John Hilly
Ylipäällikkö
"Vastustajamme ei pelkää mitään" - tällaista on työ poliisin salaisessa päämajassa | Verkkouutiset
Jengirikollisuus on saanut Tukholmassa yhä raaempia piirteitä.
www.verkkouutiset.fi
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ruotsi alkaa rakentamaan uutta ydinvoimaa
Ruotsi nyt vaan on erilainen, siellä päättivät jo vuonna 1980 lopettaa ydinvoimalat...Toivottavasti ydinvoiman suhteen ei tule ongelmia sitten, kun maassa on taas joskus vasemmistohallitus. Ympäristöpuolueelle ydinvoiman vastustaminen on hyvin keskeinen kysymys.
Visby-luokan korvetit saavat viimeinkin ilmatorjuntaohjukset. Ilmatorjuntaohjusjärjestelmäksi tulee Sea Ceptor joka ampuu maksimissaan 25 kilometriä kantavia CAMM-ohjuksia. Ensimmäisen laivan varustaminen ilmatorjuntaohjuksilla alkaa vuoden 2025 lopulla.
Visbykorvetterna får luftvärnsrobot
www.fmv.se
Onneks ryssät ei tiedä...SVT: Ruotsissa kova pula tykistöammuksista – toimitusajat venyvät jopa kuuteen vuoteen
SVT: Ruotsissa kova pula tykistöammuksista – toimitusajat venyvät jopa kuuteen vuoteen
Suomi on kasvattamassa ammustuotantoaan merkittävästi, mutta ensi hätään siitä ei ole Ruotsille apua.yle.fi
Viisas päätös. Rakennusrahat pysyvät vieläpä pääosin Ruotsissa joten erityisen fiksu päätös. Missä viipyvät Suomen viisaat energiapäätökset?Ruotsi alkaa rakentamaan uutta ydinvoimaa
On se jotenkin itselle ainakin todella vieras ajatus että kököttää jossain motarin jonossa vuorokautta, luulisi että tukos nopeammin aukeaisi sivistysvaltiossa. Ja että ihmisten omatoimisuuskin olisi vähän suurempaa.Byrokratian onnistuminen naapurista.
Itse en olisi edes kysynyt lupaa avulle jos olin ollut ambulanssilla kiinni, mutta asiasta on voitu antaa ohje jo etukäteen ja se on sitonut ensihoitajien kädet.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ec949c45-b7bb-49c9-ae88-5e43fcc05c23
Ruotsi pesee jälkipyykkiä tuomiopäivän autojonosta – Yli 1 000 kuskia jumissa
Autoilija ei saanut viranomaisilta lupaa auttaa ambulanssia. Ruotsin mediassa kaaoksen hoidosta annetaan ankarasti piiskaa.
Surkea sää kinosti lunta E22:lla. Kuvassa lunta aurataan varhain torstaina. JOHAN NILSSON, AOP
https://www.iltalehti.fi/kirjoittajat/Anne Salminen
Anne Salminen
Tänään klo 20:15
Eurooppatie 22:lla Ruotsissa nähty hullunmylly ajoi viranomaiset kaaoksen silmään, uutisoivat ruotsalaislehdet.
”Hirviöjonoksi” luonnehdittu letka muodostui E22:lle Kristianstadin ja Hörbyn välille keskiviikkona. Jonossa on arvion mukaan ollut yli tuhat ajoneuvoa. Expressenin mukaan moni joutui odottamaan evakuointia autossaan jopa 20 tuntia.
Sotkua olivat selvittämässä pelastuslaitoksen ja poliisin lisäksi Ruotsin puolustusvoimat sekä Hörbyn kunta. Expressen kertoo, että sen saamista sisäisistä dokumenteista selviää, kuinka viranomaisyhteistyö ajautui täyteen sekasortoon.
Erityisen paljon risuja mediassa jaetaan Ruotsin liikennevirastolle.
Armeija: Emme voi toimia sattumanvaraisesti
Viranomaiset järjestivät yhteiskokouksen torstaina kello 13 eli yli vuorokausi sen jälkeen, kun autoilijoita alkoi jäädä jumiin E22:lla.
Dokumenttien mukaan poliisi peräänkuulutti, että joku ottaisi tehtävässä johdon. Myös puolustusvoimat peräänkuulutti tarvetta koordinoinnille.
– Paikalle ei voi vain mennä ja työskennellä sattumanvaraisesti, puolustusvoimista vedottiin.
Johtajaa ei kuitenkaan löytynyt. Sveriges Radio (SR) kertoo, että viranomaisilla oli keskiviikkoiltana erilaisia näkemyksiä siitä, kenelle vastuu kuuluu.
Kokouksessa poliisi tiedusteli Liikennevirastolta, minne apua kannattaa suunnata, ja huomautti, että se on tuomassa paikalle helikoptereita omasta aloitteestaan. ”Se on johtamiskysymys” ja ”yhteistä tilannekuvaa ei ole”, virastosta vastattiin.
Tutkija: Byrokratia johtaa vastuunpakoiluun
Expressenille puhunut Lundin yliopiston organisaatiotutkija ja dosentti Louise Bringselius antaa tapahtuneesta kitkerän arvion.
– Tämä on malli, jota näemme julkisella sektorilla, jossa byrokratisoituminen johtaa vastuunpakoiluun, Bringselius jyrähtää.
– Näin käy, kun kehitetään organisaatio, jossa säännöt ovat todellisuutta tärkeämpiä, ja syntyy passiivinen organisaatiokulttuuri.
Tutkijan arvio koskettaa koko tilannetta. Expressenin mukaan hän viittaa myös lehden artikkeliin, jossa kerrottiin liikenteeseen jumiutuneesta ambulanssista.
Sairas potilas joutui odottamaan ambulanssissa seitsemän tuntia, vaikka lähellä olleella autoilijalla olisi ollut välineitä ja osaamista auttaa jumiutunut ambulanssi matkaan. Hän ei kuitenkaan koskaan saanut lupaa auttamiseen, kertoo Expressen.
– Näin, kuinka stressaantuneita ja turhautuneita ensihoitajat ja poliisi olivat. Se oli outoa, Nicolai Silverbeerg kuvailee lehdelle.
Poliitikot vaativat vastauksia
Toimittaja Peter Kadhammar luonnehtii tapausta ”pelottavaksi” Aftonbladetissa julkaistussa kommentissa.
Kadhammar suomii Liikennevirastoa passiivisuudesta, joka hänen piiskaavan kynänsä mukaan on virastossa ”hyve”. Kadhammar ihmettelee myös, miksei sumppuuntumista estetty tien katkaisulla, tai miksei keskikaidetta leikattu auki, jotta autoilijat olisivat voineet kääntyä takaisin.
Ruotsin yleisradio SVT kertoo, että myös moni poliittinen puolue vaatii Liikennevirastolta vastauksia siihen, mitä E22:lla tarkalleen ottaen tapahtui.
Pörssisähkön hinnan heittely pitäisi ainakin saada pienemmäksi. Nyt firmat tekevät jättivoittoja kun varavoimaloita ei käynnistetä koville pakkasille. Veikkaan että täysin tienausmielessä. Jotkut ihmiset joutuvat sitten kytkemään sähkölämmityksen pois juuri kovimmilla pakkasilla etteivät joudu vararikkoon. Euroopan sähköpörssin toimintaperiaatteita pitäisi säätää niin että tällainen ihmisten ryöstö loppuisi.Viisas päätös. Rakennusrahat pysyvät vieläpä pääosin Ruotsissa joten erityisen fiksu päätös. Missä viipyvät Suomen viisaat energiapäätökset?