Ammattiupseerit ovat olleet huolissaan vahvuudennostosta, koska se heikentäisi valmiutta. Tämä siis tarkoittaa että jos upseereille ja aliupseereille annetaan koulutustehtäviä, se on pois vakinaisten yksiköiden harjoittelusta/johtamisesta. Tuo huoli kertoo osaltaan siitä, kuinka kapeaksi miehitys on mennyt.
Ovat jopa itkeneet tulossa olevaa (ehdotus nyt lausuntokierroksella, mutta punavihreähallitus vie ehdotuksen laiksi opposition tuella) valikoivaa asevelvollisuutta, joka nostaa koulutettavien määrää neljällätuhannella vuosittain (aluksi), vaikka tällä vain täytetään sitä vajetta joka on syntynyt kun rekrytointi ei ole toiminut.
Tuosta toimimattomuudesta on kyllä myös Ruotsin katsottava itseään peiliin, koska Rekryteringsmyndigheten joka on itsenäinen virasto joka valitsee alokkaat näyttää olevan kovin nirso hakijoiden suhteen. Huono palkka lyhentää myös työuria ja 6 v. maksimipalvelus miehistössä ei sekään auta.
Koulutuksen osalta olen myös ihmetellyt että sen jälkeen kun Ruotsin puolustusvoimat on tehty bonsaijärjestöksi, pieneksi ja nätiksi ja pikkuvaruskuntia on siroteltu eri puolille Ruotsia, peruskoulutusta harjoitetaan melkein joka paikassa, toisin kuin länsimaisissa ammatti-armeijoissa on tapana. Ruotsalaiset upseerit ovat minulle esittäneet että he haluavat itse valita sotilaansa, ja niinhän tapahtuu perus- ja erikoiskoulutuskauden jälkeen, kun koulutettujen tulee aika hakea työpaikkaa tai sopimusreserviläisen paikkaa. Ei se kuitenkaan muuttuisi jos kaikki kävisivät 2-3 alokaskoullutuskeskuksessa ja muutamassa erikoiskoulutuskeskuksessa. Sitten esittävät että haluavat itse "kasvattaa" sotilaansa, joka on dunkku väite koska vain osa hakee ja saa paikan samassa yksikössä jossa koulutus tapahtui.
No, joka tapauksessa siinä vaiheessa kun todella haluavat nostaa vahvuuutta, se edellyttää muutaman ison koulutuskeskuksen rakentamista/restauroimista sotilaskäyttöön. Rahaa palaa infrastruktuuriin, varustukseen, alkaen sukista päättyen isoihin sotakoneisiin.
Tämä ei ole vielä edessä. Puolustusministeri Hultqvist asetti juuri uuden Försvarsberedningin, eli voidaan vaikka kutsua puolstuskomiteaksi, jonka työn tulee olla valmis 14.5.2019.
http://www.regeringen.se/regeringens-politik/forsvarsberedningen/
Hultqvist sanoi Sälenissä olevansa valmis keskustelemaan puolueiden kanssa jotka ovat mukana nykyisessä puolustuspäätöksessä, mutta että hän ei osallistu julkiseen rahoitusbingoon, tarkottaen keskusteluun julkisuudessa lisämäärärahoista. Jotain isoa on tapahduttava että Ruotsissa annetaan lisää rahaa puolustukselle vahvuuden nostoon.