Uutisia Ruotsista

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
On se jotenkin itselle ainakin todella vieras ajatus että kököttää jossain motarin jonossa vuorokautta, luulisi että tukos nopeammin aukeaisi sivistysvaltiossa. Ja että ihmisten omatoimisuuskin olisi vähän suurempaa.
Yksittäinen autoilija on ehkä vähän vaikeassa paikassa ryhtymään omiin päätöksiin.
Toki paljon riippuu olosuhteista ja ympäristöstä.

Mutta olen samaa mieltä, tuntuu erikoiselta. Erittäin heikko suoritus viranomaisilta, uskon että vastaavaa ei tapahtuisi Suomessa. Syy uskossani on pelastusksen ja poliisin kyvystä yhteistyöhön keskenään ja muidenkin viranomaisten kanssa.
 
Pörssisähkön hinnan heittely pitäisi ainakin saada pienemmäksi. Nyt firmat tekevät jättivoittoja kun varavoimaloita ei käynnistetä koville pakkasille. Veikkaan että täysin tienausmielessä. Jotkut ihmiset joutuvat sitten kytkemään sähkölämmityksen pois juuri kovimmilla pakkasilla etteivät joudu vararikkoon. Euroopan sähköpörssin toimintaperiaatteita pitäisi säätää niin että tällainen ihmisten ryöstö loppuisi.
Säätelyssä on vain oltava varovainen, ettei päädy ojasta allikkoon.
Isoilla sähköyhtiöillä on palveluksessaan fiksuja ihmisiä ja virkamiehet jäävät helposti kakkoseksi oveluudessa ja jos asioista tehdään vaikeita, se vaikeuttaa kehitysta, jonka seurauksena energiateollisuus vajoaa pysähdykseen.
 
Yksittäinen autoilija on ehkä vähän vaikeassa paikassa ryhtymään omiin päätöksiin.
Toki paljon riippuu olosuhteista ja ympäristöstä.
Ymmärsin jutusta, että autoililalla olisi ollut kykyjen ja kaluston puolesta auttaa, eli kyseessä ei todennäköisimmin ollut 67-vuotias rouva Nissan Micralla.

Hämmästytti tuo puolustusvoimien kommentti, että eivät pysty auttamaan kun ei ole tilannekuvaa. Luulenpa, että olisivat hyvinkin voineet luoda sellaisen varsin nopeasti, ja lähteä auttamaan. Jono oli luokkaa kilometrin pituinen, ja toinen ajorata käytössä. Soitto poliisille, että menkää sulkemaan toinen kaista, vai mennäänkö me, ja me otetaan vähän rouvimpaa kalustoa käyttöön ja haetaan autoilijat pois.

Ja samassa kysyneet poliisilta, otatteko johtovastuun jos suunnitelma ei kelpaa.

Ymmärrän toki, että siellä on monta byrokraattisa ansaa. Vakuutusasioita, vastuu siitä jos jollekin pelastusoperaatiossa sattuu jotakin ym ym. Mutta se, ettei kukaan ota vastuuta ja ala johtamaan vaan diskuteerataan vuorokausi, on aika heikko suoritus.
 
Pörssisähkön hinnan heittely pitäisi ainakin saada pienemmäksi. Nyt firmat tekevät jättivoittoja kun varavoimaloita ei käynnistetä koville pakkasille. Veikkaan että täysin tienausmielessä. Jotkut ihmiset joutuvat sitten kytkemään sähkölämmityksen pois juuri kovimmilla pakkasilla etteivät joudu vararikkoon. Euroopan sähköpörssin toimintaperiaatteita pitäisi säätää niin että tällainen ihmisten ryöstö loppuisi.
Niimpä. Suoman ratkaisu olisi riittävästi varavaoimaa talvella. Hiili ja turve tietenkin ykkösinä. Sinällään sähköteko huippuhinnoilla olisi kannattavaa vaikka löpö tai kaasu toimisilla suihkuturbiineilla.

