:lla Ruotsissa nähty hullunmylly ajoi viranomaiset kaaoksen silmään, uutisoivat ruotsalaislehdet.
”Hirviöjonoksi” luonnehdittu letka 
muodostui E22:lle Kristianstadin ja Hörbyn välille keskiviikkona. Jonossa on arvion mukaan ollut yli tuhat ajoneuvoa. 
Expressenin mukaan moni joutui odottamaan evakuointia autossaan jopa 20 tuntia.
Sotkua olivat selvittämässä pelastuslaitoksen ja poliisin lisäksi Ruotsin puolustusvoimat sekä Hörbyn kunta. Expressen kertoo, että sen saamista sisäisistä dokumenteista selviää, kuinka viranomaisyhteistyö ajautui täyteen sekasortoon.
Erityisen paljon risuja mediassa jaetaan Ruotsin liikennevirastolle.
Armeija: Emme voi toimia sattumanvaraisesti
Viranomaiset järjestivät yhteiskokouksen torstaina kello 13 eli yli vuorokausi sen jälkeen, kun autoilijoita alkoi jäädä jumiin E22:lla.
Dokumenttien mukaan poliisi peräänkuulutti, että joku ottaisi tehtävässä johdon. Myös puolustusvoimat peräänkuulutti tarvetta koordinoinnille.
– Paikalle ei voi vain mennä ja työskennellä sattumanvaraisesti, puolustusvoimista vedottiin.
Johtajaa ei kuitenkaan löytynyt. Sveriges Radio (SR) 
kertoo, että viranomaisilla oli keskiviikkoiltana erilaisia näkemyksiä siitä, kenelle vastuu kuuluu.
Kokouksessa poliisi tiedusteli Liikennevirastolta, minne apua kannattaa suunnata, ja huomautti, että se on tuomassa paikalle helikoptereita omasta aloitteestaan. ”Se on johtamiskysymys” ja ”yhteistä tilannekuvaa ei ole”, virastosta vastattiin.
Tutkija: Byrokratia johtaa vastuunpakoiluun
Expressenille puhunut Lundin yliopiston organisaatiotutkija ja dosentti 
Louise Bringselius antaa tapahtuneesta kitkerän arvion.
– Tämä on malli, jota näemme julkisella sektorilla, jossa byrokratisoituminen johtaa vastuunpakoiluun, Bringselius jyrähtää.
– Näin käy, kun kehitetään organisaatio, jossa säännöt ovat todellisuutta tärkeämpiä, ja syntyy passiivinen organisaatiokulttuuri.
Tutkijan arvio koskettaa koko tilannetta. Expressenin mukaan hän viittaa myös lehden artikkeliin, jossa kerrottiin liikenteeseen jumiutuneesta ambulanssista.
Sairas potilas joutui odottamaan ambulanssissa seitsemän tuntia, vaikka lähellä olleella autoilijalla olisi ollut välineitä ja osaamista auttaa jumiutunut ambulanssi matkaan. Hän ei kuitenkaan koskaan saanut lupaa auttamiseen, 
kertoo Expressen.
– Näin, kuinka stressaantuneita ja turhautuneita ensihoitajat ja poliisi olivat. Se oli outoa, 
Nicolai Silverbeerg kuvailee lehdelle.
Poliitikot vaativat vastauksia
Toimittaja 
Peter Kadhammar luonnehtii tapausta ”pelottavaksi” Aftonbladetissa 
julkaistussa kommentissa.
Kadhammar suomii Liikennevirastoa passiivisuudesta, joka hänen piiskaavan kynänsä mukaan on virastossa ”hyve”. Kadhammar ihmettelee myös, miksei sumppuuntumista estetty tien katkaisulla, tai miksei keskikaidetta leikattu auki, jotta autoilijat olisivat voineet kääntyä takaisin.
Ruotsin yleisradio 
SVT kertoo, että myös moni poliittinen puolue vaatii Liikennevirastolta vastauksia siihen, mitä E22:lla tarkalleen ottaen tapahtui.