Falskt svenskt brev i rysk tv: ”Okänd avsändare”
Ett brev skrivet på svenska regeringens brevpapper och som visar att Sverige går Ukrainas ärenden cirkulerar i rysk tv.
Men brevet är en förfalskning med eventuellt syfte att misskreditera Sverige och Ukraina, enligt experter.
Enligt brevet svarar chefsåklagare Holst på vad som ser ut att vara en fråga från Ukraina till Sveriges justitieminister Morgan Johansson. Foto: TT
Brevet som nu förekommer i rysk tv och på den amerikanska kanalen CNN:s avdelning för ”medborgarjournalistik” ser ut att vara från Tora Holst, chefsåklagare vid Internationella åklagarkammaren i Stockholm. Det är adresserat till Oleksiy Pokotylo, i brevet benämnd som chef för ”Head Department for National Security and Defense Affairs” i Ukraina.
Enligt brevet svarar chefsåklagare Holst på vad som ser ut att vara en fråga från Ukraina till Sveriges justitieminister Morgan Johansson:
”Tyvärr, svenska justitiedepartementet kan inte infria din förfrågan /…/ och avsluta utredningen av en svensk medborgare som misstänks för krigsförbrytelser i Ukraina eftersom obestridliga bevis för hans skuld finns tillgängliga för oss.”
Vidare skriver Holst, enligt brevet:
”Vi försäkrar er att all information som kan utgöra ett hot mot nationella intressen i Ukraina ska behandlas konfidentiellt. Vi förstår att frågan är mycket viktig för både Ukraina och det internationella samfundet, därför kommer varje domstolsförhandling i ärendet att hållas bakom lyckta dörrar.”
Men inget av detta stämmer. Brevet är en förfalskning. Chefsåklagare Tora Holst uppger för SvD att hon aldrig skrivit något sådant brev.
– Jag undrar vem som har något att vinna på detta. Jag har bett vår informationsavdelning kontakta CNN för att ta bort brevet och tala om att det inte är korrekt. Jag har även frågat vår säkerhetsansvarige om vem som kan ligga bakom något sådant här, säger Holst.
Holsts bedömning är att brevet bottnar i att Internationella åklagarkammaren driver en utredning av en ”Sverigebaserad person” om eventuellt krigsbrott i Ukraina.
– Vi har en utredning om detta. Men ingenting i det här brevet har jag medverkat till på något sätt, säger Holst.
– Vi har nästan inte lämnat ut någon information om utredningen alls så det kan inte föranleda det här. Det är någon som broderat vidare av okänd anledning, säger Tora Holst.
Skulle det vara möjligt att du som åklagare använder brevpapper från regeringen?
– Nej, hade regeringskansliet bett mig svara på en fråga, vilket jag inte varit med om, så skulle jag ha svarat på Åklagarmyndighetens brevpapper, säger Tora Holst.
I februari i år cirkulerade ett foto på ett brev som såg ut att vara från svenska regeringen, undertecknat med försvarsminister Peter Hultqvists namnteckning. Då handlade innehållet om att Sverige skulle sälja vapen till Ukraina.
Försvarsdepartementet gick dock snabbt ut med att detta var en förfalskning. En misstanke är att det brevet var en del i den informationskrigföring som nu pågår för att destabilisera situationen runt Ukraina. Exakt vem eller vilka som är avsändare är dock inte känt.
Enligt expertis som följt just ryska desinformationskampanjer under lång tid kan det nu aktuella brevet vara ytterligare en komponent i denna krigföring. Brevet ger sken av att Ukraina genom dokumentet vill mörka krigsbrott, att Sverige är berett att hjälpa ukrainska myndigheter med mörkläggningen samt visar att det finns frivilliga som slåss på den ukrainska sidan.
– Det är uppenbart ett dokument med syfte misskreditera Sverige och Ukraina och samtidigt länka samman de två länderna, säger Björn Palmertz, senioranalytiker på Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier vid Försvarshögskolan och expert på informationskrigföring.
Syftet med den här typen av agerande är enligt Palmertz att undergräva andra staters trovärdighet. Enligt Palmertz kan ett mål med den här typen av kampanjer vara – om det är Ryssland som ligger bakom – att för inrikesopinionen måla upp en bild av att länderna i närområdet gemensamt motarbetar Ryssland.
Varför dra in Sverige i detta?
– Jag tror att man vill påverka sin befolkning att tro att Sverige ingår i den ryska ledningens världsbild där väst står för expansiva geopolitiska ambitioner, och därmed är ett hot. Det kan också sättas i perspektivet att Ryssland nu säger att ett svenskt Nato-medlemskap skulle leda till ”nödvändiga motåtgärder” från Ryssland, säger Björn Palmertz.
Palmertz menar att det är ett sätt att bygga upp en osäkerhet i länderna kring Ryssland.
– För den ryska ledningen är det viktigt att den inhemska opinionen har samma synpunkter som ledningen och därför kan den här typen av informationskampanjer vara ett verktyg, säger Björn Palmertz, och tillägger att det i nuläget är oklart vem som ligger bakom detta brev.
Olle Nygårds
http://www.svd.se/falskt-svenskt-brev-i-rysk-tv-okand-avsandare/om/sverige