Esimerkki: 1 l löpö = 10 kWh, 40% hyötysuhteella siis 1 l = 4 kWh.
Paljonko on löpön veroton hinta? Alle 80 c/l?
Tuolla tulisi siis kWh hinnaksi 20 c plus tietty infrakustannukset ja verot.
 
Ymmärsin jutusta, että autoililalla olisi ollut kykyjen ja kaluston puolesta auttaa, eli kyseessä ei todennäköisimmin ollut 67-vuotias rouva Nissan Micralla.

Hämmästytti tuo puolustusvoimien kommentti, että eivät pysty auttamaan kun ei ole tilannekuvaa. Luulenpa, että olisivat hyvinkin voineet luoda sellaisen varsin nopeasti, ja lähteä auttamaan. Jono oli luokkaa kilometrin pituinen, ja toinen ajorata käytössä. Soitto poliisille, että menkää sulkemaan toinen kaista, vai mennäänkö me, ja me otetaan vähän rouvimpaa kalustoa käyttöön ja haetaan autoilijat pois.

Ja samassa kysyneet poliisilta, otatteko johtovastuun jos suunnitelma ei kelpaa.

Ymmärrän toki, että siellä on monta byrokraattisa ansaa. Vakuutusasioita, vastuu siitä jos jollekin pelastusoperaatiossa sattuu jotakin ym ym. Mutta se, ettei kukaan ota vastuuta ja ala johtamaan vaan diskuteerataan vuorokausi, on aika heikko suoritus.
Tuntematta ruotsalaista lainsäädäntöä, katson asiaa kotimaisesta näkökulmasta. Tilanteella kun tilanteella on joku lakiin perustuva vastuuviranomainen.
Ruuhkan voisi ajatella olevan tieliikennekeskuksen ongelma, kun tilanne eskaloituu, siitä tulee onnettomuus, jolloin se siirtyy pelastustoimen alle ja kun sitä tutkitaan sen on poliisin asia. Puolustusvoimien tehtävä on antaa pyydettäessä virka-apua, mutta omaa toimintavaltaa asaissa ei ole, eikä oikeastaan kuulukkaan.

Ihmettelen tuota mainintaa, ettei pulassa olluttta ambulanssia voitu auttaa. Ei mitään käsitystä miksi, mutta kuulostaa idiotismilta, mutta kai tuolle joku järkevä selitys voi olla (epäilen).
Lähinnä mietin tuota, että mainitun keskikaiteen purkaminen onnistuu harvoin perusautoilijan omin voimin.

Juurikin tuo johtovastuun palloittelu on osoitus suorastaan rikollisesta kyvyttömyydestä ja organisaatioiden rappiosta.
 

Ruotsia terrorisoineen ”Kurdiketun” lähin kumppani ammuttiin Bagdadissa​

Moottoripyörällä liikkunut ampuja saatiin kiinni heti, al-Jubouri kuoli autoonsa.

RUOTSISSA toimineen Foxtrot-rikollisryhmän johtajan ”Kurdiketun” oikeana kätenä pidetty rikoskumppani Mustafa al-Jubouri ammuttiin hengiltä Bagdadissa maanantaina, kertovat Helsingin Sanomien lähteet. Uhrin henkilöllisyyttä ei ole vahvistettu virallisesti.

Ampuminen tapahtui kello kaksitoista paikallista aikaa al-Aamiriyan lähiössä Bagdadin länsiosassa, kertoo irakilainen Alsharqia-kanava.

HS:n tietojen mukaan moottoripyörällä liikkunut asemies ajoi al-Jubourin kuljettaman Mercedeksen viereen ja avasi tulen osuen uhriin kahdeksan kertaa. Al-Jubouri kuoli heti. Paikalla ollut sivullinen onnistui kaatamaan moottoripyöräilijän, ja lähellä ollut liikennepoliisi pisti hänet saman tien käsirautoihin.

Pidätetty ehti puhua puhelimeensa ensin ruotsia ja sitten englantia ennen pidätystä.

 
Niimpä. Suoman ratkaisu olisi riittävästi varavaoimaa talvella. Hiili ja turve tietenkin ykkösinä. Sinällään sähköteko huippuhinnoilla olisi kannattavaa vaikka löpö tai kaasu toimisilla suihkuturbiineilla.

Esimerkki: 1 l löpö = 10 kWh, 40% hyötysuhteella siis 1 l = 4 kWh.
Paljonko on löpön veroton hinta? Alle 80 c/l?
Tuolla tulisi siis kWh hinnaksi 20 c plus tietty infrakustannukset ja verot.
Moottoripolttoöljy on nykyään melkein dieselin hinnoissa. :( Siinä se hinta näkyy ABC:n tolpassa alimpana lyhenteellä Mpö. Ei se siitä merkittävästi halpene, vaikka tilaa isomman erän omaan säiliöön. Toki hetkelliseen varavoiman tarpeeseen ihan käyttökelpoinen. Kaveri lypsi lehmänsä aggregaatilla sen pari päivää, kun sähkön hinta kävi korkealla.
 
Viimeksi muokattu:
Moottoripolttoöljy on nykyään melkein dieselin hinnoissa. :( Siinä se hinta näkyy ABC:n tolpassa alimpana lyhenteellä Mpö. Ei se siitä merkittävästi halpene, vaikka tilaa isomman erän omaan säiliöön. Toki hetkelliseen varavoiman tarpeeseen ihan käyttökelpoinen. Kaveri lypsi lehmänsä aggregaatilla sen pari päivää, kun sähkön hinta kävi korkealla.
Laitoinkin lonkalta verottoman hinnan, en tiedä tarkkaa hintaa kun en ole asian kanssa säätänyt..
 
Ruotsi ja Ranska lisäävät puolustusyhteistyötään
 
Vankien määrän Ruotsissa lasketaan seuraavien 10 vuoden aikana nousevan 9 tuhannesta 27 tuhanteen nykyisen hallituksen kaavailemien uudistusten seurauksena. Jotta tästä selvitään, on vankeinhoitolaitoksen henkilökuntamäärä tarkoitus kaksinkertaistaa, sijoittaa nykyistä useammin useita vankeja samaan selliin ja etsiä uusia kiinteistöjä käytettäviksi vankiloina. Yhdeksi ratkaisuksi on myös ehdotettu vankilalaivojen hankintaa: https://sverigesradio.se/artikel/kriminalvardens-forslag-om-fangelsefartyg-kritiseras
 
vankilalaivojen
The_Love_Boat.jpg
 
Vankien määrän Ruotsissa lasketaan seuraavien 10 vuoden aikana nousevan 9 tuhannesta 27 tuhanteen nykyisen hallituksen kaavailemien uudistusten seurauksena. Jotta tästä selvitään, on vankeinhoitolaitoksen henkilökuntamäärä tarkoitus kaksinkertaistaa, sijoittaa nykyistä useammin useita vankeja samaan selliin ja etsiä uusia kiinteistöjä käytettäviksi vankiloina. Yhdeksi ratkaisuksi on myös ehdotettu vankilalaivojen hankintaa: https://sverigesradio.se/artikel/kriminalvardens-forslag-om-fangelsefartyg-kritiseras
Tästä esimerkkejä...

 
Koraanin polttajalle tulee lähtö Ruotsista.

Ei tule:

KARKOTUSPÄÄTÖKSEN yhteydessä Momikalle kuitenkin myönnettiin määräaikainen oleskelulupa.

Ruotsalaisen Dagens Nyheterin mukaan maahanmuuttovirasto arvioi, että Momika on vaarassa joutua kidutetuksi, mikäli hän palaisi Irakiin.

Määräaikainen oleskelulupa on päivätty päättymään 16. huhtikuuta 2024. Sen jälkeen viranomaiset arvioivat uudelleen, onko Momikan karkottaminen mahdollista.
 
Back
Top